Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker det är supernice att flytta mellan TV:n och Xbox och min gaming-den PC och fortsätta spela t.ex Forza Horizon 5.

Att det är samma ekosystem är ett plus för mig. Vissa spel kör jag gärna i soffan med tjejen, andra ensam vid datorn.

Speciellt forza horizon 5, det spelar jag mestadels i soffan med sambon


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Det skulle inte heller förvåna mig ifall Sony släpper sin egen GP variant framöver,

Sony har redan playstation now. För me info se länk i min signatur


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har dock inte sett nån som betalar full pris för gamepass.

Här har du den första isf!


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jag tror Microsoft kommer att sälja mycket mer i framtiden när dom "stora" titlarna börja rulla in.

Medlem

Tycker inte alls det konstigt att PS5 säljer så mycket mer.
Så här personligen tänker jag att folk köper PS5 för exklusiva spel och nu när Xbox släpper allt både på cloud och PC så tror jag inte folk är lika intresserade av Xbox. Sen om vi ska va riktigt ärliga har det ju inte kommit några bra exklusiva spel till Xbox på år och dar. Halo är väl det första på hur länge som helst som är hypeat.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen så vill man såklart också sitta på samma system som ens vänner, vilket gör det svårt att byta.
Att inte kunna utnyttja sitt spelbibliotek på nya konsolen är nog också en faktor, även om GP är lockande.

Ja men precis, så det är inte så enkelt som att säga "konsol X har bäst spel, därför går den bäst".
Folk köper vad dom är vana med, eller vad ens kompisar har, eller där man har störst bibliotek.

Sen finns det vi som sitter på ett forum som detta, som är lite mer spelgalna är majoriteten där ute.
Skulle majoriteten där ute köpa en Playstation pga deras exklusiva spel då skulle inte spel som ghost eller TSOU2 sälja så få exemplar sett till hur många PS4or som finns där ute.

Se bara på returnal, har det ens sålt 1m exemplar? och det finns 14m exemplar av ps5 ute i världen.
Ratchet & Clank: Rift Apart har väl "bara" sålt strax över 1m?

Ja, nu svamlar jag en del.. Men det finns så många kommentarer som
Playstation säljer bäst för dom har bäst exklusiva.

- Ja men varför säljs det då så få exklusiva i förhållande till hur många konsoler som säljs? Kanske för att gemene man inte bryr sig om de exklusiva utan köper det dom är vana med eller som ens kompisar har osv osv osv


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

En nackdel om inte tillräckligt många köper nån Xbox och Xbox inte lägger ut för att få titel till gamepass, är att studios kanske struntar att lägga tid och arbete att göra spel till Xbox.

Tror tyvärr inte folket hos Xbox har tänkt på det.

Jag tror de har stenkoll. Det är ju trots allt deras hela business idea I princip.
Nu för tiden är det ju inte nära så svårt att göra spel till PC, Xbox och PS samtidigt.

Att bara vissa spel släpps till PS5 har ju enbart att göra med exklusivitet till konsolen, inget annat.
Antingen genom förstapartsstudios eller genom betalning eller bättre del av kakan av försäljning typ.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har dock inte sett nån som betalar full pris för gamepass.
Det är många som konverterat gold till gamepass, många som tagit del av alla kampanjer Xbox slängt ut sig.
Eller delbetalning av nya Xbox och få 2 års gamepass på köpet.

Det gäller att dom lyckas behålla folk när dom ska betala full pris.

Vi måste ju även räkna bort alla utgifter för servrar och spel dom lånar in till tjänsten.

Vi har än så länge inte hört att tjänsten går plus.

Nu va ju siffrorna på försäljning exempel då Xbox och Xbox fanboys alltid säger att Xbox inte bryr sig att sälja konsoler.

Jag körde 6 månader efter mina tre månader för 10 spänn så visst finns det dom som betalar. Men du har rätt, många får tjänsten i princip gratis.

Enligt Phil så är tjänsten hållbar i alla fall. Väldigt, väldigt hållbar. Sen är ju frågan om det betyder att dom tjänar pengar eller går plus minus noll. Sen tror jag det är bra om dom lyckas få till ett populärt spel av säsongsmodell, det kanske blir Halo, så att spelare kommer fortsätter spela eller kommer tillbaka varje säsong för att låsa upp saker.

Jag vet att artikeln handlade om försäljning av konsoler, ville bara påpeka att Xbox har en ganska stor passiv inkomst förutom försäljning av konsoler och exklusiva spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

PlayStation 5 är en jättebra konsol. Extremt bra konsol. Men varit ganska glest med spel i år. Det är något som stämmer väldigt bra. Och Xbox Series har nyss fått Forza Horizon 5, och ja det är Årets spel, och Metacritic undrar vad The Game Awards sysslar med. Och om 3 veckor kommer Halo Infinite.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag tror Microsoft kommer att sälja mycket mer i framtiden när dom "stora" titlarna börja rulla in.

Fast om de har svårt att fylla lagren så spelar det väl ingen roll hur bra spel de släpper och om konkurrenterna inte har några spel över jul som nu?

Skrivet av 4thePlayers:

Jag sade mest bang for the buck. Halva priset av gamepass ger tillgång till dubbelt antal spel. Samt att psplus har, enligt egen åsikt, gett bättre spel varje månad där 9 av 15 PS5 spel dessutom varit dag 1 släpp.

Visst skulle det vara väldigt nice att även via PS now få storspelen dag 1 men så länge Sony fortsätter erbjuda samma kvalitet på spelen som tidigare så betalar jag gärna för dom.
Vi såg ju även det med Forza horizon till gamepass. Spelarna är villiga att betala så länge produkten dom får är utmärkt.

Psnow och gamepass är ju trots allt snarlika tjänster. Enda skillnaden är att MS erbjuder fler dag 1 spel.

Ja så är det, PSnow är väldigt lik Gamepass. PSnow får inte lika dag 1 spel, men dom kommer dit så småningom. Största skillnaden är ändå att den ena tjänsten marknadsförs medans den andra inte gör det.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Att PS skulle ha bäst tjänster är du nog rätt ensam om att tycka....

Gamepass är det bästa som har hänt spelvärlden.

Men det är ju kul att man kan tycka olika.

Förstår helt ärligt inte den där hypen kring Gamepass. Vad gör gamepass så bra? Finns ju knappt något kul att lira om man inte vill lira gamla spel? Jag har haft gamepass 1 månad för att lira Minecraft Dungeon men de var väl över efter 20h.
Ska sägas att jag älskar att Microsoft satsar på Gamepass då det betyder att jag slipper köpa Xbox om de kommer något spel jag vill spela! Men just nu är det ju Meh..

Medlem
Skrivet av Issue:

Ja men precis, så det är inte så enkelt som att säga "konsol X har bäst spel, därför går den bäst".
Folk köper vad dom är vana med, eller vad ens kompisar har, eller där man har störst bibliotek.

Sen finns det vi som sitter på ett forum som detta, som är lite mer spelgalna är majoriteten där ute.
Skulle majoriteten där ute köpa en Playstation pga deras exklusiva spel då skulle inte spel som ghost eller TSOU2 sälja så få exemplar sett till hur många PS4or som finns där ute.

Se bara på returnal, har det ens sålt 1m exemplar? och det finns 14m exemplar av ps5 ute i världen.
Ratchet & Clank: Rift Apart har väl "bara" sålt strax över 1m?

Ja, nu svamlar jag en del.. Men det finns så många kommentarer som
Playstation säljer bäst för dom har bäst exklusiva.

- Ja men varför säljs det då så få exklusiva i förhållande till hur många konsoler som säljs? Kanske för att gemene man inte bryr sig om de exklusiva utan köper det dom är vana med eller som ens kompisar har osv osv osv

Jag tror att precis som du säger så köper många av vana. Dom kan hur systemet funkar. Speciellt när man ser vilka spel som säljer mest. Det är Assassin's Creed, Battlefield, Call of Duty, Fifa, NHL osv. "Mainstreamspel". Förmodligen köps också spelen av vana.

Angående sålda spel tror jag att i alla fall en del hänger på att många säljer vidare spelen dom klarat. Och just Returnal som du tar upp är ju ett ganska smalt spel som inte alla gillar. Tänker att HZD Forbidden West kanske blir en bättre jämförelse när det släpps.
I och för sig är ju Ratchet and Clank inte så smalt och det har väl sålt runt miljonen också.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Sony har redan playstation now. För me info se länk i min signatur

PSNow ligger tyvärr ganska långt ifrån vad Microsoft försöker uppnå med GP.
När det finns en premium tjänst som erbjuder nya spel så kan man dra den parallellen.

Jag har nära 0 intresse för den tjänsten, då köper jag hellre spel på REA.
Ifall de tillför ett bibliotek av VR spel framöver så är det dock en annan femma, då får de nog mina pengar på direkten.
Priset är inte problemet heller då.

Skrivet av Issue:

Ja men precis, så det är inte så enkelt som att säga "konsol X har bäst spel, därför går den bäst".
Folk köper vad dom är vana med, eller vad ens kompisar har, eller där man har störst bibliotek.

Sen finns det vi som sitter på ett forum som detta, som är lite mer spelgalna är majoriteten där ute.
Skulle majoriteten där ute köpa en Playstation pga deras exklusiva spel då skulle inte spel som ghost eller TSOU2 sälja så få exemplar sett till hur många PS4or som finns där ute.

Se bara på returnal, har det ens sålt 1m exemplar? och det finns 14m exemplar av ps5 ute i världen.
Ratchet & Clank: Rift Apart har väl "bara" sålt strax över 1m?

Ja, nu svamlar jag en del.. Men det finns så många kommentarer som
Playstation säljer bäst för dom har bäst exklusiva.

- Ja men varför säljs det då så få exklusiva i förhållande till hur många konsoler som säljs? Kanske för att gemene man inte bryr sig om de exklusiva utan köper det dom är vana med eller som ens kompisar har osv osv osv

Det är nog lite av varje, du kan ju också räkna med ifall du har 2 kompisar som älskar exklusiva spel, då behöver ju resten rätta sig efter det:p

Gamepass är heller inte intressant för spelare som är intresserade av få spel.
Köper du bara CoD, Fortnite eller specifika spel som bil eller sportspel så är inte GP så värst intressant.
De finns också en del som avskyr prenumerationer och har bestämt sig att skära ner på dem så mycket som möjligt, nästan oberoende av mervärde.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Jag sade mest bang for the buck. Halva priset av gamepass ger tillgång till dubbelt antal spel. Samt att psplus har, enligt egen åsikt, gett bättre spel varje månad där 9 av 15 PS5 spel dessutom varit dag 1 släpp.

Visst skulle det vara väldigt nice att även via PS now få storspelen dag 1 men så länge Sony fortsätter erbjuda samma kvalitet på spelen som tidigare så betalar jag gärna för dom.
Vi såg ju även det med Forza horizon till gamepass. Spelarna är villiga att betala så länge produkten dom får är utmärkt.

Psnow och gamepass är ju trots allt snarlika tjänster. Enda skillnaden är att MS erbjuder fler dag 1 spel.

Man läser ju ganska ofta här inne att PS Now minsann är bättre än Game Pass, att PS Now var först, har mer spel osv, samtidigt som man från samma människor hör domedagsprofetior om hur prenumerationstjänster förstör spelindustrin och leder till sämre spel. Hur går det ihop?

Vore intressant att veta vad det är som gäller egentligen? Är PS Now och GP i grunden skräp eller inte?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag tror att precis som du säger så köper många av vana. Dom kan hur systemet funkar. Speciellt när man ser vilka spel som säljer mest. Det är Assassin's Creed, Battlefield, Call of Duty, Fifa, NHL osv. "Mainstreamspel". Förmodligen köps också spelen av vana.

Angående sålda spel tror jag att i alla fall en del hänger på att många säljer vidare spelen dom klarat. Och just Returnal som du tar upp är ju ett ganska smalt spel som inte alla gillar. Tänker att HZD Forbidden West kanske blir en bättre jämförelse när det släpps.
I och för sig är ju Ratchet and Clank inte så smalt och det har väl sålt runt miljonen också.

Men med Returnal, R&C och Horizon ringar de in tre väldigt viktiga målgrupper av spelare.
Hardcore(Returnal och Demon Souls), familjärt och lite mer mainstream open world, med GoW så kommer väl typ första blockbustern också:p
Bilnördarna får ju också sitt snart med Gran Turismo.

Jag tror att försälningen av dessa spel kommer att växa över tid, det tar nog till exempel längre tid för R&Cs typ av spelare att konvertera till ny hårdvara, men nu har de i alla fall ett citament att göra det när konsolen väl blir tillgänglig.
Tills dess så har de väl Sackboy

Medlem
Skrivet av butcher:

Okej, jag förstår att kriget riskerar blossa upp. Men vad är anledningen till Playstations framgångar, lever de inte på gamla meriter och är i dagsläget väldigt likvärdiga med Xbox?

Har själv Xbox X och PS4 ska tilläggas.

Kan bara svara för mig personligen.

God Of War, Horizon

Att bara spela de existerande spelen på PS5 funkar mycket bättre, min PS4 lät som att den höll på att dör när jag spelade God Of War.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vore intressant att veta vad det är som gäller egentligen? Är PS Now och GP i grunden skräp eller inte?

Ingen aning. Det måste du fråga personer som säger så eftersom jag inte kan svara för andras skull.

Däremot har jag inte svårt att se varför det finns personer som tänker så. Kan liknas lite med Netflix vs bio film. Netflix filmer får inte samma budget som stora blockbusters vilket så klart kan påverka slutresultat


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Gamepass är heller inte intressant för spelare som är intresserade av få spel.
Köper du bara CoD, Fortnite eller specifika spel som bil eller sportspel så är inte GP så värst intressant.
De finns också en del som avskyr prenumerationer och har bestämt sig att skära ner på dem så mycket som möjligt, nästan oberoende av mervärde.

Det ligger väl något i det. De fem mest spelade spelen på PS5 är

  • Fortnite

  • Call of Duty: Black Ops Cold War

  • FIFA 21

  • NBA 2K21

  • Assassin’s Creed Valhalla

Inga spel man skaffar game pass för, om man inte räknar med EA Play och det är ju inte dag ett de dyker upp som fullversioner där.
Så om folk har spelat mest på PS4 innan är det naturliga att byta till PS5 för samma spel i bättre prestanda. Om vi helt tänker bort lager och sådär.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bättre handkontroll?
Jag tycker att branschen och spelarna verkar överens om att Dualsense är bäst just nu.
Innan det så var det helt klart Xbox handkontroller som var bäst.
Till och med Microsoft verkar intresserade av att tillföra Dualsense funktioner till deras handkontroll.

Jodå, det är väl inte ens ovanligt att Series S dyker upp lite då och då i handeln, också till lågt pris.
Att det skulle produceras dubbelt så många PS5 som Series X och S tillsammans låter dock ganska extremt.

Jag är dock ganska säker på att Microsoft ser ganska stora fördelar av att kontrollera hela deras ekosystem, precis som Apple.
De vill säkert ha mer hårdvara, inte mindre.

Tråkigt om så är fallet, de skulle säkert förlora minst 30% av spelarbasen.
Jag tror att vi är ganska långt borta ifrån att e-sport och responsiva spel kommer fungera bra med streaming, och det är en väldigt viktig marknad.

Sen så vill man såklart också sitta på samma system som ens vänner, vilket gör det svårt att byta.
Att inte kunna utnyttja sitt spelbibliotek på nya konsolen är nog också en faktor, även om GP är lockande.

Vad får du 1,7 miljarder ifrån?
Tänk också på aktiva prenumeranter och att väldigt stor del inte betalar fullt pris.

Det skulle inte heller förvåna mig ifall Sony släpper sin egen GP variant framöver, Jim Ryan verkade lite inne på det spåret för något år sedan.
De har ju också som sagt PS Plus som ger dem 50Kr plus spelförsäljning och PS Plus lär ju också vara väldigt mycket billigare att driva.

Med det sagt så håller jag såklart med om att GP är en väldigt bra tjänst, men optimismen för tjänsten känns lite överdriven just nu.
Om 2 år kan det dock se annorlunda nu, men Microsoft har mycket att bevisa fortfarande.
Jag menar då att än så länge handlar det om mycket snack och lite verkstad typ med skryt om vad som är påväg, inte vad som finns ute nu till exempel.
Forza är dock ett starkt steg i rätt riktigt, men tyvärr så upplever jag Halo som lite meh jämfört med vad som finns ute och hur lite kärlek det verkar ha fått med tanke på att det är Microsofts maskot.
Halo tv-serien är dock ett steg i rätt riktning.
Hade nog gärna sett lite avstickare också som utspelar sig i Halo världen.

1,7 miljarder var en grov killgissning. Jag skulle ha skrivit "potentiellt" eller något innan för att visa att det var en uppskattning. Eftersom jag läst mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter to jag bara 18mil gånger 99 och antog att dom resterande 5mil kan vara icke betalande användare som Phil inte ville räkna in i sin kalkyl.

Även om jag spelar mest på PS hoppas jag att Xbox kommer upp i samma nivå som dom hade under 360 tiden. Tycker dom gick från klarhet till klarhet då. Saknar exempelvis Fable serien, speciellt ettan och tvåan, så det är kul att det är på väg tillbaka.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Det var besynnerligt! Jag ser i varje fall synergier med det.
Game Pass PC är inte samma som Ultimate. För 36 kr mer i månaden får jag
spelen också till konsolerna (som är lätta att placera ut i hemmet).

+ mobila enheter (spel via molnet)
+ fler exklusiva medlemsrabatter
+ Deals with Gold
+ Games with Gold

Fler anledningar kan vara...
+ bakåtkompatibilteten
+ FPS boost
+ Instant resume
+ lägre effektförbrukning
+ förmodligen tystare
+ samma kontroller fungerar överallt
+ behändigare slö-/ party spelande i soffan

PC + PS5 kombo fungerar säkert också, speciellt ifall man har ett PS-spelbibliotek sen tidigare.
Det är inte fallet för mig och de typiska PS exklusiva spel som släpps, intresserar mig inte ett dugg.
Som småbarnsförälder känner jag dock att Game Pass PC+Xbox ger mig ett mervärde.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

1,7 miljarder var en grov killgissning. Jag skulle ha skrivit "potentiellt" eller något innan för att visa att det var en uppskattning. Eftersom jag läst mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter to jag bara 18mil gånger 99 och antog att dom resterande 5mil kan vara icke betalande användare som Phil inte ville räkna in i sin kalkyl.

Även om jag spelar mest på PS hoppas jag att Xbox kommer upp i samma nivå som dom hade under 360 tiden. Tycker dom gick från klarhet till klarhet då. Saknar exempelvis Fable serien, speciellt ettan och tvåan, så det är kul att det är på väg tillbaka.

Jag tror helt klart att Gamepass har högt potential framöver.
Det mest intressanta blir dock när slutar stödja One, vilket jag hoppas sker för i alla fall deras egna titlar i slutet av nästa år(i och med Starfield).
Då sker ett teknikskifte på riktigt och inte bara grafisk lull-lull.

Det som är lite störande med Fable är ju att det kan vara ganska tidigt i utvecklingen, men kul att det är tillbaka i alla fall.
Jag lyssnar på Kindafunny Xcast och där spekulerade dem att Fable kan vara i goda händer med tanke på den värld/miljöer som studion skapade för Forza, det blir ju också extra intressant att vad den nya generationens hårdvara kommer kunna tillföra utöver det.
Även delar av systemet och dialogen i Forza skulle tydligen kunna passa i RPG.

Forza 5 är nog ett väldigt viktigt spel för GP och Xbox, jag blir själv nästan lite sugen på att skaffa det för det, även fast att jag inte är ett stort fan av racing.

Skrivet av 4thePlayers:

Ingen aning. Det måste du fråga personer som säger så eftersom jag inte kan svara för andras skull.

Däremot har jag inte svårt att se varför det finns personer som tänker så. Kan liknas lite med Netflix vs bio film. Netflix filmer får inte samma budget som stora blockbusters vilket så klart kan påverka slutresultat

Fast det är ju inte sant direkt.. Netflix budgetar bara växer och deras filmer ligger på såna budget nivåer där nu


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Riktigt trist... Microsoft har verkligen gjort allt rätt denna generation.

Xbox Series är deras största succé, så de är åtminstone på rätt väg. Sen får man heller inte glömma att de släpper alla spel även på PC, och de säljer två olika maskiner riktade mot två olika målgrupper. Att Series S har sålt bättre är heller inte så konstigt. Den är tilltalande för barnfamiljer och personer med begränsad budget/behov, och man kan får ut ca: 60% fler Series S-kretsar per kiselplatta än Series X-kretsar, så tillgången är betydligt bättre. Sen har ju Sony haft fler exklusiva AAA-titlar under detta första år, medan Microsoft börjar leverera större titlar nu, med Forza Horizon 5 och Halo Infinite.

Jag tvivlar på att Microsoft kommer vinna denna generationen när det kommer till antalet sålda konsoler, främst för att Microsoft har mer fokus på Game Pass och xCloud än antalet sålda konsoler. De ser större vinst i att lyckas kränga på Game Pass till en Windows-användare än att sälja på dem ett Xbox, medan för Sony så är det antalet sålda enheter som styr framgången.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast det är ju inte sant direkt.. Netflix budgetar bara växer och deras filmer ligger på såna budget nivåer där nu

Filmer och musik som distribueras via en prenumerationstjänst kan endast ev. påverkas med en lägre budget vilket i grunden inte behöver förändra produkten särskilt mycket.

Om normen blir prenumerationstjänster för spel så finns det betydligt mer att oroa sig över tycker jag:

* Spel anpassas för att "säljas" via en prenumerationstjänst, dvs Games as a Service tänk med allt vad det innebär (grundspelet är gratis, betala mer så får du X, vi lägger till fler banor senare...kanske, vi lägger till funktion X....senare kanske). Man ser det ju redan med spel som Sea of Thieves, Destiny, Nästa Assassins Creed är väl sagt att bli GaS? etc. etc. Även episod-spel, du får episod 1 gratis, blir spelet populärt så gör vi fler episoder kanske....

* Spel släpps halvfärdiga och buggigare (Vad klagar du för! Det är ju ändå "gratis" vi fixar det senare kanske....)

* Speltypen som jag föredrar, dvs storslagna SP-upplevelser, känns inte gångbara på en prenumerationstjänst i samma utsträckning

Medlem

Alla gamers skulle vilja ha alla plattformar men av olika anledningar är det inte möjligt och därför får man prioritera. Detta resulterar i en prioritetslista hos människor. De olika listorna skapar olika grupper av köpare. Dessa grupper tenderar INTE att ha XBOX högst upp på sin priolista. Detta är de två vanligaste förekommande prioriteringslistorna hos människor:

Grupp A
1. PS
2. PC
3. Switch
4. XBOX

Grupp B
1. PC
2. PS
3. Switch
4. XBOX

Medlem
Skrivet av Phyrino:

bara eftersom ett argument framkommit flera gånger så får jag lägga fram andra sidan av det.
Om man har en PC finns ju ingen anledning att köpa en PS5:a nu när Sony satsar på att spelen kommer till just pc.
Med Game Pass Ultimate får man ju spelen på både pc och konsol.

Teoretiskt sett ja, om sony publicerade alla sina stora spel på pc också precis som microsoft gör så skulle det inte finnas någon anledning att skaffa en playstation heller.

Men verkligheten är att sonys pc satsning är mest snack och lite verkstad. Kollar man på steam nu så finns Horizon Zero dawn (2017) och Days Gone (2019) som deras releaser. God of war (2018) kommer nästa år. Det är väldigt få releaser och dom är dessutom flera år gamla vid det här laget, jämför med microsoft som verkar släppa dom flesta av sina spel samtidigt på xbox och pc samtidigt och dessutom med flera av dessa på gamepass. Om sony släppte alla sina stora spel samtidigt på pc som konsol så tror jag inte konsolförsäljningen skulle vara lika hög som nu.

Medlem
Skrivet av Kris:

Klart det är en anledning. Släpper Sony exlusiva spel som är betydligt mer innovativa och skapar nya spelupplevelser som tidigare spel inte lyckas med är det du som inte köper som är lättlurad.

Precis. Jag köpte primärt PS2, PS3, PS4 och nu bokad PS5 för dess exklusiva 3rd-person (single player) spel. Det är endast ett fåtal av dessa som hamnat på andra plattformar (och förbättrats), så klart att konsolen säljer bättre p.g.a. exklusiva spel.

Jag fyller 44 år i morgon och då är man för gammal för MP. Take that FZ-communityn!


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Skrivet av lars_kongo:

Filmer och musik som distribueras via en prenumerationstjänst kan endast ev. påverkas med en lägre budget vilket i grunden inte behöver förändra produkten särskilt mycket.

Om normen blir prenumerationstjänster för spel så finns det betydligt mer att oroa sig över tycker jag:

* Spel anpassas för att "säljas" via en prenumerationstjänst, dvs Games as a Service tänk med allt vad det innebär (grundspelet är gratis, betala mer så får du X, vi lägger till fler banor senare...kanske, vi lägger till funktion X....senare kanske). Man ser det ju redan med spel som Sea of Thieves, Destiny, Nästa Assassins Creed är väl sagt att bli GaS? etc. etc. Även episod-spel, du får episod 1 gratis, blir spelet populärt så gör vi fler episoder kanske....

* Spel släpps halvfärdiga och buggigare (Vad klagar du för! Det är ju ändå "gratis" vi fixar det senare kanske....)

* Speltypen som jag föredrar, dvs storslagna SP-upplevelser, känns inte gångbara på en prenumerationstjänst i samma utsträckning

Gör inte att man säger att Netflix budgetar inte ligger på storfilmers nivåer sant. För som sagt deras budgetar ökar och ligger mer å mer på storfilmers budgetar.

Sen så att skall vrida å vända på allt för Sony bryr jag mej inte direkt om. Och är inte relevant till svaret jag gav


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förstår helt ärligt inte den där hypen kring Gamepass. Vad gör gamepass så bra? Finns ju knappt något kul att lira om man inte vill lira gamla spel? Jag har haft gamepass 1 månad för att lira Minecraft Dungeon men de var väl över efter 20h.
Ska sägas att jag älskar att Microsoft satsar på Gamepass då det betyder att jag slipper köpa Xbox om de kommer något spel jag vill spela! Men just nu är det ju Meh..

Förstår man inte vad som är bra med gamepass så behöver man inte köpa det.

Men bara alla day one spelen tycker jag gör det värt. Så länge det kommer 1 day one spel om året som jag tänkt köpa så har jag redan sparat in pengar.

Och om du undrar över min uträkning så kostar Xbox Gold 79kr och gamepass ultimate 135kr. I ultimate ingår gold så för 55kr i månaden får du gamepass på Xbox,PC och stream. (Sen finns det massa olika sätt att få det ännu billigare om man vill men det där är xbox officiella priser)

Haha. Jag känner mig som en idiotisk fanboy men det kan jag bjuda på 😊 Jag skiter i Xbox jag älskar bara gamepass lätt det bästa som hänt spelvärlden

Skriv svar