Snabbkollen - Har du testat Star Citizen?

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

23 % svarar att de testat. Jag hade nog trott fler

Skippade mest pga att systemkraven är rätt extrema, även jag är nyfiken.

Medlem
Skrivet av noreason:

Tycker det är intressant att se utvecklingen, mycket mer intressant än att släppa trasiga spel sen skita i att fixa det och gå till nästa projekt.

Det betyder att spelet aldrig kommer att bli klart då CIG presenterar nya funktioner i spelet. Personligen hade jag hellre sett ett SC med ett stabilt core gameplay vilket är rymdskeppskrig, sen bygga vidare från det. Men men... varför ens släppa ett spel när man kan tjäna pengar på att utveckla det.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kanske testar spelet när det är färdigt, men det ser ut att aldrig bli av

Samma här. Om det blir färdigt en vacker dag så kommer jag absolut att testa det. Jag testar early access-spel ibland, men i regel simplare, mer direkta spel som inte kräver så mycket tid att bara testa lite.

Medlem

Testade det efter kickstarten för många år sedan. Väntar på att det ska släppas

Medlem

Tycker typ att det verkar intressant. Men varje gång jag tittar på någon som spelar så fastnar folk i väggar, ramlar genom världen etc.

Som inte borde ha med "det är så komplext" att göra, utan snarare verkar som "vafan har team stjärt gjort nu då, jaja vi gjorde ett snyggt skepp, vi klarade milstolpen"


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av eld:

TBF så var inte star citizen i full produktion 2011 heller.

Chris Roberts har ju haft ideer sedan 90 talet på detta koncept, ett sp spel och.... SC så det är ändå ett tag:

För övrigt, var är Theatres of War, ninetail eventet är ju typ sådant som skulle kunna passa in där.

Medlem

Jag vill väldigt gärna spela spelet, men inte i nuvarande skick.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte teatat men det känns som tiden springer förbi för star citizen.
Jag tycker spelet borde ha ett VR läge, verlar perfekt för det. Kommer det läggas till?

Kort svar: ja

Lite längre svar (från en av utvecklarna):

"Implementing VR into the rendering itself isn’t a big deal, but as others already have pointed out it’s having support from the game itself in terms of gameplay. I’m mostly concerned about tieing it into our animation system and what locomotion we can offer. Nobody wants to have teleporting players in the verse right? There are lots of unknown questions that need to be solved and require collaboration from various teams here.
I imagine we will implement VR in stages, e.g. for a first step just being able to view ships in the hangar or using it in a cockpit. But a full VR implementation similar to Half-Life Alyx is a whole different story. I can’t and won’t make any promises, but my personal goal is to have something similar to Alyx but with a visible full body and IK. I was never a fan of just seeing your hands in VR."

eld
Medlem
Skrivet av Hajfena:

Chris Roberts har ju haft ideer sedan 90 talet på detta koncept, ett sp spel och.... SC så det är ändå ett tag:
https://youtu.be/dK-ggbdklaE

Jo såklart, men det blir lite som starfields "25 years in the making"

Medlem
Skrivet av FN80:

Kort svar: ja

Lite längre svar (från en av utvecklarna):

"Implementing VR into the rendering itself isn’t a big deal, but as others already have pointed out it’s having support from the game itself in terms of gameplay. I’m mostly concerned about tieing it into our animation system and what locomotion we can offer. Nobody wants to have teleporting players in the verse right? There are lots of unknown questions that need to be solved and require collaboration from various teams here.
I imagine we will implement VR in stages, e.g. for a first step just being able to view ships in the hangar or using it in a cockpit. But a full VR implementation similar to Half-Life Alyx is a whole different story. I can’t and won’t make any promises, but my personal goal is to have something similar to Alyx but with a visible full body and IK. I was never a fan of just seeing your hands in VR."

Tack för svaret, nått att se fram emot


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Maddox:

Går inte att rättfärdiga sin åsikt (Scam Citizen, vaporware, ospelbart, kostar tusen kronor att spela o.s.v.) om de faktiskt tar en av chanserna flera gånger om året att testa spelet gratis.

Men här var ju frågan om man testat spelet, inte vad man tycker.


signatur
Medlem

Vore kul att testa, när det är klart. Dock tveksam att det kommer att klå FreeSpace 2.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men här var ju frågan om man testat spelet, inte vad man tycker.

Jag tror Maddox menar att de som gillar att anklaga Star Citizen för att vara en scam etc. kanske inte vill testa det och inse att de har fel. De vill hellre behålla sin potentiellt felaktiga bild av spelet så de kan fortsätta säga om Star Citizen, med "gott samvete", att det är "Scam Citizen, vaporware, ospelbart, kostar tusen kronor att spela o.s.v."

Medlem

Har spelat en del, provat alla nuvarande funktioner och ett antal skepp. Är väl ok, vissa delar är imponerande, vissa inte alls. Har däremot noll tillit för utvecklarna eller Roberts, dels pga. Freelancer men också för att de i stort sett missat alla mål de satt (enstaka eller ett par förstår jag eftersom det är komplexa problem, men konsekvent, nej).

Får väl se om de ens lyckas få ihop en helhet och, om det händer, ifall de lyckas göra något bra överhuvudtaget. Men någon sympati eller ursäkt får de inte, inte med de microtransaktionerna.

Nåväl, det är roligt att följa det trots allt, synd bara för dem som betalat en kvarts miljon om utvecklingen misslyckas eller spelet blir undermåligt.

Redaktör
Skrivet av neocon:

Jag tror Maddox menar att de som gillar att anklaga Star Citizen för att vara en scam etc. kanske inte vill testa det och inse att de har fel. De vill hellre behålla sin potentiellt felaktiga bild av spelet så de kan fortsätta säga om Star Citizen, med "gott samvete", att det är "Scam Citizen, vaporware, ospelbart, kostar tusen kronor att spela o.s.v."

Ah! 👍


signatur
Medlem

Angående release-datum...

(Tl;dr – Man kan nu se ljuset i tunneln. Den svåraste teknologin hos den sista teknisk grundpelaren fungerar och är redo att implementeras)

Den sista tekniska grundpelaren som är kvar är Server Meshing.

Server Meshing är en teknologi som gör att spelare sömlöst kan hoppa mellan olika servrar.
Just nu finns det bara en server som hanterar hela solsystemet. Men med Server Meshing kan man bryta ner detta så att en server endast behöver ansvara för t.ex. en planet, eller en stad, eller bara en liten bar ute i ödemarken.

Avsaknaden av Server Meshing är även anledningen till bl.a. lagg, den korkade AI:n, och låga spelarantalet per server.

Den svåraste tekniska biten inom Server Meshing är Persistent Entity Streaming.

Persistent Entity Streaming är teknologin som gör lösa föremål beständiga och permanenta. I nuläget är föremål beständiga endast om de förvaras t.ex. inuti spelarens invetarie, i en kista, eller i vapenskåpet på ett skepp (även om skeppet i sig inte är beständigt utanför en hangar).

Med Persistent Entity Streaming kan du slänga en läskburk mitt i en skog på en random måne, och sen hitta den på samma plats du lämnade den en vecka senare (förutsatt ingen annan har tagit den). Du kan även hitta övergivna skepp och skeppsrester från andra spelare eller starta en hemlig bas i en grotta bara genom att förvara er last där.

För två veckor sedan lyckades man demonstrera ett fungerande Persistent Entity Streaming under ett veckomöte efter "16 months of extremely focused work by 18 engineers, 3 dedicated QA, and 4 producers".

(Kan tillägga att man innan detta spenderade 1½ år på att utveckla något som hette iCach, innan de upptäckte att latensen skulle bli för hög.)

Detta är även anledningen till att nästa patch försenas med 3 månader, då...

...först; man måste lösa alla extremfall som dyker upp, t.ex. hur man upptäcker och städar upp någon spelares hemliga lager av döda kroppar.

...för det andra; flera features i nästa patch (3.18), som Cargo System Refactor och Salvage - Hull Stripping, är designade med Persistent Entity Streaming i åtanke.

Server Meshing planeras att vara klart första kvartalet nästa år (om allt går enligt plan). Därefter har de några mindre teknologier kvar att utveckla. Sen, efter det, kan Star Citizen gå in i Beta


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag tror Maddox menar att de som gillar att anklaga Star Citizen för att vara en scam etc. kanske inte vill testa det och inse att de har fel. De vill hellre behålla sin potentiellt felaktiga bild av spelet så de kan fortsätta säga om Star Citizen, med "gott samvete", att det är "Scam Citizen, vaporware, ospelbart, kostar tusen kronor att spela o.s.v."

Exakt!

Har fått nedlåtande kommentarer eller blivit fnyst åt flera gånger när man pratar om att de faktiskt kan testa spelet gratis eller bara gå ut på youtube och se videor där folk spelar det.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

12
Skriv svar