Xbox om varför de höjer priset på spel: "Tvunget" att göras

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jodå... flera SNES-spel gick för 600kr+, det är nästan 1 000 kr idag.

😊😊👍👍

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sjukt ändå hur mycket folk bara sitter här och tror att företagen gör detta mer eller mindre som en tjänst och baxnar när man gör vinst men ändå höjer priset, haha! ;D

Företagen kan sätta vilket pris på sin produkt de vill. Frågan är hur långt de kan gå innan folk bestämmer sig för att hissa den svarta flaggan istället för att spendera en stor del av lönen på ett eller två nya spel.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Högre pris innebär mindre intäkter så då får de vad de förtjänar, nothing to see here move on/train wreck. slutar nog med att de säljer sig till ubi soft.

Medlem
Skrivet av Mr_Drake:

TLOU part II gick att hitta för 44 kr under black friday. Ganska sjukt på ett såpass nytt spel egentligen.

Ja 44 kr är väldigt lågt men spelet är också 2 år gammalt vid det här laget så helt nytt är det inte. Men när det gäller fullpris på spel så tycker jag snarare prissänkningen dom första månaderna är mer intressant.

Om vi tar TLOU part 2 så kostade det ca 550kr i slutet av juni 2020 när det släpptes. Sen redan i början av oktober, mindre än 4 månader senare är priset nere på 299kr. Detta har vart ganska vanligt för dom flesta spel bortsett Nintendo, att priset sänks till hälften på under ett halvår. Inte konstigt att folk väntar istället för att köpa nytt direkt. (Källa på priserna är prisjakt)

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Ja 44 kr är väldigt lågt men spelet är också 2 år gammalt vid det här laget så helt nytt är det inte. Men när det gäller fullpris på spel så tycker jag snarare prissänkningen dom första månaderna är mer intressant.

Om vi tar TLOU part 2 så kostade det ca 550kr i slutet av juni 2020 när det släpptes. Sen redan i början av oktober, mindre än 4 månader senare är priset nere på 299kr. Detta har vart ganska vanligt för dom flesta spel bortsett Nintendo, att priset sänks till hälften på under ett halvår. Inte konstigt att folk väntar istället för att köpa nytt direkt. (Källa på priserna är prisjakt)

Har också märkt att priserna går ner väldigt fort. Kommer ihåg hur det var rea på Assassin's Creed Valhalla bara en månad efter release och då fick man spelet för halva priset. Har också märkt att spel som även hamnar på någon subscription tjänst tenderar att reas ut väldigt kort efter release.

Medlem

Icke-problem, kommer fortsätta betala precis den summa jag är bekväm med, om den överstiger för X spel så får jag vänta helt enkelt tills det erbjuds till ett lägre pris. Svårare än så behöver det inte vara, lite allmän impulskontroll är det enda som behövs. Om en majoritet har det (och då med antagandet att de tycker 70€ är för mycket) så kommer priserna justeras till något majoriteten är bekvämt med.

Vem som helst hade prissatt sina varor till det priset som folk är villiga att betala, något annat är bara dumt.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

"Tvunget att göra det" är väl lite att ta i med tanke på att de går med ca 150 miljarder dollar i vinst varje år.
Men mycket vill ha mer

Precis, ”tvunget att göra det för att kunna behålla samma nivå av vinst”.

Som tur är så verkar spel ändå droppa rätt snabbt i pris, och kör man sedan skiva har man begagnatmarknaden. Det är sällan jag numera har behovet att spela på release.

Medlem

Bara vänta 2 månader så är spelet man vill ha ofta patchat, fixat och mycket billigare.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, det visar ju bara på att det är otroligt dumt att handla spel från sony och xbox dag 1. Gällande Nintendo spelar det ingen roll när man köper spelet. Man kan även tänka att man får tillbaka mycket mer om man sedan säljer ett Nintendo spel begangnat medan man nästan ger bort spelen från sony och Microsoft.

En anledning till att vi måste tjata på tillverkarna om att fortsätta med discversioner till kommande konsoler. Annars är vi utelämnade åt att köpa allt online och det är i väldigt många fall betydligt dyrare än fysiska spel i butik/nätbutik, samt såklart på begagnat-marknaden.

Medlem

Förvånande att priserna legat ganska stadigt ändå sedan... 90-tal?
Vi hade något TV-spel på 80-talet (Philips GR-nånting) kommer ihåg att ett spel låg på runt 350-500:-, sen fanns det dyrare också, bl.a ett Sagan Om Ringen spel som kostade runt 800:- eller om det var ännu dyrare to.m.

PS5 spel skulle ju f.ö bli jättedyra.. inget jag märkt. Har köpt runt 15 spel, vissa vid release andra några månader efter. Inte betalat vare sig 800:- eller 700:- för något spel, skulle jag göra ett snittpris skulle det nog landa på runt 450:-.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Håller med..

.. Va?

Freeman79a, det B menar är att du aldrig är objektiv, aldrig.
Blir så trist att läsa dina inlägg. Aldrig nyanserat.

Avstängd
Skrivet av DeFeCT:

"Tvunget att göra det" är väl lite att ta i med tanke på att de går med ca 150 miljarder dollar i vinst varje år.
Men mycket vill ha mer

De är därför de är "tvungna": 149 miljarder dollar eller lägre i ren vinst per år är förbjudet enligt amerikansk aktielag.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nintendo säljer inte sina spel för 849 kr.

(Edit: Är inte ute efter att bråka eller läxa upp dig, Lasselason och om jag missförstod inlägget från dig så backar jag direkt.)

Nej, dom rånar dig med dyr och svag hårdvara och tillbehör istället samt säljer samma klassiker från barndomen till dig tre-fyra gånger med remakes och Virtual Console.

Sen rånade de oss också med priskarteller på 90-talet som gjorde spelen skitdyra där EU gav dem miljardböter. Där ingick Bergsala och andra grossister i Europa. Så man kan ju sluta lyfta fram Nintendo som ett föredöme i de här frågorna.

Medlem
Skrivet av Augustus:

(Edit: Är inte ute efter att bråka eller läxa upp dig, Lasselason och om jag missförstod inlägget från dig så backar jag direkt.)

Nej, dom rånar dig med dyr och svag hårdvara och tillbehör istället samt säljer samma klassiker från barndomen till dig tre-fyra gånger med remakes och Virtual Console.

Sen rånade de oss också med priskarteller på 90-talet som gjorde spelen skitdyra där EU gav dem miljardböter. Där ingick Bergsala och andra grossister i Europa. Så man kan ju sluta lyfta fram Nintendo som ett föredöme i de här frågorna.

Nä de är inte ett föredöme, men det är 25 åresedan den där kartellhistorien utspelade sig så det får man väl lägga bakom sig kan jag tycka. Jag har inget intresse i att höja något företag till skyarna men faktum är att de inte har höjt spelpriserna såsom Sony och Microsoft gjort, det var min poäng. Att de har sin affärsmodell beror väl på att det funkar, Sony hade också gjort så om det hade funkat för dem, Microsoft likaså, det handlar om att tjäna pengar helt enkelt. Jag uppskattar att du tydliggör ditt inlägg, det är härligt att konversera utan att vara orolig för påhopp, tummen upp!

Medlem

De är tvungna att höja priserna, Jag är tvungen att inte köpa, win-win?

Medlem

Företagen bör inte höja priserna för mycket. Det är bättre att de tar smällen än köparna. I dessa tider kommer folk inte få råd att köpa någonting och det vinner ju inte företagen på i längden.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, det visar ju bara på att det är otroligt dumt att handla spel från sony och xbox dag 1. Gällande Nintendo spelar det ingen roll när man köper spelet. Man kan även tänka att man får tillbaka mycket mer om man sedan säljer ett Nintendo spel begangnat medan man nästan ger bort spelen från sony och Microsoft.

De som är så bra med switchen köpa ett spel spela igenom sen sälja köpa ett nytt begagnat behöver inte betala mer än 500 kr kan spela allt typ!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nä de är inte ett föredöme, men det är 25 åresedan den där kartellhistorien utspelade sig så det får man väl lägga bakom sig kan jag tycka. Jag har inget intresse i att höja något företag till skyarna men faktum är att de inte har höjt spelpriserna såsom Sony och Microsoft gjort, det var min poäng. Att de har sin affärsmodell beror väl på att det funkar, Sony hade också gjort så om det hade funkat för dem, Microsoft likaså, det handlar om att tjäna pengar helt enkelt. Jag uppskattar att du tydliggör ditt inlägg, det är härligt att konversera utan att vara orolig för påhopp, tummen upp!

Tack, jag gör vad jag kan för att skapa mindre hets på sociala medier (vilket detta kanske inte är?) och se till våra likheter och inte våra skillnader. Trevlig kväll!

Medlem

Bara å vänta om spelen är för dyra.
Early adopters får alltid betala mer, nu gäller det även spel.
Men som nån sa. Bättre vänta så får du billigare plus färdigpatchat spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns väl undantag på spel jag köper dag 1 såsom elden ring, annars väntar jag jag tills prisen är rimliga

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Förvånande att priserna legat ganska stadigt ändå sedan... 90-tal?
Vi hade något TV-spel på 80-talet (Philips GR-nånting) kommer ihåg att ett spel låg på runt 350-500:-, sen fanns det dyrare också, bl.a ett Sagan Om Ringen spel som kostade runt 800:- eller om det var ännu dyrare to.m.

PS5 spel skulle ju f.ö bli jättedyra.. inget jag märkt. Har köpt runt 15 spel, vissa vid release andra några månader efter. Inte betalat vare sig 800:- eller 700:- för något spel, skulle jag göra ett snittpris skulle det nog landa på runt 450:-.

Jo, men det stämmer ändå inte helt med verkligheten. Dels för att spel idag drar in pengar på ett mängd olika sätt, allt från DLC till lootboxar, för att inte nämna deluxe utgåvor som kostar hutlösa summor ibland. Det finns inte en prislapp för ett modernt spel, utan man får titta på helheten.

Utöver det så var det ju fysiska kopior som du verkligen ägde på 90-talet. Du köpte ett spel, och det kunde säljas eller ges vidare precis som du ville. Så är det inte idag då det mesta är digitalt. Värdet för ett spel är vad du, och endast du, får ut av det. Något andrahandsvärde har det inte.

Så det går inte att jämföra rakt av så som många gör. Jag skulle hävda att priset för nya spel har absolut gått upp ordentligt sedan 80/90-talet om man räknar in allt det där.

Medlem
Skrivet av Geber:

Freeman79a, det B menar är att du aldrig är objektiv, aldrig.
Blir så trist att läsa dina inlägg. Aldrig nyanserat.

Näj. Det här går inte att tyda. Nånting nånting, läsa tror jag, nånting. Men hej, mitt namn rätt i alla fall.

Först var Take 2. Sedan kom EA. Följt av Sony. Efter det Activision. Square Enix sedan. Sist och "minst" Xbox Game Studios. Just ja Ubisoft höjde i September.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Tack, jag gör vad jag kan för att skapa mindre hets på sociala medier (vilket detta kanske inte är?) och se till våra likheter och inte våra skillnader. Trevlig kväll!

Härligt att höra.😊👍 Trevlig kväll!

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

En anledning till att vi måste tjata på tillverkarna om att fortsätta med discversioner till kommande konsoler. Annars är vi utelämnade åt att köpa allt online och det är i väldigt många fall betydligt dyrare än fysiska spel i butik/nätbutik, samt såklart på begagnat-marknaden.

Det kommer att slå hårt bakslag tror jag om alla konsoler börjar med digitalt only. Om de inte har de rätta priserna kommer folk att välja bort att köpa. De borde sikta in sig på liknande pris som PC kör med.

Prenumerera blir möjligtvis större om konsoler har något som gamepass som inte är för dyrt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fletchett:

Jo, men det stämmer ändå inte helt med verkligheten. Dels för att spel idag drar in pengar på ett mängd olika sätt, allt från DLC till lootboxar, för att inte nämna deluxe utgåvor som kostar hutlösa summor ibland. Det finns inte en prislapp för ett modernt spel, utan man får titta på helheten.

Utöver det så var det ju fysiska kopior som du verkligen ägde på 90-talet. Du köpte ett spel, och det kunde säljas eller ges vidare precis som du ville. Så är det inte idag då det mesta är digitalt. Värdet för ett spel är vad du, och endast du, får ut av det. Något andrahandsvärde har det inte.

Så det går inte att jämföra rakt av så som många gör. Jag skulle hävda att priset för nya spel har absolut gått upp ordentligt sedan 80/90-talet om man räknar in allt det där.

Ja, det beror lite på hur man räknar. Men ingen är ju tvungen att köpa en collector's edition för tretusen spänn. Om vi tittar på vanliga fysiska utgåvor, som alltjämt är vad jag köper till 90 procent, var det ingen dans på rosor att köpa spel på 90-talet. En titt i en gammal Hobbex-katalog från 1996 visar hur det kunde se ut. Jag vill minnas att jag betalade runt 550 kr för ett nytt Saturn-spel, men ändå. Detta är 25 år sedan så vi ska ta all prisutveckling i beaktande också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, det beror lite på hur man räknar. Men ingen är ju tvungen att köpa en collector's edition för tretusen spänn. Om vi tittar på vanliga fysiska utgåvor, som alltjämt är vad jag köper till 90 procent, var det ingen dans på rosor att köpa spel på 90-talet. En titt i en gammal Hobbex-katalog från 1996 visar hur det kunde se ut. Jag vill minnas att jag betalade runt 550 kr för ett nytt Saturn-spel, men ändå. Detta är 25 år sedan så vi ska ta all prisutveckling i beaktande också.

https://i.imgur.com/D4KyJOM.jpg

Nej, absolut. Man behöver inte köpa special utgåvor, men om vi tittar på många spel idag så handlar det ju inte om att man får något "extra" - utan det är mer att man får hela upplevelsen. Ta ett Battlefield spel som exempel, du kan köpa spelet som det är, men då har det ett klart "bäst före datum" då expansionerna kommer ut. Då uppmuntrar så EA att du så klart köper spelet med ett "Season Pass" så du får hela upplevelsen. Så har ju utvecklingen gått i hela spelindustrin. Allting kostar extra.

Sen skulle jag säga att Sega Saturn inte var ett bra exempel heller... det var ju bland de dyraste konsolerna om jag inte missminner mig. Det var ju en av de stora anledningarna att den aldrig blev så populär. Rätta mig gärna om jag har fel, men ett Nintendo spel kostade väl runt en 250-300kr när det lanserades i mitten av 80-talet. Det är ju runt 600-650kr i dagens valuta.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nej, absolut. Man behöver inte köpa special utgåvor, men om vi tittar på många spel idag så handlar det ju inte om att man får något "extra" - utan det är mer att man får hela upplevelsen. Ta ett Battlefield spel som exempel, du kan köpa spelet som det är, men då har det ett klart "bäst före datum" då expansionerna kommer ut. Då uppmuntrar så EA att du så klart köper spelet med ett "Season Pass" så du får hela upplevelsen. Så har ju utvecklingen gått i hela spelindustrin. Allting kostar extra.

Sen skulle jag säga att Sega Saturn inte var ett bra exempel heller... det var ju bland de dyraste konsolerna om jag inte missminner mig. Det var ju en av de stora anledningarna att den aldrig blev så populär. Rätta mig gärna om jag har fel, men ett Nintendo spel kostade väl runt en 250-300kr när det lanserades i mitten av 80-talet. Det är ju runt 600-650kr i dagens valuta.

Jepp, Nintendospelen (svarta serien) kostade 300:- vid lanseringen 1986. Guld och silverkassetterna som följde ett par år efter vart dyrare. Omräknat i dagens valuta (enligt några vanliga prisomräknar-sidor på Internet) blir det c:a 700-750:-. Någonstans i den prisbilden finner vi även de flesta av dagens topplir vid släppdatum, ibland t.o.m. billigare.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jo, men det stämmer ändå inte helt med verkligheten. Dels för att spel idag drar in pengar på ett mängd olika sätt, allt från DLC till lootboxar, för att inte nämna deluxe utgåvor som kostar hutlösa summor ibland. Det finns inte en prislapp för ett modernt spel, utan man får titta på helheten.

Utöver det så var det ju fysiska kopior som du verkligen ägde på 90-talet. Du köpte ett spel, och det kunde säljas eller ges vidare precis som du ville. Så är det inte idag då det mesta är digitalt. Värdet för ett spel är vad du, och endast du, får ut av det. Något andrahandsvärde har det inte.

Så det går inte att jämföra rakt av så som många gör. Jag skulle hävda att priset för nya spel har absolut gått upp ordentligt sedan 80/90-talet om man räknar in allt det där.

Inga spel jag personligen köpt (fyskiska kopior, eftersom dessa är billigare än digitalt) till PS5 stämmer in på det, det är långt ifrån alla spel som har lootboxar, det brukar bli ett jävla liv när spel har detta f.ö, så det är fortfarande ganska kontroversiellt som för det mesta inte visar sig fungera för folk bojkottar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fletchett:

Sen skulle jag säga att Sega Saturn inte var ett bra exempel heller... det var ju bland de dyraste konsolerna om jag inte missminner mig. Det var ju en av de stora anledningarna att den aldrig blev så populär. Rätta mig gärna om jag har fel, men ett Nintendo spel kostade väl runt en 250-300kr när det lanserades i mitten av 80-talet. Det är ju runt 600-650kr i dagens valuta.

Nu talar vi dock om lite olika tidsperioder. Mitten av 80-talet (NES) respektive mitten av 90-talet (Saturn, PlayStation). Saturnspelen var inte nämnvärt dyrare än spel till PlayStation, såvitt jag kan minnas (att själva konsolen var dyrare vid lansering är en annan sak). Nintendo 64-spelen var däremot ännu dyrare. Så frågan är snarare: vad blir 500-600 kr i dagens valuta?

I generationer har vi betalat 549-599 kr för nya konsolspel, som dessutom snabbt fallit i pris. Att de nu börjat bli dyrare är inte så konstigt givet vad spel kostar att utveckla i dag men också givet prisutvecklingen på allting annat i samhället. Därmed inte sagt att jag gillar att betala 700-800 kr för ett nytt spel. Det känns ju som väldigt mycket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Medvetet drag för att få in fler Gamepass-prenumeranter?

123
Skriv svar