Stranger of Paradises Japan-siffror är svaga för att vara ett Final Fantasy

Robot
Stranger of Paradises Japan-siffror är svaga för att vara ett Final Fantasy

Färre än 50 000 sålda ex under första veckan.

#final-fantasy-origin, #stranger-of-paradise


Medlem

Ooof..


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Hur tänkte man när man ger ut ett spel under samma "tidperiod" som många andra högt efterlängtade uppföljare?

Elden Ring, Horizon, Dying Light, Total Warhammer, Destiny 2 WC osv.

Testpilot

Hade nog sålt ännu sämre om inte FF var påklistrat på spelet. Lite halvkul tycker jag att det ser ut, men samtidigt finns många bättre spel att lira.

Medlem
Skrivet av employed:

Hur tänkte man när man ger ut ett spel under samma "tidperiod" som många andra högt efterlängtade uppföljare?

Elden Ring, Horizon, Dying Light, Total Warhammer, Destiny 2 WC osv.

Tvivlar på att problemet ligger i att det kommer andra mer efterlängtade spel under samma tidsperiod. Problemet lutar nog mer åt dålig marknadsföring samt rätt svala betyg från såväl recensenter samt vanliga privatpersoner.

Tror ingen blev speciellt hypad över spelet efter deras "I have to kill Chaos" trailer.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Hade nog sålt ännu sämre om inte FF var påklistrat på spelet. Lite halvkul tycker jag att det ser ut, men samtidigt finns många bättre spel att lira.

Ja, från vad jag sett så verkar det väl vara ett helt okej spel men som du säger, Final Fantasy känns påklistrat.

Medlem

Ouch, älskar Final Fantasy men tror jag kommer skippa denna :/ hoppas på att 16 och del 2 av VII remaken blir nice. Gillade del 1 så har ganska positiva förväntningar inför del 2.

Medlem

Får likväl jättemycket uppmärksamhet


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Tor
Medlem
Medlem

Jag hoppade över just det här spelet. Det känns inte som ett Final Fantasy för mig. Bara ett dussin hack and slash. Dessutom är storyn i FF1 inte så mycket att hänga i granen i dagens generation av RPGs och de har ju inte riktigt gjort något super unikt av den.

Medlem

Final fantasy tactics listat som bäst säljande spinoff-spel och en omnämning i Nvidia-läckan från ifjol. Finns hopp att Square enix kan göra om och göra rätt.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Hade nog sålt ännu sämre om inte FF var påklistrat på spelet. Lite halvkul tycker jag att det ser ut, men samtidigt finns många bättre spel att lira.

Fast det sålde ju hälften så mycket som Nioh.
Vilket är ungefär vad spelet är, ett sämre Nioh med FF-tema.

Testpilot
Skrivet av Dischange:

Fast det sålde ju hälften så mycket som Nioh.
Vilket är ungefär vad spelet är, ett sämre Nioh med FF-tema.

Ja, och det hade nog sålt ännu sämre om det inte hetat något med FF.

Medlem

Av listan på 28 spinoff-spel, så är 9 spel släppta senaste 10 åren, varav alla förutom ett spel, som ligger på plats 13, ligger resten på plats 17 och neråt.

Kanske dags att inse att folk inte vill ha spinoff-spel? För annars skulle ju spelen legat högre upp, iom att fler spelar spel nu än för 20-25 år sedan.

Men det sagt är det iofs bara sålda fysiska exemplar som nämns i artikeln, kan ju vara fler digitala, men samtidigt visar ju resterande 8 spel som släppts inom 10 års period, att det är en nedåtgående trend.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Av listan på 28 spinoff-spel, så är 9 spel släppta senaste 10 åren, varav alla förutom ett spel, som ligger på plats 13, ligger resten på plats 17 och neråt.

Kanske dags att inse att folk inte vill ha spinoff-spel? För annars skulle ju spelen legat högre upp, iom att fler spelar spel nu än för 20-25 år sedan.

Men det sagt är det iofs bara sålda fysiska exemplar som nämns i artikeln, kan ju vara fler digitala, men samtidigt visar ju resterande 8 spel som släppts inom 10 års period, att det är en nedåtgående trend.

Jag hade faktiskt inte haft något emot vissa spinoffs, men problemet för mig är att nästan alla spinoffs designas på ett sånt sätt att bortsett från monster-designen i sig känns inget sig riktigt likt.
Jag ser gärna ett Monster Hunter i Final Fantasy anda eller ett Souls-like Final Fantasy, men inte när det saknar själen av Final Fantasy i sig. Det räcker inte att bara kalla det ett Final Fantasy för att det ska vara ett.

FF16 ser ut att vara en väldigt annorlunda riktning av hur Final Fantasy vanligtvis spelas, men det för mig är spännande och helt acceptabelt för "själen" är fortfarande där. Musiken, världsdesignen, karaktärsdesignen, hela kristall-temat och så vidare. 'Fantasin' finns där.

Strangers in Paradise känns som det försöker vara något annat än Final Fantasy. Tror det hade gjort sig bättre som ett eget IP.

1
Skriv svar