Detta är Starfield – äntligen får vi gameplay!
Skjutandet såg kasst ut och det är svårt att säga något om det andra när det mest var en massa småklipp. Påstående om 1000 planeter att utforska bör ju väcka varningsklockor, går ju inte att göra detta bra och hade gärna sett att dom hade låtit bli. Känns som något man gör mest för att få småbarn att drömma om ett spel som aldrig någonsin kommer existera.
Också alltid oroande när dom lägger en massa tid på krims krams dock när core grejer fortfarande är kvar att visas. Karaktärs/skepps editor är väl gulligt osv men då detta är något science fiction spel där man ska få lov att göra liv vad man vill så finns det väl en massa andra grejer som bör visas upp. Går det att köra bil? Helikopter? Flygplan? Flyga rymdskepp nära planeter? Biljakter? Osv Osv Osv
Science ficiton open world är skitsvårt, CDPR klarade inte av att gå från medeltida fantasy till cyberpunk i en enda stad och nu ska bethesda gör en mycket längre resa .... dom har ju inte precis en historik av att göra tekniska underverk och efter 3 Fallout spel har dom ej (vad jag vet) lyckats klara av att göra en fungerade bil så är lite fundersam ....
Jag misstänker att det ej kommer finnas några bilar, biljakter, stora städer, planeter med många städer osv osv osv osv
Som de 100 personerna som orkar och är kvar när dessa lanseras kan ta del av.
Precis som de "100 personer" som moddat skyrim?
Du har nog vaknat på fel sida idag, ta och chilla framför tv med en öl eller något.
Precis som vissa kommenterade på FZ:s uppsittarkvällvideo säger ju en del här att tusen planeter låter som att ta sig vatten över huvudet för Bethesda. Det här blir kanske en lite lång kommentar, men jag la upp en länk där (som jag skriver här också) till en intervju som The Guardian hade med Todd Howard där han beskriver det som att han gärna ser kartor fulla av liv och dessutom säger han att sökandet efter storhet för storhetens skull inte alltid är den bästa vägen att gå när man skapar spelvärldar. Det är ganska intressant att dom har så många planeter trots allt... Att ha så stora kartor samtidigt som man ska fylla dom med innehåll känns sjukt svårt, så förstår inte riktigt varför Todd Howard uttalade sig så. Han är ju tydligen medveten om att stora spelvärldar inte nödvändigtvis betyder att ett spel är bra, men det är väl bara att vänta och se och hoppas att kartorna känns levande trots storleken!
Artikeln
https://www.theguardian.com/games/2020/nov/30/todd-howard-bet...
EDIT
Woops! Länken funkade inte innan, men nu ska den funka.
Nu är jag långtifrån målgruppen kanske..
Men av gameplay som dom visade i början, säg att det är en early beta-release, hur kan dom ens skicka ut en sån video med uppenbarligen dålig grafik och låga fps vid flera tillfällen?
Jag blev nog mest sugen på Diablo och Forza Motorsport.
Precis som de "100 personer" som moddat skyrim?
Du har nog vaknat på fel sida idag, ta och chilla framför tv med en öl eller något.
Vad menar du? Bara för att jag inte håller med hajpen? Tycker bara att man inte ska behöva lita på att moddare orkar lägga ner tid på ett spel. Skyrim var väl ett extremt lyckat spel som folk spelar fortfarande idag. Att hoppas på att Starfield slår lika stort är inget jag tar ifrån dig. Men jag har svårt att se det efter trailern. Tyvärr. Och det har inget med hur jag har sovit.
Blev mer sugen på att starta ny karaktär i Oblivion
Själv blev jag sugen på The Outer Worlds!
Så här sent in i spelbranschen tycker man att dom kanske hade tänkt att man ska sätta försöka göra ett rejält avtryck, men det ser inte ut så.
Fick vibbar av Outer Worlds, CoD: Advanced Warfare, Skyrim och TES så klart, men framför allt; Deus Ex: Mankind Divided. Det såg ut som om man lånat från kakburken.
Orosmoment . . .
1. Krutvapen i den stora framtiden (?)
2. Rymdskepp som låter som en konservburk när dom landar (?)
3. Ai som möter döden "head on". Fienden i första Sniper Elite (2005) reagerar mer realistiskt.
4. Rymddräkter som ser ut som att de är fulla med korv (?)
5. Storleken på byggnader och deras design.
6. Korridorshooter (?)
7. Inga dinosaurier, eller vad var det jag såg (13:54 min in i klippet).
8. Rymden har aldrigt sett så blek ut . . .
Men jag kan ha fel. Todd är en rättskafens man. Han skulle aldrig påstå något som aldrig var sant.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Ja, spel som Star Citizen, Elite Dangerous och No Mans Sky har alla gjort stor grej av att man får flyga fritt emellan planeter hur man vill.
Också de spelen som visat hur denna "novelty" lätt kan bli meningslöst.
Det är alltid lockande med en gränslös/ändlös värld, men det är inte mer än ett bakgrundsbrus, det är de få planeter där spelet kommer utspela sig som är viktigast.
Jag håller med, majoriteten av spelarna befolkar sig där det finns något att göra i slutändan. Samtidigt som det ändå pratas om friheten med att vara var man vill. Så man vill ha kakan samtidigt som man vill äta den. Därför spel som exempelvis WoT, Valorant och LOL har så stora kartor. Eller åker man till Dalaran i WoW så är det ganska öde sedan några expansioner tillbaka.
Skeppsexplosionerna i SC såg likadant ut som det där för ett par år sedan. Det var dock en riktig performance dödare när man skulle ha fler samt större skepp i samma område samtidigt (Skepp kan vara bra mycket större i SC). Samt att det tog jäkligt lång tid att skapa skepp som kunde smulas sönder i smådelar och de behöver skapa hundratals unika skepp. Så SC gick ifrån det systemet till ett mer skalbart system för destruction.
Så Starfield klarar att köra detta genom att begränsa antalet objekt/skepp i rymden samtidigt, hålla dem i en måttlig storlek (alla skepp i skeps editorn samt i gameplay videon var i princip samma storlek) samt att det är singleplayer så det går att beräkna i förväg hur många objekt som kommer finnas i varje scen och begränsa detta.
Vilket man borde ha kunnat göra för Squadron 42(inklusive "fusk" salvage som visades upp med en Reclaimer), som påstods inte vara för långt bort för flera år sedan men idag vet ingen när det kommer.
Det här ska väl vara ett singel player spel också?
Kommer SQ42 med stöd för Co-op då anser jag det som en framgång.
Blev inte direkt hypad, framedrops, dåliga effekter( röken, elden från motorerna herregud så dålig), stela animationer m.m
Varför så fruktansvärt negativ? Jag tycker det såg gudomligt bra ut.
Älskar genren så jag brukar vara lättflörtad, men det här såg verkligen inte bra ut. Framerate/dropsen gjorde mig rejält illamående t o m. Combat och AI ser ut som ett skämt, för 15år sen!
Varför 1000 planeter? Med en sådan mängd lär majoriteten vara slumpgenererad och upprepad. Vill man ha det så kan man väl hellre hoppa in i No Man's Sky som har miljoner planeter. Hellre 20-25 handformade och väldesignade.
Potential finns, låt oss hoppas att det mesta poleras rejält framöver. Helt ärligt, vissa delar av det som visades förvånade mig att de ens ville visa upp öppet.
Cptn BaseballBatBoy!
Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣
snBhYS01CTw
Ja verkligen tycker själv det såg riktigt bra ut. Mörka tonen gillar jag i sådana här spel
Det ser till och med värre ut än Halo. Undra om det blir en försening
Det har redan försenats minst en gång. Skulle släppas i höst, blir tidigast 2023 nu
Blev inte direkt hypad, framedrops, dåliga effekter( röken, elden från motorerna herregud så dålig), stela animationer m.m
Dom har ju lite tid på sig för finputs nu.
Varför First Person? Nu tappade jag en del av intresset.
Känns som en blandning av No Mans Sky och Mass Effect Andromeda med dålig animationner och blekare färger.
Ser väldigt stelt ut.
För att förstaperson alltid varit focus i tidigare Bethesda spel?
Det är snarare så att det på senaste tiden blivit spelbart att spela deras spel i tredje person, Oblivion var i stort sett omöjligt att köra strider i tredjeperson. Det var först med Skyrim det kändes möjligt att köra hela spelet i tredje person.
Men tur att man kan välja och alla kan välja det perspectiv dem vill
Jag är försiktigt positiv även om mycket av. det jag såg inte direkt piskade upp något större intresse. Gameplay påminner mycket om Fallout 4, även i stelhet men det är okej, dock såg skeppsbyggandet skoj ut.
Att man kan besöka 1000 planeter är inte nödvändigtvis positivt om NMS lärt en någonting att har du besökt 5 planeter så har du besökt dem alla. Vi får verkligen hålla tummarna att Bethesda haft möjligheterna och skickligheten att göra detta bättre men jag hade nöjt mig med 30 planeter som vad mer handgjorda och detaljerade men ska inte ta ut något negativt i förväg.
Jag tycker dock (med åldern?) att storleken på ett spel ofta inte har något egenvärde som om det skulle vara ett häftigt säljargument att en karta är 10 000 x 10 000 km stor men man vet vad det innebär i praktiken.