Activision Blizzards anställda protesterar efter företagets slopande av vaccinationsbevis

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker vi kan utveckla den logiken. Kanske arbetsgivare kan börja officiellt nedprioritera kvinnliga anställda i vissa åldersgrupper i och med att graviditet och medföljande frånvaro är "obekvämt" för arbetsplatsen. Kanske man ska kräva att medarbetarna är barnlösa i och med att VAB-säsongen medför otrolig belastning på andra anställda. Kanske arbetsgivaren ska kräva körkort och egen bil så man inte har medarbetare som konstant utsätter sig för smitthärden som är kollektivtrafik.

Eller så låter man bli att använda folks nödvändiga inkomst till att försöka tvinga dem till vad som ska vara privata beslut. Du gör ett bra jobb att försöka sminka upp vad som egentligen inte är mer än "Så här kan vi tvinga folk".

Fast alltså... ni drar den argumentationen lite väl långt båda två - det finns grejer som de flesta arbetsgivare faktiskt kan kräva att du ska och/eller inte ska göra på din arbetsplats, och exakt vad det är/inte är, är ibland inte så enkelt som du får det att låta.*

En del saker är lagstadgade (se ex. LAS) och andra regleras i policydokument och avtal som arbetstagare godkänner att följa vid anställning. Vissa ord har blivit nästan lite kliché och laddade i frågan, som det där med ett företags "värdegrund", och hur man följer en sådan.

För även beslut som kan tyckas privata kan faktiskt påverka andra (här är en förenklad lista på vad du har för skyldigheter som arbetstagare), och exakt vilka av dessa som ska vara grund för åtgärder, och i så fall vilka åtgärder, är inte alltid så svart eller vitt.

Jag tänker inte ta ställning i just den här frågan (inte minst då den handlar om en specifik arbetsplats i USA, frågan berör mig inte personligen särskilt - och jag känner inte det är särskilt relevant för mig att gräva ner mig i detaljerna där), men det du använder är ett s.k. slippery slope-argument, och det blir inte riktigt ärligt i diskussionen. Det där med anekdotiska bevis som också haglar i tråden i stil med "99% av mina vänner har minsann haft det och knappt känt ett dugg" eller "jag hade Covid och dog nästan" är också rätt trist att basera en argumentation på, då frågan är mer omfattande och mer komplex än så.

*Disclaimer: det jag nämner gäller arbetsplatser i Sverige, och är inte nödvändigtvis helt tillämpbart på arbetsplatser i andra länder, så som den som nämns i artikeln.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Inte mycket positivt kring Activision Blizzard senaste åren så jag måste medge att jag blev förvånad av att dem fattat ett bra beslut för en gång skull.

Nu får vi bara hoppas att fler bra beslut kan tas framöver så att de anställda att fokusera mer på att producera bra spel och mindre på twitteraktivism.

Medlem
Skrivet av General White:

Activision-Blizzard anställda visar gång på gång att de är en samling nollor och att de bra folk som en gång arbetade där har stuckit för längesedan. Kvar finns extremistiska aktivister.

Kunde inte hålla med mer. Totalt förlorat.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

I dunno hur man ska förhålla sig till att somliga springer omkring och är ovaccinerade. De utsätter främst sig själva att åka på den största släggan, om de blir smittade.

Avstängd

Knäppt att covidvaccination blivit så politiserat. För det känns som att det mest handlar om att dela upp sig i vi och dom och signalera för omvärlden att man tillhör de goda människorna, inte de onda ovaccinerade.

Effektiviteten av vaccinen avtar ju med tiden så vad vill man liksom? Att alla regelbundet ska vaccineras tills jordens undergång, annars får de inte jobba?

Omikron verkar för det mesta vara väldigt mild även för ovaccinerade, och kommande varianter lär vara ännu mildare. Och vaccinerade blir sjuka i lika stor utsträckning som ovaccinerade så what's the point?

Känns inte riktigt som de tänkt till.

eld
Medlem
Skrivet av Dayemag:

Vet inte om någon annan redan skrivit detta men:

Varför dessa individer vill säkerställa att samtliga inom företaget är vaccinerade är pga att då kan man med säkerhet slå fast att man inte jobbar med någon som lutar åt höger och således inte har en kollega som avviker från utopin, så kallat "the message" . Enligt källor har man försökt att frysa ut dem som är ovaccinerade, men när det inte har gått har man klagat hos cheferna, till slut hotar man med strejk. Det är så här dessa individer fungerar. Delar man inte samma världsbild så ska man förintas. Är du ovaccinerad är du en "white supremacist".

Underhållningsbranschen är full av dessa vänsterextremister. Om man tror att det stannar vid anklagelser om sextrakasserier och dylikt så har man fel. Man kommer inte sluta förrän alla böjer sig för Karen.

Min spaning är att nästa grej kommer vara ett krav på pronomen i din Twitterbio. Och om du vägrar? Då trakasserar du hela HBTQ-rörelsen och anklagas för transfobi.

WOKE= "Activism dressed as entertainment.

Nej, det har att göra med att arbetsplatsen ska vara så smittsäker som möjligt. Vaccination är inte en vänster/höger fråga.

Medlem

On-topic:
Jag kan inte förstå varför det sker så många interna konflikter som allmänheten måste få höra om? Den här konflikten kunde väl ändå ha lösts internt, precis som konflikter löses i 99% av alla andra företag?

Problemet med allmäna konflikter är ju att det skadar både företaget och i förlängningen även de anställda… så jag förstår inte vem som ska vinna på det här? Det är ett riktigt skitbeteende. När det ändå sparkas friskt hos ActiBlizz, inkludera gärna den eller de personer som skvallrar om företagets interna konflikter.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör

Tråd låst pga tjafs.


signatur
12
Skriv svar