Sony ryktas visa upp ”Playstation Game Pass” nästa vecka

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Men om det bara är en sammanslagning med tillval av demos, varför ska det då finnas 3 olika betalningsalternativ?

Jag misstänker att den största skillnaden blir att det finns ett alternativ "i mitten" som är Plus och Now fast utan streaming. Då kan man erbjuda detta över hela världen istället för att det som nu med Now endast finns i ett 20-tal länder.

Det billigaste är som Plus är nu och det dyraste alternativet erbjuder streaming (där det finns) och diverse extra "lull-lull".

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vi håller sällan med varandra om mycket men det här var spot on.

Vad ska hända härnäst? Helvetet fryser till is 😉

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tar gärna en Gamepass-liknande tjänst. Har nyligen använt Ea-play och därigenom kunnat spela Mass Effect Legendary Edition och Fallen Order. Inte illa för 45 kr. Bara att avregistrera sig direkt vid köp så har man en månad på sig att spela.

Tycker detta är enormt positivt!

Kommer det en Sony GP-liknande tjänst, och gärna till både deras konsol + PC, så kan jag absolut tänka mig att överväga en PS5:a framåt (men inte om det blir en "flufftjänst" och som tidigare luftslott till tjänster).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Issue:

Med tanke på hur ruskigt mycket fler Playstation Sony skeppar, varför skulle de behöva fokusera på tillväxt? Det är väl Sonys minsta problem?

Senaste officiella Game Pass siffran är 25m och framkom när MS köpte Act/Blizz,

Eftersom Sony har svårt att skeppa konsoler, så kan ju en GP-liknande tjänst för PC vara ett utmärkt sätt att få fler kunder och mer intäkter. Tror det är smart drag att Sony hänger med i tiden med prenumerationer och GP-tjänster.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Detta är något som jag efterfrågat länge, som det är idag är det rackarns böckigt med två olika prenumationer. Sen känns det även som att sony inte riktigt vågat satsa på ps now. Vi får hoppas att det kommer vettig information.

Jag hoppas på detta (i den övre priskategorin).
- Mer indie spel till d1.
- Månadssläpp med en till två nyare speltitlar (likt nuvarands plus).
- Öppna en katalog med äldre spel.
- Inte överjävligt dyrt, nu räknar jag med att den dyraste kategorin även inkuderar online, så då är jag ifall det slår ut väl ändå helt okej med 300-400 per månad (gärna lägre förstås) . Min gissning är dock att det kommer bli 199, 299 och 399.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag misstänker att den största skillnaden blir att det finns ett alternativ "i mitten" som är Plus och Now fast utan streaming. Då kan man erbjuda detta över hela världen istället för att det som nu med Now endast finns i ett 20-tal länder.

Det billigaste är som Plus är nu och det dyraste alternativet erbjuder streaming (där det finns) och diverse extra "lull-lull".

Låter rimligt och inte alls särskilt revolutionerande.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Detta är något som jag efterfrågat länge, som det är idag är det rackarns böckigt med två olika prenumationer. Sen känns det även som att sony inte riktigt vågat satsa på ps now. Vi får hoppas att det kommer vettig information.

Jag hoppas på detta (i den övre priskategorin).
- Mer indie spel till d1.
- Månadssläpp med en till två nyare speltitlar (likt nuvarands plus).
- Öppna en katalog med äldre spel.
- Inte överjävligt dyrt, nu räknar jag med att den dyraste kategorin även inkuderar online, så då är jag ifall det slår ut väl ändå helt okej med 300-400 per månad (gärna lägre förstås) . Min gissning är dock att det kommer bli 199, 299 och 399.

Ultimate kostar 135kr hos MS. Finns inte en chans att Sony kan gå in med en tier på tredubbla! Du kan nog vara lugn. Det kommer vara billigare än så. Du borde nog vara mer orolig om vilket innehåll man kan få för den pengen.

Medlem

Är själv helt ointresserad av en prenumerationstjänst. Jag köper fysiska ex till mina konsoler. Det som skulle få mig att teckna en sådan tjänst är vilka äldre spel som finns tillgängligt. Fanns en del RPGs till PS2 som bara släpptes i USA till exempel. Skulle vara nice att kunna magasinera import konsolerna och få mer plats i spelrummet.

Gnällkuk
Skrivet av Issue:

Med tanke på hur ruskigt mycket fler Playstation Sony skeppar, varför skulle de behöva fokusera på tillväxt? Det är väl Sonys minsta problem?

Senaste officiella Game Pass siffran är 25m och framkom när MS köpte Act/Blizz,

Ah, se där! Missade det För att du tjänar väldigt lite på konsolen i sig, i början av generationen innan de fått ned tillverkningskostnaden så säljs det i bästa fall för +/- 0, ofta med förlust. Pengarna finns i att få folk att prenemurera på tjänster och handla spel, helst digitalt i deras butiker.

Skrivet av noreason:

Jag är säkert usel på googla, men var hittar du info att Sony gjorde vinst på 11 miljarder dollar?

Jag tror inte jag var speciellt mycket vassare, jag läste artikeln fel. Det handlade om ett kvartalsresultat 2021 mellan jan-mars.
https://variety.com/2021/biz/asia/games-music-film-sony-doubl...

Skrivet av lars_kongo:

Vi får aldrig svaret på detta eftersom ms aldrig redovisar vad de isåfall tjänar på gamepass utan använder vaga uttryck som ”its sustainable”. Undrar varför om det nu går så bra?

Pengarna från gamepass ska räcka till ganska många spelstudios och deras anställda vid det här laget. Sony drar in nästan lika mycket pengar på ps plus som gamepass gör sett till månadskostnad och antal prenumeranter, men måste ändå ta $70 per sålt spel för att gå bra.

Så det finns mer som pekar på att det rör sig om en dyr uppbyggnadsfas för att samla så många prenumeranter som möjligt än en vinstmaskin. Men detta har vi diskuterat i otaliga trådar förr.

Nej, de är lite "återhållssamma" kring den informationen. Det tar ju tid att bygga upp det hela, men med tanke på hur explosionsartat det växt så har jag svårt att se att de inte passerat "sustainable" vid det här laget, men som du säger är det lite svårt att utröna utan mer specifika siffror.

Visst ska de göra det, men det är ju inte så att det är deras enda inkomstkälla. Som med alla store fronts och liknande så kostar det pengar att bygga upp en hållbar plattform. Ett annat bra exempel är väl Spotify, det var väl först i förra året som de gick med vinst ett kvartal.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av maq777:

Ultimate kostar 135kr hos MS. Finns inte en chans att Sony kan gå in med en tier på tredubbla! Du kan nog vara lugn. Det kommer vara billigare än så. Du borde nog vara mer orolig om vilket innehåll man kan få för den pengen.

Rykten med insyn har sagt 9$, 13$ och 16$ för de olika nivåerna. Det är väl där det hamnar på ett ungefär. Om det är värt pengen är tveksamt men för någon som älskar trophies så har jag fått ett par billiga Platinum via PS Now. Jag har dock ingen ständig prenumeration utan tar någon månad här och där och spelar det jag vill för att sedan inte förnya.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Rykten med insyn har sagt 9$, 13$ och 16$ för de olika nivåerna. Det är väl där det hamnar på ett ungefär. Om det är värt pengen är tveksamt men för någon som älskar trophies så har jag fått ett par billiga Platinum via PS Now. Jag har dock ingen ständig prenumeration utan tar någon månad här och där och spelar det jag vill för att sedan inte förnya.

Låter vettigt. För den pengen kommer jag nog köpa en månad eller två när det droppas ngt intreessant.

Medlem

Blir intressant att se vad de kommer ha för utbud. Men antar att jag kommer göra som med xbox game pass. Bara köpa en månad när något intressant spel kommer sen stänga av det igen flera månader tills något nytt bra kommer igen.

Hittils på xbox game pass har jag haft 10kr erbjudande varje gång så har totalt lagt 30kr på tjänsten.

Medlem

Grymt taggad på om Sony kan få till en motsvarighet till GP!

Men djävulen är som alltid i detaljerna.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Bra att Sony slår ihop sina tjänster till en även om det kan förvirra med lite olika nivåer sedan om det nu är så det kommer bli. Själv vill jag inte behöva betala mer än vad jag gör idag med Plus så hoppas att den lägsta nivån kommer att bli motsvarande vad Plus är idag. Släppa spelen dag 1 på tjänsten har jag svårt att se att Sony ska göra. Risken jag ser med det är att man kommer släppa en nedbantad "bas"-version av spelen mot vad det hade varit om det sålts som "vanligt". Med det sagt så har ju Sony som ambition att släppa x antal live-service-spel där hela konceptet är att fylla på med nytt innehåll hela tiden så vi får väl se var vi hamnar.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Äntligen! Att det skulle ta sådan lång tid, Sony!?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Hoppas de ger oss en nivå där man kan välja spel men välja bort online-tjänsterna i spel.
Alltid känts meningslöst att betala för multiplayer för min del

Tvärt om för mig.. Hade gärna skippat gratisspelen, som ändå suger donkeyballs, betalat mindre och bara fått tillgång till multiplayer samt målnsparning.

Medlem
Skrivet av maq777:

Ultimate kostar 135kr hos MS. Finns inte en chans att Sony kan gå in med en tier på tredubbla! Du kan nog vara lugn. Det kommer vara billigare än så. Du borde nog vara mer orolig om vilket innehåll man kan få för den pengen.

Tänker att både ps+ och ps now idag kostar runt 200 (eller?) , så skulle inte bli förvånad ifall deras ihopslagning blir dyrare. Men visst, om det ryktet stämmer om 16 dollar så är det vettigt. Det har ju varit helt okej med titlar på ps + samt now, men ifall man vill lansera en ärlig konkurent krävs det att de blir snäpet bättre. Jag ser dock detta som positivt, och det kan bli bra i framtiden.

Medlem
Skrivet av Dex:

Det som verkar intressant är hur det ska funka med PS1, PS2 och PS3 titlar. Kan bli riktigt kul om man får tillgång till alla dom stora gamla titlarna

Som ryktena har sagt i ett par månader hade jag också blivit förvånad om deras egna stora titlar skulle komma dag 1 på deras tjänst då flera av dom spelen är ju 10 miljoner+ säljare och dom hade nog förlorat en del pengar på att släppa alla dom spelen dag 1 på tjänsten.

Det borde finnas någon ”Credit” per månad som man har på Audible? Då får man lite av båda världar.

1 credit = 1 nytt spel

Alternativt, 25-33% rabatt på nysläpp.

Allt beror på vad Game Passet kostar.
Playstation Game Pass Ultimate = 250 kr/m?

Sen billigare varianter om 135 och 75 kr/m. Där man inte får med nya spel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har inga högre förhoppningar på denna tjänsten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Game Pass + EA play för 135 kr i månaden. Ps Now med PS Plus känns som gammal skåpmat. Skönt att man kan ladda ner spel på GP och köra pffline om man vill utan att behöva köra en kass stream som Sony erbjuder.

Är du medveten om att du har möjlighet att ladda ner spelen via PS Now också?
Äldre PS3 spel är steaming p.g.a. hur som är skapade och kräver en annan arkitektur för att köras men i stort sett alla PS4 spel går att ladda ner och köra offline

Medlem

Förväntar mig inga mirakel men är taggad. PS+ modellen känns ganska utdaterad idag. En rejäl PS2 katalog på PS5 hade varit sjukt roligt btw.

Gnällkuk
Skrivet av Karivainio:

Är du medveten om att du har möjlighet att ladda ner spelen via PS Now också?
Äldre PS3 spel är steaming p.g.a. hur som är skapade och kräver en annan arkitektur för att köras men i stort sett alla PS4 spel går att ladda ner och köra offline

Det är en väldigt trevlig feature, men antalet användare som faktiskt använder bakåtkompatibla spel för två generationer sedan eller mer är försvinnande liten. En bra service som de ska ha kudos för, men i det stora hela betyder det inte mycket.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar