Nej, The Last of Us-remaken är inte ett enkelt sätt att tjäna pengar

Robot
Nej, The Last of Us-remaken är inte ett enkelt sätt att tjäna pengar

Ingen "cash grab", enligt Naughty Dog-utvecklare.

#naughty-dog, #the-last-of-us, #the-last-of-us-part-i


KoP
Medlem

Det är klart det är en cashgrab. 90% utav allt jobb är ju redan gjort.

Medlem

"Actually it's the most meticulously built and crafted project that I have ever seen or been a part of in my entire career. The highest level of care and attention to detail possible."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

lol entire career... tills nästa gång han säger det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tvivlar inte på Naughty Dog och fingertoppskänslan de har när det gäller kvalitet men priset som sagt, lite vääl högt. Så mycket betalar jag bara inte för en remake (849:- för standard edition på psn).

Jag tyckte 749:- var väldigt nära min egen gräns som jag betalade både för Spiderman och RDR2 på releasen.

Medlem

Ja, priset är lite väl saftigt för en remake på ett så pass nytt spel...

It's not a lake, it's an ocean

Klart jag är sugen på att spela om detta fantastiska spel, även om jag kan tycka att remaken är lite onödig (jämfört med, säg, Resident Evil 2 där den blev ett så enormt lyft). Men 700 spänn är ruskigt saftigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

så varför gör dom om det då ?

Medlem

Fantastiskt spel, nästan lika bra som The Last of us Part II. Ska absolut köpas såsmåningom till PCn min.

eld
Medlem
Skrivet av KoP:

Det är klart det är en cashgrab. 90% utav allt jobb är ju redan gjort.

Det är nog ändå rätt mycket dyrare att göra en asset 2022 jämfört med en som gjordes 2013.

Men såklart så behöver de inte sitta månader med att arbeta fram ett bra spel, allt arbete slängs på det grafiska.

Hade varit betydligt billigare att skala upp effekter och upplösning och släppa det utan att göra om alla assets.

Medlem

Har det inte redan gjorts en remake på det här spelet?
Last of us remasterd

Skrivet av Ducci:

Har det inte redan gjorts en remake på det här spelet?
Last of us remasterd

Last Of Us remaster är precis som det låter endast en remaster, inte en remake.

Medlem

Omfg, "Also in development for PC"?

Jag har velat spela last of us sedan det släpptes. Har till och med provat ett par timmar på en PS...3?

Men att gå runt att styra en person med en joystick som om personen var gravt alkoholiserad är inte min grej.
Would be awesome to finally be able to play the games...

Medlem

Problemet när man dödar huvudpersonen i film, serier och spel är att man tappar sugen helt när det kommer till att titta/spela om.

Enda sättet att Niel Drunkman ser en spänn från mig igen är att de gör en trea där Joel lever igen. "Tvåan var bara en dröm" eller vilken klysha som helst. Inte för att han har lätt att erkänna misstag, han kommer rida på sin höga häst tills fansen lämnar helt. Tålamodet hos de som ändå försvarar han är beundransvärt, men historiskt har det alltid varit ett misstag att döda en älskad karaktär och så även denna gång.

Personligen har jag mera än lite svårt att spela om ettan och låtsas som att uppföljaren inte finns. Skillnad kanske om det varit en öppen värld, men med en så pass storydriven upplevelse är det svårt att förbise just handlingen.

Naughty Dog har blivit Rockstar. TLoU finns nu på PS3, PS4 och PS5. Visst, de kommer göra ett bättre jobb. Men problemet var aldrig grafiken. Tråkigt att se en så kreativ studio trampa i en så lätt fälla om de nu ville mjölka den så hårt.

TL:DR
Joel är död, är för saltig för att spela om.

Medlem

"Actually it's the most meticulously built and crafted project that I have ever seen or been a part of in my entire career. The highest level of care and attention to detail possible."

Still a cashgrab.

Efter TLOU2 så får de inte en spänn till av mig, oavsett spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Problemet när man dödar huvudpersonen i film, serier och spel är att man tappar sugen helt när det kommer till att titta/spela om.

Enda sättet att Niel Drunkman ser en spänn från mig igen är att de gör en trea där Joel lever igen. "Tvåan var bara en dröm" eller vilken klysha som helst. Inte för att han har lätt att erkänna misstag, han kommer rida på sin höga häst tills fansen lämnar helt. Tålamodet hos de som ändå försvarar han är beundransvärt, men historiskt har det alltid varit ett misstag att döda en älskad karaktär och så även denna gång.

Personligen har jag mera än lite svårt att spela om ettan och låtsas som att uppföljaren inte finns. Skillnad kanske om det varit en öppen värld, men med en så pass storydriven upplevelse är det svårt att förbise just handlingen.

Naughty Dog har blivit Rockstar. TLoU finns nu på PS3, PS4 och PS5. Visst, de kommer göra ett bättre jobb. Men problemet var aldrig grafiken. Tråkigt att se en så kreativ studio trampa i en så lätt fälla om de nu ville mjölka den så hårt.

TL:DR
Joel är död, är för saltig för att spela om.

Oklart vem "Niel Drunkman" är, men när det gäller TLOU som spelserie tycker jag tvärtom att det är uppfriskande när de frångår vanliga klyschor, såsom osårbara huvudpersoner som alltid överlever, oavsett utmaning, och istället kör vidare på ett helt annat spår (precis som i Game of Thrones etc, där ingen var säker i början). Ettan fokuserade på Joels historia, medan tvåan handlade om Ellie, vilket gör att de val som gjordes i slutändan kändes som de rätta. Ett riktigt bra spel, som verkar uppskattats av många (baserat på alla läsaromröstningar som gjordes).

För övrigt, när det gäller "TLOU Remake" så lär främsta skälet till dess uppkomst vara att introducera nya spelare till världen (med uppdaterad grafik och spelmekanik) inför kommande TV-serie. Om serien är bra lär det högst troligen strömma in en hel del nya spelare, vilket gör en uppfräschad version allt mer attraktiv än en föråldrad sådan (underlättar då även att ettan delar samma grafiska nivå och spelmekanik som tvåan).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vem "Niel Drunkman" är, men när det gäller TLOU som spelserie tycker jag tvärtom att det är uppfriskande när de frångår vanliga klyschor, såsom osårbara huvudpersoner som alltid överlever, oavsett utmaning, och istället kör vidare på ett helt annat spår (precis som i Game of Thrones etc, där ingen var säker i början). Ettan fokuserade på Joels historia, medan tvåan handlade om Ellie, vilket gör att de val som gjordes i slutändan kändes som de rätta. Ett riktigt bra spel, som verkar uppskattats av många (baserat på alla läsaromröstningar som gjordes).

För övrigt, när det gäller "TLOU Remake" så lär främsta skälet till dess uppkomst vara att introducera nya spelare till världen (med uppdaterad grafik och spelmekanik) inför kommande TV-serie. Om serien är bra lär det högst troligen strömma in en hel del nya spelare, vilket gör en uppfräschad version allt mer attraktiv än en föråldrad sådan (underlättar då även att ettan delar samma grafiska nivå och spelmekanik som tvåan).

Riktigt bra sagt, håller helt med!

Inaktiv

Vad är det för jävla gnäll, skit i att köpa det då, det är väl ingen som tvingar någon? Visst, priset är för högt i min mening också men att det skulle vara en regelrätt cash grab ser jag inga tecken på. Att se möjligheten att tjäna pengar på ett populärt spel genom att förnya det till dagens standards är inte likamed en cash grab.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Last Of Us remaster är precis som det låter endast en remaster, inte en remake.

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden?

Googlade

remake - make (something) again or differently.

remaster - make a new master, typically in order to improve.

Så en remake kan ändra på storyn, om jag förstår rätt.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden?

Googlade

remake - make (something) again or differently.

remaster - make a new master, typically in order to improve.

Så en remake kan ändra på storyn, om jag förstår rätt.

I enkel mening, en remaster är att du finslipar ett redan färdigt spel, höjer upplösningen och lighting tex.

En Remake är när man bygger om hela spelet från grunden. Helt nya assets, nya animationer, gameplay uppdateringar etc.

Medlem
SPOILER ALERT

@moderator
Släng ut en liten spoileralert el dyl.
Så otroligt bra spel att spela utan förutsättningar. Synd att spoila för nya spelare.

Säger som många andra - vill man inte spela det är det bara att låta bli att köpa.
Remastered fick jag gratis via PS+ helt klart ok pris.
700 bananer för Remake:n är ju svinbilligt. Nu när jag vet hur sjukt bra spel jag får för pengen.

Så enkelt kan det vara.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Problemet när man dödar huvudpersonen i film, serier och spel är att man tappar sugen helt när det kommer till att titta/spela om.

Enda sättet att Niel Drunkman ser en spänn från mig igen är att de gör en trea där Joel lever igen. "Tvåan var bara en dröm" eller vilken klysha som helst. Inte för att han har lätt att erkänna misstag, han kommer rida på sin höga häst tills fansen lämnar helt. Tålamodet hos de som ändå försvarar han är beundransvärt, men historiskt har det alltid varit ett misstag att döda en älskad karaktär och så även denna gång.

Personligen har jag mera än lite svårt att spela om ettan och låtsas som att uppföljaren inte finns. Skillnad kanske om det varit en öppen värld, men med en så pass storydriven upplevelse är det svårt att förbise just handlingen.

Naughty Dog har blivit Rockstar. TLoU finns nu på PS3, PS4 och PS5. Visst, de kommer göra ett bättre jobb. Men problemet var aldrig grafiken. Tråkigt att se en så kreativ studio trampa i en så lätt fälla om de nu ville mjölka den så hårt.

TL:DR
Joel är död, är för saltig för att spela om.

Håller faktiskt inte alls med dig. Att Joel dog var bra för storyn som helhet och gjorde den mycket mer intressant.
Dock fanns det andra problem med storyn som gjorde att spelets betyg drogs ner för min del, men det behöver vi inte ta det här och nu.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Vad är det för jävla gnäll, skit i att köpa det då, det är väl ingen som tvingar någon? Visst, priset är för högt i min mening också men att det skulle vara en regelrätt cash grab ser jag inga tecken på. Att se möjligheten att tjäna pengar på ett populärt spel genom att förnya det till dagens standards är inte likamed en cash grab.

Är så himla trött på detta torra argumentet. ”Köp inte om du inte vill”. Detta är befogad kritik mot ett spelföretag som för tredje gången på 9 år släpper samma spel.

Det finns spelutvecklare som släpper ”next-gen” uppdatering gratis eller mot en låg kostnad om arbetet är ambitiöst. Att ta 849kr för ett spel som existerar är absurt och går bara hem hos Sony och Rockstar fans.

Skrivet av Ducci:

Vill du vara vänlig och förklara skillnaden?

Googlade

remake - make (something) again or differently.

remaster - make a new master, typically in order to improve.

Så en remake kan ändra på storyn, om jag förstår rätt.

Nu förklarade Fiigaro det redan på ett bra sätt.

Enda skillnaden i Last of us remastern till PS4 gentemot PS3-versionen är höjd upplösning till 1080p samt att spelet flyter på i 60 fps. I den kommande remaken däremot bygger man om hela spelet från grunden med allt vad det innebär.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

historiskt har det alltid varit ett misstag att döda en älskad karaktär och så även denna gång.

Vilka karaktärer har det historiskt sett varit ett misstag att döda? Bara nyfiken.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är klart det är en cashgrab. 90% utav allt jobb är ju redan gjort.

Jag förstår hans frustration när folk är helt clueless.
Bara en sådan sak som att folk gick ut och klagade på att mellansekvenserna såg ungefär lika bra ut eller marginellt bättre. Originalet använde förrendererade mellansekvenser medan de körs i realtid i remaken, dvs. helt pantad jämförelse. Kan vara bra att veta vad man snackar om innan man snackar för mycket skit. Sedan att det verkar vara så oerhört svårt att förstå skillnaden mellan remaster och remake är fascinerande.

Medlem
Skrivet av heady89:

Bara en sådan sak som att folk gick ut och klagade på att mellansekvenserna såg ungefär lika bra ut eller marginellt bättre. Originalet använde förrendererade mellansekvenser medan de körs i realtid i remaken, dvs. helt pantad jämförelse.

Det är väl mer pantat att bli imponerad av att det ser typ likadant ut fast nu är det mer krävande,!!!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är så himla trött på detta torra argumentet. ”Köp inte om du inte vill”. Detta är befogad kritik mot ett spelföretag som för tredje gången på 9 år släpper samma spel.

PS4-versionen var nödvändig då spelet kom något halvår innan den konsolen släpptes. Många slutar köpa "last gen"-spel inför nya konsolsläpp och PS4 är inte bakåtkompatibel.

Denna remake kommer av främst två anledningar:

1. TV-serien som är på gång kommer locka en ny publik.

2. Man vill kunna släppa spelserien på PC.

Spelet kommer alltså nå många nya spelare och det blir underligt om inkörsporten ska vara en lätt remastrad version av ett spel skapat för 15 år gammal hårdvara.

Medlem
Skrivet av Margy:

PS4-versionen var nödvändig då spelet kom något halvår innan den konsolen släpptes. Många slutar köpa "last gen"-spel inför nya konsolsläpp och PS4 är inte bakåtkompatibel.

Denna remake kommer av främst två anledningar:

1. TV-serien som är på gång kommer locka en ny publik.

2. Man vill kunna släppa spelserien på PC.

Spelet kommer alltså nå många nya spelare och det blir underligt om inkörsporten ska vara en lätt remastrad version av ett spel skapat för 15 år gammal hårdvara.

Folk kan tyvärr inte tänka så pass långt ibland.

Hade dom bara gjort en pc version och menat att playstation spelare kan köra gamla versionen, så hade samma folk klagat att dom inte gjorde en ps5 version.

Folk som spelat serien tidigare är inte huvudmål med denna remake utan precis som du skrev ny publik på ps5 och pc.

Medlem

Ni som klagar på detta, vad försöker ni uppnå?

Ni tycker att personer, som ni förmodligen anser er "stå över", inte borde köpa detta för att det är "moraliskt felaktigt" trots att de vill och tycker det är värt det eller?

Sony tar betalt för att de kan, 100 dollars versionen sålde slut på ett nafs t.ex. Att jämföra detta med 60 fps patchar som görs gratis till Xbox-spel som ingen ens bryr sig om är ett skämt.

12
Skriv svar