Över 70 000 samtidiga spelare av Age of Empires IV på Steam i helgen

Robot
Över 70 000 samtidiga spelare av Age of Empires IV på Steam i helgen

Ett lyft jämfört med den "definitiva" tvåan.

#age-of-empires-iv, #steam


Medlem

Tycker ändå "definitiv" version är bra och passande suffix till den typ av spelrelease vars namnsystem varit all over the place..

"Definitiv" betyder att det är det spelet samt alla patcher och DLC som kommit och kommer komma.

Alternativa varianter som t.ex. 'Directors Cut' härstammar från filmindustrin där regissören av filmen inte fått såkallad 'Final Cut'.. Vilket betyder att det kontraktuellt är regissören som bestämmer vilken klippning/version av filmen som släpps - dom har sista thing på dom kreativa valen.... 'Directors Cut' är en garanti på att det är den kreativa chefen som gjort dom slutgiltiga valen.

Det känns ju inte så passande och egentligen lite lustigt kluimpigt då det antyder att den första 'retail' versionen av spelet som släpptes skulle vara på något sätt kontaminerad av yttre beslut. In a way så påstår Kojima i och med att han kallar det 'Directors Cut' att det var någon annan som bestämt hur det skulle se ut i slutändan, tidigare..

Aa ni fattar... Otydligt, luddigt, korsbefrukning som får incestbarn osv... 'Definitive' känns i relation till 'Game of the Year Edition' eller 'Directors Cut' mycket mer tydlig kring vad den versionen av spelet är menad att vara i relation till tidigare..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hoppas att AOE4 gör bra ifrån sig.

Medlem

Jag har klarat de två första kampanjerna och håller nu på med mongolerna, och jag får säga att spelet är över förväntan.
Haft otroligt roligt så här långt, samt dokumentärs-snuttarna mellan varje uppdrag är av skyhög kvalité och är riktigt intressanta.
Sen att det ingår i Game Pass är kronan på verket.

Medlem

Jag gillar det! Singelplayern är toppen. Jag hade dock önskat att de vågade lite mer för det känns mer som AOE2 med lite schysstare grafik.

Medlem

Verkar vara en hel del Starcraft2-proffs som ger sig på AoE4. Serral idag, Reynor nyligen. Många casters testar det också oc Grubby som är gammal wc3-veteran kör också wn del streams på spelet. Kan potentiellt bli en vinnare detta även på eSportscenen om MS satsar på det.

Medlem

Har testat spelet lite och blev tyvärr inget mer för mig. För min del känns allting väldigt segt, lite som att försöka springa med sirap upp till knäna liksom.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Jag har klarat de två första kampanjerna och håller nu på med mongolerna, och jag får säga att spelet är över förväntan.
Haft otroligt roligt så här långt, samt dokumentärs-snuttarna mellan varje uppdrag är av skyhög kvalité och är riktigt intressanta.
Sen att det ingår i Game Pass är kronan på verket.

Jag sitter som klistrad kring dessa dokumentärer. Det var ett riktigt lyckat grepp alltså!

Njaa. Så roligt var det inte. Håller mig till retro aoe2 istället.

Medlem

Spelet är över förväntan för mig!

Gillar berättandet i filmerna, dokumentär klippen om de olika vapnen, och uppdragens variation. Att det är långsamt som någon skrev här uppe håller jag inte med om.

Tycker spelet förtjänar mer än 3/5, men det är ju min åsikt.
Märks att det är Relic som gjort det, lite smålikt Company Of Heroes på vissa punkter.

Har varit väldigt törstig efter ett nytt RTS så det här kom väldigt lägligt.

Det enda jag har att klaga på egentligen är grafiken, hade inte skadat att ha lite mer valmöjligheter där.
Flyter på rätt bra dock! (120FPS+ i 1440p på RTX 3080)


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Inget ont om vare sig detta spelet eller aoe2, men fyran känns mer som en remake av tvåan snarare än en regelrätt uppföljare.

Medlem

någon annan som har "stuttering" när man rör kameran? det försvinner när man drar ner allt på low..
Det märkliga är att det laggar inte när jag har settings på High och kameran står still mitt i en strid etc.

Skrivet av baggso:

någon annan som har "stuttering" när man rör kameran? det försvinner när man drar ner allt på low..
Det märkliga är att det laggar inte när jag har settings på High och kameran står still mitt i en strid etc.

Verkar öka CPU-användningen rejält när man pannar, om det är en bug eller feature vet jag inte, hur som helst så droppar fps även på high-end CPUer.

Medlem

3an med lite puts. nej tack.

1
Skriv svar