Lootlådor stoppar Diablo Immortal i Belgien och Nederländerna

Robot
Lootlådor stoppar Diablo Immortal i Belgien och Nederländerna
Medlem

Inför ett totalförbud mot den där skiten.

Medlem

Lyckas konsumentorganisationerna få igenom detta trots alla lobbyister i Bryssel som de står mot så kommer det innebära att spel som Immortal kommer vara bannat från hela europa, inklusive Sverige. Frågan är om utvecklarna lägger sig då och gör om systemet eller skiter i intäkter från hela EU. Att strunta i Belgien och Nederländerna gör nog inte från eller till mot den vinst de får in på lootlådor i immortal så det tar dom säkerligen med en axelryckning.

Medlem

Ska bli intressant och se hur det kommer fungera, denna video gör mig inte direkt hoppfull om att det bara skulle vara cosmetics eller liknande.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Inför ett totalförbud mot den där skiten.

Att förbjuda allt är inte en lösning. Ska vara åldersgräns på det och räknas som lotteri

Medlem
Skrivet av Karmak:

Att förbjuda allt är inte en lösning. Ska vara åldersgräns på det och räknas som lotteri

Sure låter dandy, men hur ska dom införa kollerna?
Är väll inte så svårt för en unge att hitta på sina föräldrars personnummer när dom använder deras kort

Fungerar ju liksom inte att stoppa försäljning i butiker heller, för dom som fortfarande köper fysiskt
försäljarna skiter ju fullständigt i om dom säljer ett 18+ spel till en 12 åring (iaf i sverige)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Det ni säger är alltså att ett företag inte skall få tjäna pengar, rent krasst? Jag är emot pay2win men inte pay2looks. Har ingen aning om hur immortal fungerar men candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag har i alla fall testat spelet nyss på en S22+ och det ser riktigt jäkla snyggt ut, och gameplayen verkar riktigt rolig det lilla jag hunnit testa.
Åkte tyvärr på en tråkig bugg som alla andra som kör Exynos också råkat ut för. Halva displayen blir korrupt liksom.
https://www.reddit.com/r/DiabloImmortal/comments/v2ff78/this_...

Ska bli kul som satan att köra vidare när de fixat det.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det ni säger är alltså att ett företag inte skall få tjäna pengar, rent krasst? Jag är emot pay2win men inte pay2looks. Har ingen aning om hur immortal fungerar men candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?

Det är specifikt när det tar formen av lootlådor, alltså att det är ett slumpelement inblandat i vad du får när du köper som i fallet med lootlådor. Lagen förbjuder inte spel från microtransaktioner i sig.

Redaktör
Skrivet av theBoosing:

Det ni säger är alltså att ett företag inte skall få tjäna pengar, rent krasst? Jag är emot pay2win men inte pay2looks. Har ingen aning om hur immortal fungerar men candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?

Det handlar väl snarare om VAD företag får tjäna pengar på. Ren ingame-försäljning av föremål är en grej, men lootlådor har ju stora likheter med hasardspel - du betalar för något men vet inte vad du får. Jag är inte påläst, men misstänker att det finns en ganska stor risk för beroende med såna system, att folk lockas av chansen att kanske vinna något värdefullt. Även pay2win är nåt annat.


signatur
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det ni säger är alltså att ett företag inte skall få tjäna pengar, rent krasst? Jag är emot pay2win men inte pay2looks. Har ingen aning om hur immortal fungerar men candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?

Dom får ändra spelmodell till en som inte vänder sig mot spelberoende och unga personer.

Dessutom tror jag det hade lett till bättre spel för oss andra.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

...candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?

Ja, snälla!

Medlem

Kollade Asmongolds video gällande mikrotransaktioner i detta och jag måste säga att det inte ser ljust ut:

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det handlar väl snarare om VAD företag får tjäna pengar på. Ren ingame-försäljning av föremål är en grej, men lootlådor har ju stora likheter med hasardspel - du betalar för något men vet inte vad du får. Jag är inte påläst, men misstänker att det finns en ganska stor risk för beroende med såna system, att folk lockas av chansen att kanske vinna något värdefullt. Även pay2win är nåt annat.

Detta.

Jag kan även tycka att i vissa spel där lootlådorna köps med in-game valutor som både går att tjäna genom att spela eller genom att betala riktiga pengar så borde det gå att inaktivera de problematiska funktionerna i de länder som inte tillåter dem. Ta Genshin som exempel - stänger man av möjligheten att konvertera Genesis Crystals till Primogems så fungerar fortfarande resten av spelet precis som vanligt och man skulle fortfarande kunna köpa specifika saker i shoppen, vilket ju inte är gambling.

Sen kanske inte Genshin skulle gå runt ekonomiskt på bara den försäljningen om alla regioner väljer att gå samma väg som NL/Belgien. Personligen är jag för månadsprenumerationer som alternativ, men antar att det klipper bort en rätt stor del av deras potentiella kundbas.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

loot lådor bör helt förbjudas, men såklart trist för dom som bor där.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Det ni säger är alltså att ett företag inte skall få tjäna pengar, rent krasst? Jag är emot pay2win men inte pay2looks. Har ingen aning om hur immortal fungerar men candy crush tillexempel är väldigt pay2win skall det också bannas eller?

Sedan när är lootlådor det enda sättet ett företag kan tjäna pengar?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Karmak:

Att förbjuda allt är inte en lösning. Ska vara åldersgräns på det och räknas som lotteri

Ja, regleras av lotteriinspektionen (eller vad det heter) vilket även betyder krav på att de som spelar är 18+ är minimum.

Medlem
Skrivet av Bard:

Ska bli intressant och se hur det kommer fungera, denna video gör mig inte direkt hoppfull om att det bara skulle vara cosmetics eller liknande.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Jwn-aVc13VY

Alltså, när jag tittar på denna och efterföljande videor och ser vilka mekaniker som spelet innehåller så känner jag bara ett stort "fuck this shit". Jag behöver inte ha det allra bästa, som 5-stjärniga gems och sånt, men bara att det där betalnings och lottosystemet ligger som en jäkla varböld i grunden för Diablo Immortal gör ju att min mobil får virusklåda vid blotta tanken på en installation

Jag ser framför mig hur det kommer bli ännu ett: Allting är jättelätt, kul och givande i början, men när du kommit upp dig så blir det svårare att få tag på alla de där resurserna du behöver för att uppgradera saker och komma vidare till den grad att kreditkortet skulle underlätta "spelandet".
Har jag fel så får ni gärna rätta mig...det här har jag ingen brådska med.

Medlem

Hmm, spelet blev tillgängligt för mig idag. Har redan provkört lite utan några som helst problem...något jag missat?

Medlem

Kommer inte ens köpa Diablo 4 när det väl släpps.
Activision/Blizzard har kört sig själva i botten många gånger om redan. Så varför ens ödsla sin tid med skiten. Man vet ju redan hur missnöjd man kommer bli.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av Soulless:

Sedan när är lootlådor det enda sättet ett företag kan tjäna pengar?

Om du får välja att sälja ett spel en gång sen är det stopp eller sälja ett spel med mersälj i spelet som kommer generera pengar kontinuerligt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det handlar väl snarare om VAD företag får tjäna pengar på. Ren ingame-försäljning av föremål är en grej, men lootlådor har ju stora likheter med hasardspel - du betalar för något men vet inte vad du får. Jag är inte påläst, men misstänker att det finns en ganska stor risk för beroende med såna system, att folk lockas av chansen att kanske vinna något värdefullt. Även pay2win är nåt annat.

Välformulerat svar som fick en att öppna ögonen lite.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Om du får välja att sälja ett spel en gång sen är det stopp eller sälja ett spel med mersälj i spelet som kommer generera pengar kontinuerligt.

Fast det har inget med vad jag skrev att göra, jag ifrågasatte påståendet att lootlådor var företags enda sätt att tjäna pengar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Kollade Asmongolds video gällande mikrotransaktioner i detta och jag måste säga att det inte ser ljust ut:

https://www.youtube.com/watch?v=bQALtIv14Ws&ab_channel=Asmong...

Dude... den videon är nästan 1½ timme lång angående nån som pratar om ett spels mikrotransaktioner.
Korta ned det till 3 min och det är nästan för långt.

Edit: Jag googlade lite snabbt och ja, man behöver säkert 1½ timme för att förklara hur pengasystemet är uppbyggt i spelet med 3 olika valutor osv.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det handlar väl snarare om VAD företag får tjäna pengar på. Ren ingame-försäljning av föremål är en grej, men lootlådor har ju stora likheter med hasardspel - du betalar för något men vet inte vad du får. Jag är inte påläst, men misstänker att det finns en ganska stor risk för beroende med såna system, att folk lockas av chansen att kanske vinna något värdefullt. Även pay2win är nåt annat.

Det finns en risk, framförallt för människor med missbruksproblematik. Jag var fast i detta i över ett år i Galaxy of heroes. Spenderade ibland över 2000kr per månad på lootlådor. Det fanns en kick inbladat i det.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Sure låter dandy, men hur ska dom införa kollerna?
Är väll inte så svårt för en unge att hitta på sina föräldrars personnummer när dom använder deras kort

Fungerar ju liksom inte att stoppa försäljning i butiker heller, för dom som fortfarande köper fysiskt
försäljarna skiter ju fullständigt i om dom säljer ett 18+ spel till en 12 åring (iaf i sverige)

PEGI märkningen på spel är dock ingen lag utan bara rekommendationer och där är det upp till föräldrarna att bedöma om deras 12 åring ska ha ett spel med 18+ stämpel eller inte. Man kan ju tycka att butiker har kanske ett litet moraliskt ansvar här men de är nog glada om de säljer ett fysiskt spel öht i dessa tider.

Medlem

Man kan redan spela spelet =D igår kunde man t.o.m. det

Medlem

Absolut borde krav styras upp på spel/spelutvecklare och den som säljer/listar spelet, speciellt när de kan spelas av folk yngre än 18. Viktigt att notera "kan" för om man inte kan ha riktiga kontroller så borde vissa saker per automatik vara avstängda alternativt får den/de som publicerar spelet stå för smällen i böter motsvarande % av vinst som företaget har (totalt)

Lootlåder som du inte vet vad de är (hasardspel) borde inte ens få finnas.
Saker som överlag ger bättre färdigheter mot andra (P2W) borde direkt förbjudas då det enbart är girighet från ett förtag att spela få folks moral.
Skins - ser jag inga problem att sälja eftersom det inte ger dig något extra.
Sen borde även tak på vad saker får kosta regleras så att skins inte kan kosta 99$ eller mer för den delen.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Redaktör
Skrivet av ubn87:

Det finns en risk, framförallt för människor med missbruksproblematik. Jag var fast i detta i över ett år i Galaxy of heroes. Spenderade ibland över 2000kr per månad på lootlådor. Det fanns en kick inbladat i det.

Usch, tufft för dig. :/ Jag kanske låter cynisk nu, men många spel utformas ju just för att vi ska få de här kickarna, vilket håller oss kvar och får oss att återvända. Och då kommer vissa av oss lägga mer pengar. Det finns ju skäl till att man inte kan köpa ett mobilspel, utan får stå ut med mikrotransaktioner och reklam. Lootlådor är en cynisk del av det, då det inte finns några garantier för vad man får. Och det är väl ingen hemlighet att vinstchansen i lotterier baseras på kalkyler som gör att spelaren i långa loppet går back, och att dessa pengar hamnar hos skaparna.


signatur
Medlem

Jag bor i Belgien och hade faktiskt sett fram emot att spela Diablo Immortal då jag, olikt många, tycker att Diablo 3 är det bästa spelet i serien och sett antydan att detta är liknande. Skulle mest spela Immortal för storien, som ändå verkar ok efter vad jag läst.
Kanske kan gå runt geoblockeringen på PC där det är lättare än på mobilen. Annars får jag väl se nån recap på YouTube framöver.

Hoppas annars att EU och/eller fler länder tar efter Belgiens syn på lootlådor så vi kan minska på problemet. EU-lagar har många gånger tidigare fått globala företag att göra bättre produkter, så varför inte detta också.

12
Skriv svar