25 miljoner Playstation 5 sålda
"Tjänsten hade 45,4 miljoner prenumeranter och 102 miljoner aktiva användare det senaste kvartalet"
Det är väl ändå PSN som har 102 miljoner aktiva i månaden och inte Plus?
För övrigt säger Sony att de fortfarande siktar på att nå 18 miljoner konsoler detta räkenskapsår. Att de har ett rekordkvartal någonsin för en konsoltillverkare gällande intäkter och vinsten ändå halveras kanske indikerar att de tillverkar väldigt många konsoler samt PSVR2 som ska säljas detta och nästa kvartal och drar på sig kostnader den vägen?
"Tjänsten hade 45,4 miljoner prenumeranter och 102 miljoner aktiva användare det senaste kvartalet"
Det är väl ändå PSN som har 102 miljoner aktiva i månaden och inte Plus?
För övrigt säger Sony att de fortfarande siktar på att nå 18 miljoner konsoler detta räkenskapsår. Att de har ett rekordkvartal någonsin för en konsoltillverkare gällande intäkter och vinsten ändå halveras kanske indikerar att de tillverkar väldigt många konsoler samt PSVR2 som ska säljas detta och nästa kvartaloch drar på sig kostnader den vägen?
Rätt, 102 miljoner gäller PS Network. Har förtydligat. Tack.
Känslan är att försäljningen fortfarande är lika stor som antalet konsoler de kan tillverka. Får de fart på produktionen så att man kan spontanköpa en i butik blir det riktigt intressant att se vad som händer.
Xbox antar jag säljer ändå ett snäpp långsammare.
MS gick nyligen ut med att Xbox har en "install base" på 63,7 miljoner.
Om vi räknar med att Xbox One sålde drygt 50 miljoner så har Series S/X sålt 10-12 miljoner eller så.
Om vi räknar med att Xbox One sålde drygt 50 miljoner så har Series S/X sålt 10-12 miljoner eller så.
14 miljoner i mars för xbox series säkert någon/några fler nu.
https://gameworldobserver.com/2022/04/18/xbox-series-xs-reach...
Hoppas man kan få tag på en snart utan att behöva betala dubbla ..
Det har du kunnat rät så länge, gå in på media market, vill du ha en får tag i en lätt
Spela spel är kul ibland.
14 miljoner i mars för xbox series säkert någon/några fler nu.
https://gameworldobserver.com/2022/04/18/xbox-series-xs-reach...
...enligt VGChartz - en sajt känd för att ha fel samt att de ofta överskattar Xbox-försäljning då de verkar få det mesta av sin info från USA.
Att den skulle ha sålt 14 miljoner redan i april låter osannolikt. Då måste Xbox One sålt betydligt sämre än vad någon tror.
Ingår inte folk som lirar PC i "install base"? Ganska många miljoner som tankar GamePass-spel på PC.
...enligt VGChartz - en sajt känd för att ha fel samt att de ofta överskattar Xbox-försäljning då de verkar få det mesta av sin info från USA.
Att den skulle ha sålt 14 miljoner redan i april låter osannolikt. Då måste Xbox One sålt betydligt sämre än vad någon tror.
Kanske tog bara en siffra jag hittade på flera ställen när jag googlade. Men du kanske har rätt. Vad menas med "install base" Antalet sålda enheter eller antalet aktiva?
Det har du kunnat rät så länge, gå in på media market, vill du ha en får tag i en lätt
Hmmm.. Hittar inget på deras hemsida
Kanske tog bara en siffra jag hittade på flera ställen när jag googlade. Men du kanske har rätt. Vad menas med "install base" Antalet sålda enheter eller antalet aktiva?
Jag antar att de lägger ihop antalet sålda Xbox One och Series S/X.
MS påstod även att PS har en install base på 151 miljoner. Jag antar att de även räknat med Vita för att få siffran att se större ut (detta var i ett dokument till brittiska konkurrensmyndigheten).
Ingår inte folk som lirar PC i "install base"? Ganska många miljoner som tankar GamePass-spel på PC.
Nja, de pratar om Xbox. Om siffran skulle inkludera PC-spelare så skulle Xbox gå så dåligt att de sannerligen lagt ner redan.
MS påstod även att PS har en install base på 151 miljoner. Jag antar att de även räknat med Vita för att få siffran att se större ut (detta var i ett dokument till brittiska konkurrensmyndigheten).
Ok inte mycket till pålitliga siffror då.
Mmm, låter väldigt rimligt mot vad man hade på känn. Så Xbox slirar på drygt hälften av takten som PS5 och Switch sålt. Inte helt otroligt, de kommer nog aldrig komma tillbaka till det momentum de hade med 360, känns som de aldrig får till det där med exklusiva spelen hur än de gör.
Nja, de pratar om Xbox. Om siffran skulle inkludera PC-spelare så skulle Xbox gå så dåligt att de sannerligen lagt ner redan.
Okej kanske missuppfattar "install base" ;p
Mmm, låter väldigt rimligt mot vad man hade på känn. Så Xbox slirar på drygt hälften av takten som PS5 och Switch sålt. Inte helt otroligt, de kommer nog aldrig komma tillbaka till det momentum de hade med 360, känns som de aldrig får till det där med exklusiva spelen hur än de gör.
Enligt Satya Nadella har Xbox Series X/S sålt bättre än alla andra Xbox-konsoler under motsvarande tid, så det borde gå att räkna ut ungefär var den ligger. 10-12 miljoner låter spontant lite lågt.
Enligt Satya Nadella har Xbox Series X/S sålt bättre än alla andra Xbox-konsoler under motsvarande tid, så det borde gå att räkna ut ungefär var den ligger. 10-12 miljoner låter spontant lite lågt.
Jo men marknaden växer ju, så vore ju förstås väldigt märkligt om Xboxen Serien X sålt långsammare än första Xboxen som nådde svindlande 24M på fyra år. 10-12M är väl dock i bästa fall marginellt högre/snabbare försäljning än Xbox One...så stämmer det så är det ju faktiskt lite av ett större fiasko, även om de kommer slå i alla fall Wii U på fingrarna.
Jo men marknaden växer ju, så vore ju förstås väldigt märkligt om Xboxen Serien X sålt långsammare än första Xboxen som nådde svindlande 24M på fyra år. 10-12M är väl dock i bästa fall marginellt högre/snabbare försäljning än Xbox One...så stämmer det så är det ju faktiskt lite av ett större fiasko, även om de kommer slå i alla fall Wii U på fingrarna.
Xbox 360 sålde ju bra, och Xbox One hade en rätt bra start, om jag minns rätt. Så det är snarare de och inte den allra första Xbox som är relevanta att jämföra med.
Xbox 360 sålde ju bra, och Xbox One hade en rätt bra start, om jag minns rätt. Så det är snarare de och inte den allra första Xbox som är relevanta att jämföra med.
Jo de har du ju delvis sant i. Men man vet ju aldrig hur Microsoft räknar sina "hints" om hur mycket konsoler de säljer numera. Skulle inte förvåna mig om de med "bäst säljande Xbox någonsin" menar Xbox Series-konsolerna, Xbox One samt abonnemangen på Gamepass och Live Guld sammanslaget. Alltså något i stil med "Xbox Family" gör totalt sett bättre än försäljningen av Xbox 360. Konsoltillverkarna brukar väl av tradition alltid börja trolla med försäljningssiffrorna när det går sämre än konkurrensen.
Hmmm.. Hittar inget på deras hemsida
I en butik alltså, ej nätet
Spela spel är kul ibland.
Jo de har du ju delvis sant i. Men man vet ju aldrig hur Microsoft räknar sina "hints" om hur mycket konsoler de säljer numera. Skulle inte förvåna mig om de med "bäst säljande Xbox någonsin" menar Xbox Series-konsolerna, Xbox One samt abonnemangen på Gamepass och Live Guld sammanslaget. Alltså något i stil med "Xbox Family" gör totalt sett bättre än försäljningen av Xbox 360. Konsoltillverkarna brukar väl av tradition alltid börja trolla med försäljningssiffrorna när det går sämre än konkurrensen.
Ja, vi vet inte, det är sant. Svårt att säga så mycket när Microsoft inte delar med sig av konkreta siffror. Nintendo är verkligen undantaget, de rapporterade försäljningssiffror helt öppet även under de katastrofala Wii U-åren.
Lite svårt att säga något om hur det går när allt de producerar ändå säljer slut direkt.
Går fortfarande inte att gå in i butik och köpa en konsol, om man inte har väldigt mycket tur eller har läst på innan.
Julhandeln har väl knappt börjat än heller så det lär ju börja bli ännu större tryck snart.
Nu när komponentbristen kommer svalna av rejält så räknar jag med att det bör bli betydligt större tillgång redan nästa år.
RTX X080 kostar dubbelt så mycket som föregående generation samtidigt som den disponibla inkomsten(Inflation) och efterfrågan över lag är betydligt lägre(påväg ur pandemin), så det bör finnas gott om utrymme för tillverkning framöver.
Det verkar också finnas stora lager av RTX 3xxx kretsar över också. Sedan så har det väl börjat byggas en hel del fabriker i och med kretsbristen och vissa bör väl börja tas i bruk redan 2024, så det kan se ganska ljust ut framöver.
Jag har bidragit med 3st av de iaf 😆.
Är väl knappast någon shortage längre? Har kunnat köpa minst 4st utöver de 3st jag redan köpt. Bara gått in i MediaMarkt och köpt en den senaste tiden då de står i en klknga. Visst så har det varit Standard Edition med Horizon Bundeln. Men iaf. Brist på konsoler, inte vad jag märkt. Köpt mina 3 inom loppet av 6månader
I en butik alltså, ej nätet
Okej, ska testa det! Men konstigt att det står ej i lager på hemsidan, alltså när man även kollar om PS5 i närmaste butik!
Tack för tipset oavsett!