Detta är Starfield – äntligen får vi gameplay!

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Lite lat och orkar inte kolla igenom hela videon nu på morgonen... så undrar om någon av er andra vet om det är möjligt växla mellan första och tredje-person (likt Fallout, Skyrim)?

Det verkar så då de visar upp det efter tre minuter in i trailern i nyheten. Så antar det.

Medlem

Starfield "känns" inte Bethesda alls, vilket kan vara till deras fördel i det här fallet. Något klickade inte riktigt för mig igår trots att det bjöds på ett "smörgåsbord" av läckra trailers. Konceptet låter häftigt men hade hellre velat se något mer om nya Elder scrolls då den serien tilltalar mig mera.

Gameplay såg ut som en korsning mellan flertalet andra spel vi redan har (no mans sky, halo, destiny och möjligen fallout). En intressant blandning men något fattas här. Det pratas mycket om hur stort Starfield är men hur djupt? Storleken på ett spel avgör inte hur intressant det är, snarare vad man fyller världen med. Tycker Skyrim nästan är på tok för stort men "lagom". De måste locka med något intressant som gör att man vill återvända.

Inte varit imponerad av ett bra AI sedan 2006 när fear kom ut, varför måste fienderna vara så otroligt stendumma? Varför inte ta hjälp från Id software, hur fienderna beter sig och rör sig runt? Gameplay såg mest ut som en filler för att gå från punkt A till punkt B.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Såg ut som ett något mer avancerat No man's sky.. kittlade inte direkt i magen av att se den här videon.

Medlem

Den där stela Bethesda (creation engine) känslan finns där. Men jag tycker spelet ser bra ut och jag ser fram emot detta

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju det här som är problemet: det går inte ens att bygga en enda planet för hand.

Och igen: det utesluter inte att de designat de flesta av dessa platser med procedurella verktyg, mars ser ju ut att vara med i spelet.

Jo jag förstår ju att även med "handbyggda" planeter så utgår man i från en automatiskt genererad sådan.

Skrivet av itsnotme:

Nu kan vi bekräfta att den senaste läckan stämde:

"The flying was bad in playtests. "Creation Engine 2" is just a marketing slogan. It's just Creation Engine. They refactored the graphics modules of the engine and added a couple new features, but it's not a complete rebuild or overhaul, That will be obvious as soon as the game launches. Modders will tear them to shreds. Todd internally said, "We make games, not tools." The toolset is rusty, the content devs are sick of it. Building games on crap tools makes crap games."

Jag förstår inte girigheten med Bethesda. Så många sålda spel, så mycket pengar, men de kan inte anställa ordentliga programmera att skapa en ny spelmotor?

Ja, det skulle ju inte förvåna en det minsta om detta stämmer. De har säkert ordentliga programmerare, frågan är bara varför de envisas med att konstant uppgradera en typ två decennier år gammal motor, som redan för 10 år sedan va rejält svajig, istället för att köpa in en tredjepartsmotor som kommer göra jobbet bättre. Om det stämmer att han sagt "We make games, not tools." är det helt jävla sjukt att de trots detta uttalande fortsätter använda en in-house motor.

Medlem
Skrivet av magma:

Starfield "känns" inte Bethesda alls, vilket kan vara till deras fördel i det här fallet. Något klickade inte riktigt för mig igår trots att det bjöds på ett "smörgåsbord" av läckra trailers. Konceptet låter häftigt men hade hellre velat se något mer om nya Elder scrolls då den serien tilltalar mig mera.

Gameplay såg ut som en korsning mellan flertalet andra spel vi redan har (no mans sky, halo, destiny och möjligen fallout). En intressant blandning men något fattas här. Det pratas mycket om hur stort Starfield är men hur djupt? Storleken på ett spel avgör inte hur intressant det är, snarare vad man fyller världen med. Tycker Skyrim nästan är på tok för stort men "lagom". De måste locka med något intressant som gör att man vill återvända.

Inte varit imponerad av ett bra AI sedan 2006 när fear kom ut, varför måste fienderna vara så otroligt stendumma? Varför inte ta hjälp från Id software, hur fienderna beter sig och rör sig runt? Gameplay såg mest ut som en filler för att gå från punkt A till punkt B.

De har tidigare sagt att Starfield har mer än dubbelt så mycket dialog som Skyrim. Man kan väl hoppas att denna dialog används just för djupet du nämner. Bethesda brukar ju vara extremt duktiga på att bygga världar osv, så jag är inte orolig för den delen Det kommer nog mer gameplay från ställen som inte är en halvöde gruvmåne snart där vi kan se lite mer kring den delen.

Gnällkuk

Måste vara det mest polariserande spelet på länge, nästan samtliga i tråden här hyllar spelet och är hypeade eller sågar det vid fotknölarna

Själv blev jag positivt överraskad om jag ska vara ärlig. Att man envetet tretar på med CE-motorn är ju deras Akilleshäl. Det såg ju dock bättre ut än jag hade väntat mig (bortsett från npcs). Däremot förstår jag att de skjuter upp det, det verkar gå som skit. Det kändes tydligt att man visade upp det (för det mesta) i 4K på PC, men med en framerate som hackade betydligt.

I vissa scenarion såg det dessutom som om det gördes i rejält mycket lägre upplösning med lite kantiga texturer så trailern kändes som ett rejält hopkok. Vi såg heller nada från dessa stadsmiljöer och undrar om det inte har att göra med detta, att det hade blivit närmre en slideshow med nuvarande prestanda.

Vi får hoppas på att de hinner optimera och fixa till vid release så det inte blir som lastgen och Cyberpunk vilket är farhågan i dagsläget.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste vara det mest polariserande spelet på länge, nästan samtliga i tråden här hyllar spelet och är hypeade eller sågar det vid fotknölarna

Som med elden ring, ju mer en sida reagerar positivt, desto mer kommer den andra sidan reagera negativt.

Medlem

Känner på mig att detta är ett sånt där spel som är riktigt bra, men däremot inte ser ut o vara lika bra som det är.

Testpilot

När dom pratade om 1000 planeter tappade jag intresset ganska hårt faktiskt. Tyvärr, men får se hur spelet ser ut vid släpp.

Medlem

Nu har jag skummat genom klippet en del, skippade snacket.

Mina tankar.
"Fallout" i rymden
Kommer inte köpa vid släpp, förmodligen "trasigt"
Glad att man kommer köra på PC och inte på konsol då moddar förmodligen måste fixa en hel del.
Hoppas på VR-version


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

För att förstaperson alltid varit focus i tidigare Bethesda spel?
Det är snarare så att det på senaste tiden blivit spelbart att spela deras spel i tredje person, Oblivion var i stort sett omöjligt att köra strider i tredjeperson. Det var först med Skyrim det kändes möjligt att köra hela spelet i tredje person.

Men tur att man kan välja och alla kan välja det perspectiv dem vill

En del behöver kolla trailern också, det är en handfull scener som visas i 3rd person, inklusive potentiell strid också (precis i början när han höjer vapnet mot krabbdjuret). Skulle man gissa utifrån vad de visar, är det valbart perspektiv.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju det här som är problemet: det går inte ens att bygga en enda planet för hand.

Och igen: det utesluter inte att de designat de flesta av dessa platser med procedurella verktyg, mars ser ju ut att vara med i spelet.

Sen ser man att typ som i Elite Dangerous finns det points of interest man kan skanna sig fram till och hitta intressanta ställen att landa på. Man ser i trailern en planet som är skannad och har "structure" som POI.

Det är fantastiskt med cirka 1000 planeter. Rymden är enorm, ett rymdspel med bara typ 5 planeter är inte ett rymdspel.

Medlem
Skrivet av Maddox:

1. Förboka inte.
2. Vänta på recensioner från trovärdiga källor.
3. Hör vad Todd har ljugit om den här gången.
4. "Unoffical Starfield patch".
5. Köp spelet

Undrar om det är självinsikt eller ironi, men det är lite roligt när detta kommer från en som i signaturen verkar djupt involverad i Star Citizen.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣
snBhYS01CTw

Det sista med alla panoreringar och vackra vyer såg ju helt fantastiskt ut men ställer mig ytterst tveksam till om det ser ut så när man väl spelar. Putsade förrenderade filmer såg det ut som i mina ögon. New Atlantis som de traskade igenom såg ju för bedrövlig ut.

Tyckte det var lite tråkigt att de inte visade om man kunde lyfta från en planet och flyga rätt ut i rymden helt sömlöst. Vet inte om de sagt nåt om det? Sjukt tråkigt om det bara är en cutscene.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Tycker man det här ser förjävligt dåligt ut då har man orimliga krav på grafik. 🤣
snBhYS01CTw

Sant, och som vissa säger här ovan ser det ibland för bra ut för att vara sant. Fantastiska vyer.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste vara det mest polariserande spelet på länge, nästan samtliga i tråden här hyllar spelet och är hypeade eller sågar det vid fotknölarna

Microsoft har ju köpt upp Bethesda och sagt att Starfield inte kommer till Playstation. Kanske har en viss inverkan?

Medlem

Jäklar va stelt combat var, annars såg det mycket trevligt ut.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Som med elden ring, ju mer en sida reagerar positivt, desto mer kommer den andra sidan reagera negativt.

Ja, så är det väl med fans.

Skrivet av Fulci:

Microsoft har ju köpt upp Bethesda och sagt att Starfield inte kommer till Playstation. Kanske har en viss inverkan?

Det tror jag knappast, Fallout har ju funnits till PC rätt länge, det finns väl alltid folk som kommer vara negativa dock. Själv känner jag att det här blir mitt första Bethesda-spel jag kommer spela


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jaha, det verkar som Starfield är No Man Sky 2 med andra ord? 😅

Medlem

Taggad. Spännande att se vad för slags mods som kommer utvecklas av fans. Enda grief är att jag inte hört något om Co-Op eller multiplayer, men det är en mindre detalj.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Ja verkligen tycker själv det såg riktigt bra ut. Mörka tonen gillar jag i sådana här spel

Tycker också om extrema ljussättningar när det passar, som t.ex. i Pitch Black. Det ökar känslan av att vara på andra världar än jorden.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Taggad. Spännande att se vad för slags mods som kommer utvecklas av fans. Enda grief är att jag inte hört något om Co-Op eller multiplayer, men det är en mindre detalj.

Hoppas på mods med skeppsmoduler som gör att man kan bygga ett Prometheus-liknande skepp. Filmen var inte speciellt bra, men skeppet var mycket snyggt, inklusive interiörer.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag skummat genom klippet en del, skippade snacket.

Mina tankar.
"Fallout" i rymden
Kommer inte köpa vid släpp, förmodligen "trasigt"
Glad att man kommer köra på PC och inte på konsol då moddar förmodligen måste fixa en hel del.
Hoppas på VR-version

Mest troligt kommer även Xbox få fullfjädrat stöd för moddar, precis som Skyrim och Fallout 4. Jag hoppas på att det blir en Xbox Anyware-titel, så att man kan hoppa mellan PC och Xbox och spela där man känner för.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Taggad. Spännande att se vad för slags mods som kommer utvecklas av fans. Enda grief är att jag inte hört något om Co-Op eller multiplayer, men det är en mindre detalj.

De har tidigare sagt att Starfield är single player only.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså några som skrivit här i kommentarsfältet borde bli bannade från internet för evigt.

Starfield ser asbra ut, den som säger annat sitter nog och äter lim hela dagen.

Du sa precis att @Joakim Bennet från FZ sitter och käkar lim med andra ord. Jag håller förövrigt med Jocke, många orosmoment i denna trailer.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hoppas man kan välja att ta bort den fula gråa rutan som visar "5 XP" efter att man dödat en fiende.

Störde mig något enormt på den.

Skrivet av employed:

40k spel måste vara jobbiga för dej va?

Har aldrig spelat dom


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag förstår inte girigheten med Bethesda. Så många sålda spel, så mycket pengar, men de kan inte anställa ordentliga programmera att skapa en ny spelmotor?

Det är mer en tidsfråga än pengar, de skulle behöva skjuta på allt i några år oavsett om de gör en ny motor eller byter till unreal engine.

Det hade absolut varit en bra investering.

Sen hade ju inte en ny motor gjort deras spel buggfria dock, så det är mer för att ge utvecklarna mer flexibla verktyg.

eld
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det sista med alla panoreringar och vackra vyer såg ju helt fantastiskt ut men ställer mig ytterst tveksam till om det ser ut så när man väl spelar. Putsade förrenderade filmer såg det ut som i mina ögon. New Atlantis som de traskade igenom såg ju för bedrövlig ut.

Tyckte det var lite tråkigt att de inte visade om man kunde lyfta från en planet och flyga rätt ut i rymden helt sömlöst. Vet inte om de sagt nåt om det? Sjukt tråkigt om det bara är en cutscene.

Det är helt ingame, många sitter ju och gapar om hur fult det är ut. Men det vi såg där är absolut vad vi får.

Av vad jag sett så gissar jag på icke-seamless landning där det bara är fritt att flyga i rymden men där du väljer vart du ska landa på planeten.

Skriv svar