Analys: Playstation 5 har sålt dubbelt så bra som Xbox Series X|S

Medlem
Skrivet av Molotov:

Säger som flera andra här.
Xbox är helt överflödig om man har en PC att spela på.
Xbox är bara en begränsad PC men med sämre utbud, mer begränsningar och ökad frustration.
Det enda som är bra imo är handkontrollen som funkar native även utan för Steam. Där dom andra kontrollerna behöver handpåläggning.

Är inte Playstation lika överflödig med tanke på dem anledningarna?

Spelar ingen roll vilken av konsolerna du äger så tycker jag inte dem är överflödiga om du redan har en PC.
Äger själv en PC, en xbox och flera äldre Playstation konsoler. Vill jag luta mig tillbaka och spela i soffan så är det inte direkt så att jag konkar iväg med PC'n med allt kabelhassel det medför till vardagsrummet.

Sen har vi ju prisfrågan vad en konsol kostar och vad en likvärdig PC kostar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

Det här var min tanke också. Varför ska man köpa en Xbox när man kan spela alla deras spel på min PC? Känns som en onödig utgift.

Personligen hoppas jag att det går bra för Microsoft, Sony och Nintendo och att dom kan fortsätta utveckla sina koncept.
Det jag gillar med Sony är deras fokus på välproducerade singleplayer spel, Microsoft har en svinbra prenumerationstjänst till min PC och Nintendo är Nintendo.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har alltid varit trogen Playstation, alltid. Denna gången var det en Series X jag av en händelse lyckades få tag på och är än så länge fantastisk nöjd, så jag har nog konverterat Xbox kommer nog att accellerera ikapp Playstation, bara en sådan sak som att Bethesdas titlar blir xbox exklusiva kommer nog märkas på siffrorna.. Jag äger nämligen ingen dator, så skulle vara trist att missa Elder Scrolls, Starfield, Doom, Fallout osv...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Försäljningssiffror känns lite förlegat dock då MS och Sony har olika affärsmodeller denna generation. Konsolkriget är egentligen över och vi kan säga att PS vann, men vad spelar det för roll när MS satsar på ett helt ekosystem istället. Många kör enbart GP till PC och MS skrattar hela vägen till banken.

Jag spelar mestadels på PS men kan vi inte bara överge hela det här konsolkrigs pratet?
Jag skulle säga att PS (för tillfället) har bättre spel medan Xbox har en överlägsen tjänst i GamePass. Båda går bra. Båda producerar bra spel.

Både nya Forza och Halo verkar ju bli riktigt bra så Microsoft kanske börjar komma igång igen och kanske börjar göra spel från döda serier som var stora under 360 eran.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Marptic:

Samtidigt hör man om extrema problem med PS5an medans man hör om inga problem med XSX/S .. Xboxen är starkare och fungerar som än stark och välbyggd PC. XSX/S är klart den bättre konsolen i slutändan .. att okunniga personer köpt PS5 mer menar egentligen inget...

Vilka extrema problem då?
Du får gärna ge en vettig källa på den typen av påståenden.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Anledningen är enkel: Sony dominerade förra generationen ganska rejält och har bevisat att man gång på gång kan producera förstaparts titlar av absolut högsta klass, vilket gör att de kan fortsätta rida på den vågen in i denna generationen.
Xbox har fortfarande mycket att bevisa på spel-fronten, vilket de också erkänner själva

https://www.playstationlifestyle.net/2021/10/21/matt-booty-on-sony-first-party-games/

Visst ligger det mycket i det, men det är inte "så" enkelt. Folk är vanemänniskor, folk köper det dom är vana att köpa.
Har en granne som ALLTID köper Skoda. Är Skoda den bästa bilen? Nej, men han gillar den och är van med Skoda, så nästa gång blir det en Skoda igen.
Har en annan granne som tjatar om att jag ska köpa Mac samt PS5
- Varför då?
- För att dom är bäst?
- Vad gör dom bäst?
- Dom bara är det.
- Vad spelar du på din playstation?
- World of Warships

Min granne har inte spelet ett enda av dom häftiga exklusiva spelen jag har frågat om utan generation efter generation köper han en Sony för att han är van att göra det.

Om folk enbart köper Sony för deras förstaparts titlar, borde inte då de titlarna sälja i ännu fler exemplar?
As of October 22, 2020, a total of 110.4 million PS4 consoles,
God of War har sålts i ca 20m exemplar oktober 2021.
Ghost Of Tsushima låg på 6.5m i mars.
TLOU2 borde jag ju inte ens ta med, för hittar bara siffror från sommaren 2020, men då var det 4m.

Hur som helst, om folk köper sony bara för att dom har bäst exklusiva, då är det ändå förvånansvärt få som köper de exlusiva spelen till den konsolen.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som vanligt så undviker xbox fanboys själva frågan i sig.

Vad händer om det bara säljs 15 miljoner xbox och ps5 ligger på 80 miljoner.

Kommer då studios göra spel till Xbox om inte Xbox betalar för att det ska komma till gamepass.

Säljer dom inga konsoler så kommer Xbox sluta som tredje part studio och det skulle inte gynna konkurrens nånting.

Visst tusan spelar antal sålda konsoler roll för Xbox men dom törs bara inte medge det.
Om nu inte deras plan är att bli en tredje part studio förstås.

Xbox har sålt 6,7 miljoner konsoler och PS 12,8 miljoner.

GamePass ökade med 37% på ett år och har mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter (beroende på källa) medan Playstation Now har 3,2 miljoner.
Det gör att Xbox drar in runt 1,7 miljarder kronor i månaden på prenumerationer om man räknar på 18 miljoner prenumeranter.
Skulle det öka lika mycket nästa år är dom uppe i över 2 miljarder.

Varför ska man inte räkna med GamePass? Det är en kraft att räkna med och jag tror bara att den kommer växa. Se bara på alla streamingtjänster för film, tv-serier och musik som finns. Folk gillar prenumerationer just nu.

Sen undrar jag varför PS skulle sälja 80 miljoner medan Xbox bara 15 i ditt exempel? Om det följer nuvarande mönster borde det väl bli 40 och 80?

Spelar framför allt på PS men har också en PC så är ingen "fanboy"


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

bara eftersom ett argument framkommit flera gånger så får jag lägga fram andra sidan av det.
Om man har en PC finns ju ingen anledning att köpa en PS5:a nu när Sony satsar på att spelen kommer till just pc.
Med Game Pass Ultimate får man ju spelen på både pc och konsol.

Avstängd

Många som verkar vara väldigt osäkra i tråden. Märks ganska snabbt när istället för att hylla konsolen man föredrar så måste man försöka hitta på ursäkter för att övertala sig själv varför man kanske inte gillar den andra.

Om ni känner er osäkra så skaffa båda. Själv håller jag mig till Playstation.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av Kris:

Måhända att strategin är absurd men faktum kvarstår att ett spel som Returnal är mer groundbreaking än alla de kommersiella och slätstrukna spel som produceras på löpande band till alla plattformar.

Returnal är ju dock inte groundbreaking på något sätt i sin genre bortsett från grafiken.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Xbox har sålt 6,7 miljoner konsoler och PS 12,8 miljoner.

GamePass ökade med 37% på ett år och har mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter (beroende på källa) medan Playstation Now har 3,2 miljoner.
Det gör att Xbox drar in runt 1,7 miljarder kronor i månaden på prenumerationer om man räknar på 18 miljoner prenumeranter.
Skulle det öka lika mycket nästa år är dom uppe i över 2 miljarder.

Varför ska man inte räkna med GamePass? Det är en kraft att räkna med och jag tror bara att den kommer växa. Se bara på alla streamingtjänster för film, tv-serier och musik som finns. Folk gillar prenumerationer just nu.

Sen undrar jag varför PS skulle sälja 80 miljoner medan Xbox bara 15 i ditt exempel? Om det följer nuvarande mönster borde det väl bli 40 och 80?

Spelar framför allt på PS men har också en PC så är ingen "fanboy"

Sant, men du glömmer att sony också har PS Plus som har knappt 50 miljoner prenumeranter som betalar ca 50:- i månaden för detta, dvs den tjänsten drar in lika mycket om inte mer än hela Game Pass varje månad, om man nu inte räknar med extra DLC-försäljning osv som Gamepass eventuellt bidrar till.

Avstängd

Tror absolut att detta är helt fel. Alla andra analyser sätter ratiot på 3:2, inte 2:1. Hade detta stämt hade det varit exakt som förra generationen, och allt tyder på att Xbox har krympt gapet.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Returnal är ju dock inte groundbreaking på något sätt i sin genre bortsett från grafiken.

Menar du att det finns en likadan motsvarighet på Xbox? För denna tråden handlar nämligen om Xbox och Playstation.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Nu gråter Jonas Mäki borta på Gamereactor.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sant, men du glömmer att sony också har PS Plus som har knappt 50 miljoner prenumeranter som betalar ca 50:- i månaden för detta, dvs den tjänsten drar in lika mycket om inte mer än hela Game Pass varje månad, om man nu inte räknar med extra DLC-försäljning osv som Gamepass eventuellt bidrar till.

Just det. Det tänkte jag faktiskt inte på. Där har dom ju också en tjänst som drar in mycket pengar och dom behöver bara "ge bort" tre spel i månaden istället för att tillhandahålla ett helt bibliotek.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Phyrino:

bara eftersom ett argument framkommit flera gånger så får jag lägga fram andra sidan av det.
Om man har en PC finns ju ingen anledning att köpa en PS5:a nu när Sony satsar på att spelen kommer till just pc.
Med Game Pass Ultimate får man ju spelen på både pc och konsol.

Du har helt rätt. Största skillnaden är väl att det kan ta flera år innan det släpps på PC om det släpps alls jämfört med att många spel har day one release på GamePass.

Hade jag inte redan haft en speldator hade jag köpt ett Xbox för att kunna använda GamePass men nu har jag en fem år gammal PC som orkar med dom flesta spelen så det känns som en onödig utgift att köpa ett Xbox.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Nu gråter Jonas Mäki borta på Gamereactor.

Hahahaha. Jonas är ju så söt när han så tappert men helt förgäves försöker dölja sin uppenbara bias.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag spelar mestadels på PS men kan vi inte bara överge hela det här konsolkrigs pratet?
Jag skulle säga att PS (för tillfället) har bättre spel medan Xbox har en överlägsen tjänst i GamePass. Båda går bra. Båda producerar bra spel.

Både nya Forza och Halo verkar ju bli riktigt bra så Microsoft kanske börjar komma igång igen och kanske börjar göra spel från döda serier som var stora under 360 eran.

Konsolkriget kommer alltid finnas där i någon mening.

Jag kan ju dock bli störd när folk inte riktigt förstått MS strategi. Antalet sålda konsoler blir ju egalt när MS istället satsar på ett helt ekosystem. Varför gör de alla sina spel tillgängliga på PC om de vill maximera antalet sålda konsoler? Hur kan det vara ett egenvärde att sälja enbart konsoler när man kan nå en mycket bredare publik via Game Pass?

Samtidigt är jag rätt övertygad om att MS också är angelägna om att det ska gå bra för själva konsolen, trots att de kanske vill ge sken av att de inte bryr sig alls. Det är ju trots allt konsolen som är Xbox, även om Xbox mer och mer har blivit just "bara" Game Pass. Vi ser ju dock att det faktiskt går bra för konsolen också nu, allt annat är ju rena fantasier och spekulationer från Sony NPCs.

PS5 säljer bättre nu och kommer förmodligen göra så resten av generationen, tror dock inte vi kommer få se riktigt lika stor skillnad konsolerna emellan i slutet av generationen.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Många som verkar vara väldigt osäkra i tråden. Märks ganska snabbt när istället för att hylla konsolen man föredrar så måste man försöka hitta på ursäkter för att övertala sig själv varför man kanske inte gillar den andra.

Om ni känner er osäkra så skaffa båda. Själv håller jag mig till Playstation.

Jag är inte alls osäker. Har barn på 4 och 6 år så det naturliga valet är GamePass Ultimate.
Xbox One X körs mest på 1440p och Series X på 4k OLED. Utöver det har jag en PCIe 5.0 x16 bus som skriker efter RDNA 3.
Känner barnen för att det behövs en PS6 så får man ta ställning till det då.

Medlem
Skrivet av Kris:

Menar du att det finns en likadan motsvarighet på Xbox? För denna tråden handlar nämligen om Xbox och Playstation.

Nej jag hävdar inte att det finns en motsvarighet på Xbox, men det gör inte Returnal till något groundbreaking bara för att Xbox inte har ett exklusivt 3PS roguelite.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Xbox har sålt 6,7 miljoner konsoler och PS 12,8 miljoner.

GamePass ökade med 37% på ett år och har mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter (beroende på källa) medan Playstation Now har 3,2 miljoner.
Det gör att Xbox drar in runt 1,7 miljarder kronor i månaden på prenumerationer om man räknar på 18 miljoner prenumeranter.
Skulle det öka lika mycket nästa år är dom uppe i över 2 miljarder.

Varför ska man inte räkna med GamePass? Det är en kraft att räkna med och jag tror bara att den kommer växa. Se bara på alla streamingtjänster för film, tv-serier och musik som finns. Folk gillar prenumerationer just nu.

Sen undrar jag varför PS skulle sälja 80 miljoner medan Xbox bara 15 i ditt exempel? Om det följer nuvarande mönster borde det väl bli 40 och 80?

Spelar framför allt på PS men har också en PC så är ingen "fanboy"

Har dock inte sett nån som betalar full pris för gamepass.
Det är många som konverterat gold till gamepass, många som tagit del av alla kampanjer Xbox slängt ut sig.
Eller delbetalning av nya Xbox och få 2 års gamepass på köpet.

Det gäller att dom lyckas behålla folk när dom ska betala full pris.

Vi måste ju även räkna bort alla utgifter för servrar och spel dom lånar in till tjänsten.

Vi har än så länge inte hört att tjänsten går plus.

Nu va ju siffrorna på försäljning exempel då Xbox och Xbox fanboys alltid säger att Xbox inte bryr sig att sälja konsoler.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Säger som flera andra här.
Xbox är helt överflödig om man har en PC att spela på.
Xbox är bara en begränsad PC men med sämre utbud, mer begränsningar och ökad frustration.
Det enda som är bra imo är handkontrollen som funkar native även utan för Steam. Där dom andra kontrollerna behöver handpåläggning.

Problemet är att det går inte att hitta en pc med samma pris och likvärdig eller bättre prestanda som series s och x. Bara gpun i series s kostar mer än hela konsolen att köpa (även begagnat).
Spel till Xbox tenderar också att vara bättre optimerade än till pc, även fast det ofta nu för tiden händer (beroende på studio) att spelen även till konsolerna också saknar bra optimering.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nej jag hävdar inte att det finns en motsvarighet på Xbox, men det gör inte Returnal till något groundbreaking bara för att Xbox inte har ett exklusivt 3PS roguelite.

Då tror jag du missuppfattade min mening. Med groundbreaking menar jag i jämförelse med Xbox eftersom det är det vi pratar om i denna tråden. Självklart finns det andra spel som erbjuder liknande spelupplevelse men inte som är Xbox-exklusiva. Det var min poäng.

Spelare blir bara mer och mer kräsna och allt fler är trötta på alla slätstrukna massproducerade spel. Spelare söker nya spelupplevelser som de inte har upplevt tidigare. Är det Sony eller MS som har spelstudios som har identifierat detta och som arbetar aktivt för att möta spelarnas nya behov?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Gen
Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Riktigt trist... Microsoft har verkligen gjort allt rätt denna generation.

Förutom eventuellt bra Xbox exklusiva spel. Nu öppnade de ju plånboken på vid gavel och köpte massa studios så detta lär väl bära frukt framöver och kanske vända trenden?

Xboxens "problem" är ju att om man redan har en PC så finns det kanske ingen anledning att köpa en Xbox pga GamePass (så är det i mitt fall, jag har en riktigt bra dator och det hade varit en nedgradering att skaffa Xbox). Å andra sidan har Sony börjat släppa allt mer på PC så en del av deras "edge" kanske försvinner där.

Känns verkligen som att vadsomhelst kan hända om ett eller två år.

Medlem
Skrivet av Issue:

Visst ligger det mycket i det, men det är inte "så" enkelt. Folk är vanemänniskor, folk köper det dom är vana att köpa.
Har en granne som ALLTID köper Skoda. Är Skoda den bästa bilen? Nej, men han gillar den och är van med Skoda, så nästa gång blir det en Skoda igen.
Har en annan granne som tjatar om att jag ska köpa Mac samt PS5
- Varför då?
- För att dom är bäst?
- Vad gör dom bäst?
- Dom bara är det.
- Vad spelar du på din playstation?
- World of Warships

Min granne har inte spelet ett enda av dom häftiga exklusiva spelen jag har frågat om utan generation efter generation köper han en Sony för att han är van att göra det.

Om folk enbart köper Sony för deras förstaparts titlar, borde inte då de titlarna sälja i ännu fler exemplar?
As of October 22, 2020, a total of 110.4 million PS4 consoles,
God of War har sålts i ca 20m exemplar oktober 2021.
Ghost Of Tsushima låg på 6.5m i mars.
TLOU2 borde jag ju inte ens ta med, för hittar bara siffror från sommaren 2020, men då var det 4m.

Hur som helst, om folk köper sony bara för att dom har bäst exklusiva, då är det ändå förvånansvärt få som köper de exlusiva spelen till den konsolen.

Förr förra generationen hade jag ett Xbox 360 som min huvudplattform. Jag tyckte att MS gjorde allt rätt med bland annat bra exklusiva titlar, införande av achievements och satsningar på Arcade. Jag hade ett PS3 också som jag bara spelade ett fåtal spel på.

Förra generationen bytte jag till PS, dels på grund av MS dåliga presentation på E3 där dom snackade om att Kinect var ett måste och att du var tvungen att logga in online en gång per dygn för att spela dina spel, och dels för att jag läste en recension som sa att Xbox var mer en mediahub och PS var en mer renodlad spelmaskin. Och just allt extra som fanns med i 360 menyerna var något som alltid störde mig.

Denna generationen fortsatte jag med PS för att jag är nöjd med min PS4 och än har Sony inte gjort jättestor fadäs som den jag nämnde MS gjorde under E3. Sen har jag tyckt att det generellt har släpps fler bra spel på PS4 jämfört med Xbox One. Känns om MS under One tiden slutade med många av dom spelserier som gjorde att jag tyckte 360 eran var fantastisk.
Det sista som gjort att det blev ett PS5 var att jag tyckte att Sony presenterat fler intressanta spel under sina pressträffar än MS.

Så jag är en av dom som köper dom flesta av Sonys exklusiva spel. Precis som jag gjorde under 360 tiden. Tror jag har alla Project Gotham Racing, Fable, Gears of War, Forza och Halo spel som släpptes


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Härliga tider för sony verkar det som. Microsoft måste kämpa ännu en generation. Ps3/360 gick nästan hem för MS men orkade tyvärr inte hela vägen.

Och inte undra på att ps5an säljer. Helt fantastiskt konsol, med redan nu många måste ha spel, och många, många fler på kommande. klart mest bang for the buck när det kommer till tjänster (PS plus och now) samt den konsol med mest bakåtkompatibla titlar.

Att PS skulle ha bäst tjänster är du nog rätt ensam om att tycka....

Gamepass är det bästa som har hänt spelvärlden.

Men det är ju kul att man kan tycka olika.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Riktigt trist... Microsoft har verkligen gjort allt rätt denna generation.

Skrivet av Dergo218:

...men ja jag tycker inte PS5 har imponerat alls, inte nog med att de inte släpper spel jag gillar så är konsolen bland den fulaste elektronik man skådat.

Vad har Microsoft gjort rätt som inte Sony har?

Att PS5 ser mycket fulare ut än XBX håller jag med om. Men har ni testat PS Dualsense kontrollen ens? Den är ju så mycket mer nytänk än vad Xbox motsvarighet så det sjunger om det. Sen nästa generationens VR kommer nästa år också (PSVR2). Vad har Xbox att komma med där?

Skrivet av kebbe:

Finns ju ingen anledning att köpa Xbox när alla deras spel släpps till PC.

This.

Avstängd
Skrivet av Ralf:

Att PS skulle ha bäst tjänster är du nog rätt ensam om att tycka....

Gamepass är det bästa som har hänt spelvärlden.

Men det är ju kul att man kan tycka olika.

Jag sade mest bang for the buck. Halva priset av gamepass ger tillgång till dubbelt antal spel. Samt att psplus har, enligt egen åsikt, gett bättre spel varje månad där 9 av 15 PS5 spel dessutom varit dag 1 släpp.

Visst skulle det vara väldigt nice att även via PS now få storspelen dag 1 men så länge Sony fortsätter erbjuda samma kvalitet på spelen som tidigare så betalar jag gärna för dom.
Vi såg ju även det med Forza horizon till gamepass. Spelarna är villiga att betala så länge produkten dom får är utmärkt.

Psnow och gamepass är ju trots allt snarlika tjänster. Enda skillnaden är att MS erbjuder fler dag 1 spel.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det kan man ju tycka men det ändrar inte att Xbox inte har sålt fler enheter än Playstation sedan man satt på överlägset flest exklusiviteter med Xbox 360, Sony säljer även fler enheter just nu samtidigt som du sitter och tycker att argumentet är dumt.

Xbox Series X är kraftigare.
Xbox Series X har bättre tjänster.
Xbox Series X anses ha bättre handkontroll.
Xbox Series X har lägre pris.

Vad är då skillnaden mot PS5?
PS5 har exklusiviteter.
Xbox har inga exklusiviteter.

Bättre handkontroll?
Jag tycker att branschen och spelarna verkar överens om att Dualsense är bäst just nu.
Innan det så var det helt klart Xbox handkontroller som var bäst.
Till och med Microsoft verkar intresserade av att tillföra Dualsense funktioner till deras handkontroll.

Skrivet av Hale2000:

Den ena konsolen som inte finns att köpa säljer bättre än den andra konsolen som inte heller finns att köpa. Det enda som går att utläsa av detta är väl produktionstakt vad jag förstår.

Jodå, det är väl inte ens ovanligt att Series S dyker upp lite då och då i handeln, också till lågt pris.
Att det skulle produceras dubbelt så många PS5 som Series X och S tillsammans låter dock ganska extremt.

Skrivet av SunShine:

Jag tror MS har tänkt ett extra steg iochmed sitt gamepass. Om det mot förmodan skulle skita sig tror jag knappast inte de bara skulle låta alla studios de köpt gå under.
Tror det blir så enkelt att de bara lägger ner Xbox tillverkningen alt blir de ett fristående företag/dotterbolag och MS satsar allt på gamepass (vilket det redan tyder på nu att de gör allt mer)
och skulle gamepass skita sig tror jag MS blir en mäktig publisher o spelen börjar dyka på alla möjliga plattformar igen.

de har nog räknat med "just in case" lösningar om saker skulle skita sig på sikt.

Jag är dock ganska säker på att Microsoft ser ganska stora fördelar av att kontrollera hela deras ekosystem, precis som Apple.
De vill säkert ha mer hårdvara, inte mindre.

Skrivet av LeifGGPersson:

Xbox-konsolen är överflödig om du har en skärm, 150kr och en bra internetuppkoppling. Detta är sista konsolen Microsoft gör.

Tråkigt om så är fallet, de skulle säkert förlora minst 30% av spelarbasen.
Jag tror att vi är ganska långt borta ifrån att e-sport och responsiva spel kommer fungera bra med streaming, och det är en väldigt viktig marknad.

Skrivet av Issue:

Visst ligger det mycket i det, men det är inte "så" enkelt. Folk är vanemänniskor, folk köper det dom är vana att köpa.
Har en granne som ALLTID köper Skoda. Är Skoda den bästa bilen? Nej, men han gillar den och är van med Skoda, så nästa gång blir det en Skoda igen.
Har en annan granne som tjatar om att jag ska köpa Mac samt PS5
- Varför då?
- För att dom är bäst?
- Vad gör dom bäst?
- Dom bara är det.
- Vad spelar du på din playstation?
- World of Warships

Min granne har inte spelet ett enda av dom häftiga exklusiva spelen jag har frågat om utan generation efter generation köper han en Sony för att han är van att göra det.

Om folk enbart köper Sony för deras förstaparts titlar, borde inte då de titlarna sälja i ännu fler exemplar?
As of October 22, 2020, a total of 110.4 million PS4 consoles,
God of War har sålts i ca 20m exemplar oktober 2021.
Ghost Of Tsushima låg på 6.5m i mars.
TLOU2 borde jag ju inte ens ta med, för hittar bara siffror från sommaren 2020, men då var det 4m.

Hur som helst, om folk köper sony bara för att dom har bäst exklusiva, då är det ändå förvånansvärt få som köper de exlusiva spelen till den konsolen.

Sen så vill man såklart också sitta på samma system som ens vänner, vilket gör det svårt att byta.
Att inte kunna utnyttja sitt spelbibliotek på nya konsolen är nog också en faktor, även om GP är lockande.

Skrivet av OAKTHYR:

Xbox har sålt 6,7 miljoner konsoler och PS 12,8 miljoner.

GamePass ökade med 37% på ett år och har mellan 18 och 23 miljoner prenumeranter (beroende på källa) medan Playstation Now har 3,2 miljoner.
Det gör att Xbox drar in runt 1,7 miljarder kronor i månaden på prenumerationer om man räknar på 18 miljoner prenumeranter.
Skulle det öka lika mycket nästa år är dom uppe i över 2 miljarder.

Varför ska man inte räkna med GamePass? Det är en kraft att räkna med och jag tror bara att den kommer växa. Se bara på alla streamingtjänster för film, tv-serier och musik som finns. Folk gillar prenumerationer just nu.

Sen undrar jag varför PS skulle sälja 80 miljoner medan Xbox bara 15 i ditt exempel? Om det följer nuvarande mönster borde det väl bli 40 och 80?

Spelar framför allt på PS men har också en PC så är ingen "fanboy"

Vad får du 1,7 miljarder ifrån?
Tänk också på aktiva prenumeranter och att väldigt stor del inte betalar fullt pris.

Det skulle inte heller förvåna mig ifall Sony släpper sin egen GP variant framöver, Jim Ryan verkade lite inne på det spåret för något år sedan.
De har ju också som sagt PS Plus som ger dem 50Kr plus spelförsäljning och PS Plus lär ju också vara väldigt mycket billigare att driva.

Med det sagt så håller jag såklart med om att GP är en väldigt bra tjänst, men optimismen för tjänsten känns lite överdriven just nu.
Om 2 år kan det dock se annorlunda nu, men Microsoft har mycket att bevisa fortfarande.
Jag menar då att än så länge handlar det om mycket snack och lite verkstad typ med skryt om vad som är påväg, inte vad som finns ute nu till exempel.
Forza är dock ett starkt steg i rätt riktigt, men tyvärr så upplever jag Halo som lite meh jämfört med vad som finns ute och hur lite kärlek det verkar ha fått med tanke på att det är Microsofts maskot.
Halo tv-serien är dock ett steg i rätt riktning.
Hade nog gärna sett lite avstickare också som utspelar sig i Halo världen.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Finns ju ingen anledning för en PC spelare att köpa en Xbox överhuvudtaget.
Hade inte pc funnits så hade det ju varit mer jämt i försäljningen.
Jag har PC, skulle jag köpa en konsoll så skulle jag inte ens fundera på en xbox så länge jag har min Pc.

Jag tycker det är supernice att flytta mellan TV:n och Xbox och min gaming-den PC och fortsätta spela t.ex Forza Horizon 5.

Att det är samma ekosystem är ett plus för mig. Vissa spel kör jag gärna i soffan med tjejen, andra ensam vid datorn.

Skriv svar