1993 års Doom har äntligen fått 3d-fiender

Robot
1993 års Doom har äntligen fått 3d-fiender

Mod byter 2d-sprites mot 3d-voxlar.


Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Första gången jag ser 3D-fiender i klassika Doom vars modeller ser okej ut.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Första gången jag ser 3D-fiender i klassika Doom vars modeller ser okej ut.

+


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det var subtilt och välgjort fick jag känslan av.

Medlem

riktigt välgjort! känns som det hade varit lätt att "förbättra" för mycket, men det här var riktigt snyggt gjort.

Medlem

Hackiga animationer gör att det ser ut som 2D ändå ju.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Imponerande!

Själv tycker jag att Voxlar är framtiden för 3D grafik, när vi väl har hårdvara som är kapabel att driva komplexa världar med högupplösta voxlar (och förde fram den åsikten i våras under ett högskole-seminarium i Datorgrafik).

Men för närvarande så skulle det vara intressant om ett flertal klassiska 3D spel får uphottade remasters med voxelgrafik, för att bibehålla den ursprunliga känslan, men ändå ge det ett lyft grafiskt.

Medlem

Ärligt så vet jag inte om det ser bättre ut.
Monstren har aldrig varit problemen i DooM.

Andra sprites som träd och smyckningar som ska stå stilla men när man går runt dem inser man att bara en sida har ritats så bilden "följer efter", det är väl på dem 3d vore mycket bättre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av yonaz:

Hackiga animationer gör att det ser ut som 2D ändå ju.

Lite det som är poängen. Det ska ju vara 3D utan att ändra själva känslan på spelet. Finns redan en massa paket med högupplösta 3D modeller om man vill ha det istället... men då känns det som något helt annat spel.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ärligt så vet jag inte om det ser bättre ut.
Monstren har aldrig varit problemen i DooM.

Andra sprites som träd och smyckningar som ska stå stilla men när man går runt dem inser man att bara en sida har ritats så bilden "följer efter", det är väl på dem 3d vore mycket bättre.

Kika igen så ser du att träden också är voxlar.

Medlem

Funkar även i Oculus Quest-versionen (QuestZDoom), verkar ge ett större intryck i VR

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Alexraptor:

Imponerande!

Själv tycker jag att Voxlar är framtiden för 3D grafik, när vi väl har hårdvara som är kapabel att driva komplexa världar med högupplösta voxlar (och förde fram den åsikten i våras under ett högskole-seminarium i Datorgrafik).

Men för närvarande så skulle det vara intressant om ett flertal klassiska 3D spel får uphottade remasters med voxelgrafik, för att bibehålla den ursprunliga känslan, men ändå ge det ett lyft grafiskt.

Känns som man snackat om potentialen hos voxlar i evigheter. Vet inte riktigt varför det aldrig slagit igenom brett. Svenska Teardown är ju voxelbaserat men annars vet jag inga andra större spel som kör det.


signatur
Medlem
Skrivet av Sunray:

Kika igen så ser du att träden också är voxlar.

Det är det jag menar att det ser bra ut, men monstren kan förbli i 2D.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vet inte jag.. Tar man inte mest bort lite av charmen med den typen av uppdatering?


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Coolt att det verkligen lyckats hitta den perfekta balansen mellan att göra något snyggare utan att det minsta fucka med looken 👍

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns som man snackat om potentialen hos voxlar i evigheter. Vet inte riktigt varför det aldrig slagit igenom brett. Svenska Teardown är ju voxelbaserat men annars vet jag inga andra större spel som kör det.

Jag kanske kan någolunda svara på det. Det här är ett uttdrag ur sammanfattningen av vad min grupp kom fram till, vid vår diskussion under seminariet.

Citat:

Voxels appear to operate at a significant disadvantage due to a number of reasons. First of all, polygonal graphics have the advantage of being established, tried and true methods. A shift in modelling from polygon to voxel-based sculpting would require new tools to be developed and the retraining of existing artists, as well as the development of new hardware to support it. Yet voxels have an innate advantage in that they combine both 3D modelling and texture mapping into a singular object, as voxels would be able to store color and shading data within. Voxel based systems do require high amounts of memory, especially at the resolutions required for satisfactory graphics, yet some shortcuts could be taken by combining reduced voxel resolution with anti-aliasing or blurring techniques to smooth out surfaces. The memory issue may be solved in a few years, given the current trend of exponentially increasing graphics memory densities in modern GPU’s. In conclusion one could say that while polygon-based graphics appear to be here to stay for now, voxel-based graphics definitely have great potential.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Funkar även i Oculus Quest-versionen (QuestZDoom), verkar ge ett större intryck i VR

Hur installerar man den i VR-versionen, via Sidequest?

Edit: Löste det, blev betydligt bättre med modden i VR


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

1
Skriv svar