Powerbank, hur räknar man styrka.

Medlem
Powerbank, hur räknar man styrka.

Ja hej, jag lägger den här i övrigt. Jag har inte någon powerbank sedan innan men tänkt att det är en sån här bra att ha sak. Matematiken tex. M3 och Kjell och company är ju HELT olika om hur man räknar ut hur mycket kräm man får ut. Det finns ju mycket kompetens inom olika områden på det här forumet har jag förstått 🙂. Så... Hur ska man räkna?

Innan du sprätter iväg pengar får du börja med att komma fram till vad du ska ha den till.
Lite extra kräm till telefonen efter en dag på stan eller hålla telefonen vid liv under en vecka i vildmarken?


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Det enda du behöver tänka på är powerbankens mAh vilket är specifikationen för dess kapacitet.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det enda du behöver tänka på är powerbankens mAh vilket är specifikationen för dess kapacitet.

Stämmer som KoP säger.

Sedan står säkert powerbankens effekt (watt) på förpackningen. Den indikerar hur snabbt du kan ladda din enhet med den, men påverkar på inget sätt kapaciteten (dvs hur mycket kräm du kan få ur powerbanken innan den behöver laddas)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Som KoP och Nomman redan skrev, håll utkik efter mAh och kolla upp vad prylen du ska ladda har för mAh.

Exempel: Du köper en powerbank på 6700 mAh och ska använda den för att ladda din iPhone 11 Pro, vars batteri är 3046 mAh.
6700/3046 = 2,2, alltså räcker powerbanken till drygt två fulla laddningar innan den är tom.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

M3 räknar ju med en 30% energiförlust.

"För eftersom det av olika anledningar försvinner energi på vägen, måste du i praktiken ha en något kraftfullare powerbank. I runda tal brukar man räkna med att 30 procent gör förlorat, så ska du helt ladda mobilbatteriet i exemplet ovan behövs en powerbank med minst 3 400 / 0,7 = 4 900 mAh."

Det är ju en ganska betydande del. Jag hittar inte Kjell och companys uträkning, men den var helt annorlunda.

Medlem

30% låter väldigt mycket, hur kan det komma sig, för den blir varm eller? Är inte 10% mer rimligt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vet ej Hipshot, men jag räknar väll M3 som en relativt säker källa angående teknik.

Medlem

Ja, det är säkert sant, det lät mycket bara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar