Före detta Xbox-chef oroar sig över Game Pass

Robot
Före detta Xbox-chef oroar sig över Game Pass

"När Spotify blev populärt så förstördes musikindustrin."

#Game-pass, #Microsoft

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Haha

Medlem

Det är väl därför han är föredetta xbox chef. Va det han som tyckte man skulle ha kinect och TV på xbox one? Vilken extremt dum jämförelse med spotify, som förstärkte och höjde lönsamheten i musikbranschen.

Medlem
Medlem

Musikbranschen tog något (Napster/Pirate Bay/torrentteknik) som hotade dem och omvandlade det till deras största kassako. Idag omsätter musikindustrin mer pengar än under guldåren i början på 1990-talet samtidigt som vi som konsumenter aldrig kunnat ta del av så diversifierat utbud.
Likadant är väl med Gamepass där man får möjlighet att testa indiespel man kanske missat/hoppat annars.

Medlem

Till låt mig skratta, muhahahhaha inte konstigt att han är en föredetting!

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Kul att han säger att dessa branscher har förgört sig själva, när de fortfarande finns kvar och genererar enorm omsättning varje år. Vafan.

Sen kan det finnas en poäng i att konsumenterna får färre val framöver, men anledningen till att Spotify har blivit så stort är ju att det är 1) prisvärt, och 2) enkelt. Musikindustrin är inte förstörd, den förlitar sig bara på fler inkomstkällor än albumförsäljning idag.

signatur

Real yakuza use a gamepad.

Man kanske borde se det som att musik branschen gick igenom en evolution i stället. Liknande kommer för spel branschen också

signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5

It's not a lake, it's an ocean

Jag kan ge honom en halv poäng ändå. Som gammal gubbräv räds jag lite utvecklingen där fysisk media försvinner och där fler och fler börjar förvänta sig att inte behöva betala för spel utan att de ska ingå i den prenumerationstjänst de har. Samtidigt ser jag såklart fördelarna med Game Pass, som jag haft sedan tjänsten lanserades för snart fem år sedan. Jag har testat många spel jag aldrig hade vågat satsa pengar på.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av feistin:

Musikbranschen tog något (Napster/Pirate Bay/torrentteknik) som hotade dem och omvandlade det till deras största kassako. Idag omsätter musikindustrin mer pengar än under guldåren i början på 1990-talet samtidigt som vi som konsumenter aldrig kunnat ta del av så diversifierat utbud.
Likadant är väl med Gamepass där man får möjlighet att testa indiespel man kanske missat/hoppat annars.

Exakt sådana här tjänster får en att smaka på mer. Det är nästan bara + för alla förutom kanske stora AAA som är kända som alla ändå köper.

Medlem

Han har en poäng. Går knappt att köpa spel fysiskt till PC så varför skulle inte gamepass döda fysiska försäljningen helt och hållet?

Medlem

Jag saknar att ha en fysisk version av mina spel, nått speciellt med det, men jag saknar inte att behöva ta fram en cd skiva för att installera ett spel.

Men samtidigt kollar man på tex Spotify, så har det blivit mycket enklare för mindre musiker att kunna tjäna pengar på sin musik och nå lyssnare de aldrig kunnat förut.

signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Redaktör

Game Pass-tjänster kan förändra hur företagen tjänar pengar. Vissa lär anpassa sig, andra gå under. Det kanske är ur det perspektivet - företagens - han resonerar, och då har han en poäng. Vi köpare har ju andra prioriteringar (pris, tillgänglighet).

Det är superintressant att MS och Sony går så olika vägar, både med prissättning och prenumerationer. Nya storspel till Xbox Series kostar ca 650 kr, detsamma till PS5 ligger på 850 kr. Det är 20-25 % skillnad, och samtidigt finns Xbox-spelet till Game Pass för mycket mindre pengar. Nu har ju Sony men inte MS massor av svinbra, ganska färska storspel i katalogen, men om MS får ur sig ett gäng kan det kanske börja ge utslag i konsolförsäljningen om några år.

Musikbranschens förändring är rätt fasciinerande i och med att det var Apple - inte musikföretagen - som la grunden för att tjäna pengar på musik digitalt (Ipod och Itunes Store). Alla ville ha musiken digitalt, men skvibolagen ville tvinga oss att handla cd-skivor (en Thåström funkade inte i min bärbara cd-spelare pga kopieringsskydd - wtf...). Spelbranschen är ju långt modernare, men just höga priser, mikrotransaktioner och sånt kan nog få folk att se sig om efter annat.

signatur
Medlem
Skrivet av noreason:

Det är väl därför han är föredetta xbox chef. Va det han som tyckte man skulle ha kinect och TV på xbox one?

Ed Fries lämnade Microsoft 2004, långt innan Xbox One. Har du något annat exempel på varför han är en föredetting?

En grej jag har tänkt på när det gäller Game Pass, är att det här med DLC. Jag kanske har ett spel på Game Pass som jag inte äger, men vill jag spela ett DLC till det spelet så måste jag köpa det! Och slutar jag prenumerera på Game Pass så sitter jag där med ett DLC till ett spel som jag inte ens äger.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

fler och fler börjar förvänta sig att inte behöva betala för spel utan att de ska ingå i den prenumerationstjänst de har.

Det är lite det här jag också ser som ett problem. Visst är det gött att få så mycket för så lite men risken blir ju att vi och framtida gamers blir så bortskämda att vi snart inte vill betala alls. Jag är helt klart för modellen i fråga men enbart om utvecklarna faktiskt får skäligt betalt för sitt jobb så de vågar satsa på framtida projekt både en och två gånger till, utan å tveka.

Inaktiv

Gamepass idag som inte är MS egna är väll indiespel som varit i EA och sen kommer på gamepass.
Säkert en bra pengasäck för utvecklarna samtidigt som spelen säljs löst på Steam mm.
Men storspel med miljonbudgetar osv kan omöjligt "gå runt" genom att finnas dag 1 på prenumeration.
Om inte lös försäljningen räddar upp det.

Jag tror vi i slutändan kommer få "lägre kvalitet" i form av spel "gjort för" prenumeration. Ubisoft klipp och klistra × 100

eld
Medlem

Idag så brukar folk betala precis lika mycket eller mer för tilläggskostnader för ett spel, så att grundkostnaden ingår i gamepass behöver är inte samma sak som att ALL musik ingår i spotify.

Ta paradox spel som ett exempel, du får crusader kings 3 på gamepass, helt gratis, men sedan kommer det existera ett berg av dlc som är en mycket större del av vad du kommer betala för det spelet.

Medlem

Det lär nog dröja sådär fem år till innan vi verkligen börjar se vilken inverkan tjänster som Game Pass har på branschen.

De flesta nuvarande och före detta höjdare inom branschen verkar vara överens om det inte är hållbart som det ser ut idag men att MS är beredda att förlora pengar för att bygga upp en stor användarbas.

Sedan finns risken att utvecklarna börjar fokusera mer på andra sätt än spelförsäljning för att få in pengar. MS brukar "skryta" med att Game Pass användare lägger mer pengar på DLC och mikrotransaktioner än andra spelare så då är det inte orimligt att det kommer att påverka inriktningen på spelen.

Jag tror även att det riskerar att påverka kunders upplevda värde på spelen där de blir mer av en "slit och släng"-vara man inte vill betala (speciellt mycket) för.

Senast såg vi Outriders som släpptes direkt på Game Pass och man skröt med att man hade väldigt många spelare men det har fortfarande inte tjänat in utvecklingskostnaden.

Medlem

Förstår inte att något av det här skulle vara ett "problem". Jag har inget behov av att äga varken musik, filmer eller spel. Betalar däremot gärna för prenumerationer med stora bibliotek som Spotify, Netflix och gamepass.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det lär nog dröja sådär fem år till innan vi verkligen börjar se vilken inverkar tjänster som Game Pass har på branschen.

De flesta nuvarande och före detta höjdare inom branschen verkar vara överens om det inte är hållbart som det ser ut idag men att MS är beredda att förlora pengar för att bygga upp en stor användarbas.

Sedan finns risken att utvecklarna börjar fokusera mer på andra sätt än spelförsäljning för att få in pengar. MS brukar "skryta" med att Game Pass användare lägger mer pengar på DLC och mikrotransaktioner än andra spelare så då är det inte orimligt att det kommer att påverka inriktningen på spelen.

Jag tror även att det riskerar att påverka kunders upplevda värde på spelen där de blir mer av en "slit och släng"-vara man inte vill betala (speciellt mycket) för.

Senast såg vi Outriders som släpptes direkt på Game Pass och man skröt med att man hade väldigt många spelare men det har fortfarande inte tjänat in utvecklingskostnaden.

Det är en dyster framtidsbild du målar, samtidigt som de flesta här hånar mannen.

Jag är rädd för just det du beskriver. Att många spel via prenumeration stöps i samma form och blir starkt beroende av mikrotransaktioner för att man helt enkelt inte får in tillräckligt med intäkter via prenumerationsavgifter.

Precis som med mobilspel, och vi alla älskar ju mobilspel?

signatur

Memento Mori

Medlem

Detta är dock ett problem:

Netflix kassaflöde de senaste 4 åren (i tusentals dollar):

Free Cash Flow
-131,975 ,
1,929,154,
-3,140,357,
-2,893,011

De lyckades gå plus 2020 när i princip inga nya serier producerades, annars blöder man pengar. Trots ca 200 miljoner prenumeranter (som inte betalar 10:- i månaden)

Medlem

Men med Spotify så gick det väll bra för "branschen " men sämre för whoever som skapar musiken?

Vad var det nu dom gamla romarna sa? Ciu prodest?

Alla marknader är ormar som äter sig själva.

Medlem
Skrivet av feistin:

Ja jag reagerade också på "förstörde musikindustrin", de drar ju in mer pengar än någonsin. 😂

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Ed Fries lämnade Microsoft 2004, långt innan Xbox One. Har du något annat exempel på varför han är en föredetting?

En grej jag har tänkt på när det gäller Game Pass, är att det här med DLC. Jag kanske har ett spel på Game Pass som jag inte äger, men vill jag spela ett DLC till det spelet så måste jag köpa det! Och slutar jag prenumerera på Game Pass så sitter jag där med ett DLC till ett spel som jag inte ens äger.

Jag har inte en aning om vem snubben är eller varför han tror hans åsikt är viktig.

Riktigt bra tanke där gällande game pass, du kanske ska köpa spelet först innan DLC om du anser det är ett problem.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Förstår inte att något av det här skulle vara ett "problem". Jag har inget behov av att äga varken musik, filmer eller spel. Betalar däremot gärna för prenumerationer med stora bibliotek som Spotify, Netflix och gamepass.

Problemet kommer när spelen dras tillbaka för att rättigheterna till musiken har köpt ut, eller något annat. Ett spel på kassett och en film på dvd kommer alltid vara tillgängliga.

Testpilot
Skrivet av QuenchedAnger:

Men med Spotify så gick det väll bra för "branschen " men sämre för whoever som skapar musiken?

Vad var det nu dom gamla romarna sa? Ciu prodest?

Alla marknader är ormar som äter sig själva.

Nej, det var snarare skivbolagen som det gick sämre för. Med Spotify och liknande teknik kan man nästan kapa mellanhänderna helt (skivbolagen) så kreatörerna får mer pengar för sina verk. Det blir nog svårare i spelbranschen, i alla fall när det kommer till AAA spelen. Indiespel går ju utmärkt att göra på egen hand och sedan lägga upp på typ Steam och få en succé.

Visst gick det dåligt för musikindustrin ett tag när det blev såna tjänster, men det var ju för att dom hade fel som inte trodde på det,
och sen tog det ett tag för dom att anpassa sej för det och nu tjänar dom ju som mer än någonsin.

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Håller med till fullo. Det blir för mycket vilket gör att man inte bryr sig om nåt. Lite som i början på 2000 när man hade vänner som chippade sina Dreamcasts och PS2:s. Plötsligt satt dom där med 300 brända spel och spelade inte ett enda.
Spotify har dödat musiken på vissa vis. Numera köper folk inte hela album, man köper låtar. Det är synd och kanske ett symptom för samhället i stort.
Youtube-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 15 sekunder gick över till TikTok-generationen med ett uppmärksamhetsspann på 3.5 sekunder.
Ingen orkar lyssna på en hel platta och ingen orkar spela ett helt spel.

Avstängd

Spel är inte film å musik.
Gamepass är dåligt för både spelen å industrin.

12
Skriv svar