Medlem
Nygamla spel

Jag gillar främst gamla/retro spel, ni vet från spelens guldålder tycker det är kul att hitta gamla spel man inte har provat, helst spel som har fått sig en HD remaster eller mod.

Upptäckte ett spel på Steam häromdagen Majesty Gold HD som väckte mitt intresse. Tro mig ha hört namnet någon gång när jag var liten men hade aldrig spelat det. Läste även nånstans att det var samma gäng som hade gjort Heroes of Might and Magic 2 så nu hade jag inget annat val än att köpa spelet och testa. Nu är jag fullkomligt hooked, det är ett riktigt mysigt och beroendeframkallande spel.

Så jag tänker att det finns säkert fler guldklimpar man har missat. Dela gärna era bästa remaster tips

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Majesty såg riktigt mysigt ut, köpt och installerat nu o ska snart dyka in jag med. Tack för rekommendationen
Kan starkt rekommendera Baldurs Gate 1+2 enhanced edition om man gillar CRPGs men gissar att folk som gillar den genren redan spelat/känner till dessa.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.

Eller för att nå en målgrupp som inte var med när det begav sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Önskar att de hade gjort en remaster/HD-variant på Nox så man hade kunnat rekommendera det.

Commandos 2 HD kanske? Älskar 1:an och 2:an.
Dock ska inte remastern vara en så jätte märkvärdig uppgradering.

Age Of Mythology Extended Edition

Stronghold HD

Skrivet av Molotov:

Eller för att nå en målgrupp som inte var med när det begav sig.

De är nog betydligt färre än äldre spelare som återupplever spel "från spelens guldålder".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De är nog betydligt färre än äldre spelare som återupplever spel "från spelens guldålder".

JAg vet inte vad du menar men jag menade remasters/remakes allmänt, jag vet en hel del som inte var med när vissa spel släpptes som spelar äldre spels remasters mm för första gången.
Oavsett om det är färre eller inte är det ju trevligt att folk får njuta av bra spel.
Eller tänker du att alla spel ska anpassas åt just dig? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Önskar att de hade gjort en remaster/HD-variant på Nox så man hade kunnat rekommendera det.

Commandos 2 HD kanske? Älskar 1:an och 2:an.
Dock ska inte remastern vara en så jätte märkvärdig uppgradering.

Age Of Mythology Extended Edition

Stronghold HD

Nox såg intressant ut, tack. Ja det var extremt mycket negativt om Commandos 2 HD men nu har dom släppt 3an tydligen och där verkar det blivit betydligt mycket bättre.

Skrivet av Molotov:

JAg vet inte vad du menar men jag menade remasters/remakes allmänt, jag vet en hel del som inte var med när vissa spel släpptes som spelar äldre spels remasters mm för första gången.
Oavsett om det är färre eller inte är det ju trevligt att folk får njuta av bra spel.
Eller tänker du att alla spel ska anpassas åt just dig? 😂

Nä, jag vill att branschen ska fokusera på att se framåt istället för att grisa runt i samma leriga hjulspår om och om igen.
Tänk, en gång i tiden klagade jag på att de bara släppte uppföljare men nu är vi knappt ens så lyckligt lottade.
"Ett nytt IP" är en USP på en presskonferens riktad i första hand till investerare och i andra hand att locka potentiella nyanställningar. Sen blir det till sist ändå en kopia på ett redan befintligt koncept. Till och med indieutvecklare känner tryggheten i att styra till större delen i andras hjulspår.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nä, jag vill att branschen ska fokusera på att se framåt istället för att grisa runt i samma leriga hjulspår om och om igen.
Tänk, en gång i tiden klagade jag på att de bara släppte uppföljare men nu är vi knappt ens så lyckligt lottade.
"Ett nytt IP" är en USP på en presskonferens riktad i första hand till investerare och i andra hand att locka potentiella nyanställningar. Sen blir det till sist ändå en kopia på ett redan befintligt koncept. Till och med indieutvecklare känner tryggheten i att styra till större delen i andras hjulspår.

Så är det.
Då och då poppar det däremot upp bra spel i diverse genrer
Jag tror också att gillar man en speciell nisch/typ av spel så är man mer lyckligt lottad speciellt om det träffar just det man gillar.
Att spela "generic 3rd personaction adventure" om och om igen blir tröttsamt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tidigare i somras så släpptes nyversionen av Rocky & Pocky till Switch och PS4, har trevliga minnen från när jag spelade det till Super Nintendo. Riktigt skoj spel att spela tillsammans med någon.

Medlem

Grim Fandango remastered, mästerverket utan tank-kontroll. Nya högupplösta texturer till modellerna, lite förbättrad ljussättning, övrig grafik intakt från 1998. Nyinspelad orkestermusik. Bör upplevas av ALLA, i min bok.

På Steve Jobs begravning delades det ut varsin kopia av Paramahansa Yoganandas "Autobiography of a Yogi" enligt hans önskemål. På min blir det Grim Fandango.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

quake remastern är riktigt bra.

Medlem

Majesty är ett grymt spel, spelade det för någon vecka sedan på lunchen för 70-11 gången. Mycket bra musik i det med.
Det finns flera moddar som man kan köra med också.

Majesty 2 är inte alls lika bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Önskar att de hade gjort en remaster/HD-variant på Nox så man hade kunnat rekommendera det.

Commandos 2 HD kanske? Älskar 1:an och 2:an.
Dock ska inte remastern vara en så jätte märkvärdig uppgradering.

Age Of Mythology Extended Edition

Stronghold HD

Nox funkar bra att spela dock, du behöver ingen remake eller remaster.
Kör bara Noxsolution: http://noxcommunity.com/downloads.php blir det lättare.

Commandos HD är skit inte bara pga att de censurerat, utan att hela coopsaken är borttagen, liksom wtf?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Mass Effect Legendary Edition är en grym remaster.

Skrivet av hannes.theorell:

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.

Kan väl vara ganska trevligt för en ny generation att få uppleva vad en annan en gång upplevde... med någorlunda relevant grafik.
Ser inget fel med detta.


signatur

Greenbalance - Den Naturliga Vägen Till Välbefinnande

Medlem

Jag har en lista någonstans på fixar för spel, så ni kan skita i remasters och spela de vanliga, skall se om jag hittar den.
Slipper ni ge pengar till företag som pushar på en halvdana med Embracer i spetsen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Diablo 2 Resurrected är grymt. Nog den remaster jag lagt mest tid på.

Medlem

Ser också fram mot Gothic-remaken!

Geeks Gaming

Bra remaster/remake: Homeworld remaster collection. Du får ettan och tvåan omgjort i nyare motor. Massa quality of life saker för ettan bla bättre menyer för saker. Grafiken är verkligen natt och dag. Och som bonus får du de gamla spelen som är uppdaterade att köras på moderna system.

Dålig remaster: heroes of might and magic 3 HD. Enda du får är grund spelet med högre upplösning och lite mer färg.
Köp hellre gog versionen. Som har alla kampanjer och raser +map editor och randomizor. Sen släng på hd modden.

Medlem

Secret of Monkey Island 1&2: Special Edition
Grandia 2 HD Remaster
Full Throttle Remastered
Homeworld Remastered Collection

Är mina rekommendationer.

Medlem

monkey island 1 och 2. Lätt värt varenda spänn. Att kunna hoppa mellan retro -och hd-grafik med ett knapptryck, och dessutom ha riktigt tal i spelet 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Diablo 2 Resurrected


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Säger också Diablo 2 Resurrected!

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Önskar att de hade gjort en remaster/HD-variant på Nox så man hade kunnat rekommendera det.

Commandos 2 HD kanske? Älskar 1:an och 2:an.
Dock ska inte remastern vara en så jätte märkvärdig uppgradering.

Age Of Mythology Extended Edition

Stronghold HD

Ååå... Nox, en bortglömd skatt i spelvärlden. Startade det faktiskt för någon månad sedan och spelade ca 2 timmar. Lika bra nu som då.
Commandos 2 va ju oxå ett riktigt bra spel som jag gärna hade sett en HD remaster på.

Medlem

Bästa remastern / remake jag lirat är faktiskt fanskapad, Heroes 3 Horn of the abyss. De la till HD, massa buggar fixade, väl balanserat, ranked, mycket QOL features, nya enheter och raser, bättre map generator etc etc. Riktigt bra gjord!

Medlem

Demon souls e ganska najs


signatur

Enjoy!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Eller för att nå en målgrupp som inte var med när det begav sig.

Exakt! Klart att pengar är en anledning, det är anledningen bakom alla spel som kostar pengar. Men om yngre folk kan få chansen att prova en gammal klassiker som inte ser ut som en suddig röra på moderna skärmar så ser jag absolut inget negativt i det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Näe, remasters är ett skräp särskilt framtaget av diverse utgivare för att kunna tjäna lite pengar på en äldre målgrupp än vad de vanligtvis riktar sig till.

Näe här håller jag inte riktigt med. I en del fall så absolut men definitivt inte som regel.
Renasters där de fixar till FPS och uppgraderar upplösningar brukar vara rätt fina, och som det tidigare har skrivits om så kan gamla pixelspel bli rätt fina när de fixas till.

123
Skriv svar