Svenska Embracer i ny miljardaffär - köper Tomb Raider, Deus Ex, Thief

Medlem
Skrivet av eld:

Vill gå in på spåret deus ex: sverige, ett spel där alla flashbacks konspirationsteorier blir sanna!

Illuminati existerar ju i Deus Ex så varför inte ett Deus Ex om hur 5G påverkar ens implantat 😄

eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Illuminati existerar ju i Deus Ex så varför inte ett Deus Ex om hur 5G påverkar ens implantat 😄

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Första Tomb Raider ansågs ju sälja för dåligt (trots ändå bra siffror) att det var osäkert på att om vi skulle få en uppföljare. MS fick steppa in med en påse pengar för att övertyga om uppföljaren. Jag tror Square Enix har lite konstig syn på hur "bra" ett spel måste sälja, möjligen har de haft alldeles för höga utvecklingskostnader.

Den här tråden är i desperat behov av hårda siffror.

Square-Enix gjorde en blogg för Tomb Raiders 25-årsjubileum i höstas, och i inläggen om spelen har de lyckligtvis skrivit ut uppdaterade försäljningssiffror.

Senaste reboot-trilogin:
Tomb Raider (2013) - 14,5 miljoner, "the best and fastest selling of the saga" (källa)
Rise of the Tomb Raider (2015) - 11,8 miljoner (källa)
Shadow of the Tomb Raider (2018) - 8,9 miljoner (källa)

De bästsäljande TR-spelen innan 2013-rebooten var originalet från 1996 med 7 miljoner ex och TR 2 från 1997 med 6,8 miljoner ex.

Tredje bäst i försäljning var Tomb Raider Legend (första rebooten från 2006) som sålde 6,4 miljoner ex (källa).

Sista spelet i huvudserien innan 2013-rebooten var Tomb Raider: Underworld (2008) som sålde 3,8 miljoner ex (källa).

Tomb Raider-serien har sålt över 85 miljoner ex totalt.

Dödgrävaren

Känns galet billigt.

Skribent
Skrivet av Daed:

Den här tråden är i desperat behov av hårda siffror.

Square-Enix gjorde en blogg för Tomb Raiders 25-årsjubileum i höstas, och i inläggen om spelen har de lyckligtvis skrivit ut uppdaterade försäljningssiffror.

Senaste reboot-trilogin:
Tomb Raider (2013) - 14,5 miljoner, "the best and fastest selling of the saga" (källa)
Rise of the Tomb Raider (2015) - 11,8 miljoner (källa)
Shadow of the Tomb Raider (2018) - 8,9 miljoner (källa)

De bästsäljande TR-spelen innan 2013-rebooten var originalet från 1996 med 7 miljoner ex och TR 2 från 1997 med 6,8 miljoner ex.

Tredje bäst i försäljning var Tomb Raider Legend (första rebooten från 2006) som sålde 6,4 miljoner ex (källa).

Sista spelet i huvudserien innan 2013-rebooten var Tomb Raider: Underworld (2008) som sålde 3,8 miljoner ex (källa).

Tomb Raider-serien har sålt över 85 miljoner ex totalt.

Samtidigt lät det ju så här några månader efter releasen

Square Enix var besvikna på 3.4 miljoner såld ex första månaden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Då kommer dessa spel med största sannolikhet fortsätta vara multiplatform då vilket är bra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Betyder detta något konkret för de största varumärkena, tro? Så länge Tomb Raider och några till fortsätter att vara multiplattform bryr jag mig inte så värst mycket om vem som äger dem (bara de inte hamnar under ett paraply som påverkas av regimers censurlagar).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt lät det ju så här några månader efter releasen

Square Enix var besvikna på 3.4 miljoner såld ex första månaden.

Jepp, det är bland annat därför jag ville visa vad siffrorna faktiskt är. Squarenix (och flera andra företag) har kört den där "levde inte upp till förväntningarna"-melodin många gånger nu trots att de sålt miljontals exemplar, gått med ordentlig vinst, och sen fortsätter sälja fler miljoner i åren efter det.

Det är en del av en lång sjuk trend inom många av AAA-företagen där de väntar sig att allting de släpper måste sälja som CoD och Fortnite, annars är det inte värt att bry sig om. Att "bara" gå med en hälsosam vinst räcker inte.

Bara Tomb Raider i sig självt borde rimligtvis vara värt en bra bit mer än 300 miljoner dollar. De tre TR-spelen i senaste rebooten (2013, Rise, Shadow) har sålt över 35 miljoner ex ihop, och det är bara en del av allt som Embracer nu får med den här dealen.

Skribent
Skrivet av Daed:

Jepp, det är bland annat därför jag ville visa vad siffrorna faktiskt är. Squarenix (och flera andra företag) har kört den där "levde inte upp till förväntningarna"-melodin många gånger nu trots att de sålt miljontals exemplar, gått med ordentlig vinst, och sen fortsätter sälja fler miljoner i åren efter det.

Det är en del av en lång sjuk trend inom många av AAA-företagen där de väntar sig att allting de släpper måste sälja som CoD och Fortnite, annars är det inte värt att bry sig om. Att "bara" gå med en hälsosam vinst räcker inte.

Bara Tomb Raider i sig självt borde rimligtvis vara värt en bra bit mer än 300 miljoner dollar. De tre TR-spelen i senaste rebooten (2013, Rise, Shadow) har sålt över 35 miljoner ex ihop, och det är bara en del av allt som Embracer nu får med den här dealen.

Då är jag med!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av androsynth:

Illuminati existerar ju i Deus Ex så varför inte ett Deus Ex om hur 5G påverkar ens implantat 😄

Tycker inte det är tillräckligt tossigt. Att 5G kan påverka implantat känns inte särskilt långsökt jämfört med att kunna förorsaka en biologisk virusinfektion 😄

Medlem

https://www.aroged.com/2022/05/02/square-enix-says-deal-with-...

Roligt att SquareEnix säger att de nu kan fokusera på Blockkedje investeringar efter försäljningen NFT för alla!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

https://www.aroged.com/2022/05/02/square-enix-says-deal-with-...

Roligt att SquareEnix säger att de nu kan fokusera på Blockkedje investeringar efter försäljningen NFT för alla!

Framtiden är äntligen här!

Medlem
Skrivet av Izuel:

Nja värdet på aktierna behöver inte minska bara för att de trycker upp nya aktier. De byter aktierna+pengar mot nya företag så de får ett "värde" tillbaka. Teoretiskt så skulle de kunna köpa upp hur mycket som helst genom att bara trycka upp nya aktier då företagen de köpt ökar på embracers värde med lika mycket (i teorin). Men i verkligheten så finns det praktiska spärrar som sätter stopp. Dels måste företaget övertyga mottagaren att ta emot aktier som betalning, dels måste de övertyga sina egna aktieägare/styrelse att det är en bra ide och framför allt så måste priset vara rätt för att en affär ska vara möjlig. Dessutom så är marknaden lite orolig i och med stigande räntor så företag med mycket av sina vinster i framtiden brukar nedvärderas i sådan miljö tyvärr.

Tack, då är jag med på hur de har råd att fortsätta satsa, i nuläget då d.v.s!

Medlem

Jag ger det ett par år till innan han säljer allt till Kina.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Jag fattar fortfarande inte hur de har råd med alla dessa uppköp! Även om de betalar i aktier så borde det på sikt inte vara möjligt att hela tiden ge ut nya aktier utan att värdet på aktien också minskar, eller tänker jag helt fel nu?

Försökte googla mig fram, men aktier, börser och hela vetenskapen kring detta och jag är helt enkelt inte kompatibla. Allt jag lyckades få fram var att deras börsvärde hade minskat med nästan 50% i år, vilket är en jäkla massa.

Skrivet av Chomag:

Tack, då är jag med på hur de har råd att fortsätta satsa, i nuläget då d.v.s!

Det är upp till en aktieanalytiker (Ex. Redeye, Pareto) att motivera för en grupp investerare att köpa deras (Embracers) nya aktier så nära det aktuella priset som möjligt, kallas även för en riktad nyemission. Företaget (Embracer) betalar sedan provision till företaget som aktieanalytikern jobbar på beroende på hur nära det nuvarande priset dessa investerare köper in sig. Desto mindre rabatt dessa investerare får jämfört med det aktuella priset desto mer provision för firman som utför denna tjänst.

Exempel Riktad nyemission Embracer 69 000 000 nya b-aktier


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

123
Skriv svar