The Quarry var tänkt som exklusiv titel till Stadia

Robot
The Quarry var tänkt som exklusiv titel till Stadia

The Quarry kunde ha varit exklusivt i molnet.


Medlem

lol vaa ?? hahahaa

Medlem

Just ja, Stadia existerar!

Medlem

Trodde stadia skulle vara som Game pass men när jag testade det var man tvungen att köpa spelen enskilt vilket direkt gjorde det mindre intressant..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Trodde stadia skulle vara som Game pass men när jag testade det var man tvungen att köpa spelen enskilt vilket direkt gjorde det mindre intressant..

Ja, jag tror att det främst var deras betalmodell som blev fel då många (som du) förvänta sig ett spel-bibliotek i molnet. Sen kan jag förstå att de måste tjäna pengar, men problemet blir ju om spelen är lika dyra att köpa i molnet som de är att köpa fysiska eller digitalt på andra vis. Då kommer de flesta välja de senare om de har en speldator eller konsol. Och jag tror de flesta som varit intresserad av Stadia redan hade någon annan form av annan spelplattform vilket gör tjänsten lite överflödig. Egentligen borde nog Stadia ha riktat sig bredare och försöka hitta demografin som inte är så kallade "gamers". Dvs familjer och barn som inte äger monsterdatorer eller senaste konsolen, sen anpassat innehållet därefter.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Hur många spelar på Stadia idag? Man hör inte mycket av det direkt. Finns det färska siffror tro?

Geeks Gaming
Skrivet av Patashnic:

Hur många spelar på Stadia idag? Man hör inte mycket av det direkt. Finns det färska siffror tro?

Inga färska vad jag kan se men i februari surrades det om runt 2 miljoner

Inte direkt ett underlag för succe

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Trodde stadia skulle vara som Game pass men när jag testade det var man tvungen att köpa spelen enskilt vilket direkt gjorde det mindre intressant..

Samma här, så var väldigt pepp i början och trodde på projektet men sen när jag också insåg att det var mer som Steam där en köper enskilda spel var för sig svalnade intresset snabbt. Verkar som många reagerat så. Har dock en vän som prenumererar på Pro-varianten och försöker locka med oss med de gratisspel som en får varje månad, men det är nog mer för att ingen annan han känner spelar där haha.

Medlem

Jag köpte Stadia på release, men har inte rört det sedan jag fick hem min ps5.
Lite fel läge att släppa Stadia när next gen va runt hörnet.

Köpte Fenyx rising och några andra spel vilka alla fungerade kanon, men det finns inte en chans att dom kan konkurrera med Sonys adaptiva triggers.
Tror aldrig det kommer startas här hemma igen.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Inga färska vad jag kan se men i februari surrades det om runt 2 miljoner

Inte direkt ett underlag för succe

Bättre än Apple Pippin, alltid något.

ZF
Medlem

Det funkar fantastiskt. Rent tekniskt.

Jag skulle säga att alla platformens problem är av "hål i huvudet"-karaktär. Men att betalformen inte är ett av dem egentligen.

Prenumererar man, om det nu är för spelen eller bara för att få 4K, så bygger man en ganska rejäl spelsamling ganska fort. Iallafall med tanke på att det totala antalet spel som alls finns på plattformen ännu är mycket mindre än alla andra.

Så vad som "bjuds" direkt är betydligt mer än PS+ eller XBLG, men mindre än GP och PSNow, men med bättre villkor än GP och PSNow iom att spelen inte roteras ut för den som har dem.

Det som gör Stadia tråkigt är gränssnittet. (Tråkigare achievement-hantering än Steam)

För alla utom "grundare", de tråkiga opersonliga användarnamnen. (Som känns som från nått MMO från 2000.) Lär ju vara ytterligare hyfsat demotiverande för många.

Upplevelsen utan Chromecast (och kontroll) blir rejält mycket sämre både i kvalitet och QOL. (Och det blir ju en svårsåld ingångsväg när kontrollen bara säljs via en webshop som knappt annonseras.)

Google-produkten utan Google... "Höj volymen!" ... "Jag kan tyvärr inte göra det på den här enheten." Wow... ;D

Känslan av att hela systemet byggts av de mest briljanta tekniker silikondalen har, för att sen lanseras och administreras av en samling gråbyråkrater av Microsoft-kaliber är fortfarande påtaglig.

Ingen ansvarig verkar fatta att poängen med en spelplattform är att det ska kännas inbjudande och kul att använda den, även utanför själva spelen.

Medlem

Glömde helt bort att Stadia existerar. Minns förut att dom gick ut att stadia skulle integreras med Youtube, med streaming osv. Att du skulle kunna kolla på en spel-stream och sen direkt klicka in dig i spelet själv därifrån. La de ner alla dessa planerna helt i typisk Google anda?

Känns som man inte vågar köpa in sig i nya tjänster som denna från Google för man vet aldrig när dom plötsligt lägger ner den.

Medlem

Spelar Stadia varje dag, fungerar riktigt bra. Synd att Google inte tar hand om det bättre.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Glömde helt bort att Stadia existerar. Minns förut att dom gick ut att stadia skulle integreras med Youtube, med streaming osv. Att du skulle kunna kolla på en spel-stream och sen direkt klicka in dig i spelet själv därifrån. La de ner alla dessa planerna helt i typisk Google anda?

Känns som man inte vågar köpa in sig i nya tjänster som denna från Google för man vet aldrig när dom plötsligt lägger ner den.

Dom har någerlunda skapat den feature redan, det kommer en notifikation i din stream(Youtube endast) där man kan köa upp att gå med i streamerns spel, förutsatt att du faktiskt äger spelet i fråga på Stadia. Finns inte på alla spel, men testade det en gång med Mortal Kombat och en gång via Dead By Daylight, fungerade bra båda gånger.

Sen om dom plötsligt lägger ner det eller inte är en risk man tar med det mesta online idag, dom lägger sällan ner tjänster som faktisk kostar pengar av användare.

Spelar sällan på Stadia numera, har för dåligt med tid tyvärr, men funkar bra när jag väl gör det.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, jag tror att det främst var deras betalmodell som blev fel då många (som du) förvänta sig ett spel-bibliotek i molnet. Sen kan jag förstå att de måste tjäna pengar, men problemet blir ju om spelen är lika dyra att köpa i molnet som de är att köpa fysiska eller digitalt på andra vis. Då kommer de flesta välja de senare om de har en speldator eller konsol. Och jag tror de flesta som varit intresserad av Stadia redan hade någon annan form av annan spelplattform vilket gör tjänsten lite överflödig. Egentligen borde nog Stadia ha riktat sig bredare och försöka hitta demografin som inte är så kallade "gamers". Dvs familjer och barn som inte äger monsterdatorer eller senaste konsolen, sen anpassat innehållet därefter.

Problemet är ju också att Casuals inte är så tekniskt insatta så de pallar nog inte med att fixa stabilt internet i många fall.
Helst så ska det var kabeldraget och med vettig router samt att man bor på rätt plats med rätt leverantör typ.

Skrivet av piddau:

Dom har någerlunda skapat den feature redan, det kommer en notifikation i din stream(Youtube endast) där man kan köa upp att gå med i streamerns spel, förutsatt att du faktiskt äger spelet i fråga på Stadia. Finns inte på alla spel, men testade det en gång med Mortal Kombat och en gång via Dead By Daylight, fungerade bra båda gånger.

Sen om dom plötsligt lägger ner det eller inte är en risk man tar med det mesta online idag, dom lägger sällan ner tjänster som faktisk kostar pengar av användare.

Spelar sällan på Stadia numera, har för dåligt med tid tyvärr, men funkar bra när jag väl gör det.

Tror att tanken också var att man skulle kunna spela spel när dem presenteras eller i samband med att man kollar på streams eller trailers. Tänk dig att att man kollar på E3(eller liknande) och sedan bara kan starta ett demo på spelet direkt i samband med detta.
Hade de haft prenumeration likt MS och Sony så hade det också gått kombinera mycket bättre med detta och samarbetet med streamers. Att köpa spel separat i samband med att ens favoritstreamer spelar eller rekommenderar spel är inte alls lika smidigt, spelet i sig kanske inte hålls i rampljuset så värst länge.

Jag tyckte att idén i sig var rätt häftig, tråkigt bara att utförandet inte vart så bra. Sedan så var ju Stadias marknadsföring förvirrande med vad det var och vilken prestanda hårdvaran hade. De fick det att framstå som att den skulle vara snäppet bättre än PS5, men i slutändan så presterade den ibland sämre än Xbox one X. Vet inte om det uppgraderats sen dess, men bland annat RDR2 var ju ett skräckexempel där.

Med det sagt och hur negativ jag är till Steaming i nuvarande skick så tror jag ändå att det kommer växa med tiden. De största aktörerna bygger vidare på detta och snart så är det tillgängligt i varenda ny tv-apparat, samtidigt som infrastrukturen blir bättre. Frågan är hur nära vi är att det ska rullas ut på bred front eller att det blir tillräckligt bra för att tillexempel jag skulle kunna blir intresserad av den typen av tjänst. Jag tror att denna generations konsoler kommer hålla längre än tidigare(8-10år?) och frågan är då hur mycket nätverksutrustning och streamingtjänster hinner utvecklas innan dess. Skulle kanske inte vara helt otroligt ifall 40% av användarna kör streamat vid nästa konsollansering, med tanke på hur svårt det är att få tag i hårdvara, att uppkopplingarna och gränssnitten blir bättre etc.

Medlem

Köpte Stadia på Blackfriday. Hoppade över PS5 på grund av det. För någon som inte har tid att spela flera timmar i veckan längre utan kanske spelar nån timme per månad är detta helt perfekt. Funkar klockrent.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Problemet är ju också att Casuals inte är så tekniskt insatta så de pallar nog inte med att fixa stabilt internet i många fall.
Helst så ska det var kabeldraget och med vettig router samt att man bor på rätt plats med rätt leverantör typ.

Samtidigr bryr de sig inte heller om fördröjningar och eventuellt lagg. Det man ändå går ge google är hur lätt det är att få igång produkterna. Min mormor på 100 år lyckades installera sin google nest helt själv. Hade tänkt hjälpa henne, men nät jag kom dit satt tanten och frågade google om senaste nyheterna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigr bryr de sig inte heller om fördröjningar och eventuellt lagg. Det man ändå går ge google är hur lätt det är att få igång produkterna. Min mormor på 100 år lyckades installera sin google nest helt själv. Hade tänkt hjälpa henne, men nät jag kom dit satt tanten och frågade google om senaste nyheterna.

Kanske skulle behöva finnas någon certifiering i framtiden för bostadsföreningar eller liknande, där bostäder med internet uppfyller vissa krav får ett klistermärke för "optimerat för spelstreaming". Då behöver inte varje hushåll ha så mycket förkunskaper utan kan bara koppla upp och köra eftersom att latency etc uppfyller vissa krav. Nu får man väl chansa lite och hoppas på att det är tillräckligt bra där det finns många variabler som kan påverka vilken upplevelse man får.

I dagsläget kanske det inte är så aktuellt, men när alla stora aktörer sysslar med detta så kanske det är så vanligt så att det går att genomföra. Skulle väl inte vara jättekonstigt ifall Tele2 samarbetade med Embaracer i framtiden så att det gick att spela vissa spel genom Tele2s portal, tillexempel. Då skulle alltså Tele2 eller liknande erbjuda det till de hushåll som de tycker har tillräckligt god uppkoppling för att inte skrämma bort kunder från för dålig upplevelse.

Medlem

Har kört igenom flera spel och spelat ganska många timmar i Stadia. Är över lag nöjd med Stadia och tycker det funkar bra. Men senaste tiden har spelutbudet inte varit så imponerande, det märks att Stadia troligtvis inte är något som Google kommer satsa på förutom att licensiera ut tekniken.

Inga AAA-spel på ingång bara indie-spel eller gamla spel som portas till Stadia. Innan hade vi Metro Exodus, Cyberpunk, Farcry 6, Resident Evil: Village. Just nu känner jag inte till några storspel som är på gång. Så jag sa upp mitt PRO-abonnemang och har börjat spela på min PC igen istället. Har inte heller hört något om uppgraderingar på serversidan vilket är behövligt. Det är lite för dåligt att behöva köra spel i 30 FPS, 60 funkar rätt bra men under det går inte för min del, är för bortskämd


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Hade Stadia haft AAA spel (tex saknas i princip alla nya utom från ubisoft) så hade Stadia lätt varit bäst i mitt tyckte. Så enkelt att spela på både dator och tv, allt liksom bara funkar. Men tyvärr är utbudet just nu dess absolut största svaghet. Lyckas de vända detta och faktiskt locka till sig alla nya spel så kommer det bli bra. Men en bra plattform är ju inte värd något om det inte finns något att spela.

1
Skriv svar