Skicka en tanke till människorna i Ukraina <3
Vad som skrämmer mig en aning är att om man tittar bakåt i tiden, var det väl ungefär så här som andra världskriget började när Tyskland invaderade Polen medan alla stod och tittade på? Bara det att den här gången sitter man på kärnvapen.
Det blir väl lite snett eftersom alla INTE stod och tittade på när Polen blev angripet 1939. Snarare lite mer som när tyskarna gick in i Tjeckoslovakien i syfte ockupera Sudetenland 1938.
Vad som är läskigt på riktigt är att Rysslands doktriner för krigföring likställer cyberangrepp med massförstörelsevapen. Så vid ett angrepp av det ena anser sig Ryssland ha rätt att försvara sig med det andra.
Det kan bli dåligt väldigt snabbt.
Viam inveniam aut faciam
Jag är inte orolig iallafall. Folk var absolut inte lika oroliga 2014 när Donbass konflikten började. Beror på lite på media har jag märkt.
Finns något som kallas empati
Vad som skrämmer mig en aning är att om man tittar bakåt i tiden, var det väl ungefär så här som andra världskriget började när Tyskland invaderade Polen medan alla stod och tittade på? Bara det att den här gången sitter man på kärnvapen.
Ja det där med att leka neutrala kan vi ju skippa, vi har sedan länge valt sida och inte minst sysslat med ren anti-rysk propaganda som inte hjälper ett dugg, framförallt retar det upp ryska civilbefolkningen som är gigantisk och knappas står bakom invasionen som helhet. Jag hoppas man hjälper Ukrania på alla sätt, och att länderna plus nato vågar agera militärt vid en viss punkt, annars blir det bara en fråga om hur många man är villiga att offra. Då slår ju tanken genast om UK,US ens ingriper om de skulle försöka ta stora delar av Europa eller om rädslan för kärnvapenskrig kommer paralysera allt.
Tråkigt för de civila men annars är jag på Rysslands sida. Allt som går emot den korrupta västvärlden med sina fatalt misslyckande till politiker och organisationer som NATO, EU, WHO, FN och andra fula ord är i min mening bra.
Förtroende för idioter med makt är totalt noll för mig, pandemin födda många anarkister.
tyvärr så kommer Ukraina vara öppet att ta för Ryssland, ingen kommer hjälpa iaf inte med att delta i strid.
Tyvärr tror jag du har rätt, hoppas man har fel.
Jo en bild på en helt vanlig tunnelbana ska ge empati? lol. Ser sällan såna här trådar när det gäller folk i Afrika eller MellanÖstern som blir drabbade. Så förstår inte skillnaden.
Nivå av empatin är tydligt lägre hos dem som försiktigt måste få in lite medieförakt i sin argumentering. Av någon anledning.
Folk var absolut oroliga när Ryssland våldsamt annekterade Krim 2014. Bara Sverige svängde hela sin säkerhetspolitik till att fokusera på landets försvar och trummade igång för både upprustning, allmän värnplikt och återupplivandet av totalförsvaret.
Hela Europa tvingades omvärdera hela sin säkerhetspolitik för att Ryssland än en gång visat lite sovjetisk ambition.
Viam inveniam aut faciam
Tråkigt för de civila men annars är jag på Rysslands sida. Allt som går emot den korrupta västvärlden med sina fatalt misslyckande till politiker och organisationer som NATO, EU, WHO, FN och andra fula ord är i min mening bra.
Förtroende för idioter med makt är totalt noll för mig, pandemin födda många anarkister.
Rysslands sida? Vilken värld lever du i? Oskyldiga människor kommer dö, detta är Rysslands fel, ingen annans!
Förstår inte ens varför jag bemödar mig svara ett uppenbart rysstroll.
IDKFA
Jo en bild på en helt vanlig tunnelbana ska ge empati? lol. Ser sällan såna här trådar när det gäller folk i Afrika eller MellanÖstern som blir drabbade. Så förstår inte skillnaden.
Det här är en tråd för att visa sitt stöd för Ukraina.
"Skicka en tanke till människorna i Ukraina <3"
Men du är helt oförmögen att skriva positiva saker, utan sprider bara ditt mörker här, vad är du?
IDKFA
Är inte Ryssland minst lika korrupt - om inte ännu mer korrupt?
Jag är inte orolig iallafall. Folk var absolut inte lika oroliga 2014 när Donbass konflikten började. Beror på lite på media har jag märkt.
Gaslightning. Varför sitter ni och skriver sådant som enbart bidrar till att tråden leder till förruttnelse? Påståendet erat är ju taget ur tomma världen. När bilderna av en disintegrerad Boeing 777-200 ER (reg. 9M-MRD) och dess innehåll hittade fram över internet, vilket hände kort efter att konflikten utbröt. Så var det väldig fokus på Donbass.
Men i huvudfokus stod nog ISIS framfart.
Åk dit på semester nu då? Jag betalar.
IDKFA
Själv kom jag precis hem från mataffären och insåg att jag nu inte har 699:- kvar på kontot till att förbeställa och förinstallera Elden Ring utan jag tvingas vänta till i morgon bitti när lönen anlänt. Det ger lite kontraster till vilka problem man brottas med på olika ställen i världen. Tyvärr är det nog ingen som vågar, eller ser anledning till, att stödja Ukraina på ett påtagligt vis utan Putin lär kunna fortsätta sin invasion till tonerna av "kraftigt fördömande", "sanktioner", "hopp om diplomatiska lösningar" o.s.v. Skänker en tanke till civilbefolkningen i Ukraina, har jobbat med en handfull personer stationerade där.
Åk dit på semester nu då? Jag betalar.
Varför skulle jag vilja åka dit i dessa tider?
The more I practice, the luckier I get.
Total isolering av ryssland är enda vägen: Ekonomi, sjöfartvägar och luftrum i icke internationellt område, handel över gränser, resor för privatpersoner. Röstar man på en idiot som startar krig så ska det kännas och blödas.
Angående NATO: Nej, NATO kommer inte att ingripa om ni har några illusioner om det, NATO skapades som motvikt till den skit vi ser idag och Article 5 gäller enbart medlemmar. Ukraina står för långt från ett Natomedlemskap, speciellt nu då ingen blir medlem i en krigssituation.
Sverige till skillnad från Ukraina, är partnerland och tränar med NATO, samt är är interopererbar med JAS som är integrerad mot Nato (Link16) - det brukar talas om att "Ansöker Sverige om Nato medlemskap en tisdag så har Sverige svar på torsdag". Sverige är det mest NATO anpassade landet i världen, inklusive över NATO länderna och vi har dessutom ganska bra relationer till vissa starka länder i Väst i andra samarbeten utanför NATO.
Men det gäller att få vissa på vänstersidan att fatta det skarpa allvaret innan vi kan gå med i ett skymningsläge. Signalerna om vem vi borde ställa oss bredvid är extremt tydliga just nu... Civilisation eller maffia.
Hej då 🤣
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
En bild på folk som har flytt ner i tunnelbanan pga bomblarm ger inte empati? Jag hade kunnat lägga upp en bild på två poliser som hjälper en skadad man i Charkiv och du hade säkert svarat "Det ser ute som efter en vanlig utedag på krogen".
Istället för att klaga på att andra inte startar trådar om Afrika och Mellan Östern så kan väl du göra det? Det är helt fritt fram att göra det Men den här tråden handlar om att skicka en tanke till Ukraina, så om du inte ska göra det förstår jag inte varför du ger dig in i tråder från första början.
Tyvärr är det nog ingen som vågar, eller ser anledning till, att stödja Ukraina på ett påtagligt vis utan Putin lär kunna fortsätta sin invasion till tonerna av "kraftigt fördömande", "sanktioner", "hopp om diplomatiska lösningar" o.s.v. Skänker en tanke till civilbefolkningen i Ukraina, har jobbat med en handfull personer stationerade där.
Vissa länder har flugit skytteltrafik med krigsmaterial fram till krigsutbrottet, Eu har gett ett sådant gemensamt stöd och även Storbritannien. Usa har gett stöd via signalspaning i ett bra tag och Ukraina har nog en lägesbild som är bättre än den ryssland har.
Sanktioner kan vara mer effektiva än vad du tror, det är svårt att ge stöd till din ledare om din livsstil plötsligt blir likställd med något land i Afrika. Ekonomin i ryssland har gått ner, men kommer bounca tillbaka, den kommer inte nå samma nivå som förut och framtiden kommer att vara blek, tänk dig att leva i en lågkonjunktur som inte slutar.
Total isolering av ryssland är enda vägen: Ekonomi, sjöfartvägar och luftrum i icke internationellt område, handel över gränser, resor för privatpersoner. Röstar man på en idiot som startar krig så ska det kännas och blödas.
Angående NATO: Nej, NATO kommer inte att ingripa om ni har några illusioner om det, NATO skapades som motvikt till den skit vi ser idag och Article 5 gäller enbart medlemmar. Ukraina står för långt från ett Natomedlemskap, speciellt nu då ingen blir medlem i en krigssituation.
Sverige till skillnad från Ukraina, är partnerland och tränar med NATO, samt är är interopererbar med JAS som är integrerad mot Nato (Link16) - det brukar talas om att "Ansöker Sverige om Nato medlemskap en tisdag så har Sverige svar på torsdag". Sverige är det mest NATO anpassade landet i världen, inklusive över NATO länderna och vi har dessutom ganska bra relationer till vissa starka länder i Väst i andra samarbeten utanför NATO.
Men det gäller att få vissa på vänstersidan att fatta det skarpa allvaret innan vi kan gå med i ett skymningsläge. Signalerna om vem vi borde ställa oss bredvid är extremt tydliga just nu... Civilisation eller maffia.
Både Ukraina, Sverige, Finland och Ryssland(!) ingår i NATOs PfP (PFF på svenska), så partners är de på någon nivå. Sen exakt hur avtalen ser ut inom PfP skiljer sig åt. Men det är försvarspolitik, och känns inte som vad den här tråden bör spåra ur i.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Kom igen nu Kyrre, lite måste du väl kunna ge med dig? Det är väl väldigt onödigt med fullskaligt krig och en fullständig invasion av Ukraina utmed samtliga gränser, eller?
Jo det är klart det är. Oavsett politisk åsikt tror jag inte det är vad någon av oss vill.
Men min poäng är att jag inte tror att det kommer bli så. Ryssland har tydligt sagt
vad det gäller och varför, och att det inte gäller någon fullständig invasion.
Men läser man nyheterna så är rubrikerna "Nu invaderar Putin hela Ukraina", "Rädda Kiev", "Nu börjar tredje världskriget" bla bla bla. Skrämselpropaganda när den är som bäst. Det påverkar både oss och invånare i Ukraina.
Att Covid nyheterna dog ut helt och fokus byttes var ingen slump.
Det här är en tråd för att visa sitt stöd för Ukraina.
"Skicka en tanke till människorna i Ukraina <3"
Men du är helt oförmögen att skriva positiva saker, utan sprider bara ditt mörker här, vad är du?
Hade vi levt under andra världskriget och du hade skapat en tråd om hur du tycker synd om nazisterna så hade jag gått in och spritt mitt "mörker" där också.
Senaste utvecklingen i korthet:
• Ryssland har på president Putins order inlett en invasion av Ukraina från flera håll. Angreppet utförs med marktrupper, flygattacker och kryssningsrobotar. Kraftiga explosioner har skett i huvudstaden Kiev samt flera andra städer.
• Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har infört krigslagar och uppmanar landets militär att "orsaka maximal skada" på de ryska invasionsstyrkorna. Även civila uppmanas beväpna sig.
• Enligt Ukrainas militär har flera ryska flygplan och helikoptrar skjutits ned och omkring 50 ryska soldater dödats. Omkring 40 ukrainska soldater ska också ha dödats.
• Ukrainska myndigheter uppger att åtskilliga civila dödats av ryska projektiler, något Ryssland förnekar.
• Rysslands president Putin varnar utomstående för "konsekvenser som aldrig tidigare skådats i historien" om man lägger sig i konflikten.
Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sa...
Det är det värsta tänkbara scenariot. Full invasion.
Det är väldigt tråkigt och det finns ingenting vi kan göra,
såvida vi inte vill starta tredje världskriget.
Tänker på alla miljoner i Ukraina som bara vill leva vanliga liv.
Vanliga familjer, fädrar, mödrar och barn.
Nu lever de i krig och helvete.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Hade vi levt under andra världskriget och du hade skapat en tråd om hur du tycker synd om nazisterna så hade jag gått in och spritt mitt "mörker" där också.
Ge dig nu. Hela omvärlden fördömer Rysslands agerande, i praktiken utan undantag (Iran, Kuba, Belarus, plus ett par mindre stater, territorier och organisationer - Kina ställer sig någorlunda neutralt än så länge), och om man lyssnar på Putins tal från i morse (när det nu spelades in) så är det inte svårt att förstå varför.
Vänd på det i stället. Att försvara Rysslands agerande på något sätt överhuvudtaget just nu vore som att stötta nazisterna under andra världskriget.
Vissa länder har flugit skytteltrafik med krigsmaterial fram till krigsutbrottet, Eu har gett ett sådant gemensamt stöd och även Storbritannien. Usa har gett stöd via signalspaning i ett bra tag och Ukraina har nog en lägesbild som är bättre än den ryssland har.
Sanktioner kan vara mer effektiva än vad du tror, det är svårt att ge stöd till din ledare om din livsstil plötsligt blir likställd med något land i Afrika. Ekonomin i ryssland har gått ner, men kommer bounca tillbaka, den kommer inte nå samma nivå som förut och framtiden kommer att vara blek, tänk dig att leva i en lågkonjunktur som inte slutar.
Jag håller tummarna för att du har rätt, själv är jag för dåligt påläst. Det enda jag har sett är att vissa journalister och ledare beskrivit de hittills utannonserade sanktionerna som endast symboliska men de kan kanske trappas upp nu när invasionen är en realitet. De tidigare hoten om dem hade ju uppenbarligen inte en tillräckligt avskräckande effekt.
Trådens syfte är uttryckligen att skippa politik, så snälla lägg ned det snacket.
Själv bor jag nära ryska ambassaden och gick ned en stund för att visa solidaritet med de ukrainier som stod där med sina flaggor. Det var mycket sorg och tomma blickar. Gjorde verkligen intryck.
Lite metatankar: det är fullt förståeligt att tråden blir låst, samtidigt är det ett aktivt mellanstatligt (kontra inbördeskrig) krig i Europa som nu inletts. Något vi inte sett på snart hundra år. Där en av världens starkaste krigsmakter är involverade. Det är förståeligt att det rör upp tankar och känslor i ungefär precis alla miljöer.
"To this end, we will seek to demilitarise and denazify Ukraine"
"It is not our plan to occupy the Ukrainian territory."
"I would also like to address the military personnel of the Ukrainian Armed Forces.
Comrade officers,
Your fathers, grandfathers and great-grandfathers did not fight the Nazi occupiers and did not defend our common Motherland to allow today’s neo-Nazis to seize power in Ukraine. You swore the oath of allegiance to the Ukrainian people and not to the junta, the people’s adversary which is plundering Ukraine and humiliating the Ukrainian people."
Det är den officiella linjen i alla fall.