Svensk pensionsfond stämmer Activision och Microsoft - "missgynnat aktieägarna"

Robot
Svensk pensionsfond stämmer Activision och Microsoft - "missgynnat aktieägarna"

Bobby Kotick beskylls för att försöka "rädda sitt eget skinn".

#activision, #bobby-kotick, #microsoft, #sjunde-ap-fonden


Medlem

Alla ska ha en del av kakan när tillfälle ges.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

2 fular fuskar leker tillsammans.
Börjar vara underhållande det här när många sätter sig emot.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Vilken jävla soppa!🍵

Medlem

"and players."
Bobby vill bara ha spelares hårt intjänade pengar, utöver det tror jag att han inte bryr sig ett dugg om spelare, it's all greedy business.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Medlem

$68,7 miljarder är inte ett lågt bud. Det är/var det högsta bud Activision Blizzard King kunde få vid den tiden. Nu efter succen med MW2 är aktiepriset mycket högre. Denna stämning kommer att avfärdas ganska snabbt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

$68,7 miljarder är inte ett lågt bud. Det är/var det högsta bud Activision Blizzard King kunde få vid den tiden. Nu efter succen med MW2 är aktiepriset mycket högre. Denna stämning kommer att avfärdas ganska snabbt.

Det enda som påverkar aktiekursen efter ett bud lagts är om marknaden tror att köpet går igenom eller inte.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det enda som påverkar aktiekursen efter ett bud lagts är om marknaden tror att köpet går igenom eller inte.

Det är inte så att det handlar om mera pengar. Budet är det budet är. Hade det lagts ett bud nu idag hade det förmodligen varit $77,8 miljarder.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Det är inte så att det handlar om mera pengar. Budet är det budet är. Hade det lagts ett bud nu idag hade det förmodligen varit $77,8 miljarder.

Vad baserar du det på? Microsoft budade ju 95$ per aktie i sitt köp

Medlem

"...and handing him a $400 million payout."

Jomen det är klart, det ska inte räcka med att rädda skinnet på honom, han ska ha 4 miljarder också. Helt sjukt.

Medlem

Jag hoppas det här köpet går i stöpet.
Mestadels för jag hoppas det skall ge en tydlig signal till de här stora aktörerna som MS och Sony och låta multiplatform publishers vara ifred.
Börjar bli olidligt trött på deras köphets.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Vad baserar du det på? Microsoft budade ju 95$ per aktie i sitt köp

Aktien var då värd, när budet las, $60. Jag har inte en aning om vad aktien är värd nu. Troligen mer än $60.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

$68,7 miljarder är inte ett lågt bud. Det är/var det högsta bud Activision Blizzard King kunde få vid den tiden. Nu efter succen med MW2 är aktiepriset mycket högre. Denna stämning kommer att avfärdas ganska snabbt.

Jag känner lukten av...vilt spekulerande? La de ut Activision på e-bay för att se vem som gav mest, och MS vann eller? Jag tycker inte heller att 68,7 miljarder dollar är ett lågt bud, men relaterat till vad? Det står ju i texten...MS utnyttjade ju Activisions dåliga läge och la ett bud med ett saftigt erbjudande till Kotic personligen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag känner lukten av...vilt spekulerande? La de ut Activision på e-bay för att se vem som gav mest, och MS vann eller? Jag tycker inte heller att 68,7 miljarder dollar är ett lågt bud, men relaterat till vad? Det står ju i texten...MS utnyttjade ju Activisions dåliga läge och la ett bud med ett saftigt erbjudande till Kotic personligen.

Utnyttjade är ju ett starkt ord. De lade ett bud baserat på situationen Activision befann sig i, hade någon annan velat betala mer hade det garanterat varit fritt fram att komma med ett bud.

Det fula i det hela är väl om något grejen med Kotick.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Ender:

"...and handing him a $400 million payout."

Jomen det är klart, det ska inte räcka med att rädda skinnet på honom, han ska ha 4 miljarder också. Helt sjukt.

Mycket ska ha mer så klart.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det så att man menar att Kotiks agerande innan budet ska ha gjort honom opålitlig SOM styrelse ledare.

Och delar av ledningen lika så... För där kan det finnas ett argument att ogiltigförklara dealen.

Annars ser jag inte hur det här skulle gå hem?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Går att göra ett argument för att svensk pensionsfond gör exakt samma sak nu, att "utnyttja" situationen.

Avstängd

Jag älskar Bobby Kotick. Han viker sig inte för Twittermobben!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket ska ha mer så klart.

Så är det ju. Tjänar man så löjliga summor så är ju inte EN miljard mycket att komma med...4 är mer rimligt
...mycket mer rimligt.

Inaktiv
Skrivet av Loriander:

Jag älskar Bobby Kotick. Han viker sig inte för Twittermobben!

Avstängd

Va?

Medlem
Skrivet av Ender:

"...and handing him a $400 million payout."

Jomen det är klart, det ska inte räcka med att rädda skinnet på honom, han ska ha 4 miljarder också. Helt sjukt.

Det är vad han får betalt när han säljer sina EGNA aktier i Activision. han har väldigt många sådana, så det är inga konstigheter

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är inte så att det handlar om mera pengar. Budet är det budet är. Hade det lagts ett bud nu idag hade det förmodligen varit $77,8 miljarder.

Så enligt dig är stämningen korrekt?

Activisions ledning borde ha vetat att aktiens värde var på väg upp och har således lurat aktieägarna genom att lite snabbt "pusha" igenom ett bud från MS?

Medlem
Skrivet av Margy:

Så enligt dig är stämningen korrekt?

Activisions ledning borde ha vetat att aktiens värde var på väg upp och har således lurat aktieägarna genom att lite snabbt "pusha" igenom ett bud från MS?

Nej nej. Stämningen är inte korrekt. 98% röstade för att sälja. Dem 2% vill få mera i utdelning av dem ca $69 miljarder. Denna stämning kommer att avfärdas ganska snabbt och dem, AP7, kan säkert försöka att överklaga till deras version av Hovrätt. Men troligen kommer dem inte att göra något åt det. För det finns inget att göra.

Medlem

Tror inte det kommer leda någonstans, att MS lade ett bud på activision vid den tidpunkten är fullt rimligt. Du säljer inte en bostad i dåliga tider utan man köper helst och så även här.

Att MS och sony köper upp studios ser jag mest som positivt 2 bra aktörer inte minst sett till MS köp senaste 2 åren dom låter studiona vara och jobba fritt samt pumpar in pengar men ändrar väldigt lite i struktur. Även detta har gett oss lite remakes på härliga titlar.

Ser man till Activision och EA är det tvärtom, det köttas och slaktas, pengar ska in snabbt ska det gå spelen har pressade schema och släpps gärna i skit stadie för patchas 1 år framåt.

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är vad han får betalt när han säljer sina EGNA aktier i Activision. han har väldigt många sådana, så det är inga konstigheter

Hmm, kanske det. med tanke på formuleringen så undrar jag i så fall om det är enligt rådande kurs eller inte.

Medlem

Kan nån förklara, vad har en svensk statlig pensionsfond med Activision Microsoft köpet att göra?

Är det medlemmar i svensk statlig pensionsfond som har aktier i Activision som nu klagar på köpet ? låter helt bisarrt


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem
Skrivet av Ender:

Hmm, kanske det. med tanke på formuleringen så undrar jag i så fall om det är enligt rådande kurs eller inte.

Det är baserat på vad MS skulle betala/aktie,.. stod 95$ nånstans i tråden...
Google säger att han har 4 miljoner aktier 4 mille x 95= 380 mille

12
Skriv svar