The Callisto Protocol

Medlem

Problemen på PC handlar om stutter pga shader cashing. Som i alla andra UE4-spel…

Medlem

Förbokat sedan länge för hypen är hög
Döm om min förvåning i går kväll då jag kollade leverans status på webhallen Inte skickat
Likadant var det med evil west Vet inte vad som hänt med webhallen Blev avbokning och ger mig ut och inhandla någon annanstans

Medlem

Vart drar man gränsen för att ett spel är för likt ett annat? Av vad jag sett ser The Callisto protocoll ut som ett moddat dead space med egna ingredienser. Men är inte detta generellt för nästan dom flesta spelserier idag?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror tyvärr Jacob rör sig lika stelopererat med mus och tangentbord. Det är inte handkontrollen det är fel på utan hur "tung" och seg gubben känns.

och nej, jag klarar mig utan VR-mod till det här spelet. Det är obehagligt nog utan!

Jo hur gubben rör sig kanske, men vrida runt siktet blir smidigare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

blir ett köp


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är riktigt taggad på det här men de blandade betygen avskräcker lite - 5 och 6/10 på en del håll. Tror inte att det är ett dåligt spel men kanske inte värt fullpris trots allt. Har en hel del att spela just nu så får bli ett köp nästa år.

Måste säga att det ser vansinnigt snyggt ut. Lär ju vara ett av de grafiskt mest imponerande spelen i år?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Är riktigt taggad på det här men de blandade betygen avskräcker lite - 5 och 6/10 på en del håll. Tror inte att det är ett dåligt spel men kanske inte värt fullpris trots allt. Har en hel del att spela just nu så får bli ett köp nästa år.

Måste säga att det ser vansinnigt snyggt ut. Lär ju vara ett av de grafiskt mest imponerande spelen i år?

Jag har samma känsla. Det ser jättefränt ut och jag har sett fram emot lanseringen. Men var inte beredd på ljummen betygsättning.

Bra recession var det iallafall, och jag är tacksam att FZ tar upp ljudbilden.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Jag spelade förvisso igenom hela det första Dead Space, men jag tyckte aldrig att det var mer än mediokert, så jag skippar nog detta.

första dead space på den tiden var riktigt bra, var lite klagomål på kontroller men själva spelet var ju rätt så välgjort, speciellt ljudet fick dom till bra, först vid tredje delen som spelet inte riktigt höll samma klass,tvåan var faktiskt också rätt så bra.

Medlem

Såg verkligen fram emot detta, kändes lite lurt när man fick höra att embargot för recensioner är samma dag som lanseringen. Tråkigt nog lutar det mot att lämna tillbaka spelet senare.

Medlem
Skrivet av Tobhah:

Problemen på PC handlar om stutter pga shader cashing. Som i alla andra UE4-spel…

aha är det darför ? ja men folk spelar på bra pc läste jag på steam, ska det verkligen lagga så pass illa ? är ju inte ok...

oavsett så är det trist, många lär ju köra en halvtimma och göra massa refunds...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

första dead space på den tiden var riktigt bra, var lite klagomål på kontroller men själva spelet var ju rätt så välgjort, speciellt ljudet fick dom till bra, först vid tredje delen som spelet inte riktigt höll samma klass,tvåan var faktiskt också rätt så bra.

Jag förmodar att problemet för mig ligger i själva premissen. Jump scares roar mig inte alls, och för övrigt så skrämmer inte skräckspel mig överhuvudtaget. Så genren som sådan är inte särskilt intressant för mig.

Min främsta behållning från Dead Space var att det var en hyfsad shooter. (Men inte mer.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Känns som att man kan säga ett stort grattis till er som gillar genren! Ser vansinnigt snyggt och stämningsfullt ut. Själv är jag alldeles för harig för att spela den här typen av spel 🙂


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Känns som att man kan säga ett stort grattis till er som gillar genren! Ser vansinnigt snyggt och stämningsfullt ut. Själv är jag alldeles för harig för att spela den här typen av spel 🙂

Jag har aldrig förstått det där med att man inte spelar för att det är för läskigt. Man kan ju liksom inte bli anfallen genom skärmen.

Medlem

+"Fantastisk ljudbild"

Fasen, måste testa spelet nu då jag nyligen skaffat Arcam förstärkare och kör med 5.2.4 konfiguration i min lilla hemmabio. 🙂👍

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har aldrig förstått det där med att man inte spelar för att det är för läskigt. Man kan ju liksom inte bli anfallen genom skärmen.

He, he, då har du aldrig spelat skräckspel i VR...😁

Moderator | Testpilot
Skrivet av landahl:

Jag har aldrig förstått det där med att man inte spelar för att det är för läskigt. Man kan ju liksom inte bli anfallen genom skärmen.

Konstig take ändå kan jag tycka. Folk har olika smak, och vissa tycker bara det blir för obehaligt att spela när det ska vara massa höga ljud, mörker och monster av olika slag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Blev nyligen klar med Resident Evil 2 remaken och har sug på mer överlevnadsskräck så detta blir nog ett köp

Medlem

Drog igång detta på PS5. Känns inte som att det går i 60 fps. Hittar inget om performance mode i inställningarna. Någon som vet vart man aktiverar performance mode? Googlar som en tok.

Eller har jag blivit knäpp och inte kan se skillnad på 30-40 fps och 60 fps...?

Bra recension btw!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

aha är det darför ? ja men folk spelar på bra pc läste jag på steam, ska det verkligen lagga så pass illa ? är ju inte ok...

oavsett så är det trist, många lär ju köra en halvtimma och göra massa refunds...

Det är inte OK alls och drabbar alla system oavsett om man sitter med ett 4090 eller ett 1080. Endast utvecklarna kan fixa detsamma. Troligen fungerar spelet bättre på steam deck då valve via kompabilitetslagret cashar shaders och tar med i nedladdningen

Medlem

Nackdelen med förboka fysisk version, speciellt när de man beställer ifrån är lite väl optimistiska med leverandstiden o skickar dagen innan, men visar sig det krävs en extra vardag speciellt nu juletid då det är högtryck på paket som skickas. Extra surt om releasedagen är en fredag så man får vänta ända till måndag.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Drog igång detta på PS5. Känns inte som att det går i 60 fps. Hittar inget om performance mode i inställningarna. Någon som vet vart man aktiverar performance mode? Googlar som en tok.

Eller har jag blivit knäpp och inte kan se skillnad på 30-40 fps och 60 fps...?

Bra recension btw!

Gå in i options och graphics så ska det finnas permormancemode som är avstängd som default. Spelar på series x men det borde vara samma på ps5.

Medlem

Hittar inget om performance under graphics.. har Brightness, gamma, motion blur och Film grain.

Dock verkar bilden flyta på bättre nu än i början. Hade lite konstiga bildbuggar redan under uppstartscenerna. Så misstänker bilden kanske går som den ska nu...

Medlem
Skrivet av Knalle:

. Tror inte att det är ett dåligt spel men kanske inte värt fullpris trots allt.

Kan vara värt att nämna att fullpris är 550kr för Callisto Protocol.

Med tanke på att flesta ligger runt 700-800kr numera så tycker jag det definitivt är värt fullpriset.

Skribent
Skrivet av A1200G:

+"Fantastisk ljudbild"

Fasen, måste testa spelet nu då jag nyligen skaffat Arcam förstärkare och kör med 5.2.4 konfiguration i min lilla hemmabio. 🙂👍

Jag spelade med hörlurar och spelet utnyttjade verkligen det. Det gick att höra vart i 3d-miljöerna kommer ifrån och då kör jag bara med ett par rätt vanliga hörlurar i 1000 kr-klassen.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

Hittar inget om performance under graphics.. har Brightness, gamma, motion blur och Film grain.

Dock verkar bilden flyta på bättre nu än i början. Hade lite konstiga bildbuggar redan under uppstartscenerna. Så misstänker bilden kanske går som den ska nu...

Vissa options finns bara tillgängliga om du är ute i startmenyn och inte inne i spelet. Men då talar jag från Xbox-versionen, kan inte svara för PS5.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Damp ner i brevinkastet precis! Trist att man måste åka och jobba kväll nu bara....

Medlem
Skrivet av Maggot:

Damp ner i brevinkastet precis! Trist att man måste åka och jobba kväll nu bara....

Vart beställde du ifrån?

Jag beställde från Inet och verkar få vänta till nästa vecka

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vart beställde du ifrån?

Jag beställde från Inet och verkar få vänta till nästa vecka

vem beställer spel från inet... lol

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vissa options finns bara tillgängliga om du är ute i startmenyn och inte inne i spelet. Men då talar jag från Xbox-versionen, kan inte svara för PS5.

Tack. Performance mode går bara ändra från main menu och är avstängd som default.

Nu är det bättre flyt. Blir så lätt åksjuk på låga FPS när jag flyttar kameran : )

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

Tack. Performance mode går bara ändra från main menu och är avstängd som default.

Nu är det bättre flyt. Blir så lätt åksjuk på låga FPS när jag flyttar kameran : )

Kanon!

Kameran är lite weird också i spelet, har haft svårt och sätta finger på vad som exakt är fel. Den känns bara lite konstig, vet inte om det är jag som inbillar mig?


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar