Systemkraven för Dying Light 2 kräver mycket för ray tracing
Vi snackar runt 94% prestandaskillnad mellan ett 2070 och 3080. Återstår att se om de får till någon sjyst optimering på detta eller ännu viktigare, att spelet blir bra.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2070.c3252
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Vi snackar runt 94% prestandaskillnad mellan ett 2070 och 3080. Återstår att se om de får till någon sjyst optimering på detta eller ännu viktigare, att spelet blir bra.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2070.c3252
och det är 100% skillnad mellan 30 fps och 60 fps
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Såg också på deras Twitter att de kommer supporta DLSS från Nvidia, vilket kan vara ett krav att få bra prestanda med RT påslaget.
Bra poäng! Har lagt till det i artikeln.
Såg också på deras Twitter att de kommer supporta DLSS från Nvidia, vilket kan vara ett krav att få bra prestanda med RT påslaget.
Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.
I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.
Ray tracing är lite överskattat. Man tappar för mycket prestanda för att det ska vara värt det.
Tycker Cyberpunk är ett bra exempel.
Så länge grafiken lever upp till systemkraven så, varför inte.
DLSS "säljer" som smör just nu kan jag tänka mig. Folk verkar inte bry sig om bildkvalitet idag. De söker fram nån "<spelnamn> FPS BOOST" film på youtube där någon visar hur man slår på Dynamic resolution, sen skriver glatt en kommentar om hur de fick +40fps utan att se någon som helst skillnad i bildkvalitet.
Fast egentligen kanske jag bara är avundsjuk.. det är ju knappast en nackdel att vara nöjd trots att spelen rullar i icke-native upplösningar.
Första spelet hade ju stora problem med optimering och det var ju också problem med att utvecklarna släppte en uppdaterad version av spelet med vissa viktiga uppdateringar ganska nära inpå release, tror att man fick köpa om spelet för att få tillgång till detta :/
I vanlig ordning så ska man naturligtvis inte förboka spelet, speciellt inte när företaget har haft problem innan.
tycker raytracing är överhypat grafiskt, kontra prestandakraven.
Personligen skiter jag lite i om saker speglas i vattenpölar, det är definitivt inte värt när man kan skruva upp allt annat till ultra istället.
Beror ju mycket på spelet men är inne på DF spår här:
Texturfiltrering brukar jag alltid sätta ultra på då det i dom flesta fall inte påverkar prestandan. Texturerna brukar jag ha runt high.
Med DF optimering brukar jag alltid få en sjyst boost.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |
Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.
I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.
Jag har aldrig haft behovet av att använda DLSS än så länge. Körde Cyberpunk 2077 utan raytracing. DLSS är en kompromiss men den bästa av de uppskalningstekniker som finns för tillfället. Samtidigt har den blivit bättre med tiden också, senaste 2.3 fixar en del problem med skuggbilder. https://www.sweclockers.com/nyhet/33198-nvidia-lanserar-dlss-...
Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.
I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.
Håller helt med, de flesta spel jag testat med DLSS påslaget har helt klart fått en försämrad bildkvalité jämfört med native. Det ser nästan lika bra ut eller nästan bättre ut när man står helt still, men så fort man rör sig lite så blir det uppenbart sämre. Undantagen för min del tycks vara spel med riktigt kass TAA i native, senaste är Horizon Zero Dawn där jag faktiskt föredrar DLSS Quality i 4k jämfört med native.
Är inte förvånad över systemkraven med RT i Dying Light 2, är liknande krav för full RT i 1080p utan DLSS påslaget i CP2077.
tycker raytracing är överhypat grafiskt, kontra prestandakraven.
Personligen skiter jag lite i om saker speglas i vattenpölar, det är definitivt inte värt när man kan skruva upp allt annat till ultra istället.
Jag tycker att tekniken är mest intressant ur utvecklingsperspektiv, just nu så upplever jag att vi är i startgroparna för för tekniken.
Möjligheterna är spännande och kan tillföra mycket, både för utvecklare och för konsumenter.
Men som vanligt när det kommer till ny teknik så får early adopters betala priset, samtidigt som tekniken inte nått sitt potential än.
Med tiden så kommer det nog bli mer optimerat, finnas mer prestanda för det samtidigt som utvecklarna lär sig handskas med det så att det ser fantastiskt ut.
Tar vi upp om RT är värt det och om utvecklingen(växtverken) var värt det om 5 år så kommer nog förmodligen majoriteten tycka att det tillför mycket.
Förhoppningsvis så kommer PS5 Pro/Series XX hantera det helt okey samtidigt som utvecklarna blivit duktiga på att implementera det. Med nästa PS och Xbox så är det förhoppningsvis standard(om 7 år, 3-4 grafikkorts generationer?).
Själv så ser jag stort potential i spel som använder ljus och som drar stor nytta av inlevelse och realism, till exempel skräckspel.
De kräver ju inte heller så stora miljöer och FPS:en behöver inte vara skyhög(även om 60+ är uppskattat).
Sony har ju experimenterat med 40FPS(passar bra till 120Hz skärmar) i till exempel Ratchet and Clank och VRR kanske kan hjälpa till för att få RT att se okey ut på nuvarande konsoler, även om man får leva med low-mid inställningar.
När fler utvecklare har tillgång till detta så har ju tekniken större förmåga att utvecklas.
Här är deras "RTX On" trailer från augusti 2021.
Hmm, RTX On har mjukare skuggor, borde ju att gå att få till ändå kan jag tycka, i jämförelsen störde jag mig mest på dom hårda skuggorna utan RTX.
Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.
I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.
Nu vågar jag inte svära på det (för lat för att googla) men dom spel du nämner tror jag använder sig av DLSS 1.0. Nvidia har släppt typ 3 stora uppdateringar (tror att nyaste versionen är 2.1 (för lat för att googla) och ska ge stora förbättringar.
Beror ju mycket på spelet men är inne på DF spår här: https://www.youtube.com/watch?v=f1n1sIQM5wc&t=896s
Texturfiltrering brukar jag alltid sätta ultra på då det i dom flesta fall inte påverkar prestandan. Texturerna brukar jag ha runt high.
Med DF optimering brukar jag alltid få en sjyst boost.
Väldigt bra poäng han gör. Steget från Medium till High är ofta mycket större än High till Ultra. I många fall (tror jag) Ultra bara är ett sätt att få en vokal PC elite att vara tyst. I realiteten sitter de flesta av oss inte på grafikkort för en hel månadslön och High är egentligen en "sweet spot" i många fall. På samma sätt som 1440p är en "sweet spot" och inte 4K eller (suck) 8k.
Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.
I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.
Inte upplevt det i Control eller Exodus efter att Exodus blev patchat med nya DLSS.
Men i t.ex. Cyberpunk kunde jag uppleva en del ghosting pga DLSS.
Det är ju dock fixat i de senaste versionerna som DL2 antagligen kommer att använda.
Tycker dock att det är väldigt dålig performance i detta spel.
Kör de GI, Reflections och AO raytraced samtidigt eller vad är det frågan om?
Metro Exodus har ju riktigt bra RT performance när man kör med DLSS 2.1.