Dreamstråden: Drömmarnas land

Medlem
Dreamstråden: Drömmarnas land

Hej på er! Välkommen till en liten Dreams-hörna där jag uppdaterar med lite smått och gott från Dreams-communityn. Jag har själv inte spelet men nästan halva min Twitter-feed består av Dreams-skapare. Ju fler som delar desto bättre men jag håller i gång så länge intresset finns, eller tills tråden stängs. :3

Innan du läser vidare så vill jag rekommendera InDreams, det är sidan där man kan hitta och sätta Drömmar i kö så du kan köra i gång det på konsolen när du kommer hem. Du hittar Dreams på Playstation Store, de har ganska regelbundna reor så mitt tips är att vänta tills de kommer. I skrivande stund går spelet för cirka 20 dollar.

Här är två intressanta skapelser, det ena mest ett koncept och det andra ett work-in-progress.

Kommande flottäventyr (ser riktigt skönt ut): https://twitter.com/i/status/1555257491444928514

Sjukt snygga händer och en liten kyckling: https://twitter.com/i/status/1555267706051510273

Härnäst så vill jag rekommendera Dreamsfest 22, det är en musikfestival som är byggd i Dreams. Det drog i gång förra året och nu är de här igen med en hel ö med musik som skapats i Dreams, uppdrag att engagera sig i och mycket mer. Det är ett riktigt mastodontprojekt som nog en hel del skulle kunna ha kul med. Här nedan är ett klipp från någon som vandrat runt.

Dreamsfest 22 kommer att finnas tillgängligt permanent och de håller på att jobba med Dreamsfest 21 och Dreamsfest 23. ^^


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

SoL
Medlem

Tycker det är märkligt att Dreams inte får mer uppmärksamhet. Det är fascinerande vad folk gör där.

NuZ
Testpilot
Skrivet av SoL:

Tycker det är märkligt att Dreams inte får mer uppmärksamhet. Det är fascinerande vad folk gör där.

Tror Roblox tilltalar kidsen bättre och som jag förstår, enklare att göra ”spel” i.

Men ja, galet coola saker folk har gjort i dreams


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Gnällkuk
Skrivet av SoL:

Tycker det är märkligt att Dreams inte får mer uppmärksamhet. Det är fascinerande vad folk gör där.

Dreams var ju så lovande och verkade så fantastiskt, konstigt att vi inte hört något mer egentligen. Är det någon här som har något att dela? Varför blev det ingen succé?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

EDIT: Mitt inlägg nådde förstasidan!? Mitt hjärta! <3

Skrivet av NuZ:

Tror Roblox tilltalar kidsen bättre och som jag förstår, enklare att göra ”spel” i.

Men ja, galet coola saker folk har gjort i dreams

Till viss del, men sen har Dreams verkligen en helt annan maxpotential. Jag ser industrifolk som föredrar att sketcha fram koncept, idéer och annat med Dreams, och då har de ändå tillgång till massor av andra imponerande mjukvara som de också uttryckligen tycker om. Dreams är helt klart ett mer legit läroverktyg för massor av olika aspekter.

En sak som jag tycker visar att Dreams kommer blir helt galet är att de just nu har 3D-printing på R&D. Med tanke på vad folk skapar för sjukt detaljerade miljöer i Dreams så kanske det inte är så överraskande. Det är bara när man går upp hyfsat nära väggarna som illussionen spricker men... ändå. Klicka här för att bli golvade av ett litet projekt av Badrobo82 som släpptes häromveckan.

Skrivet av trickeh2k:

Dreams var ju så lovande och verkade så fantastiskt, konstigt att vi inte hört något mer egentligen. Är det någon här som har något att dela? Varför blev det ingen succé?

Medan jag personligen anser att det har nått en hel del framgångar, framför allt inom industrin om än inte bland så många spelare, så tror jag det bästa svaret just nu är att det finns tre stora faktorer:

  • 1: Många tilltalas inte av Media Molecules nischade berättarstil, vilket innebär att man får vänta på att communityn skapar något riktigt coolt i rätt genre och stil för att man ska tycka priset är värt.

  • Det andra är nog att spelet inte stödjer multiplayer. Media Molecule har det nu under utveckling, man kan följa det på deras Trello-sida. De flytadde multiplayer till utvecklingsstadiet i september förra året..

  • Det tredje är nog den visuella stilen, men de har gjort framsteg som gör att det blir lättare att undvika den fluffiga stilen som kommer med renderingstekniken. De har fortarande mycket att göra där men jag tvivlar inte på att de hittar en väg framåt.

De jobbar stadigt på nya features och det råder ingen brist på entusiasm bland de anställda på Twitter, de anställer fortfarande stadigt. Även användarna utvecklar nya features, det sjukaste jag sett var någon som använde logiken i Dreams för att skapa en foto-importerare. Det höjdes på en hel del ögonbryn i communityn där, det finns fortfarande mycket förfining som krävs för snabb import och så men att det ens går... o.O

En av de anställda började jobba på ett hobbyprojekt med leksakståg och... det blev ett helt projekt som de nu håller på med vid sidan av huvudprojekten inom Media Molecule (inte säker på hur många som håller på med det men kolla klippet, ser fett kul ut). Jag lade även ut ett annat inlägg med ett spel som kan klassas som riktigt välgjort och godkänd normallängd, och som fortsätter växa, för någon månad sedan. Man kan kolla in Martin Nebelongs twitter-feed för Dreams-grejer... samt massa Deep Learning saker som DALL-E 2.

Sen kan man ju skapa annat också, finns massor som modellerar och målar i Dreams och publicerar på Twitter. Media Molecule har även långt från nekat möjligheten att exportera alla möjliga projekt i framtiden, inklusive hela spel, musik, film etc.

Sist... men inte minst... för att jag tycker denna låten låter helt sjukt bra för att vara gjord i Dreams (hakan träffade golvet första gången) och ifall ni är intresserade rekommenderar jag att kolla in hela klippet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

KoP
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Dreams var ju så lovande och verkade så fantastiskt, konstigt att vi inte hört något mer egentligen. Är det någon här som har något att dela? Varför blev det ingen succé?

Skapas nog mest mediokra copy-paste spel i Dreams och utav 100 av dessa spel så kanske det ploppar upp 1 spel som är hyffsat. Det är min teori.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skapas nog mest mediokra copy-paste spel i Dreams och utav 100 av dessa spel så kanske det ploppar upp 1 spel som är hyffsat. Det är min teori.

Det där är ju bara standard oavsett plattform dock. Men det största projektet som pågår är ju utvecklingen av ett Avatar: The Last Airbender-spel. Du kan kolla in hur det har gått och vart de är nu via denna trailern som snabbt hoppar igenom från dag 1 till dag 200. Du kan även kolla trailern för spelet jag länkade i slutet av första inlägget, Jungle Bill 2 (designat för VR) ser riktigt kul ut.

Jag önskar personligen verkligen att jag hade en PS5:a eller PS4:a just nu, för Dreams blir ett insta-köp när jag får tag på en konsol igen. Förhoppningsvis släpper de det till PC någon dag men Dreams har potentialen att bli en definierande faktor för Playstation beroende på hur Sony hanterar det.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Gnällkuk
Skrivet av Proximately:

EDIT: Mitt inlägg nådde förstasidan!? Mitt hjärta! <3

Till viss del, men sen har Dreams verkligen en helt annan maxpotential. Jag ser industrifolk som föredrar att sketcha fram koncept, idéer och annat med Dreams, och då har de ändå tillgång till massor av andra imponerande mjukvara som de också uttryckligen tycker om. Dreams är helt klart ett mer legit läroverktyg för massor av olika aspekter.

En sak som jag tycker visar att Dreams kommer blir helt galet är att de just nu har 3D-printing på R&D. Med tanke på vad folk skapar för sjukt detaljerade miljöer i Dreams så kanske det inte är så överraskande. Det är bara när man går upp hyfsat nära väggarna som illussionen spricker men... ändå. Klicka här för att bli golvade av ett litet projekt av Badrobo82 som släpptes häromveckan.

Medan jag personligen anser att det har nått en hel del framgångar, framför allt inom industrin om än inte bland så många spelare, så tror jag det bästa svaret just nu är att det finns tre stora faktorer:

  • 1: Många tilltalas inte av Media Molecules nischade berättarstil, vilket innebär att man får vänta på att communityn skapar något riktigt coolt i rätt genre och stil för att man ska tycka priset är värt.

  • Det andra är nog att spelet inte stödjer multiplayer. Media Molecule har det nu under utveckling, man kan följa det på deras Trello-sida. De flytadde multiplayer till utvecklingsstadiet i september förra året..

  • Det tredje är nog den visuella stilen, men de har gjort framsteg som gör att det blir lättare att undvika den fluffiga stilen som kommer med renderingstekniken. De har fortarande mycket att göra där men jag tvivlar inte på att de hittar en väg framåt.

De jobbar stadigt på nya features och det råder ingen brist på entusiasm bland de anställda på Twitter, de anställer fortfarande stadigt. Även användarna utvecklar nya features, det sjukaste jag sett var någon som använde logiken i Dreams för att skapa en foto-importerare. Det höjdes på en hel del ögonbryn i communityn där, det finns fortfarande mycket förfining som krävs för snabb import och så men att det ens går... o.O

En av de anställda började jobba på ett hobbyprojekt med leksakståg och... det blev ett helt projekt som de nu håller på med vid sidan av huvudprojekten inom Media Molecule (inte säker på hur många som håller på med det men kolla klippet, ser fett kul ut). Jag lade även ut ett annat inlägg med ett spel som kan klassas som riktigt välgjort och godkänd normallängd, och som fortsätter växa, för någon månad sedan. Man kan kolla in Martin Nebelongs twitter-feed för Dreams-grejer... samt massa Deep Learning saker som DALL-E 2.

https://youtu.be/ZKHUx1asPL8?t=347

Sen kan man ju skapa annat också, finns massor som modellerar och målar i Dreams och publicerar på Twitter. Media Molecule har även långt från nekat möjligheten att exportera alla möjliga projekt i framtiden, inklusive hela spel, musik, film etc.

Sist... men inte minst... för att jag tycker denna låten låter helt sjukt bra för att vara gjord i Dreams (hakan träffade golvet första gången, ifall ni är intresserade rekommenderar jag att kolla in hela klippet.

https://youtu.be/eMFdmouna3Q?t=557

Eftersom jag inte har någon PlayStation själv har jag svårt att säga så mycket om det däremot har ag inte sett några artiklar om det sedan det var nytt, inte sett några klipp på folks kreationer eller hört någon tala om det. Om det nu hade varit så framgångsrikt så borde det vara mer buzz kring det tänker jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Eftersom jag inte har någon PlayStation själv har jag svårt att säga så mycket om det däremot har ag inte sett några artiklar om det sedan det var nytt, inte sett några klipp på folks kreationer eller hört någon tala om det. Om det nu hade varit så framgångsrikt så borde det vara mer buzz kring det tänker jag.

Anledningen till att det inte syns så mycket är ju för att de flesta som mest vill spela/observera, inte producera, helt enkelt inte dras till spelet. Att betala 600 kr för att få tillgång till ett spel som har en nischad berättelse i sin originalstory men främst ger dig möjligheten att utveckla och producera lite vad som helst är inte attraktivt för många. Så en brist på tillit till vad man får ligger väl till grund för varför spelet inte har fått en bredare publik.

För många andra, som mig, är det fantastiskt att få följa andras möjligheter med verktyget. Det utklassar samtliga andra produktionsverktyg på marknaden när det kommer till bredd, möjligheter och hur lätt det är att komma in i. Ifall de dessutom öppnar för möjligheten att exportera hela spel, filmer, musik och mer så kommer scenen fullkomligt explodera. Jag vet att de pratat om det tidigare så jag håller tummarna.

Jag är dock inte orolig över framtiden för Dreams. Det är nästan en perfekt mall för hur utveckling kan göras på konsol och göra utveckling lättare att komma in i för den breda massan. Så även om Dreams skulle stängas ner (inte något jag personligen tror dock) så kommer effekterna att vara permanenta.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Allt som inte får bred uppmörksamhet i media betyder inte att det är "misslyckat eller dåligt". Det ör nästa mer ett tecken på en "hidden pearl"

Jag kommer nog själv slaffa dreams när PS5an här hemma blir lite mer frekvent använd, när PSVR2 headsetet kopplas in och dreams får stöd för det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Måste ändå säga att den spelbara teasern som Media Molecule har undangömd i Dreamscom 22 för deras nästa projekt byggt i Dreams ser ganska fet ut. Har fixat en timestamp på klippet nedan så det är bara att trycka på attt spela upp. :3

PS: Media Molecule lade också upp två community-trailers för berättelsefokuserade skapelser och plattformare. Tryck här för berättelsefokuserade trailern och här för plattformertrailern.

PS 2: På allvar. Vad fan är det här för jävla sjuk kvalitetsnivå? xD
Klipp: https://twitter.com/BRobo82/status/1553456309005082626


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt som inte får bred uppmörksamhet i media betyder inte att det är "misslyckat eller dåligt". Det ör nästa mer ett tecken på en "hidden pearl"

Jag kommer nog själv slaffa dreams när PS5an här hemma blir lite mer frekvent använd, när PSVR2 headsetet kopplas in och dreams får stöd för det

Jag har själv rätt stora förhoppningar när det gäller PS5, PSVR2 och Dreams. Än så länge finns det ju inte en PS5 version(optimerad) av Dreams och VR är ju i stort behov av simpelt men kraftfullt utvecklingsverktyg. Jag tycker att det är en väldigt stor besvikelse att Valve gick tillbaka på vad de lovade med Alyx där det lät som att det skulle bli lika modvänligt som HL var, kunde blivit riktigt stort.

Men Dreams parat med PS5/PSVR2 kan bli riktigt stort framöver, hoppas att det annonseras som launch title.

Dreams, Alien Isolation, Alyx samt PSVR portar hade varit grymt för tidig PSVR2. Skulle förmodligen inte kräva så mycket arbete men ge väldigt mervärde för plattformen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har själv rätt stora förhoppningar när det gäller PS5, PSVR2 och Dreams. Än så länge finns det ju inte en PS5 version(optimerad) av Dreams och VR är ju i stort behov av simpelt men kraftfullt utvecklingsverktyg. Jag tycker att det är en väldigt stor besvikelse att Valve gick tillbaka på vad de lovade med Alyx där det lät som att det skulle bli lika modvänligt som HL var, kunde blivit riktigt stort.

Men Dreams parat med PS5/PSVR2 kan bli riktigt stort framöver, hoppas att det annonseras som launch title.

Dreams, Alien Isolation, Alyx samt PSVR portar hade varit grymt för tidig PSVR2. Skulle förmodligen inte kräva så mycket arbete men ge väldigt mervärde för plattformen.

Ja finns det engagerade utvecklare i dreams så kan det gå hur långt som helst.
Vet inte riktigt hur dreams fungerar, om man utvecklar på PC eller annan separat plattform eller om det är i själva programmet/spelet man kör i konsolen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja finns det engagerade utvecklare i dreams så kan det gå hur långt som helst.
Vet inte riktigt hur dreams fungerar, om man utvecklar på PC eller annan separat plattform eller om det är i själva programmet/spelet man kör i konsolen?

Det finns helt klart engagerade utvecklare, många håller också tummarna för att Media Molecule och Playstation ger fler möjligheter till publicering och så i framtiden.

Utvecklingen sker på konsolen, antingen använder man DualShock 4/DualSense eller med Move-kontrollerna. Du kan också göra allting i VR, inklusive skapandet. Media Molecule och olika användare har publicerat rikliga mängder tutorials, och Dreams har fått uppdateringar som erbjuder fler utvecklarguider i själva motorn osv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Sådär, första uppdateringen i första inlägget har gjorts. Trodde två Twitter-klipp skulle bli synliga men klickar ni på dem så får ni se i alla fall.

Tar också och delar med mig av Little Ninja som nyligen fick en ordentlig visuell uppgradering när utvecklaren tog hjälp av en annan skapare i Dreams. Jämför dem nedan!

Originalversionen

Uppgraderade versionen


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar