Medlem
Router haveri

Hej!

Jag är inte den mest tekniska när det kommer till internetuppkoppling och routrar,

Jag och min sambo är nyinflyttade i en lägenhet där det är fördraget med fiber. Vi tecknade en hastighet om 500 och igår kväll var jag och handlade en ny router, nu till problemet.

Nätverket är rejält svajigt och kopplar ner sig hela tiden, när vi satt och tittade på Netflix igår så fick man starta om serien eller filmen vardera minut för att tv,n stod och buffrade.

Jag testade och koppla förbi med nätverkskabel endast och då fungerar det galant, det måste därför vara routern som spökar.

Jag köpte en asus ZenWiFi AC Mini, har någon ett vettigt förslag vad jag kan göra? Imorse var det nästan ännu värre efter att jag uppdaterade mjukvaran i routern, internet kommer och går varje minut, ta del av grafen som jag bifogat,

Allt gott!

Medlem

Hej!
Körde du kabel hela vägen bakom routern när du hade/har problem?
Eller kör du trådlöst när du har problem?

Medlem

Trådlöst när det strular,

När jag pluggade ur routern och drog nätverkskabel direkt från fiber uttaget till tv,n så fungerade det perfekt.

Det är alltså routern, Wi-Fi som strular

Medlem

Kör du 5 GHz och inte 2,4 GHz som brukar vara hårt trafikerat i många flerbostadshus? T.o.m. mikrovågsugnar sänder kring 2,45 GHz och kan störa 2,4 GHz Wi-Fi. Har man såpass otur att även 5 GHz (802.11ac) är för trafikerat så får man gå över till Wi-Fi 6 (802.11ax) för en stabil uppkoppling utan massa störningar.

Medlem

5Ghz är att föredra. Stäng av 2.4 om du inte har några enheter som verkligen behöver det.

Medlem

Är det en inställning som jag gör i routern?

Medlem

Är det bara Tvn som strular? Eller samtliga enheter på Wi-Fi?

Om allt strular, reklamera, du har ju precis köpt den.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Är det en inställning som jag gör i routern?

Ja. Enligt manualen så är 2,4 GHz det förinställda när man använder WPS-knappen för att ansluta en enhet till det trådlösa nätverket (sida 37). På sida 34 står det hur du ändrar till 5 GHz. Men innan du gör detta, gå in i TV:ns inställningar för det trådlösa nätverket och kolla där om det står att du är ansluten via 2,4 eller 5 GHz. Är du redan på 5 GHz så är det något annat som strular.

Medlem

Logga in i router och kolla runt, ser du nåt du inte förstår så öppnar du manualen och läser. Du kommer aldrig lära dig nåt om du inte läser och tänker själv och prövar runt.

Saker att testa men som inte är en absolut lösning.
Kolla med t.ex wifi analyser på en telefon eller smurf hur ockuperade kanalerna är (dvs vad grannarna använder). Är t.ex kanal 1-6 väldigt fulla men 11 är tom så byt.

2,4 är inte alls dåligt som nån påstod, du har mer bandbredd med 5,0 men kortare räckvidd och tvärtom med 2,4 så uteslut inte det ena eller andra helt.

Undvik billiga routers och framförallt billiga meshnätverk. Lägger du 3-5 tusenlappar på en router så köper du dig förbi många problem.
Placera routern centralt och högt upp i rummet.

Medlem
Skrivet av brewitz:

2,4 är inte alls dåligt som nån påstod

Ingen påstod det.

Medlem

Dra kabel till fast utrustning.
Det borde redan finnas ett enklare trådat nät eftersom det är indraget fiber i lägenheten (om inte installatören var oseriös).

Skrivet av warp:

Dra kabel till fast utrustning.
Det borde redan finnas ett enklare trådat nät eftersom det är indraget fiber i lägenheten (om inte installatören var oseriös).

Jag har fiber indraget men hyresvärden har inte ens bemödat sig att byta ut de ojordade eluttagen i väggarna.
De lägger ingen tid på att dra något trådat nät i lägenheten om det inte gjordes när lägenheten producerades.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Är samtliga enheter som nätverket strular för, har försökt koppla över till 5GHz men då tycks nätet inte fungera alls, blir väl och lämna åter routern

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Är samtliga enheter som nätverket strular för, har försökt koppla över till 5GHz men då tycks nätet inte fungera alls, blir väl och lämna åter routern

Är du säker på att du ansluter till 5 GHz-nätverket när du ställt in routern på det? 5 GHz brukar inte ha samma namn (SSID) i listan av trådlösa nätverk. Jag har två nätverk som dyker upp när man scannar efter Wi-Fi. Båda har nästan samma namn förutom att sista tecknena är olika för att jag snabbt ska se vilket som är vilket när jag ansluter ("XXXXX_24" & "XXXXX_5"). Om SSID:t ändrades när du bytte till 5 GHz så försöker dina enheter fortfarande ansluta till det gamla som nu är avstängt. Slå på 5 GHz och scanna efter rätt Wi-Fi.

Medlem

Nu vet jag inte hur bra routern du köpte är, men jag köpte en hyfsat billig router för ett antal år sedan och det är en tjock bärande betongvägg mellan routern och sovrummet, så wifi i sovrummet var riktigt kasst medan det fungerade fint i resten av lägenheten. Det fixades när jag köpte en ASUS ZenWiFi XT8 AX6600 tidigare i år som har en starkare signal.

1
Skriv svar