Gran Turismo 7 når rekordlåga Metacritic-nivåer bland användare

Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nej "mobilspel" betackar jag mig för. Bojkott direkt. De förtjänar 0 i betyg.

Vilken tur att det inte är ett mobilspel då.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Folk gnäller på alltid online men hyllar Xbox för streaming där det krävs bra internet anslutning.

Som sagt senaste 2 åren så är det populärt att hata Sony medans Xbox inte kan göra något fel.

Ingen har någonsin hyllat Microsoft för streaming. Tror du missuppfattat vad Xbox Game Pass är för något,


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ingen har någonsin hyllat Microsoft för streaming. Tror du missuppfattat vad Xbox Game Pass är för något,

Antar att du missat massa då senaste tiden.

Medlem

Mycket gnäll men är det någon som faktiskt spelar det?
Jag har haft sjukt kul sen 1,5 vecka tillbaka och har 124st bilar nu.
Själva racingen i sig är grymt vass och det finns många bra banor. Tycker detta är i särklass det viktigaste.
Skulle vägra ignorera kul underhållning av en sådan liten principsak.
Nissan GTR Nismo btw = gud på vägen

Medlem

Fucka upp progress som går att köpa med pengar är bara en fucking no no. Ingen diskussion.
Spelet skall balanseras för att vara roligt, inte göras trögare så att Sony kan vara snälla och hjälpa dig mot en peng.
It makes No sense.

Däremot always online. Vem fan gnäller på always Online2022 i Sverige?
För helvete, din frys är mest troligt always online och likaså din farmor på facebook dagarna i ända

Medlem
Skrivet av Allexz:

Fucka upp progress som går att köpa med pengar är bara en fucking no no. Ingen diskussion.
Spelet skall balanseras för att vara roligt, inte göras trögare så att Sony kan vara snälla och hjälpa dig mot en peng.
It makes No sense.

Däremot always online. Vem fan gnäller på always Online2022 i Sverige?
För helvete, din frys är mest troligt always online och likaså din farmor på facebook dagarna i ända

Spelservrar är inte nödvändingsvis always online bara för du har egen internetanslutning

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Mycket gnäll men är det någon som faktiskt spelar det?
Jag har haft sjukt kul sen 1,5 vecka tillbaka och har 124st bilar nu.
Själva racingen i sig är grymt vass och det finns många bra banor. Tycker detta är i särklass det viktigaste.
Skulle vägra ignorera kul underhållning av en sådan liten principsak.
Nissan GTR Nismo btw = gud på vägen

Jarå, har spelat varje dag senaste veckan (förutom när servern var nere). GT7 är mitt nya guilty pleasure. Borde bojkotta det av ren princip men när man sitter där i bilen och kör är det verkligen så jädra kul och välgjort. Har ”bara” spelat 28 timmar men spelkänslan är 10/10, lätt.

Ja vissa bilar är understyrda men det löser handbromsen

Medlem
Skrivet av Issue:

Skrivit ett argt brev.
I form av betyg: hade jag gillat spelet, säg att jag tycker att det är ett 7/10 i gameplay, då hade jag kanske gett det 5/10 i betyg med motivering på varför.

Jag försvarar inte Sony här, jag tycker att det är riktigt fult det dom har gjort, men förtjänar spelet en nolla i betyg för det? Jag tycker inte det.

Men som flera varit inne på, det handlar inte om betyget i sig utan att uppmärksamma, så jag har väl kanske fel då.

Förstår tankesättet ditt, men du ser på det som att folk skriver recensioner och sätter betyg på spelet med samma logik som en vanlig användare, när det istället handlar om en slags form av aktivism.

Det är ju självklart att spelet inte förtjänar en nolla i betyg, men det är heller inte den kommentaren dessa människorna gör.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vilken tur att det inte är ett mobilspel då.

Det är alla spel där man kan betala för progress.

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?

Ja tyvärr i detta fallet.
Priserna på bilarna är helt galet, det är svårare att tjäna pengar och när man sen patchar för att göra det ännu svårare så har man gått för långt.

Medlem
Skrivet av Cappachino:

Ja tyvärr i detta fallet.
Priserna på bilarna är helt galet, det är svårare att tjäna pengar och när man sen patchar för att göra det ännu svårare så har man gått för långt.

Fanns dock vägar att enkelt "farma" uppemot ca 1,5 miljoner credits i timmen (via Rally event på Fishermans Ranch) tidigare, vilket efter patchen numera sänkts till ca 800k/tim.

Frågan är om folk hade klagat lika mycket om de tagit bort alla mikrotransaktioner, men behållit ändringarna kring hur mycket varje race ger. D.v.s. gjort det svårare att samla in credits, utan valbar möjlighet att använda riktiga pengar. Känns överlag som att utmaningen försvinner lite om man kan tjäna in allt som spelet erbjuder på ett par veckor, exempelvis tröttnade jag själv snabbt på FH5, där pengarna bara regnade in, då det i slutändan inte fanns särskilt mycket att kämpa för längre.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Mycket gnäll men är det någon som faktiskt spelar det?
Jag har haft sjukt kul sen 1,5 vecka tillbaka och har 124st bilar nu.
Själva racingen i sig är grymt vass och det finns många bra banor. Tycker detta är i särklass det viktigaste.
Skulle vägra ignorera kul underhållning av en sådan liten principsak.
Nissan GTR Nismo btw = gud på vägen

Jag tycker spelet är bra rent spelmässigt men är galet emot sättet de har agerat med rewardsen för att få folk att nyttja MT (ja, jag vet att de ej säger att det är pga MT). Man bör fortfarande vara kritisk till hur företag agerar, för att endast låta det vara är att ge företag ett freepass att göra ännu mera av samma nästa gång.

Medlem
Skrivet av realcyngken:

Kritik för att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt... vissa fattar inte vad ett företag är, det är profit som är meningen. Ifall de är för giriga så köper man inte spelet istället för att gnälla som en unge i trotsåldern. då kanske de ändrar sina priser, själv regulation.
Pinsamt, vissa borde inte få använda sin mammas kreditkort pga av menlöshet.

Jaha när man tycker saker är fel är det bara att acceptera.
Alla kanske inte tycker det är bekvämt att vända sig om och dra ner byxorna bara för att vissa accepterar det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Issue:

Men ta ställning, genom att ge en nolla i betyg på metacritic? Ungefär lika effektivt som att en politiker ”fördömer ” någons agerande. Jaha, sen då? Hur många tror du låter bli att köpa spelet för någon reviewbombat på metacritic?

Jag tror du underskattar hur pass mycket spelindustrin påverkas av recensioner och folks åsikter. Det handlar inte bara om hur många som köper, men även när det gäller det så tror jag definitivt att det påverkar folks köpvilja, det gör det absolut för mig iaf.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Folk gnäller på alltid online men hyllar Xbox för streaming där det krävs bra internet anslutning.

Som sagt senaste 2 åren så är det populärt att hata Sony medans Xbox inte kan göra något fel.

Jag skulle dock säga tvärt om. Det är oftast PS fanboys som i varje tråd för nya saker till Xbox Gamepass eller när MS köpte A/B alltid ska försöka hävda sin överklass attityd och påpeka att MS har inga exklusiviteter, eller det är bars skräp och indie spel på gamepass.

Varje gång det har varit ett nytt spel typ Halo eller FH5 som nya releaser till GP så ska det motbevisas att PSNow är en bättre tjänst för dem har fler AAA spel och hänvisar till det senaste tillskottet som kom för 4 år sedan.

Det är fruktansvärt tröttsamt att läsa några nyheter oavsett om det handlar om Sony eller MS för fanboys ska alltid försöka rättfärdiga att deras val av konsol är så mycket bättre och andra har fel.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar "recensionsbombning", även om det inte nämns i nyheten. Lite trist utveckling om "User Scores" på Metacritic anses vara en pålitlig källa över ett spels popularitet (särskilt om den kommer att nyttjas på det sättet i etablerad spelmedia framöver).

Tvärtom tycker att det är bra utveckling när Företag vidrar sig så vidrar sig spelare tillbaka till det straffar dom, mycket bättre än att bara böja sig och ta emot med den attityden blir inget bättre.

Just nu skäms SONY över detta trots att du personligen inte tror det och de kommer lära sig för framtiden att inte gira ihjäl sig när de redan tjänar massor med miljoner, girighet lönar sig aldrig!


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Recessionsbombning och liknande kan ha effekt.
Bästa exemplet är Battlefront 2 som blev sågat vid fotknölarna.
Men då ändrade sig EA och spelet blev helt ok efter det.
eller ta Sonic filmen som såg absolut hemsk ut från början. Efter massa klagomål så gjorde de om och gjorde rätt.
Så klagomål som detta KAN funka. inte säkert.
och ibland är det av löjliga anledningar.

kan inte sidor uppdatera sina recensioner när företag saboterar sina spel efter launch?

Medlem

Finns det något skäl att köpa GT7 om man har GT Sport och DriveClub relativt ospelade? Tycker båda spelen är häftiga men är inte så mycket för racing-spel nuförtiden. GT Sport har ju 60fps och ser väl helt ok ut. Kanske inte på en större TV dock?

Medlem
Skrivet av matt76:

Fanns dock vägar att enkelt "farma" uppemot ca 1,5 miljoner credits i timmen (via Rally event på Fishermans Ranch) tidigare, vilket efter patchen numera sänkts till ca 800k/tim.

Frågan är om folk hade klagat lika mycket om de tagit bort alla mikrotransaktioner, men behållit ändringarna kring hur mycket varje race ger. D.v.s. gjort det svårare att samla in credits, utan valbar möjlighet att använda riktiga pengar. Känns överlag som att utmaningen försvinner lite om man kan tjäna in allt som spelet erbjuder på ett par veckor, exempelvis tröttnade jag själv snabbt på FH5, där pengarna bara regnade in, då det i slutändan inte fanns särskilt mycket att kämpa för längre.

Jag hade inte haft något emot om alla bilar var upplåsta och tillgängliga från början likt project Cars 2. Jag kör bilspel för att köra race inte för att låsa upp bilar. I gt sport var det mycket lättare både att låsa upp bilar, att vinna bilar genom lotteriet eller daglig progression och att vinna pengar samt att man kunde köpa sin favorit bil för en liten summa riktiga pengar. Problemet i sjuan är att man får för lite pengar, bilarna kostar massor och att sen välja att kunna köpa pengar för sjuka summor riktiga pengar. samt att man la in mikrotransaktilerna efter att pressen gjort sina recensioner. Sen vill man ju tävla med värstingbilarna inte köra runt i en liten Fiat

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Folk gnäller på alltid online men hyllar Xbox för streaming där det krävs bra internet anslutning.

Otroligt vilken bra jämförelse. Det är ju verkligen samma sak.

Skrivet av Neverwild:

Som sagt senaste 2 åren så är det populärt att hata Sony medans Xbox inte kan göra något fel.

Du blir rätt löjlig som gör allt till ett krig. Hur mycket hat fick inte Xbox tidigare med all skit dom höll på med?
Så det kan kanske vara så att gamers tycker att Xbox gjort mycket rätt till skillnad från Sony senaste åren.

Och angående det tråden handlar om så är det vidrigt när företaget gör så här och dessutom tar betalt fullpris för skiten.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar "recensionsbombning", även om det inte nämns i nyheten. Lite trist utveckling om "User Scores" på Metacritic anses vara en pålitlig källa över ett spels popularitet (särskilt om den kommer att nyttjas på det sättet i etablerad spelmedia framöver).

På riktigt? Det har dykt ner pga de här idiotgrejerna som de införde i spelet. Helt berättigat & förhoppningsvis avtändande för folk som ser detta inför ett köp.

Jag väntade med att köpa, glad är jag för de.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar "recensionsbombning", även om det inte nämns i nyheten. Lite trist utveckling om "User Scores" på Metacritic anses vara en pålitlig källa över ett spels popularitet (särskilt om den kommer att nyttjas på det sättet i etablerad spelmedia framöver).

Fast jag har aldrig litat på metacritics user scores från första början 😄

Medlem

Jag var besviken från början, inga endurance race, inga GR.1 race, man får massa bilar man inte kan sälja för att få in pengar o köpa den man egentligen vill ha. Sen när de sänkte vinstpengarna så vet jag inte vad de tänkte... förstår om man kanske behöver ändra om lite och man kanske inte ska få massa pengar för ett kort race men då får man väl öka något annat istället.

Nej detta är ett spel jag önskar att jag inte köpte för fullpris, riktigt besviken.

Medlem

Sony är smarta. Dem visste innan att skulle dem ha haft hela spelet när recensenterna fick spela så skulle det inte vara i närheten av så högt Metacritic poäng som 87.

Medlem
Skrivet av matt76:

Rätt uppenbar "recensionsbombning", även om det inte nämns i nyheten. Lite trist utveckling om "User Scores" på Metacritic anses vara en pålitlig källa över ett spels popularitet (särskilt om den kommer att nyttjas på det sättet i etablerad spelmedia framöver).

Det är väl inget fel i att tycka något är skit och vara en i en väldigt stor mängd som tycker det.
Du får väl själv ge spelet 50 timmar och sen ge ett riktigt betyg så att inte folks känslor får överhanden. Glöm inte din cvv kod bakom bankkortet, det kommer du behöva. Hör av dig när du spelat igenom spelet så mycket att du utantill vet vilka månader ditt bankomatkorts giltighetstid är.

Recensionsbombning är väl ett begrepp när någon eller något pekats ut, och sen följer folk varandra som lemmings utan att veta varför dom ens tycker illa om något. Tror du i detta fall att de flesta står helt utan kunskap? eller handlar mot deras bättre vetande? Attt dom inte ens vet orsaken till att dom tar fram högafflarna?

Folk älskar spel. Gran Turismo är en älskad spel serie... Hur kan du inte se hur fel det är att göra spelet till en jävla kontokorts skimmer direkt efter att spelets recensioner släppts officiellt...

Medlem
Skrivet av androsynth:

Fast jag har aldrig litat på metacritics user scores från första början 😄

Jag brukar tänka såhär.

Critic reviews har fått spelet gratis, ibland även lite shysst merch. User reviews har fått betala för att spela spelet.

Vet inte om det spelar roll för någon, men så tänker jag

Medlem
Skrivet av Issue:

Folk alltså… jag förstår att folk kan vara upprörda när det blir svårare/dyrare att köpa bilar, eller att det suger att inte kunna spela single player för att servrarna är nere. Men är det verkligen tillräckligt för att ge betyget en nolla?

Det finns tyvärr inte så många andra sätt, som kan ge effekt, än att visa sitt missnöje med att ge skitbetyg.
Folk har ju redan köpt spelet och det går inte att få återbetalning när det gått så lång tid, men det kanske hindrar en massa andra från att köpa spelet istället vilket ger mindre klirr i kassan hos utgivaren, och det är det enda de bryr sig om.

EDIT: Jag tycker även att det vore bra praxis att spelsidorna uppdaterar sina betyg i efterhand, med tydlig information varför det är ändrat, när de gör så stora och fula ändringar efter patchar när alla review redan är gjorda, otroligt fult sätt att göra det på.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det finns tyvärr inte så många andra sätt, som kan ge effekt, än att visa sitt missnöje med att ge skitbetyg.
Folk har ju redan köpt spelet och det går inte att få återbetalning när det gått så lång tid, men det kanske hindrar en massa andra från att köpa spelet istället vilket ger mindre klirr i kassan hos utgivaren, och det är det enda de bryr sig om.

EDIT: Jag tycker även att det vore bra praxis att spelsidorna uppdaterar sina betyg i efterhand, med tydlig information varför det är ändrat, när de gör så stora och fula ändringar efter patchar när alla review redan är gjorda, otroligt fult sätt att göra det på.

Jag skulle väldigt gärna se att spel recenseras en andra o kanske till o med en tredje gång... Borderlands 3 kanske inte är samma nu som då.... No mans sky har jag hört har vänt till det bättre på senaste....Spel brukar ju bli bättre efter några patchar, medans vissa spel (warcraft3 till exempel) aldrig uppdateras.

Det vore ärligast om recensioner av spel aldrig var engångsföreteelser. Ett spel borde inte dömas som en bok eller en vinylskiva. Spel förändras konstant tack vara internet och uppdateringar. Cyberpunk 2077 tex, ska visst vara spelbart numera...

Spel ska självklart recenseras i nuet, men uppdatera gärna recensionen. Och uppmärksamma tydligt vad som lovades och hölls tidigare och vilka löften som brutits.

Redaktör
Skrivet av Xelf:

Jag brukar tänka såhär.

Critic reviews har fått spelet gratis, ibland även lite shysst merch. User reviews har fått betala för att spela spelet.

Vet inte om det spelar roll för någon, men så tänker jag

Jag har svårt att se att läsarna inte ser igenom ett betyg som höjts för några hundralappar och en keps/tröja/klistermärke - de flesta kritiker är trots allt vuxna.


signatur
Medlem
Skrivet av Xelf:

Jag brukar tänka såhär.

Critic reviews har fått spelet gratis, ibland även lite shysst merch. User reviews har fått betala för att spela spelet.

Vet inte om det spelar roll för någon, men så tänker jag

Fast user reviews kan ibland vara lite väl åt ena eller andra hållet. Det är antingen en 1:a eller en 10:a och i en del fall undrar jag om det är något troll går löst. Jag brukar undvika läsa users som gett 10 (följt av ett "best ever" eller liknande) och mer kolla in dom som håller sig mellan 2 och 9.

123
Skriv svar