Snabbkollen - Dead Space eller The Callisto Protocol?

Robot
Snabbkollen - Dead Space eller The Callisto Protocol?

Vilken av de två sci-fi-skräckisarna tror du blir bäst?

#dead-space, #snabbkollen, #the-callisto-protocol


Medlem

Nog för att jag gillar The Callisto Protocol väldigt mycket, spelade klart det på ca 9.6 timmar. Riktigt trevligt spel, ser fram emot en fortsättning. Så kan inget slå originalet Dead Space. Remaken ser ut att bli riktigt bra tycker jag. Lagom mycket nytt och snyggare grafik med mera, exakt vad jag önskade mig samt att Isaac denna gång har en egen röst och inte är en tråkig silent protagonist.

Nu tittad jag inte lika mycket på hur karaktärsmodellerna ser ut i DS:Remake men om det är i närheten av eller bättre än Callisto så är det att vinst för ögongodis. Callisto Protocols karaktärs modeller är toksnygga.

Medlem

jag tar tillbaka min vote på calisto efter att ha kollat videon på dead space första 18 minuter


signatur

//monster

Medlem

Tappade suget rejält när en jag känner beskrev gameplayet.
Han var besviken.
Spel kan vara snygga och se ut som värsta AAA produktionen. Men saknas gameplayet så kan det vara hur smyggt som helst, resultatet blir dåligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Garanterat The Callisto Protocol, hellre nytt än gammalt i ny skrud. Även om jag säkert kommer spela bägge med tiden.

Medlem

Har beställt CP och inväntar den. Har höga förväntningar på spelet trots allt negativt jag läser om det. Med tanke på att jag aldrig spelat Dead Space ser jag fram emot att prova det i en uppdaterad skrud.

Medlem

Kvalité är omöjligt att förutspå, nog för att DeadSpace antagligen kommer fungera bättre än Calisto, däremot så var Calisto så mediokert och halvtaskigt att jag tror nog oavsett kvalitén på Dead Space så kommer flera gilla det än Calisto. De må kalla det för en spirituell uppföljare men det var verkligen inte bra oavsett om man hade problem med prestandan eller inte, det fick mig att installera Dead Space igen istället och sure, det har inte heller åldrats jätte bra och det är skräckspel i ungefär 45min sen är man van med allt som dyker upp, men stämningen och spelet överlag är bättre, även den gamla versionen av Dead Space.

Medlem

Jag gillar Callisto och skulle gärna rösta på det bara för att det är nytt, men Dead Space (vilket jag spelat massor) tycker jag har vassare gameplay så därför går min röst till DS trots att jag knappt sett något av nya versionen — det får bli kul överraskning vid release att se vad de putsat till där, men jag tror och hoppas att den är minst lika bra som originalet.

Medlem
Skrivet av Stripe:

Har beställt CP och inväntar den. Har höga förväntningar på spelet trots allt negativt jag läser om det. Med tanke på att jag aldrig spelat Dead Space ser jag fram emot att prova det i en uppdaterad skrud.

Den förkortningen kan verkligen misstolkas 🤣


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Spelar inte om spel jag klarat redan så dead space går bort by default, är i slutet av Callisto tror jag och håller verkligen med om det mesta som sagts om det.

När man går känns det som man alltid travar genom ett knä-/midje-högt träsk eller går runt med stora tunga för högt inställda magnet boots även fast man är så lättklädd och har lätta skor så man förväntar sig typ en smidighet som i Assassins Creed nästan. Segt går det.

Långt från ett GOTY i mina ögon och skulle ge det svag 3 av 5 i betyg som mest i underhållningsvärde.

Men har man inte spelet något av dem så skulle jag nog tro Dead Space blir bäst.

Medlem

Jag älskade verkligen Callisto Protocol, stämningen och det råa gameplayet. Spel börjar bli så bra nu att det är som att spela en spännande film, ser verkligen fram emot remaken av Dead Space. Minns det spelet som riktigt bra men var ju många år sedan man spelade det nu, hoppas båda kan spelen kan leva sida vid sida för vi behöver fler såna här spel.

Medlem

CP är supersnyggt men det faller i närstridssystemet för mig, tyvärr. Det är alldeles för rökigt för att skapa någon vettigt dynamik så fort du har fler fiender runt dig än 1. Lägg där till att det blir en ganska "häftig" animation varje gång man dodgar så det är inte alls ovanligt att hamna nästan i en lock-loop då fienderna chargar om igen och snabbt gör slut på dig om du inte kör dodgen. Det känns inte som ett bra sätt att designa svårighet eller underläge vilket jag är allt för i denna typ av spel, istället känns det oerhört mycket i vägen och att skapa lite distans eller få till en dans med några fiender är väldigt off. Tyvärr är melee en ganska central del, inte minst tidigt i spelet när du inte har vapen eller uppgraderingar.

Att det är tungt att gå eller så är inte problemet, precis som i dead-space försvinner både känsla, svårighet och inlevelse om du kör med sensitivity som om det vore quake, men böket med närstridssystemet och även hur du väljer vapen kan vara något fruktansvärt irriterande. Jag hade också en otroligt wierd upplevelse med en av de starkare fienderna/bossarna, fick kål på han med att kasta en jävla papperskorg på han 10ggr tillslut pga. inte ammo nog så det räckte i en låst arena-fight. Det fanns säkert ett bättre sätt att hantera det och det är väl ingen biggie i sammanhanget, men just nu är det färskt i minnet och kändes udda designat.

Utöver det har det inte varit särskilt mycket stora grejer att klaga på, stämningen och ljuden är topp även om man önskat lite mer jump-scares och segment utan fiender, vilket jag tror hade skapat ännu mer obehag. Storyn var lite tramsigt skriven inledningsvis, förväntade mig något mer seriöst i hur allt började.

Dead Space är ett av mina absoluta favoritspel och av det vi sett hittills ser du att ha fått enormt mycket kärlek. Men precis som CP kan man ju inte veta hur det känns innan, dock ett självklart köp för mig. Jag tror inte det är en slump att de släpper lite gameplay nu och hoppas kunna rida på vågen av debatt kring CP.

Medlem

Dead space tar längre tid att klara, så det får min röst. Gameplayen är den samma på båda, kanske lite mer melee i början av Calisto. Calisto Protocols var grafiken riktigt bra och hade bättre huvudkaraktär och story. Om spelet var 30% längre så tror jag calisto är bättre. Kanske blir det med dlcs senare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Eftersom Dead Space 1 är bättre än Callisto Protocol så kan ju inte remaken faila eller?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Eftersom att Dead Space är en Remake som inte tillför något nytt och att Callisto är något nytt, så vinner Callistio på default.
Jag tar hellre en ny story än att spela om samma spel i alla evighet.

Jag kommer tyvärr inte spela om Deadspace igen, även om jag gillade 1:an väldigt mycket. Har inte tid med att nöta samma spel nu när det finns så många andra spel som man vill hinna med.

Men DS är väl tillräckligt gammalt nu för att locka nya fans som var för unga när första spelet släpptes.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Den förkortningen kan verkligen misstolkas 🤣

Jag hade inte använt förkortningen i annat sammanhang. Här är det rätt obvious vad jag menar.

Medlem

Jag vota för CP för har inte spelat något dead space. Gilla cp skit mycket, snyggt spel, kanske det snyggaste någonsin som gjorts i spelväg, bra gameplay, story men fy fan vadet var svårt. Första genomspelningen på normal dog jag minst 100gånger aldrig dött så mycket i något annat spel. andra spelningen på samma runt 20 kanske.

1
Skriv svar