Snabbkollen - Påverkar mikrotransaktioner dina spelköp?

Medlem

Beror på vikten av det nedladdningsbara. Handlar i stort sett aldrig DLC, och handlar definitivt inte micro transaction stuffs.


signatur

1338 - One Step Above

Avstängd

Påverkar mig inte för den sorts spel som har mikrotransaktioner är inte den sorts spel jag spelar.

Medlem

Det beror på spelet och nivån av mtx.

Medlem

Beror helt på. Så länge jag kan spela ett spel normalt som inte är pay to win. Skiter fullständigt om det är normala spel, för som sagt. Det är frivilligt!

Medlem

Alla spel med lootlådor, gacha och dylikt sorteras bort i det oserösa skräpspel-facket.

Gränsfall när det kommer till DLCs och expansioner. Jag kan tänka mig att köpa ett paket med låtar till ett spel, eller en spelbar karaktär, däremot kan vråldyra kostymer och karaktärer få mig att helt skippa ett spel.

För närvarande sorterar jag bland annat genshin impact, tekken, dead or alive och EA-spel i skräpspel-facket. De flesta mobilspel platsar där med.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Som vissa andra har nämnt så beror det på.

Är spelet helt P2W där man får 20 popups varje gång man startar spelet (Raid: Shadow Legends) så avinstallerar jag spelet direkt.
Är det bara kosmetiska som inte poppar upp vid spelstart som t.ex. Apex Legends eller Valorant, så spelar det inte mig någon roll alls då det inte påverkar inte spelet i sig och är inte "in your face" så att säga.

Även AC: Valhalla så har jag aldrig stört mig på MTX, har kunnat unnat storyn och gameplayet utan några problem alls hittills.

Så det beror på.

Medlem

Om ett spel bygger allt för mycket på mikrotransaktioner så köper jag det inte, men att det finns betyder inte att det per automatik är en dealbreaker.

Medlem

Så länge det är endast kosmetiska mikrotransaktioner så bryr jag mig inte. Har dock aldrig köpt någon och lär väl aldrig göra det heller, intresserar inte mig helt enkelt.

Har även mer förståelse att F2P spel använder sig av mikrotransaktioner, för de måste ju ha en inkomst på något sätt. Har spelet P2W element så rör jag inte spelet bara och kör något annat.

Medlem

Undviker såna titlar bäst jag kan. Tycker det ska räcka att köpa ett spel en gång. Inte direkt så att spelbranschen går knackigt ändå.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Ja, jag avstår oftast, men det beror på graden av mikrotransaktioner och hur mycket det påverkar grundspelet. Utseende-stuff, skins...etc, ser jag åt andra hållet om det är ett bra spel, men om det är pay-to-win så avstår jag helt. Saker som bygger ut grundspelet efter lansering, för en mindre eller större summa, ser jag som helt acceptabelt, det är bara nutidens expansion packs.

Medlem

Ja det påverkar mina köp men inte så att jag låter bli att köpa för den skullen. Det finns ju väldigt olika sätt som utvecklarna väljer att marknadsföra innehåll som kostar pengar på. I många spel så känns det inte som jag saknar någonting och kan glatt ignorera att köpa saker. Däremot när spel hela tiden tjatar om sina in-game köp eller kräver in-game köp av mig för att kunna spela spelet, då blir jag mer negativ och då förstår jag också negativa omdömen.

Mitt största problem med dessa microtransaktioner är att man aldrig vet hur mycket man behöver betala i det långa loppet. Fullprisspel, bra jag förväntar jag pengarna jag lagt på det ska vara tillräckligt. Med microtransaktioner vet man aldrig hur mycket man måste betala, vill de ha mer pengar vid nästa level, nästa utrustning, nästa 15 timmar etc.. M


signatur

Ultrazine

Medlem

Hade jag redan köpt Gran Turismo 7 hade jag blivit skitförbannad, nu tar jag det istället med en klackspark, och blir mer stärkt i min beslutsamhet i att aldrig köpa ett spel med mikrotransaktioner i.
Just själva vetskapen om att det finns i ett spel man betalar för säger så mycket om utvecklaren/utgivarens ambitioner med spelet att man direkt drar öronen åt sig.

Svaret på Snabbkollen blir därför såklart ett rungande JA.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Nej. Jag vet att jag är i minoritet när jag säger att jag inte bryr mig, är spelet underhållande så är det. Jag bryr mig inte om det är mikrotransaktioner, för jag spenderar inte mina pengar på det ändå, och om jag gör det, handlar det om hundralappar, det rör inte mig överhuvudtaget. Jag kan ha kul utan att behöva störas av det negativa så pass mycket att det tar över hela ens existens, som det verkar göra för majoriteten.

Senast har vi ju Lost Ark, folk klagar på P2W och det tar upp all deras energi och skoj i spelet, dom fortsätter spela, men i bakhuvudet så älskar dom gå på sociala medier och klaga på hur värdelöst P2W Lost Ark är, istället för att bara spela och ha roligt. Som sagt, jag är en minoritet, men jag föredrar att tänka positivt över att klaga över saker jag inte kan förändra.

Mikrotransaktioner i ett spel speciellt som Lost Ark, som är F2P och har mer F2P content än något annat spel i historien skulle jag vilja säga, det finns ingen paywall, det handlar bara om tid, du har TUSENTALS timmar av GRATIS content, ändå så vågar folk klaga som att det inte finns någon morgondag, DET ÄR GRATIS. Utvecklarna måste tjäna pengar på något sätt, och om det är genom harmlösa mikrotransaktioner som inte är P2W så är jag all for it, för ett bra spel som är gratis med bra mikrotransaktioner kommer alltid att ha en sund aktiv spelarbas.

Problemet blir när det bokstavligen tar tusentals timmar att tillgodose sig samma innehåll än för den som betalar tusentals kronor istället. Vissa kanske är nöjda med det, vilket också är ok. Det kan faktiskt vara roligt till en början, vilket utgivarna såklart känner till med sitt massiva statistiska underlag, men det är också där de bäddar in spelaren i en känsla av trygghet.
I början är allt en dans på röda rosor...du har ju så KUL, din karaktär är så ROLIG att spela. Efter ett par månader kanske du lyckas ta ett steg tillbaka och undra hur du kunnat lägga några tusen på det här "grindande jävla skitspelet" som skulle vara gratis...för många kommer inte insikten förrän långt senare.

Alla gör som de vill, men när jag vet att ett företag inte gör spel för spelaren utan för deras betalkort så håller jag mig borta.

Medlem

Vilka spel är det som lider mest av mikrotransaktioner?

Jag har dålig koll.. Tror knappt jag begriper vad det handlar om? Jag spelar en del Pubg, där kan man köpa skins etc. Knappast något som stör mig.

Medlem

Jag spelar massor med spel som har mikrotransaktioner:

DotA 2
CS:GO
Hearthstone
PUBG
mm

CS har fått några kronor men DotA vinner stort. PUBG har inte fått ett öre så nej, mikrotransaktioner påverkar inte spelköpet. Dock spenderar jag inte något extra längre om jag inte får någon wow-känsla. (Typ undervattenstemat i Dota 2)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

en liten tanke.
Från början kostade ju skin och sånd typ 30 spänn medans så gott som alla mikrotrasaktioner numera kostar 200-300 spänn....
Är det inte dags att börja kalla dem för "makrotransaktioner"?
Finns ju så kallade mikrotransaktioner som kostar bra mycket över tusenlappen numera.

Medlem

I vissa spel skulle jag betala för att slippa se cosmetics osv. Ta typ dota 2. Jag skulle prenumerera på ett alternativ att stänga av allting.

Medlem

Jag vet inte om jag är för gammal och har vuxit upp i en värld utan MTX. Kosmetiska saker och bättre utrustning som man förtjänat genom grind eller skicklighet har alltid varit saker jag strävat efter i spel. För mig fungerar nog MTX åt andra hållet, att jag lite ser ett köp av dem som en svaghet/fusk, även om det bara är kosmetiskt.

I min värld ska alla spel vara gjorda utan att MTX ska vara invägda (sen är jag ok med att man lägger in dem, när man har ett spel med en fungerande ekonomi), är dom det så är spelet inte för mig.

Medlem

Självklart.

Jag tror inte att jag skulle tycka Elden ring var roligt om de tex gjorde så att man blev tvungen att betala varje gång jag ska låsa upp en save punkt tex.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det beror som sagt på helt vilket "Scheme" det är.
Om ett spel är skamlöst "Pay to win" så är det värdelöst.
Om det är "Pay to look good" så har jag noll problem med det.
Sen kan man också se spel som Planetside 2 där det blir mer gråzon då det finns en generell balans mellan alla vapen. Så även om du spenderar några tusen och låser upp allt så betyder det inte att du har ett uppenbart övertag i första blick. Speciellt då vapnen kräver att du vet i vilken specifik situation dem är mest lämpliga, eftersom "starter" vapnen du har redan är riktigt bra 'jack of all trades" vapen medans dem du låser upp genom pengar eller ingame progression oftast är mer roll inriktade.
Jag har betalat pengar för att låsa upp vapen på detta spel, för att matcha in min spelstil och den av min outfit men en mer erfaren kan fortfarande äga skiten ur mig lika enkelt med starter vapen om jag hamnar det minsta ur fas eller position. Han har helt enkelt mer skill och saker är relativt balanserade.


signatur

"Det var bättre förr!"

12
Skriv svar