Nu blir det ännu svårare att tjäna spelvaluta i Gran Turismo 7

Medlem

Ni nämner dock inget om att spelet har varit Offline i över ett dygn nu. Över ett dygn och snart ett dygn sen dom senast kom ut med någon uppdatering angående deras Maintenance. Hemskt att det skall behöva bli såhär, men vad kan man säga om ett spel som tvunget skall va i ständig online uppkoppling.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Giriga. Först fullpris (700-850kr) sedan mikrotransaktioner. Sorgliga är väl också att Sony siktar på 10 GaaS spel inom några år, så det tar ju inte slut här.

Definitionen av ett GaaS spel är dock, numera, relativt bred, vilket innebär att fokus för ett sådant spel inte direkt behöver vara mikrotransaktioner, utan det kan istället handla om spel vars innehåll kontinuerligt förlängs via DLC, nya kartor, expansioner etc genom betalda säsongspass eller prenumerationer (https://en.wikipedia.org/wiki/Games_as_a_service). Förhoppningsvis satsar Sony på spel som har potential att bli lika populära som andra GaaS spel, såsom WoW, apex, Dota2, Fortnite, csgo, Destiny etc, med en modell som ger valuta för pengarna oavsett hur betalningen sker.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Winzi:

Spelet är ju fan upplagt som ett collect them all spel redan från grunden med Cafe som "main hub" för spelets story så det är inte konstigt atr folk förväntar sig fler bilar än 2-3.
Själv i Forza har jag ca 200 bilar fixade som jag kör eller har kört med i olika events.

Att det ska finnas hundrstals bilar att köra har varit en
säljpunkt för vartenda GT och FH/FM spel sedan spelens försts iteration.

Sedan att spelen blivit mer och mer grindiga och implementerar mer och mer mtx är bara ännu mer bevisande att det faktiskt är ett problem.

D.v.s. ÄNNU svårare är rätt ord i kontexten då inte bara efter ändringen utan även innan senaste ändringen så är GT7 bland de långsammare i serien att tjäna krediter samtidigt som det då blivit fler och dyrare mtx.

1 mil per timme låter nu och väldigt omöjligt enligt listan med ändrigar.

T.ex. ca 3:40 tar enligt GTPlanet för World Rally Challenge: Alsace Village och ger numer 30000 cred.
Inkl laddtidet mellan race osv kanske 4min/race om du nöter. Det ger 15 race i timmen och 450000 cred.

Men det är nötande till max och för vanliga spelare tar det troligen dubbla tiden i genomsnitt och kör troligen inte bara samma race om och om igen.

Visst finns det många billiga bilar att köpa men överlag är det absolut inte "enkelt" att tjäna ihop valuta i spelet ol man inte slaviskt spelar spelet.

Glädjen med spelet är att köra och att köra flers olika bilar är absolut en del av detta, och det handlar inte om att ha "alla bilar på en vecks" utan att det skulle ta över ett år av att dagligen spela upp till 2 timmar ren grinding för att köpa alla bilar i spelet och att utvecklaren gör allt för att ge mer incitament till att köpa valuta.

Samma problem som med lootlådor, det finns inget som tvingar folk till att köpa lootlådor eller vilken mtx som helt implementerat i spel, men det är fortfarande ett problem och det är bevisat att det fungerar oavsett vad du tycker är tillräckligt i ett spel.

Om du tycker att +300 race är rätt för en av de dyraste bilarna (där det finns många med runt samma pris) är detdin åsikt, min åsikt angående detta är att dem trycker in F2P mobilspelsnivåer av grinding i ett fullpris spel och ökar mtx priser på saker i spelet med flera hundra procent.

De flesta bilar kostar under 500k
Sen finns det en del över och de bästa ligger på 1 mil.
Sen har vi några unika som kostar ett par miljoner. Men det är inte många. Detta är bilar som är till för eliten, de som spelar mycket. Varför ska en pleb som spelar en kvart per dag förtjäna dessa?

Det tar 20 minuter att köra en enkel championship som ger 120-200k. Säg 150K för att vara snäll. Det är 450k på en timme. Och då är jag inte klar med kampanjen än så har inte låst upp allt ännu.
Spela två timmar och du har råd med de dyraste av bilar. Spela lite mer och du kan köpa en unik samlarbil.

Vad är problemet?

Jag har nästan 100 bilar nu efter en veckas spelande. Kanske totalt 25 timmar.

Jämför med vilket spel som helst. Det TAR TID att få det bästa. Det SKA ta tid.

Medlem
Skrivet av Luffarkaka:

Ni nämner dock inget om att spelet har varit Offline i över ett dygn nu. Över ett dygn och snart ett dygn sen dom senast kom ut med någon uppdatering angående deras Maintenance. Hemskt att det skall behöva bli såhär, men vad kan man säga om ett spel som tvunget skall va i ständig online uppkoppling.

Kravet på internetuppkoppling är mycket värre än mikrotransaktionerna anser jag.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Kravet på internetuppkoppling är mycket värre än mikrotransaktionerna anser jag.

Ja detta var tråkigt igår när jag skulle spela. Men som tur är finns det andra spel och världen går inte i kras för att man inte får spela sitt favoritspel en dag.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är väl den rätt uppenbara girigheten som skaver, att de kraftigt försämrar möjligheten att köra ihop pengar samtidigt som det finns mikrotransaktioner. GT Planet har skrivit om hur detta försämrats (jag har uppdaterat nyheten med det, men det står här) - att köra ihop till dyraste bilen har ökats från 205 till 333 race, eller från knappt 11 till nära 18 timmar. Det ser jävligt illa ut.

Oj hela 18 timmar för att köpa det bästa.
Hur många timmar tar det i andra spel att få det bästa? Absolut inget unikt.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Man kan inte få allt direkt. Gäller nästan alla spel.

Det är inte det folk vill ha heller. Men att spendera nästan 18 timmar för att köpa en (fine, ingen kostar mer än 20M) bil. Sen kan bilen roteras ut mot en annan (Legendary Deals, yay) inom ett par dagar och efter det så försvinner den i ~70 dagar.. Du ser detta som helt ok för ett spel? Om det är det så fine, gör det, inga problem.

Förstå dock att spelet kommer att uppdateras, bättre credit-farms är på ingång. Kommer bli betydligt "lättare" (antagligen din åsikt i alla fall?) att farma credits vilket är vad vi casuals/collectors är ute efter.
Och nej, jag behöver inte "allt direkt". Men i slutändan? Japp.
Det får gärna ta något år, men just NU är rotationen (spela spel -> Få Credits -> Köp Bil -> Eventuella uppgraderingar -> lek med bil -> Repetera) i GT7 skev.

Skrivet av Ronzem:

Oj hela 18 timmar för att köpa det bästa.
Hur många timmar tar det i andra spel att få det bästa? Absolut inget unikt.

"Bästa"? Du har.. alltså Ingen aning vilka bilar som kostar 20miljoner. Eftertraktade ja, men bästa, nej.

Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Oj hela 18 timmar för att köpa det bästa.
Hur många timmar tar det i andra spel att få det bästa? Absolut inget unikt.

Fast poängen är inte det exakta antalet timmar, utan att de ökar tidskravet med typ 50 procent samtidigt som de säljer bilarna för riktiga pengar. Jämfört med de flesta tidigare GT-spel tog det lång tid redan innan senaste patchen. Kolla GT Planets sammanställning.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Oj hela 18 timmar för att köpa det bästa.
Hur många timmar tar det i andra spel att få det bästa? Absolut inget unikt.

Problemet är som sagt att de höjer ribban vilket tyder på att man vill öka transaktionerna då creditflödet troligtvis är för högt.
Ungefär som i många free to play spel, tjänar man CR precis under hela så ökar chansen till att öppna lädret.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Det är inte det folk vill ha heller. Men att spendera nästan 18 timmar för att köpa en (fine, ingen kostar mer än 20M) bil. Sen kan bilen roteras ut mot en annan (Legendary Deals, yay) inom ett par dagar och efter det så försvinner den i ~70 dagar.. Du ser detta som helt ok för ett spel? Om det är det så fine, gör det, inga problem.

Förstå dock att spelet kommer att uppdateras, bättre credit-farms är på ingång. Kommer bli betydligt "lättare" (antagligen din åsikt i alla fall?) att farma credits vilket är vad vi casuals/collectors är ute efter.
Och nej, jag behöver inte "allt direkt". Men i slutändan? Japp.
Det får gärna ta något år, men just NU är rotationen (spela spel -> Få Credits -> Köp Bil -> Eventuella uppgraderingar -> lek med bil -> Repetera) i GT7 skev.
"Bästa"? Du har.. alltså Ingen aning vilka bilar som kostar 20miljoner. Eftertraktade ja, men bästa, nej.

Skrivet av Tomas Helenius:

Fast poängen är inte det exakta antalet timmar, utan att de ökar tidskravet med typ 50 procent samtidigt som de säljer bilarna för riktiga pengar. Jämfört med de flesta tidigare GT-spel tog det lång tid redan innan senaste patchen. Kolla GT Planets sammanställning.

Skrivet av delli:

Problemet är som sagt att de höjer ribban vilket tyder på att man vill öka transaktionerna då creditflödet troligtvis är för högt.
Ungefär som i många free to play spel, tjänar man CR precis under hela så ökar chansen till att öppna lädret.

Ja, men gillar man inte att köpa ingame pengar (jag gör inte det) så kan man väl bara låta bli? Måste du ha den absolut dyraste bilen?
Eller spara och ha som ett långsiktigt mål. Det är ett unikt samlarföremål.
Ja jag vet att det inte är den bästa rent tekniskt.

Av alla spel med mtx så är nog detta det spel som minst påverkas av det.
Man spelar för att det är kul. Bilkörningen är grym. Fysiken är grym. Banorna är roliga. Det står för över 90% av spelet för mig iaf.

Sen att det finns EN jävligt dyr bil.... eh so what. Kanske får jag köpa den en dag? kanske inte? Majoriteten (inte ens 0,1%) av min speltid kommer aldrig gå åt till den. Så varför ska jag bry mig om det. Ge fan i att köpa mtx om ni inte gillar det så ändrar sig säkert utvecklarna till slut.

Väldigt högljutt för en sån extremt liten del av spelet.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Märks att många som gnäller inte kan ha spelat spel på 80,90 och 00. Då fick man spela spelen och kunde inte köpa saker för riktiga pengar.

I detta spel behöver du inte köpa något för riktiga pengar utan du kan tjäna ihop allt genom att spela spelet.

Det är ju dock väldigt stor skillnad på att inte ha möjlighet att lägga riktiga pengar på att köpa ekonomi i ett spel jämfört med att möjligheten finns med argumentet att "man måste inte" eftersom det i 99 fall av 100 utnyttjas av tillverkaren.
Det ger ett incitament för tillverkaren att artificiellt förlänga speltiden som behövs för att nå ett mål och på så sätt "tvinga" sina kunder att lägga ut ännu mer pengar än inköpspriset ifall man vill uppleva allt vad spelet har att erbjuda.

Se tillbaka till Middle Earth: Shadow of War innan det patchades där du i princip inte kunde klara spelet utan att betala mer pengar.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är ju dock väldigt stor skillnad på att inte ha möjlighet att lägga riktiga pengar på att köpa ekonomi i ett spel jämfört med att möjligheten finns med argumentet att "man måste inte" eftersom det i 99 fall av 100 utnyttjas av tillverkaren.
Det ger ett incitament för tillverkaren att artificiellt förlänga speltiden som behövs för att nå ett mål och på så sätt "tvinga" sina kunder att lägga ut ännu mer pengar än inköpspriset ifall man vill uppleva allt vad spelet har att erbjuda.

Se tillbaka till Middle Earth: Shadow of War innan det patchades där du i princip inte kunde klara spelet utan att betala mer pengar.

Fast GT7 kan du klara och få allt utan att lägga ut extra pengar.

Spel är till för att spelas och inte köpas igenom.
Dom har ju lagt det dyrt så folk spelar spelet istället för att köpa igenom sig det.
Men vill nån sig igenom spelet så kostar det men det är man behöver göra.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast GT7 kan du klara och få allt utan att lägga ut extra pengar.

Spel är till för att spelas och inte köpas igenom.
Dom har ju lagt det dyrt så folk spelar spelet istället för att köpa igenom sig det.
Men vill nån sig igenom spelet så kostar det men det är man behöver göra.

Alltid roligt med sådana här diskussioner, då det ofta blir toxic.
Men om vi kollar vad GT är så är ju bilen i väldigt stort fokus(om 1 av 2 saker man gör i spelet). Vilket alltså betyder att personerna som spelar kommer vilja köra flera olika typer av bilar för att få känslan, upplevelsen, hitta sin favorit osv. Om spelet låser det bakom en allt för stor investering(tid eller pengar) blir det oattraktivt, iaf för mig.
Tänk dig att du spelar valfritt fps, men du får bara pistolen i början. Sen efter 18 timmar spelat kan du låsa upp nästa vapen typ. Helt plötsligt blir det uppenbart att det luktar cashgrab enligt mig

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast GT7 kan du klara och få allt utan att lägga ut extra pengar.

Spel är till för att spelas och inte köpas igenom.
Dom har ju lagt det dyrt så folk spelar spelet istället för att köpa igenom sig det.
Men vill nån sig igenom spelet så kostar det men det är man behöver göra.

Tror du på det du skriver själv? Om det nu är till för att spelas så bör det inte finnas en genväg för pengar, ge folk klassiska fuskkkoder. Att det tar tid och är dyrt är bara för att tjäna pengar, inte för att folk inte ska köpa... Hur kan man ens tro det?

Medlem
Skrivet av iz3c0ld:

Alltid roligt med sådana här diskussioner, då det ofta blir toxic.
Men om vi kollar vad GT är så är ju bilen i väldigt stort fokus(om 1 av 2 saker man gör i spelet). Vilket alltså betyder att personerna som spelar kommer vilja köra flera olika typer av bilar för att få känslan, upplevelsen, hitta sin favorit osv. Om spelet låser det bakom en allt för stor investering(tid eller pengar) blir det oattraktivt, iaf för mig.
Tänk dig att du spelar valfritt fps, men du får bara pistolen i början. Sen efter 18 timmar spelat kan du låsa upp nästa vapen typ. Helt plötsligt blir det uppenbart att det luktar cashgrab enligt mig

I dom flesta fps så börjar man typ bara med pistol och sen låsa upp fler vapen.
Det tar inte 18 timmar för dig att låsa upp fler bilar i GT7.
Bilspel är ju inget du kör igenom på en helg utan är just långvarigt spelande.
Vissa kommer låsa upp allt i spelet medans andra inte, så är det i alla spel.

Medlem
Skrivet av iz3c0ld:

Alltid roligt med sådana här diskussioner, då det ofta blir toxic.
Men om vi kollar vad GT är så är ju bilen i väldigt stort fokus(om 1 av 2 saker man gör i spelet). Vilket alltså betyder att personerna som spelar kommer vilja köra flera olika typer av bilar för att få känslan, upplevelsen, hitta sin favorit osv. Om spelet låser det bakom en allt för stor investering(tid eller pengar) blir det oattraktivt, iaf för mig.
Tänk dig att du spelar valfritt fps, men du får bara pistolen i början. Sen efter 18 timmar spelat kan du låsa upp nästa vapen typ. Helt plötsligt blir det uppenbart att det luktar cashgrab enligt mig

Det där exemplet är betydligt mer extremt än hur det är i GT7.
Du kan väldigt snabbt låsa upp väldigt många bilar och det tar inte alls lång tid att få en riktigt bra bil.

Medlem
Skrivet av Gill:

Tror du på det du skriver själv? Om det nu är till för att spelas så bör det inte finnas en genväg för pengar, ge folk klassiska fuskkkoder. Att det tar tid och är dyrt är bara för att tjäna pengar, inte för att folk inte ska köpa... Hur kan man ens tro det?

Som sagt du behöver inte lägga ut något extra för att få tillgång till allt, det enda du behöver är att spela.
Alla kommer inte låsa upp allt i spelet och så är det i alla spel.
Resan är oftast roligare än målet och betalar du för att ha nått målet så har du fått en sämre upplevelse.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

I dom flesta fps så börjar man typ bara med pistol och sen låsa upp fler vapen.
Det tar inte 18 timmar för dig att låsa upp fler bilar i GT7.
Bilspel är ju inget du kör igenom på en helg utan är just långvarigt spelande.
Vissa kommer låsa upp allt i spelet medans andra inte, så är det i alla spel.

Skrivet av Ronzem:

Det där exemplet är betydligt mer extremt än hur det är i GT7.
Du kan väldigt snabbt låsa upp väldigt många bilar och det tar inte alls lång tid att få en riktigt bra bil.

Fullt medveten om det, men det sätter kontext, säg att du har 1 av varje vapen först, men vill du ha den där speciella SMGn är det många långa timmar för att låsa upp. Samtidigt som det kanske, eller inte är det vapen som passar dig bäst vad gäller de mjuka värderna som känsla. Sen ska detta göras för varje vapen som du önskar låsa upp, säg då att arsenalen är 400 där du innan köp egentligen behöver veta om ak47an är skönare än m14.

Så kan ju faktiskt fallet vara här med bilarna, säg att jag spenderat mina timmar, men bilen suger rent ut sagt, passar mig inte alls. Då är det bara börja om från noll och börja köra igen. Sen ska det köpas uppgraderingar också, dessa omnämns inte ens här.
Reward kontra effort måste stämma överens, samtidigt som när alternativen att köpa sig fri finns, luktar det rätt illa när effort inte väger upp till reward.
Om något skulle det finnas 2 olika lägen baserat på tiden du vill/kan lägga ner, säg casual gamer och hardcore. Men jag gissar att samtliga då skulle gå på casual om det förde med sig mer pengar per vinst.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

De flesta bilar kostar under 500k
Sen finns det en del över och de bästa ligger på 1 mil.
Sen har vi några unika som kostar ett par miljoner. Men det är inte många. Detta är bilar som är till för eliten, de som spelar mycket. Varför ska en pleb som spelar en kvart per dag förtjäna dessa?

Det tar 20 minuter att köra en enkel championship som ger 120-200k. Säg 150K för att vara snäll. Det är 450k på en timme. Och då är jag inte klar med kampanjen än så har inte låst upp allt ännu.
Spela två timmar och du har råd med de dyraste av bilar. Spela lite mer och du kan köpa en unik samlarbil.

Vad är problemet?

Jag har nästan 100 bilar nu efter en veckas spelande. Kanske totalt 25 timmar.

Jämför med vilket spel som helst. Det TAR TID att få det bästa. Det SKA ta tid.

De dyrare bilarna i GT7 kostar ~27-18 miljoner.
Det är då i genomsnitt 40 timmar för den billgare av dessa.
Spel kan ta tid och får ta tid, men det behöver inte sträcka sig till en en arbetsvecka för att tjäna ihop till en bil även om den är "exklusiv", speciellt när priset inte motsvarar prestanda.

Jag är dessutom emot att "eliten" är dem som har rätten till bilar för att dem spelsr mer. Ska man ha special bilar bara för en viss grupp spelare som bör det vara något man förtjänar via prestation, inte genom att öppna plånboken eller grinda spelet som ett djur.

Det är dessutom fakta att GT7 är segt på att tjäna krediter jämfört med tidigare spel i serien och det har uppenbarligen inte varit ett problem förut.
Men de senare titlarna har tryckt in fler och dyrare mtx och då går det inte att sälja dessa utan göra det "svårare" att tjäna valuta i spelet, det är också det enda skälet som dem sänker prispotten för racen nu och det ger dålig smak i munnen på folk när det kommer till ett fullpris spel för 7-800kr som har bilar där det via mtx kostar hela vägen uppåt 2500kr för en bil.

Det är inte precis en nyhet i dagens spelbranch att (EA, Ubisoft, PGG/T10 och Plyphony för att nämna några) se till att allt ska ta så lång tid som möjligt att göra så att man kan sälja mer mtx och "dlc" paket vilket är en tråkig utveckling.

Medlem
Skrivet av iz3c0ld:

Fullt medveten om det, men det sätter kontext, säg att du har 1 av varje vapen först, men vill du ha den där speciella SMGn är det många långa timmar för att låsa upp. Samtidigt som det kanske, eller inte är det vapen som passar dig bäst vad gäller de mjuka värderna som känsla. Sen ska detta göras för varje vapen som du önskar låsa upp, säg då att arsenalen är 400 där du innan köp egentligen behöver veta om ak47an är skönare än m14.

Så kan ju faktiskt fallet vara här med bilarna, säg att jag spenderat mina timmar, men bilen suger rent ut sagt, passar mig inte alls. Då är det bara börja om från noll och börja köra igen. Sen ska det köpas uppgraderingar också, dessa omnämns inte ens här.
Reward kontra effort måste stämma överens, samtidigt som när alternativen att köpa sig fri finns, luktar det rätt illa när effort inte väger upp till reward.
Om något skulle det finnas 2 olika lägen baserat på tiden du vill/kan lägga ner, säg casual gamer och hardcore. Men jag gissar att samtliga då skulle gå på casual om det förde med sig mer pengar per vinst.

BETYDLIGT mycket större skillnader mellan vapen i skjutspel än de bra bilarna i GT7.
Många av de dyra bilarna är samlarobjekt och inte tekniskt bäst på racing.
Finns väldigt många kompetenta racingbilar som går snabbt att få.
Så nej, den jämförelsen håller inte.

Skrivet av Winzi:

De dyrare bilarna i GT7 kostar ~27-18 miljoner.
Det är då i genomsnitt 40 timmar för den billgare av dessa.
Spel kan ta tid och får ta tid, men det behöver inte sträcka sig till en en arbetsvecka för att tjäna ihop till en bil även om den är "exklusiv", speciellt när priset inte motsvarar prestanda.

Jag är dessutom emot att "eliten" är dem som har rätten till bilar för att dem spelsr mer. Ska man ha special bilar bara för en viss grupp spelare som bör det vara något man förtjänar via prestation, inte genom att öppna plånboken eller grinda spelet som ett djur.

Det är dessutom fakta att GT7 är segt på att tjäna krediter jämfört med tidigare spel i serien och det har uppenbarligen inte varit ett problem förut.
Men de senare titlarna har tryckt in fler och dyrare mtx och då går det inte att sälja dessa utan göra det "svårare" att tjäna valuta i spelet, det är också det enda skälet som dem sänker prispotten för racen nu och det ger dålig smak i munnen på folk när det kommer till ett fullpris spel för 7-800kr som har bilar där det via mtx kostar hela vägen uppåt 2500kr för en bil.

Det är inte precis en nyhet i dagens spelbranch att (EA, Ubisoft, PGG/T10 och Plyphony för att nämna några) se till att allt ska ta så lång tid som möjligt att göra så att man kan sälja mer mtx och "dlc" paket vilket är en tråkig utveckling.

Som sagt du behöver inte alls öppna plånboken för att köpa de dyra samlarobjekten.
Och hur många bilar finns det som kostar så mycket? Väldigt få.
Om spelet har 425 bilar så kan du enkelt få tag på 400 av dessa. Sen har du de dyraste och unikaste 25 kvar. Låt det ta tid.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

BETYDLIGT mycket större skillnader mellan vapen i skjutspel än de bra bilarna i GT7.
Många av de dyra bilarna är samlarobjekt och inte tekniskt bäst på racing.
Finns väldigt många kompetenta racingbilar som går snabbt att få.
Så nej, den jämförelsen håller inte.

Som sagt du behöver inte alls öppna plånboken för att köpa de dyra samlarobjekten.
Och hur många bilar finns det som kostar så mycket? Väldigt få.
Om spelet har 425 bilar så kan du enkelt få tag på 400 av dessa. Sen har du de dyraste och unikaste 25 kvar. Låt det ta tid.

Det tar tid, det tar väldigt lång tid att tjäna ihop till alla 425 bilar i spelet.

360 bilar av 425 där värdet på bilarna är kända motsvarar totalt 277,629,945 credits.

* källa: https://www.gtplanet.net/forum/threads/the-total-credits-cost...

D.v.s. 617h av konstant racing.
Sedan är det 65 till, minus ticket vinster (både bil och credits) men plus alla kostnader för modifikstioner så fortfarande +600h minst för att "klara" spelet sett till bil kollektionen.

Säg att genomsnitt är 15 timmar i veckan spelande, det är 40 veckor. Samtidigt borde det komma mer innehåll till spelet undertiden, så att säga att spelet inte tar tid är rätt missvisande.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det tar tid, det tar väldigt lång tid att tjäna ihop till alla 425 bilar i spelet.

360 bilar av 425 där värdet på bilarna är kända motsvarar totalt 277,629,945 credits.

* källa: https://www.gtplanet.net/forum/threads/the-total-credits-cost...

D.v.s. 617h av konstant racing.
Sedan är det 65 till, minus ticket vinster (både bil och credits) men plus alla kostnader för modifikstioner så fortfarande +600h minst för att "klara" spelet sett till bil kollektionen.

Säg att genomsnitt är 15 timmar i veckan spelande, det är 40 veckor. Samtidigt borde det komma mer innehåll till spelet undertiden, så att säga att spelet inte tar tid är rätt missvisande.

Tror du på fullaste allvar att casual-spelarna köper över 400 bilar i ett bilspel, där du samtidigt räknar ut hur lång det tar att köpa upp dem? Man köper i genomsnitt en-två bilar/gren/race. Av alla dessa 400 hundra bilar är rätt många lika varandra i stats. De enda som spenderar så mycket tid är hardcore spelarna, aka dem med "no life".

Jag har kört igenom många bilspel där man kan köpa bilar/uppgradera med mtx och utan, NFS, The crew 2 etc, och har aldrig lagt ut ett enda öre på dessa spel och ägt ca 10 bilar/spel. Hur har jag då haft råd med dessa bilar? Jo, genom att ha spelat igenom spelet som det är tänkt och levlat upp, inte fuskat genom att betala extra. Så nej, du är inte alls tvungen att spendera ett enda öre, bara idioter som inte har tålamod gör det.

Tänk om du hade kunnat köpa till dig level/souls på Elden Ring? Tro mig att folk hade gjort det istället för njuta av spelet så som det var tänkt att göra det naturligt med levlandet. Som sagt helt idiotiskt.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det tar tid, det tar väldigt lång tid att tjäna ihop till alla 425 bilar i spelet.

360 bilar av 425 där värdet på bilarna är kända motsvarar totalt 277,629,945 credits.

* källa: https://www.gtplanet.net/forum/threads/the-total-credits-cost...

D.v.s. 617h av konstant racing.
Sedan är det 65 till, minus ticket vinster (både bil och credits) men plus alla kostnader för modifikstioner så fortfarande +600h minst för att "klara" spelet sett till bil kollektionen.

Säg att genomsnitt är 15 timmar i veckan spelande, det är 40 veckor. Samtidigt borde det komma mer innehåll till spelet undertiden, så att säga att spelet inte tar tid är rätt missvisande.

Klart det tar tid. Men vad är problemet med det egentligen?
Vem säger att det ska ta 20, 50, 100, 200 eller 1000 timmar att få och göra ALLT i ett spel?
Jag har lirat många spel med över hundratals timmar i och inte gjort eller fått allt.
Bästa exemplet är väl Skyrim. Har säkert 1000h gametime men upptäcker nytt då och då.

Att det finns 425 bilar och du kanske aldrig får äga alla ser jag inte hur det kan ta bort hela spelglädjen i ett racingspel.
Varför är det så viktigt att kunna få ALLT? Och hur lång tid ska det få ta enligt dig?

På vilket sätt kommer det påverka dig att kanske bara få 300 bilar istället för 450st?
Att aktivt använda så många bilar känns för mig helt irrelevant. Kommer aldrig hända. Majoriteten kommer bara finnas där i garaget som en pixel och aldrig användas.

Och målet är väl snarare att bli väldigt duktig och lära känna ett par favoritbilar och pressa ned tiderna på banor? Än att ha ett garage med 450 bilar som samlar damm.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Klart det tar tid. Men vad är problemet med det egentligen?
Vem säger att det ska ta 20, 50, 100, 200 eller 1000 timmar att få och göra ALLT i ett spel?

Så om det hade funnits en vendor I Skyrim som sålde fem eftertraktade vapen/armours/häst armours för upp till 2 miljoner guld per del men hans fem saker som säljs roteras ut en gång var sjätte dag och det tar han 70 dagar (IRL) att göra en full rotation.
Du kan som mest tjäna ~200.000 guld i timmen. Sen kom en patch som minskade din guldfarm till ~100.000. Du behöver bara vänta 70 dagar, varför stressa? Kan du försöka förstå att många känner att den här situationen är ett totalt skämt?

Skrivet av Ronzem:

Och målet är väl snarare att bli väldigt duktig och lära känna ett par favoritbilar och pressa ned tiderna på banor? Än att ha ett garage med 450 bilar som samlar damm.

Okej, det är ett helt rätt sätt att spela spelet på men inte det enda. Vissa vill spendera sin tid till att fotografera bilarna, andra vill samla allt, en del vill fokusera på trimm (en del söker efter "perfekt" ljud till), style:a, "cruising" brukar kunna vara rätt stort, drifting, säkert missat en massa. Det finns fler sätt att spela på än det du beskrev. Om du inte vill sätta dig in i hur andra kan önska spela spelet så är det lätt att bli enkelspårig och anse att alla bara gnäller. Försök kliva ut ur bubblan och se det från andras perspektiv så kan du förhoppningsvis förstå kritiken,
Och nej (säger det igen) majoriteten av spelarna vill inte ha allt på en gång. Men när många känner att dom *måste* fokusera större delen av spelet till att farma credits för att hinna köpa bilarna och PD bestämmer sig för att dubblera tiden man måste farma...
Ajja, bra att du är nöjd med GT7 trots allt!

Medlem

Skillnaden är väl rätt stor mellan att det krävs mycket speltid i de spel ni ger exempel på... Exempel skyrim. Inte så Bethesda säljer så du kan bli level 100 direkt för 25$. Hade de gjort det hoppas jag det hade varit ett ramaskri.

Även casual-spelare gillar köra coola bilar, om det tar 300 timmar (exempel) så blir det lätt att man måste betala, är ändå ett fullprisspel där man marknadsför antalet bilar, då tycker jag nog att man ska vara generösare än att ta extra betalt för "fusk" och genvägar, om det är ok att ta genvägar så gör det på annat sätt. Hade spelet varit free2play hade det varit en helt annan historia.

Mycket elitism från GT-fantaster här inne, eller så de bara troll.

Medlem

Är det så svårt o fatta har jag betalat pengar för ett fullprisspel så ska allt vara med! eller är det ett demo som jag köpt ??

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

Är det så svårt o fatta har jag betalat pengar för ett fullprisspel så ska allt vara med! eller är det ett demo som jag köpt ??

Allt är med i spelet, du behöver inte betala något mer med riktiga pengar utan bara spela spelet.

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

Är det så svårt o fatta har jag betalat pengar för ett fullprisspel så ska allt vara med! eller är det ett demo som jag köpt ??

Allt är med och du kan köpa precis vilken bil du vill.
Det enda ”problem” som finns med spelet är om man vill ha ALLA FYRAHUNDRAFEMTIO bilar samt att några få unika är limited på rotation och ganska dyra. Men det är typ 0,01% av spelet så förstår inte gnället.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Så om det hade funnits en vendor I Skyrim som sålde fem eftertraktade vapen/armours/häst armours för upp till 2 miljoner guld per del men hans fem saker som säljs roteras ut en gång var sjätte dag och det tar han 70 dagar (IRL) att göra en full rotation.
Du kan som mest tjäna ~200.000 guld i timmen. Sen kom en patch som minskade din guldfarm till ~100.000. Du behöver bara vänta 70 dagar, varför stressa? Kan du försöka förstå att många känner att den här situationen är ett totalt skämt?
Okej, det är ett helt rätt sätt att spela spelet på men inte det enda. Vissa vill spendera sin tid till att fotografera bilarna, andra vill samla allt, en del vill fokusera på trimm (en del söker efter "perfekt" ljud till), style:a, "cruising" brukar kunna vara rätt stort, drifting, säkert missat en massa. Det finns fler sätt att spela på än det du beskrev. Om du inte vill sätta dig in i hur andra kan önska spela spelet så är det lätt att bli enkelspårig och anse att alla bara gnäller. Försök kliva ut ur bubblan och se det från andras perspektiv så kan du förhoppningsvis förstå kritiken,
Och nej (säger det igen) majoriteten av spelarna vill inte ha allt på en gång. Men när många känner att dom *måste* fokusera större delen av spelet till att farma credits för att hinna köpa bilarna och PD bestämmer sig för att dubblera tiden man måste farma...
Ajja, bra att du är nöjd med GT7 trots allt!

Det är väl bara vänta tills nästa rotation då? Om du nu prompt måste ha den där unika samlarbilen. Och inte lär pengar vara ett problem om man tycker spelet är kul och fortfarande lirar efter 70 dagar.
Detta är inte ett singelplayer spel med story som tar slut när credits rullar och man måste börja om på ny sparfil.

Medlem

Problemet är att de garanterat har tagit hänsyn till microtransaktioner i designen av spelet. Dvs, vi måste göra det tillräckligt jobbigt att få saker i spelet, så att vissa kommer betala för dem istället.

Om jag betalar fullpris för ett spel, ska jag kunna få allt i spelet genom att SPELA, inte betala mer. Visst, du kan få det genom att spela också, men det öppnar bara vägen och risken att fler och fler spel går denna väg, allt mer i spel kommer kosta, ibland kan man få samma ska genom att spela X antal timmar, men finns redan spel och kommer säkert fler, där vissa saker enbart finns att få genom att köpa med pengar. Det är ju helt fel håll att gå. Jag vill se framsteg på hur spel spelas, visualiseras, kontrolleras, designas, hur berättelser berättas osv, inte hur mycket extra pengar vi kan tjäna på spelarna. Tråkig utveckling.

Pga det så är det lätt att säga "köp inte då, spela till dig bilarna/krediterna/in-game valutan", men, att det ens finns i spelet, betyder att folk använder tjänsten, och vilket i sin tur leder till värre och värre försök att få oss att betala mer.

123
Skriv svar