Diskutera - Har remake-trenden gått för långt?

Medlem

Fast TLOU kommer ju till PC, personligen älskar jag dessa remakes då jag kan spela spelen på PC. Plus det är ju ett riktigt bra spel så ännu bättre grafik, animationer etc. Blir toppen!

Medlem

Helt okej för relativt åldrade spel, som Resident Evil 2 och kanske Resident Evil 4, även om remake-versionerna ju knappast blir bättre spel än originalen. Men så gillar jag ju också gamla spel och deras grövre mekanik.

Totalt onödigt dock med remakes av nya spel som The Last of US...att döma av vad som visats så ser ju remaken exakt likadan ut som originalet, bara typ en smula uppskruvad upplösning på texturerna.

Medlem

Community drivna gratis-projekt är det som gäller.
OpenRa
Heroes 3 HOTA
Forge Alliance Forever
GZDoom

Alla mainstream remasters/remakes kommer typ ingen bry sig om i längden.

Medlem

För mig finns det väl egentligen ingen speciell regel för hur gammalt ett spel måste vara för att få remastras eller remakeas. Ta Shadow of the Colossus som exempel, det har släppts tre gånger, visserligen till en ny generation varje gång men ändå inte speciellt långt emellan varandra och jag tyckte det kändes befogat varje gång.
Originalet kom 2005 till ps2, remastern 2011 till ps3 och remaken 2018 till ps4.

Sen är det ju självklart en annan femma om det är en slapp release och en uppenbar cashgrab, vilket jag inte får känslan att TLoU Part 1 är.

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala fullpris för ett spel jag redan klarat. Spelar typ aldrig om ett spel heller så. Finns så mycket spel att det är bortkastad tid att spela ett spel man redan klarat.

Håller inte med alls, för mig är vissa spel mer som terapi. Windwaker kör jag då och då för att det är då mysigt och otroligt bra och får mig att må bra.

Medlem

I fallet the last of us skulle jag gärna spela en remake eller remaster på PC. Att spela med handkontroll drog ner upplevelsen för mig när jag spelade det på PS4.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Tycker absolut det gått för långt. Många minnen jag har från spel är ju baserade på ålder och hur livet såg ut just då, jag blev nostalgisk för ett tag sen och provade en massa äldre spel från min uppväxt och det var ljusår ifrån vad jag själv vill minnas. Tror det var mycket känsla och ung ålder och dåligt med tekniska prylar som gjorde allt så fantastiskt bra och spännande. Kommer aldrig glömma gamla arkad hallar och när man spelade playstation för första gången. Eller när man spelade NES när den kom, kalla mig antik, gammal eller ett objekt som passar i antikrundan. Men en remake eller remaster har aldrig fått mig att tappa hakan eller bli helt hänförd som det gjorde på den gamla goda tiden när livet var bekymmersfritt och serie tidningar fortfarande var en grej.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Totalt onödigt dock med remakes av nya spel som The Last of US...att döma av vad som visats så ser ju remaken exakt likadan ut som originalet, bara typ en smula uppskruvad upplösning på texturerna.

Samtidigt sitter folk och skriker över att vissa karaktärer ser helt annorlunda ut.

Last of us ser fortfarande fantastiskt ut pga hur fantastiskt det såg ut när det släpptes, men det är ju ändå 10 års kunskap och tech som slängts på den nya grafiken och helt omgjorda modeller.

Självaste digital foundry säger ju att allt har gjorts om till last of us 2's nivå.

Medlem

Gillar man inte remakes så köp dem inte. Varför störa sig på det? Fattar det inte... Sålänge det finns pengar att tjäna på dessa låg-risk high-reward projekt så kommer de att finnas. I vissa fall kanske det är helt nödvändigt för en stor studio att ha lite säkra remake projekt medans nästa IP fortfarande är på planeringsstadiet. Remakes/remasters kanske rentav är en nödvändighet för att studion ska få intäkter öht innan det nya spelet som görs från grunden börjar betala av sig efter 5+ års utvecklingstid.

För att dra det till sin spets kanske det t.o.m är så att inga remakes betyder inga nya spel ALLS för ekonomin går inte ihop.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Eftersom Resident Evil 2 kom ut till PS1 1998 medan TLOU kom till PS3 2013 och dessutom fick en remaster till PS4?

Okej, så en cashgrab enligt dig är alltså åren det gått mellan spelen och inte vad som krävs i investerad kostnad och mantimmar att framställa produkten.

Man måste verkligen fantisera hårt om man ser TLOUR som något snabbt, billigt och enkelt att producera. Konstigt att vi inte badar i dessa titlar..

Medlem
Skrivet av lasselason:

Håller inte med alls, för mig är vissa spel mer som terapi. Windwaker kör jag då och då för att det är då mysigt och otroligt bra och får mig att må bra.

Är bara spel som Diablo 2 som jag skulle kunna tänka mig att köpa en remake på. Men inte för fullpris.

Medlem
Skrivet av eld:

Samtidigt sitter folk och skriker över att vissa karaktärer ser helt annorlunda ut.

Last of us ser fortfarande fantastiskt ut pga hur fantastiskt det såg ut när det släpptes, men det är ju ändå 10 års kunskap och tech som slängts på den nya grafiken och helt omgjorda modeller.

Självaste digital foundry säger ju att allt har gjorts om till last of us 2's nivå.

Det har ju inte hänt mycket på dessa tio år om man nu ska vara helt ärlig.

Medlem

Är lite supply & demand.

Finns ju för och nackdelar med allt men tror spelindustrin gått lite torsk. Det kommer liksom inget ny tänk varken inom spel eller hårdvara heller.

KoP
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker remakes är något som är väldigt positivt. Det finns väldigt många gamla guldkorn som den yngre generationen missade som inte längre går att spela i dag för de är så gamla och fula.

Frågan är om den yngre generation verkligen MÅSTE uppleva dessa spel som dom har missat? Om så vore fallet så behöver ju spelutvecklarna inte utveckla några nya spel överhuvudtaget, utan kan harva runt ett par hundra klassiker om och om igen då det alltid kommer en ny generation gamers in i omloppet.

Isåfall kan jag nog skriva ihop en "kravlista" på 100 stycken klassiker ifrån 80/90-talet som spelmakarna prompt borde sätta sig och göra remakes utav så att dessa spel inte undkommer den yngre generationen utav gamers.

Nä, ärligt talat ser jag hellre att spelmakarna blickar framåt istället för att dom stegar bakåt.

KoP
Medlem
Skrivet av heady89:

Okej, så en cashgrab enligt dig är alltså åren det gått mellan spelen och inte vad som krävs i investerad kostnad och mantimmar att framställa produkten.

Man måste verkligen fantisera hårt om man ser TLOUR som något snabbt, billigt och enkelt att producera. Konstigt att vi inte badar i dessa titlar..

En cashgrab kan även definieras utav att man såkallat smider medans järnet är varmt. TLOU-järnet har ju så att säga inte hunnit svalna och med tv-serien i antågande så hettar man ju upp järnet igen och ser till att släppa en remaster så att man kan profitera medans TLOU är i folks medvetande sfär.

Av den orsaken skulle jag nog personligen påstå att TLOUR är en cashgrab.

Medlem
Skrivet av KoP:

Om så vore fallet så behöver ju spelutvecklarna inte utveckla några nya spel överhuvudtaget, utan kan harva runt ett par hundra klassiker om och om igen då det alltid kommer en ny generation gamers in i omloppet.

Nä så kan vi ju naturligtvis inte ha det, ner med remasters!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Remasters skippar jag oftast, blir bara besviken på dessa då skillnaden oftast är minimal mot orginalet. Remakes har jag inget emot om dom är bra gjorda.

Håller med dig, finns få bra remasters men väldigt många bra remakes. Sen görs det ju väldigt många bra nya spel också, så jag tycker inte att remaster/remakes minskar produktionen av nya spel på ett problematiskt sätt.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Det har ju inte hänt mycket på dessa tio år om man nu ska vara helt ärlig.

Problemet när 1 miljon polygoner är 900 tusen fler än 100 tusen polygoner, men ändå ger mindre än vad 900 fler polygoner ger från 100 polygoner.

Men iom att alla har en fåtölj som man kan vara expert ifrån så är det nog bäst att se vad digital foundry säger.

Medlem

Remakes är helt Ok, med tanke på att de främst är riktade mot personer som aldrig spelade originalet (ex. p.g.a. för låg ålder när det släpptes). Generellt sett vill troligen de flesta som påbörjar ett, för dem, nytt spel uppleva det i modern tappning, anpassad för den hårdvara de äger (ex. PC, PS5 eller Series X), särskilt då om det finns uppföljare som ser extremt mycket bättre ut än föregångaren.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Mer Remakes o färre remasters! 👌

Medlem

Ser gärna fler remakes. Jag skulle vilja uppleva en del spel med mina barn som jag spelade för 30-40 år sedan. Lite svårt att få deras intresse för detta då grafiken är lite jobbig att uthärda för en generation som är vana vid 4k, hdr och annat bling.
Själv skulle jag gärna se en remaster av Pong, då med 4k-upplösning, hdr och dolby atmos.

Medlem
Skrivet av KoP:

En cashgrab kan även definieras utav att man såkallat smider medans järnet är varmt. TLOU-järnet har ju så att säga inte hunnit svalna och med tv-serien i antågande så hettar man ju upp järnet igen och ser till att släppa en remaster så att man kan profitera medans TLOU är i folks medvetande sfär.

Av den orsaken skulle jag nog personligen påstå att TLOUR är en cashgrab.

En cashgrab för mig är snarare att man släpper något undermåligt som man vet kommer sälja ändå. Läs Cyberpunk, GTA-remaster spelen, årliga Call of Duty, FIFA, Assasins creed etc. etc.

Återstår att se om LOU remaken också släpps buggig och halvfärdig. Historiken säger att det inte kommer att vara så.

Medlem
Skrivet av KoP:

Frågan är om den yngre generation verkligen MÅSTE uppleva dessa spel som dom har missat? Om så vore fallet så behöver ju spelutvecklarna inte utveckla några nya spel överhuvudtaget, utan kan harva runt ett par hundra klassiker om och om igen då det alltid kommer en ny generation gamers in i omloppet.

Isåfall kan jag nog skriva ihop en "kravlista" på 100 stycken klassiker ifrån 80/90-talet som spelmakarna prompt borde sätta sig och göra remakes utav så att dessa spel inte undkommer den yngre generationen utav gamers.

Nä, ärligt talat ser jag hellre att spelmakarna blickar framåt istället för att dom stegar bakåt.

Att gamla spel ska förbli spelbara är för mig det bästa argumentet för remakes/remasters. Jämför t.ex. med musik- och filmindustrin. Hur hade det sett ut om klassiker endast funnits kvar i deras ursprungliga form (ofta i format som är otillgängliga för de flesta)? Jag ser ett sådant scenario som en stor kulturell förlust.

Senast igår såg jag Charlie Chaplins ’Moderna tider’ från 1933. Hade arbete inte lagts ner för att bevara den filmen så hade jag inte kunnat ta till mig den berättelsen, eller upplevt hur filmer var för nästan 100 år sedan. Nu kunde jag streama filmen direkt på min tv. Att arv bevaras för kommande generationer på det sättet är fantastiskt!

Med det sagt, remasters/remakes på spel som redan är spelbara på samtida maskiner är ju inte ”viktiga” i den bemärkelsen som jag beskriver ovan.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Jag är ung och därför tycker jag oftast att remakes på gammla klassiker är toppen. Många spel folk har i sina topplistor på dom bästa spelen någonsin är så gamla att kontrollerna och grafiken känns uråldrig. När jag då kan få uppleva dom med dagens standard tycker jag är kanon. Alltid älskat souls spelen men jag var inte med i början med Demon Souls och efter att spela alla andra i serien (vissa några gånger) så kände jag att jag behövde testa Demon Souls på Ps3. Hur mycket jag än ville älska spelet, jag älskar ju alla andra spelen i serien så gick det inte. Allt kändes föråldrat och jag tyckte det kändes tråkigt att missa starten på min favoritspel-serie. Men när väl remaken kom så kunde jag äntligen uppleva Demon Souls i dagens standard teknik mässigt och jag gillade spelet skarpt. Även om det inte var lika bra som varken Dark Souls eller Bloodborne så är jag väldigt tacksam att få spela det. Så jag tycker remakes är jättetrevligt sålänge det görs bra. Remasters tycker jag sällan når samma kvalite utan att putsa upp grafiken lite borde vara en gratis uppdatering.

Medlem
Skrivet av KoP:

Frågan är om den yngre generation verkligen MÅSTE uppleva dessa spel som dom har missat? Om så vore fallet så behöver ju spelutvecklarna inte utveckla några nya spel överhuvudtaget, utan kan harva runt ett par hundra klassiker om och om igen då det alltid kommer en ny generation gamers in i omloppet.

Isåfall kan jag nog skriva ihop en "kravlista" på 100 stycken klassiker ifrån 80/90-talet som spelmakarna prompt borde sätta sig och göra remakes utav så att dessa spel inte undkommer den yngre generationen utav gamers.

Nä, ärligt talat ser jag hellre att spelmakarna blickar framåt istället för att dom stegar bakåt.

Det har väl aldrig varit snack om att någon MÅSTE något överhuvudtaget Ingen MÅSTE väl heller ha framåtblickande spel om man ska dra det på sin spets.

Sen är ju många av de nya spelen bara samma gamla koncept fast i lite nya kläder. Det är inte lätt att vara originell utan att skapa något som bara faller en väldigt liten skara människor i smaken.

Det finns nog plats för både remakes och nyskapande. Remasters är jag kanske lite mer tveksam till om de inte gör något nödvändigt.

Medlem

När det gäller "mina" favoritspel, så har jag nog inga problem med det. Inte att jag köper varenda remake/remaster för det, men ibland har jag gjort det när man verkligen kunde få en "modernare" upplevelse (om än: funkar med nya system/skärm utan moddar), eller en konsol till PC port.
Men visst finns det några som man undrar om varför - tex det senaste Blade Runner debaklet....

Ngt fräscht och nytt - gärna. Efter 35+ år av spelandet har man (jag) sett en hel del och är glad att vi går framåt i spelideer och koncept. Även om utbudet är större än någonsin, bläddrar man på tex Steam så är för många spel för likt varandra. Då kan det tvärtom bli ironiskt nog så att jag hellre spelar ngt jag känner och då helst i en modern variant.

KoP
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Att gamla spel ska förbli spelbara är för mig det bästa argumentet för remakes/remasters. Jämför t.ex. med musik- och filmindustrin. Hur hade det sett ut om klassiker endast funnits kvar i deras ursprungliga form (ofta i format som är otillgängliga för de flesta)? Jag ser ett sådant scenario som en kulturell förlust för mänskligheten.

Senast igår såg jag Charlie Chaplins ’Moderna tider’ från 1933. Hade arbete inte lagts ner för att bevara den filmen så hade jag inte kunnat ta till mig den berättelsen, eller upplevt hur filmer var för nästan 100 år sedan. Nu kunde jag streama filmen direkt på min tv. Att arv bevaras för kommande generationer på det sättet är fantastiskt!

Med det sagt, remasters/remakes på spel som redan är spelbara på samtida maskiner är ju inte ”viktiga” i den bemärkelsen som jag beskriver ovan.

Gamla spel är fortfarande spelbara på modernare maskiner via emulatorer, det är så jag själv avnjuter tusentals gamla spel. Dock så är nog intresset ganska svalt bland den yngre generationen vare sig det handlar om gamla spel, musik eller film.

Majoriteten utav dom yngre tenderar ju dock att vara i nuet och konsumera det som "är inne" här och nu.

Sen är det ju frågan vilka spel det är som skall bevaras genom att man gör remakes utav dem? Skall allt med eller ska man bara sträcka sig ca. 10 år tillbaka i tiden (vilket verkar vara standard praxis idag när företag gör remakes/remasters)?

Det blir ju lätt orättvist om inte spel ifrån 80/90-talet får remakes så att dessa yngre individer även får ta del utav dessa spel.

Medlem

Ja, det har gått till en viss gräns. Spel idag lider av en rad problem vilka många stortitlar har duckat. Ett exempel är när det helt enkelt blir för mycket. Spelet blir för komplext. Det finns en viss enkelhet i tex The Witcher.

Ett annat exempel är vad spelare efterfrågar, en het potatis var bland annat The last of us 2. Från utvecklarens sida rörde det sig om homofobi i en baksträvande scen och ja, det fanns absolut såna inslag. Däremot har HBTQ skildrats tidigare utan ramaskri (Dragon age, Mass Effect). Sen är det klart, det finns fortfarande en utsatthet som vi måste jobba mot och det är viktigt att lyfta dessa frågor i offentliga kanaler för att kunna påverka.
Sorgligt nog blev det här ett smidigt sätt att gömma sig bakom ett riktigt uselt manus trots genialiska delar(jag tittar på dig sjukhuset).

Tittar vi åt en annan infallsvinkel så har vi Diablo 3 när det kom med RMAH och tvivelaktig kampanj.

Vad vill spelare ha? Jag tror att det ofta ska finnas en enkelhet, det får finnas djup och det får vara politiserande, däremot så måste spelbranschen ställa sig frågan vem man gör spelen till.

Därför blir det också lättare att göra remakes. Det finns ett nostalgiskt värde i dubbel upplaga. Dels för oss som var med under Diablo 2-eran och skanderar att det var bättre förr, men även för ungdomar idag som vill tillhöra den här gruppbildniningen som vi människor har en tendens att ägna oss åt.

Enkla pengar i en värld där allt ska gå väldigt fort.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

jag tycker det gått för långt. Jag vill gärna se nya idéer och nya Ip's. Det kan vara skoj ibland att få någon godbit remake men inte som vi har nu med remakes på remakes på remakes.

Medlem
Skrivet av KoP:

Frågan är om den yngre generation verkligen MÅSTE uppleva dessa spel som dom har missat? Om så vore fallet så behöver ju spelutvecklarna inte utveckla några nya spel överhuvudtaget, utan kan harva runt ett par hundra klassiker om och om igen då det alltid kommer en ny generation gamers in i omloppet.

Isåfall kan jag nog skriva ihop en "kravlista" på 100 stycken klassiker ifrån 80/90-talet som spelmakarna prompt borde sätta sig och göra remakes utav så att dessa spel inte undkommer den yngre generationen utav gamers.

Nä, ärligt talat ser jag hellre att spelmakarna blickar framåt istället för att dom stegar bakåt.

Inget MÅSTE upplevas. Däremot är det kul för den yngre generationen att få uppleva dessa spel, som du redan upplevt och därmed verkar anser att ingen yngre behöver uppleva, eftersom du redan upplevt dem...


signatur

I drank what?

123
Skriv svar