Nu är trailern för Super Mario Bros-filmen här

Medlem

Jag förstår ärligt talat inte vad folk har emot Pratt eller vad folk egentligen förväntade sig av rösten. En hel långfilm med Charles Martinet som röstar med lika överdriven stereotypisk italiensk brytning hade inte funkat utan bara blivit extremt påfrestande i längden. Inser folk som klagar inte detta? Dessutom är det STOR skillnad på enstaka utrop och korta fraser som "Yihaa!", "Yahoo!", "It's a me, Mario!" och proper dialog i en hel film och det finns inget som säger att Martinet hade klarat av en så stor roll. Tittar man på hans cv så har han mest haft mindre roller som röstskådespelare, som den gula fågeln i Anastasia t ex. Pratt har å andra sidan erfarenhet av stora röstroller, som Emmet i Lego-filmerna. Inser folk inte detta? Dessutom har jag sett att många klagar på att Chris Pratt själv inte är italienare... Okej, men gissa vad? Charles Martinet är heller inte italienare. Inser folk inte detta? För övrigt hör man ju att Pratts Mario pratar mer med en Brooklyn-dialekt vilket ju faktiskt är helt i enighet med "the lore" runt Mario-spelen och en kul throwback till oss som minns den gamla spelfilmen och allt vad det heter. Inser folk inte detta heller?

signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag utgår ifrån att det är någon filur från verkligheten som sugs in i Super Marios universum. Starten på trailern där Mario är helt förundrad över svamparna och resten av karaktärerna får mig att tro att detta inte rör sig om en ren tolkning av Mario som karaktär, utan någon som helt enkelt råkat hamna i den kroppen inuti den världen. Lite "reborn in another world" med Super Mario-tema.

Va? Mario är från New York och råkar dras in i Mushroom Kingdom, är väl precis samma som det har varit både i barnböcker och gamla TV-serien?

Medlem

Ser svinbra ut!

Medlem

Jag fattar inte heller varför folk blir irriterade på rösten? I spelen pratar han ju knappt och de gamla filmerna var ju så usla att de borde begravas och glömmas bort för alltid.
Den filmen ser jag fram emot, ska bli kul att se med barnen. Sitter och drömmer lite också om en framtid där ett mariospel ser ut sådär.. Fan va läckert.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag utgår ifrån att det är någon filur från verkligheten som sugs in i Super Marios universum. Starten på trailern där Mario är helt förundrad över svamparna och resten av karaktärerna får mig att tro att detta inte rör sig om en ren tolkning av Mario som karaktär, utan någon som helt enkelt råkat hamna i den kroppen inuti den världen. Lite "reborn in another world" med Super Mario-tema.

Så här kan det nog vara. Och att Pratts röst kanske blir mer och mer lik Marios när de andra karaktärerna reagerar på "varför han pratar så konstigt?"

Medlem

Såg ju rätt så bra ut!
Men är inte ett stort Mario-fan så kommer nog inte se filmen på bio utan väntar tills den kommer till nån streamingtjänst.
Vad gäller Chris Pratts röstskådespelarinsats så kan det ju ha varit meningen från början att han skulle låta mer som Mario i spelen men han fick aldrig till det bra så det bestämdes att han skulle göra en vanlig röst istället.

Medlem

Brukar inte se animerade filmer men denna ska jag se! Inte på bio men sen så.

Medlem
Skrivet av Therant:

Usch! Ser inte alls ut som den gamla Super Mario filmen, och kommer förmodligen inte va hälften så bra. Luktar flopp…….

Precis, är ingenting heligt längre?!
#NotMyMario

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Va? Mario är från New York och råkar dras in i Mushroom Kingdom, är väl precis samma som det har varit både i barnböcker och gamla TV-serien?

Jag har ingen koll på varken några barnböcker eller någon gammal tv-serie. Inte helt säker på vad det är du frågar.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Så här kan det nog vara. Och att Pratts röst kanske blir mer och mer lik Marios när de andra karaktärerna reagerar på "varför han pratar så konstigt?"

Hade ändå varit ganska kul xD

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv

Själv skiljer jag på mitt spelintresse och mitt film intresse. Känner inget intresse för att se den här filmen.

Jag vill kontrollera Mario. Han ska inte få kontrollera sig själv (JK)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Själv skiljer jag på mitt spelintresse och mitt film intresse. Känner inget intresse för att se den här filmen.

Jag vill kontrollera Mario. Han ska inte få kontrollera sig själv (JK)

För egen del spelar det ingen roll vad jag själv tycker. Det finns ingen chans att inte båda barnen kommer att vilja se den här på bio. Och med premiär i april så om den spelar under påsklovet dessutom (när är påsk nästa år egentligen?), då är den saken avgjord.

Medlem

Såg ju sketabra ut! Av nån anledning trodde jag att den inte skulle va animerad^^.

Gnällkuk

Illumination är riktigt bra, ser ut att bli en riktigt bra rulle som fångar känslan men som andra är inne på så undrar man ju en hel del angående Marios röst.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ja rösten på Mario kändes off, den kunde iaf haft lite italiensk brytning, men förhoppningsvis en vanesak... Annars såg det riktigt bra ut!

Att den italienska brytningen skulle försvinna var ju givet från början. I en tid där kulturell appropriering nämns var och varannan vecka känns det inte särskilt fräscht. Det är ju troligtvis huvudanledningen till att de bytte skådis öht. Det är en sak om Nintendo kör sitt race i spelen, men Hollywood är betydligt mer försiktiga med sådant idag.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Skrivet av Proximately:

Jag har ingen koll på varken några barnböcker eller någon gammal tv-serie. Inte helt säker på vad det är du frågar.

Det är inget nytt med Mario från riktiga världen, det finns exempel på det redan på slutet av 80-talet. När Martinet skulle göra audition så fick han även det som instruktion för vad dem sökte:

"Mario has been voiced by Charles Martinet since 1992. When he crashed the audition,[43] the directors were preparing to close for the night, already packing up when he arrived. He was prompted with "an Italian plumber from Brooklyn"; when he heard the phrase, he immediately thought of a stereotypical Italian American with a voice similar to that of a mobster."

Så jag menar alltså att det du skrev från början är så det har varit i många fall och även i ett av spelen(Mario is missing).

Rösten i trailern kanske som sagt sammanfaller mer med spelen under vissa omständigheter.
Så länge det låter ok så har jag dock inget behov av att det behöver vara precis samma, bara det inte låter skit. Känner mig fortarande rätt neutral, vi får se vart det tar vägen. Kommer nog se den i vilket fall, men kanske inte vid releasen

ELF
Medlem

Ser ut att kunna bli riktigt bra.
Håller med om Marios röst. Skulle ha varit en lätt italiensk brytning iaf. Men jag överlever, det låter som att denna funkar.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Ser kul ut, ska definitivt ses! (kanske inte på bio då)

Skribent
Skrivet av waeress:

En sak kan man ge filmen, och det är att Roxette i alla fall gjorde en rätt bra låt till filmen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av insilence:

Tror på flopp,
Den ser ju ursnygg ut men jag tror människor generellt har svårt att se sina spel-minnen bli film och tolkas annorlunda.

Många bokslukare säger ju att boken alltid är bättre exempelvis, är väl lite samma sak.
När man byter medie så byts ju också ens egna bild av en karaktär.

Men jag kanske bara svamlar

Det känns som vi kommit ifrån att det måste vara på ett visst sätt när man gör film av något.

Dvs man tar varumärket och försöker/kan göra något bra med det istället för att göra det alla förväntar sig.

Se bara på hur Sonic har lyckats få en skjuts, vi lever i en ny era med en ny publik. Vi äldre har ett annat sätt och andra förväntningar.
Tror man får lägga dessa åt sidan även när det gäller en sån historisk karaktär som Mario. De försöker bara anpassa saker
till de nya tiderna, tycker att det ska bli spännande och se.

Moderator
Skrivet av Ghost Writer:

Jag förstår ärligt talat inte vad folk har emot Pratt eller vad folk egentligen förväntade sig av rösten. En hel långfilm med Charles Martinet som röstar med lika överdriven stereotypisk italiensk brytning hade inte funkat utan bara blivit extremt påfrestande i längden. Inser folk som klagar inte detta? Dessutom är det STOR skillnad på enstaka utrop och korta fraser som "Yihaa!", "Yahoo!", "It's a me, Mario!" och proper dialog i en hel film och det finns inget som säger att Martinet hade klarat av en så stor roll. Tittar man på hans cv så har han mest haft mindre roller som röstskådespelare, som den gula fågeln i Anastasia t ex. Pratt har å andra sidan erfarenhet av stora röstroller, som Emmet i Lego-filmerna. Inser folk inte detta? Dessutom har jag sett att många klagar på att Chris Pratt själv inte är italienare... Okej, men gissa vad? Charles Martinet är heller inte italienare. Inser folk inte detta? För övrigt hör man ju att Pratts Mario pratar mer med en Brooklyn-dialekt vilket ju faktiskt är helt i enighet med "the lore" runt Mario-spelen och en kul throwback till oss som minns den gamla spelfilmen och allt vad det heter. Inser folk inte detta heller?

Du har rätt. Dock tycker jag det finns bra exempel på hur man hade kunnat få en Mario-känsla ändå.

Charles Martinet hade inte fungerat i en långfilm. Hans röst passar bäst för korta fraser. Därtill gillar jag inte på något sätt att Chris Pratt bara låter som sig själv. Det känns inte som att han gör något med rösten, gentemot Jack Black.

Franska versionen tycker jag gjort bästa jobbet av det vi fått hittils. Man får lite ljud som man känner igen från spelen, typ skrik och annat. Mario har en lite vardaglig röst med små vinkar till hans gestaltering i spelen.

Chris Pratt känns inte som Mario på något sätt. Känslan jag får när jag hör hans röst är att han pratar med sina polare med någon NYC-brytning.

Jag är inte positivt inställd till hans röstskådpelseri just nu, men efter att få se och höra mer hoppas jag det kommer kännas bättre.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag gillade den filmen när den kom. Låg precis rätt i tiden för mig just då. Hade spelat spelen några år tidigare så de var fortfarande relativt färska i minnet men började tycka att de kändes för barnsliga. Då dök den här filmen upp, mörk Sci-Fi men med karaktärer från spelen. Är dock helt med på att det inte alls skulle falla dagens ungdomar i smaken.

Medlem

Många som jämför med Sonic men jämför man inte äpplen och päron då? Mario ser ut att vara helanimerad precis som Minions. Sen vet jag inte vad som räknas som bra men Sonic har bara lyckats få ihop 6.5 på IMDB i min bok är det på sin höjd en 5a.

Håller helt med om rösten, det där kunde de gjort bättre, räcker att se uberpwnage2.0 post så förstår man skillnaden eller för den delen spela några Mario spel. Det är inte helt ovanligt att väljer kända skådespelare till röster i animerade filmer och ganska ofta reflekterar de lite hur den personen är, så verkar även vara fallet här. Jo jag vet att skådespelare ska spela sin roll men man kommer aldrig ifrån att de har sin egen stil vilket man inte helt sällan häver fram i animerade filmer. Jag som spelat mario spel i 20-30 år fick ingen Mario känsla här. Undra hur rösten kommer låta i Japanska versionen.

Det finns dock ingen anledning att argumentera om det, vänta och se vad det blir av det.

Medlem

Säga vad man vill om Chris Pratt som Mario, men Jack Black som Bowser var verkligen en fullträff

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du har rätt. Dock tycker jag det finns bra exempel på hur man hade kunnat få en Mario-känsla ändå.

Charles Martinet hade inte fungerat i en långfilm. Hans röst passar bäst för korta fraser. Dock gillar jag inte på något sätt att Chris Pratt bara låter som sig själv. Det känns inte som att han gör något med rösten, gentemot Jack Black.

Franska versionen tycker jag gjort bästa jobbet av det vi fått hittils. Man får lite ljud som man känner igen från spelen, typ skrik och annat. Mario har en lite vardaglig röst med små vinkar till hans gestaltering i spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=FB7EURvKhA4

Chris Pratt känns inte som Mario på något sätt. Det känns som att han pratar med sina polare med någon NYC-brytning.

Jag är inte positivt inställd till hans röstskådpelseri just nu, men efter att få se och höra mer hoppas jag det kommer kännas bättre.

Hehe, det är som nån kommentera på YT: "wow Mario did such a good job at voicing Chris Pratt!"

Fransmannens röst blandar den ljusa delen i rösten från Martinet utan att låta som att varje ord är interjektioner och samtidigt så låter han inte "kvinnlig" utan mer som Charles Martinets Mario. Tråkigt att amerikanarna alltid ska förstöra filmer med "kändisar" på detta vis.

Visst kommer man att vänja sig troligen rätt fort men fransmannens röstskådespeleri (eller bara lämpligare val av röstskådespelare från början?!) är den bästa tolkningen - enligt mig - av hur Super Mario skulle låta vardagligt inklusive sina klassiska interjektioner skapade av Charlines Martinet.

Den stora frågan för oss svenskar: Vem ska dubba Mario i Sverige? Björn Gustafsson? Leif GW Persson? Mikael Persbrandt? Och har vi ens någon som kan ge en "growlande" röst åt Bowser precis som Jack Black? 🤔

Avstängd
Skrivet av Robilitoow:

Säga vad man vill om Chris Pratt som Mario, men Jack Black som Bowser var verkligen en fullträff

1337% medhåll! Även Toads röst funkar och det lilla jag hörde av Luigi låter mer som Luigi skulle låta än vad Mario låter just nu. Seth Kong undrar jag dock över!

Fransmannens röst är den bästa tolkningen av hur Mario skulle låta vardagligt utan att det låter för störande med alla interjektionsljud baserade på Martinet.

Avstängd

Här jämförs 9 olika språk:

Franska versionen är den bästa vardagliga tolkningen av Charles Martinet enligt mig.

Alla andra - likt engelska versionen - låter för basiga. Den luftiga ljusheten saknas.

Aldrig att det inte skulle finnas minst en erfarenhet+känd skådespelare i USA som skulle ha samma grundläggande röst likt fransmannen.

Detta är bara Hollywood being Hollywood och jag hoppas att Crisp Rat får kritik så att han re-recordar - eller byts ut - innan premiär.

Inaktiv
Skrivet av Mortyman:

För egen del spelar det ingen roll vad jag själv tycker. Det finns ingen chans att inte båda barnen kommer att vilja se den här på bio. Och med premiär i april så om den spelar under påsklovet dessutom (när är påsk nästa år egentligen?), då är den saken avgjord.

Månen bestämmer när det sker

Medlem
Skrivet av adrii:

Det känns som vi kommit ifrån att det måste vara på ett visst sätt när man gör film av något.

Dvs man tar varumärket och försöker/kan göra något bra med det istället för att göra det alla förväntar sig.

Se bara på hur Sonic har lyckats få en skjuts, v

Sonic filmen blev ju ändrad pga alla klagomål. Skulle vi ha fått ugly sonic och vi ska vara nöjd med det? Nu har Mario ändå samma ansikte men en ny röst. Frågan är, tänker de förnya Marios röst i framtida spel också? Lets-e-go!

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Men för i helvete, Mario hade likväl kunnat prata på Östgötska eller framfört det han vill i form av en dans och det hade varit lika illa.

MARIO SKA HA ITALIENSK BRYTNING CAPICHE

signatur
123
Skriv svar