Video: Gran Turismo 7 ställs mot fem år gamla Forza Motorsport 7

Robot
Video: Gran Turismo 7 ställs mot fem år gamla Forza Motorsport 7
Medlem

Oj, det var rejäl skillnad till Forzas fördel på de jämförelser jag såg medans jag skrollade igenom.

Medlem

Forza 7 är riktigt snyggt också.
Har riktigt roligt med GT7 just nu trots allt!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Märks att GT7 är det nyare spelet av de båda, särskilt vid jämförelse av detaljer, ljus, reflektioner, skuggor etc där GT7 slår Forza rätt rejält. Extra tydligt i alla jämförelser av bilarnas lyktor och det ljus de avger.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ajdå, inte så smickrande för GT detta.

Sen har det nog mycket att göra med val av klipp osv... Vilket väder med mera.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av matt76:

Märks att GT7 är det nyare spelet av de båda, särskilt vid jämförelse av detaljer, ljus, reflektioner, skuggor etc där GT7 slår Forza rätt rejält. Extra tydligt i alla jämförelser av bilarnas lyktor och det ljus de avger.

Va? Jag tycker Forza ser rätt tydligt snyggare ut.
I klippet 1:52 är det bara att GT har mer bloom ljuskällan - det är bara en post process effekt AKA ett "filter".

Om man ist kollar på gatan på faktiskt ljus som lyser upp så är ju Forza klart vassare.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Va? Jag tycker Forza ser rätt tydligt snyggare ut.
I klippet 1:52 är det bara att GT har mer bloom ljuskällan - det är bara en post process effekt AKA ett "filter".

Om man ist kollar på gatan på faktiskt ljus som lyser upp så är ju Forza klart vassare.

Skillnaderna i hur de modellerat ljuslyktorna ses bäst runt 6:53 och 10:01 in i klippet, där det blir extra tydligt hur extremt detaljerade bilarna är i GT7 jämfört med Forza. Det är uppenbarligen inte enbart en visuell skillnad utan påverkar även det ljus dessa lyktor avger, d.v.s ett mer realistiskt ljus.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Ambassadör
Xbox

Ska bli intressant att se nya Forza Motorsport, som kanske kommer redan i år!


signatur

Jump in.

Medlem

Ouff, men det är väl en fin svansång för PS4. GT Sport 2 eller nästa GT lär bli stört snyggt om de bara fokuserar på PS5.

Medlem

Ser inte mycket skillnad, speciellt så ser jag knappt vad 5 år har gjort förutom att det är lite bättre reflektioner IBLAND. Men det finns säkert mycket som är bättre annars, kanske laddtider, FPS, etc.

Men denna speltyp är nog inte den rätta att jämföra heller. Bilspel ser ju ofta bra ut även på sämre hårdvara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gillar i början av klippet när bilarna står stilla och vrider på ratten kan man se i GT att bilen rör på sig pga att hjulen rör på sig. Sjuk detalj att ens ha med.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Ska bli intressant att se nya Forza Motorsport, som kanske kommer redan i år!

Jag är sjuuukt sugen på det!


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är sjuuukt sugen på det!

Samma här! Ser extra mycket framemot Motorsport 8 speciellt då Horizon serien inte tilltalar mig alls. Hade nog fixat GT 7, men vi kan nog glömma att det kommer till PC trotts att Sony har börjat släppa vissa av sina titlar även där.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag är sjuuukt sugen på det!

Aha, känns som en god kandidat till att visas upp på årets E3.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av matt76:

Märks att GT7 är det nyare spelet av de båda, särskilt vid jämförelse av detaljer, ljus, reflektioner, skuggor etc där GT7 slår Forza rätt rejält. Extra tydligt i alla jämförelser av bilarnas lyktor och det ljus de avger.

Va? Tycker du? Jag håller inte alls med. Skuggor rent av saknas ju i GT7 i jämförelse.

Medlem

Haters gonna hate, lovers gonna love and you cant argue with stupid.
Let the fanboy wars begin

Medlem

Just denna video är till Forzas fördel. Finns många tillfällen då GT7 ser bättre ut.

Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Just denna video är till Forzas fördel. Finns många tillfällen då GT7 ser bättre ut.

Ja, det varierar en del men ibland är det vansinnigt vackert. Soluppgång på Nordschleife t.ex.


signatur
Medlem

GT7 har inte ens några skuggor i fälgarna.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det varierar en del men ibland är det vansinnigt vackert. Soluppgång på Nordschleife t.ex.

Överlag tycker jag GT7 ser bättre ut.
Främst ljussättningen som känns mer neutral.
Forza 7 ser dock jäkligt bra ut också.

Medlem

oj att inte GT7 är minst lika bra på alla saker som 5 år gamla Forza MS7 är är ju nästan lite oroväckande. Känns nästan som en "ME: Andromeda", "Cyberpunk" etc där utvecklingen "varit aktiv" i flera år men i själva verket så gjordes 90% av spelet på bara ett år. Sen verkar det som utvecklarna av GT7 förlitat sig mycket på att Raytracing ska göra spelet snyggare men det ser mer ut som DICE half-assed implementation av RT i BFV.
Fysiken i Forza var inte direkt imponerande men i GT7 var den ju i princip icke existerande.

Men Polyphony Digital har ju fördelen med att GT7 är nytt och de kan förbättra spelet på sikt medans Forza är 5 år gammalt och långt ifrån något "depåstopp" vid det här laget.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

oj att inte GT7 är minst lika bra på alla saker som 5 år gamla Forza MS7 är är ju nästan lite oroväckande. Känns nästan som en "ME: Andromeda", "Cyberpunk" etc där utvecklingen "varit aktiv" i flera år men i själva verket så gjordes 90% av spelet på bara ett år. Sen verkar det som utvecklarna av GT7 förlitat sig mycket på att Raytracing ska göra spelet snyggare men det ser mer ut som DICE half-assed implementation av RT i BFV.
Fysiken i Forza var inte direkt imponerande men i GT7 var den ju i princip icke existerande.

Men Polyphony Digital har ju fördelen med att GT7 är nytt och de kan förbättra spelet på sikt medans Forza är 5 år gammalt och långt ifrån något "depåstopp" vid det här laget.

Om du verkligen är intresserad av teknologin och det grafiska i GT7 får du högst troligen ut mer av att titta på eller läsa analysen som Digital Foundry genomförde för ett tag sedan. Ger en klarare bild om spelet ifråga än att titta på diverse jämförelse-videos.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Skillnaderna i hur de modellerat ljuslyktorna ses bäst runt 6:53 och 10:01 in i klippet, där det blir extra tydligt hur extremt detaljerade bilarna är i GT7 jämfört med Forza. Det är uppenbarligen inte enbart en visuell skillnad utan påverkar även det ljus dessa lyktor avger, d.v.s ett mer realistiskt ljus.

Really?! Bilens lyktor ger ju inte ens upphov till skuggor?! Som här:

Förutom att möjligen bilmodellerna ser bättre ut i GT7 så vinner Forza på alla punkter rent grafiskt, speciellt på helheten av hur spelet ser ut! GT7 känns som en liten besvikelse rent grafiskt..

Medlem

Forza har väl alltid varit betydligt snyggare än Gran Turismo? Fram till Gran Turismo Sport (2017) satt de ju fortfarande och envisades med PS2-bilar i spelet för att man tyckte sig har gjort ett sådant jäkla jobb med 900 Nissan-modeller i Gran Turismo 4 och inte ville börja om. Vad som däremot inte går att visa på YouTube är ju Forzas stora brist där precis alla bilar känns identiska. Framhjulsdrift känns som bakhjulsdrift, 3-cyl 50hp låter som 800hp V8 och alla banor (om man spelar med ratt) känns som plana betongplattor. Har alltid varit det som fått mig att föredra Gran Turismo.

Medlem

Okej. Nån har haft tråkigt. Och snälla. Kan man inte ta ett spel som är lite nyare, typ Forza Horizon 5? Men vi vet varför, dem var extremt rädda för att GT7 inte skulle hänga (no pun intended) Forza Horizon 5 utan valde ett Xbox One spel. Är GT7 ett dåligt spel? Nej. Metacritic säger annat, dock utan alla microtransaktioner. Men Forza Motorsport 7 är bara 2 poäng efter. Vi kräver bättre från en PlayStation Studios spel.

Redaktör
Skrivet av Freeman79a:

Okej. Nån har haft tråkigt. Och snälla. Kan man inte ta ett spel som är lite nyare, typ Forza Horizon 5? Men vi vet varför, dem var extremt rädda för att GT7 inte skulle hänga (no pun intended) Forza Horizon 5 utan valde ett Xbox One spel. Är GT7 ett dåligt spel? Nej. Metacritic säger annat, dock utan alla microtransaktioner. Men Forza Motorsport 7 är bara 2 poäng efter. Vi kräver bättre från en PlayStation Studios spel.

Det blir nog svårt att jämföra GT7- och FH5-grafiken eftersom det förra körs på slutna banor och det senare är open world. Forza Motorsport 8 lär passa bättre att jämföra med när det kommer. Men jag tycker ändå den här videon var intressant eftersom FM7 visar sig funka helt ok grafikmässigt trots åldern (visserligen pc-versionen, men ändå).


signatur
Medlem

Hur ser jämförelsen ut sig när man slammar in i en vägg då?

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Hur ser jämförelsen ut sig när man slammar in i en vägg då?

Det ser man också i videon. Man kan ju lugnt säga att inga av dessa spel är realistiska på något vänster.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har Forza samma trimningsmöjligheter och liknande karriär som i GT?

Man börjar med en liten bil som man trimmar och vinner pengar och jobbar sig uppåt mao!

Sugen på GT7 men måste i så fall försöka komma över en PS5!


signatur

Through the cables and the underground now

Redaktör
Skrivet av ratdeath:

Har Forza samma trimningsmöjligheter och liknande karriär som i GT?

Man börjar med en liten bil som man trimmar och vinner pengar och jobbar sig uppåt mao!

Sugen på GT7 men måste i så fall försöka komma över en PS5!

Ja, Forza Motorsport har uppgraderingar, tuning och massiv målarverkstad. Länge sen jag körde FM7 nu, men generellt finns mängder av delar att köpa, antingen var för sig (som i GT) eller så kan du sätta en övre prestandagräns och spelet föreslår ett färdigt kit. Smidigt som tusan. MS har slutat sälja FM7 online så ska du ha det får du nog leta skiva. Recension här.


signatur
12
Skriv svar