Metal Gear Solid Remake

Medlem
Metal Gear Solid Remake

Det har ryktats länge om en remake av klassikern Metal Gear Solid 3 exklusivt till PS5. Rykten forsätter att poppa upp och det senaste står spanska AreaJugones för, som dock hävdar att det är en remake av Metal Gear Solid 1 och inte trean som är på G. Ambitionen ska vara hög och vara lika omfattande som remaken av Demon's Souls som släpptes till PS5 i samband med dess release.

Eventuellt kommer en sådan remake att utannonseras under The Game Awards som går av stapeln nu på torsdag, natten till fredag.

Nyligen gick Hideo Kojima ut med en kryptisk bild på twitter som visar tre olika ikoner/loggor. Det spekuleras om att dessa representerar tre kommande spel från hans studio Kojima Productions: Death Stranding 2, Overdose och Metal Gear Solid. Kopplingen till MGS ska vara att den tredje loggan symboliserar en räv (FoxHound).

Vad tror ni? Är en remake på G och är det självaste Kojima som ligger bakom?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

NuZ
Testpilot

Skulle vara fett! Är ett fantastiskt spel som skulle passa bra i modern tappning


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Skulle vara fett! Är ett fantastiskt spel som skulle passa bra i modern tappning

Håller med.

Jag har inte spelat ettan sedan då det begav sig, alltså på Playstation 1. Missade remaken till Gamecube, hade inte konsolen tyvärr. Den verkar dock vara något av en vattendelare då utvecklaren tog sig lite för stora friheter. Något om att snake åker på en raket om jag inte missminner mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ojoj en remake av 1an med kojima vore hur bra som helst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freakon:

Håller med.

Jag har inte spelat ettan sedan då det begav sig, alltså på Playstation 1. Missade remaken till Gamecube, hade inte konsolen tyvärr. Den verkar dock vara något av en vattendelare då utvecklaren tog sig lite för stora friheter. Något om att snake åker på en raket om jag inte missminner mig.

Ja Twin Snakes är lite urflippad men mycket som orginalet gjorde lite dåligt med kontrollerna fixades i det. Lätt ett av de bästa spelen till GC


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av Freakon:

Håller med.

Jag har inte spelat ettan sedan då det begav sig, alltså på Playstation 1. Missade remaken till Gamecube, hade inte konsolen tyvärr. Den verkar dock vara något av en vattendelare då utvecklaren tog sig lite för stora friheter. Något om att snake åker på en raket om jag inte missminner mig.

Är ju inget vad Raiden gör senare i serien.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lite otippat om Kojima skulle ägna sig åt en remake, trodde att han var ganska mån om att alltid förnya sig och tänja på gränserna för spelande som medie. Skulle väl vara om han anser sig ha varit oförmögen att göra sin vision rättvisa på den tid då det begav sig, sett till den tidens tekniska begränsningar eller något tids- eller budgetmässigt.

Medlem

Tror inte vi kommer få se en Metal Gear Solid remake från Kojima Productions. Dels för att Hideo Kojima länge sagt att han vill skapa annat än Metal Gear Solid, och dels för att Konami fortfarande äger IP:t.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ja det känns väldigt långsökt att Kojima skulle leda MGS1 Remake, för han avslutade sitt kontrakt från Konami med "bad blood" i historiken och företaget äger varumärket. Men gör dem inget med varumärket så har jag för mig att ett annat företag kan utmana rättigheten till det efter X antal år utan nya produkter, men jag vet inte hur pass applicerbart det är gällande lagarna.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det cirkulerade ett rykte tidigare om att Bluepoint Games (Demon's Soul) skulle utveckla remaken. Dock har de själva sagt att dom inte vill göra ännu en remake utan snarare något nytt. Nu äger Sony studion och kanske har Sony köpt sig rättigheterna till MGS av Konami och Bluepoint blir så illa tvungna att anpassa sig?

Tycker också att det känns avlägset att Kojima skulle göra remaken, men ändå. Kanske. Om det är Sony som styr. Det skulle kunna fungera som en återupprättelse efter hur det blev med femman.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Med tanke på alla remakes som kommit hittills av populära och bra sålda PS1-spel (Crash Bandicoot, Spyro, Resident Evil, Tony Hawk's Pro Skater, Final Fantasy VII m.fl.) så är det väl egentligen bara en tidsfråga när Metal Gear Solid får samma behandling till dagens konsoler. Hade varit riktigt fint!

.. sedan saknas bara en ordentlig remake av Dino Crisis och Syphon Filter

Medlem
Skrivet av Westrr:

.. sedan saknas bara en ordentlig remake av Dino Crisis och Syphon Filter

Oh, Dino Crisis hade suttit riktigt fint. Gärna lika välgjort som remaken av Re2.

Önskar mig även ett nytt Crash team racing och åtminstone en remaster av Kula World.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Oh, Dino Crisis hade suttit riktigt fint. Gärna lika välgjort som remaken av Re2.

Önskar mig även ett nytt Crash team racing och åtminstone en remaster av Kula World.

Ja precis, hoppas det kommer efter remaken av RE4 (eller att Capcom redan har ett team som jobbar med det i dagsläget).

Tyckte remaken av CTR som kom 2019 var riktigt bra gjord så en sann uppföljare till det hade varit fint. Nästa spel med Crash lär väl utannonseras nu på The Game Awards fast det verkar bli något helt annat än racing. Och Kula World har jag för mig fanns med på någon demoskiva som följde med PS1an som man spelade ibland haha minnen.

Medlem

Om det är någonting som skulle få mig att köpa en PS5 så är det en Metal Gear Solid remake
Men skeptisk till att det kommer hända, och speciellt med Hideo vid rodret.

Vilken av de där logotyperna skulle kopplas till MGS? Känner inte igen någon av dem från Metal Gear spelen.

Medlem

Har folk glömt bort Kojima och Konamis relation? Han kommer aldrig få röra MGS längre.

Redaktör
Ponny

Med tanke på ALLT™ lär inte Kojima och Konami vela samarbeta igen. Oavsett hur oense de varit är de nog i alla fall överens om detta. Med detta sagt, det vore ändå fantastiskt om Metal Gear-skatten får leva vidare. En rejäl men värdig remake av MGS skulle kunna bli riktigt maffig.

Lite OT: Har svårt att föreställa mig ett nytt spel i serien utan Kojimas inblandning. Vem ska ens våga trampa vidare i hans fotspår?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Lite OT: Har svårt att föreställa mig ett nytt spel i serien utan Kojimas inblandning. Vem ska ens våga trampa vidare i hans fotspår?

Det finns så många spel att ta inspiration ifrån så jag tror inte att det skulle vara allt för svårt (spelutveckling är inte lätt så kommer aldrig vara lätt) att låta någon annan göra ett nytt MGS spel. Problemet är Konami, dom kommer lägga sig i för mycket och till slut kommer det inte längre kännas som ett MGS spel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med.

Jag har inte spelat ettan sedan då det begav sig, alltså på Playstation 1. Missade remaken till Gamecube, hade inte konsolen tyvärr. Den verkar dock vara något av en vattendelare då utvecklaren tog sig lite för stora friheter. Något om att snake åker på en raket om jag inte missminner mig.

Originalet är ett av de bästa spelen nånsin.
Men... är det kul att spela samma spel i tre olika versioner...?
Remake på remake.
Here we go again. Again.
Metal Gear Solid 5 gillar jag skarpt. Det gjorde nåt helt nytt med MGS.

Skribent

MGS: Remake börjar bli en stabil rykteslegend. Det dyker upp inför varje Game Awards och E3.

Jag hade gärna sett en regelrätt remake på det första spelet. Men det måste göras med omsorg och kärlek. Annars kan det kvitta.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är ju inget vad Raiden gör senare i serien.

https://youtu.be/WM33Hr94SKw

Haha, indeed 😂 Men jag gillade ändå Raidens soloäventyr, även om än det kändes lite over the top att kasta runt med robotar stora som finlandsfärjor 😅

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Med tanke på ALLT™ lär inte Kojima och Konami vela samarbeta igen. Oavsett hur oense de varit är de nog i alla fall överens om detta. Med detta sagt, det vore ändå fantastiskt om Metal Gear-skatten får leva vidare. En rejäl men värdig remake av MGS skulle kunna bli riktigt maffig.

Lite OT: Har svårt att föreställa mig ett nytt spel i serien utan Kojimas inblandning. Vem ska ens våga trampa vidare i hans fotspår?

Nä, någon sorts försoning mellan Konami och Kojima känns långt bort - fast i praktiken har dom väl redan gått vidare med serien utan Hideo i och med Metal Gear: Survive, även fast det inte var någon pangtitel… 🤷🏼‍♂️

Medlem

Ryktas att Sony har medlat mellan Konami och Kojima.
Samt att det är ett Sony team (inte Bluepoint) som gör remaken tillsammans med Kojimas övervakelse.

Sen hur mycket som stämmer får man se.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ryktas att Sony har medlat mellan Konami och Kojima.
Samt att det är ett Sony team (inte Bluepoint) som gör remaken tillsammans med Kojimas övervakelse.

Sen hur mycket som stämmer får man se.

Låter faktiskt inte helt otroligt. Att Kojima har något på gång som lär avtäckas klart känns uppenbart. Han och Geoff Keighley verkar ha en bra relation så Game Awards på torsdag är kanske inte helt otänkbart för något nytt. 3 år sedan Death Stranding nu så känns även tidsmässigt realistiskt.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Låter faktiskt inte helt otroligt. Att Kojima har något på gång som lär avtäckas klart känns uppenbart. Han och Geoff Keighley verkar ha en bra relation så Game Awards på torsdag är kanske inte helt otänkbart för något nytt. 3 år sedan Death Stranding nu så känns även tidsmässigt realistiskt.

Detta rykte har funnits i typ 3 år också och vart ännu mer när Kojima visade upp Death Stranding Directors cut med stor antydan till Metal Gear.
Sen har det legat i bakgrunden och sen blivit mer att han gör Silent Hill istället.

Kan faktiskt vara båda spelen han finns inblandade i.

Tar mycket av såna rykten med ett saltkar men ändå intressant att följa.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jonas Vågström:

Nä, någon sorts försoning mellan Konami och Kojima känns långt bort - fast i praktiken har dom väl redan gått vidare med serien utan Hideo i och med Metal Gear: Survive, även fast det inte var någon pangtitel… 🤷🏼‍♂️

Herregud nej, hoppas inte den har satt tonen för eventuellt framtida titlar. 😬


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Rykten ska alltid tas med en nypa salt (eller förtielva), men det faktum att Suikoden och Silent Hill officiellt kommer tillbaka talar i alla fall för att något kring Metal Gear också kommer ske. Den är ju kommersiellt större än de två nämnda, dessutom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Remake av ettan vore fantastisk, den är lite mer lagom flippad jämfört med resten av serien. Otrolig stämning i det spelet.

Medlem

Enda nackdelen med det första spelet är att det är så förbaskat kort, så för egen del räcker det med remaken till Gamecube.

Medlem

Förmodligen jobbar vissa på Konami nu på att förbättra deras rykte. Att de kommer vilja få ut remakes på kassakoserien MGS borde vara självklart. Men även Castlevanias Igarashi lämnade ju också Konami.
Man undrar ju hur hårt idiotin inom bolaget sitter och om det finns någon chans till bättring. Kanske de rekryterat någon affärsman de vågar lyssna på.

Men att släppa enkla portningar hade varit en lätt cashgrab, sedan kan man släppa remakes allt eftersom. Men svårt att släppa bra remakes om eget utvecklingsteam och källkod saknas. Finns ju bara ett Bluepoint men kanske Bluepoint kunde expandera för att kunna göra fler remakes. Men även de saknar viss touch när det gäller design på ansikten.

Medlem

Har bara spelat remaken till Gamecube men skulle mer än gärna återvända till det på PS5 med mer modern grafik såklart. Kontrollen var redan riktigt bra i den versionen vill jag minnas men kan väl tajtas till och förnyas lite till i nya kontrollen iofs. Om det nu behövs.

Medlem

Press fyrkant to doubt på att Kojima skulle vara inblandad, men vem vet. För mig som bara har kört Twin Snakesversionen (visserligen en satans massa gånger ) så vore det kul med en ny vända.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

12
Skriv svar