Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Microsoft säger sig ha bevis på att Sony hindrar en Xbox-release av Silent Hill 2-remaken

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Microsoft har köpt en och annan exklusivitet genom åren. Oftast har det bara varit tidsexklusivitet, men det har även förekommit full exklusivitet. Det Sony och japanska utvecklare däremot gör är att blockera Microsoft från att ens existera i Japan. Kommer det inga spel på Xbox som tilltalar japanerna så köper ingen Xbox i Japan. Det är därför Microsoft är så pass liten i Japan. Utvecklarna släpper inte sina spel på Xbox, och Sony är en av anledningarna till varför. Japanerna håller hårt om varandras pungar i denna fråga.

Konspirationsteorier

Medlem
Skrivet av micke1m:

Konspirationsteorier

Det är ganska uppenbart vid det här laget att det är så det ligger till. Jag vet inte hur många japanska spel jag har sett komma till PS, Nintendo och Windows, men Xbox uteblir alltid, utan rimlig anledning. Den japanska spelindustrin är i säng med varandra, för att förhindra att ett västerländskt företag får fäste i Japan. Det ser liksom inte snyggt ut att spel kommer till hela världen på Xbox utom i hemlandet, så då är det enklast att skippa hela plattformen globalt.

Avstängd

Hela Sony (inte bara Playstation) har ett marknadsvärde på 96 miljarder dollar, MS köper Activision Blizzard för 69 miljarder dollar och bölar sedan om SH2.

Medlem
Skrivet av micke1m:

Hela Sony (inte bara Playstation) har ett marknadsvärde på 96 miljarder dollar, MS köper Activision Blizzard för 69 miljarder dollar och bölar sedan om SH2.

Jag tror du missar poängen

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Ja det skrev jag. Var skrev jag att tidsexklusiva spel är värre än helexklusiva spel?

Ja men varför tycker du att det är "nästan värre" då ?
Eller tycker du inte det? det är som svårt att uppfatta vad du menar om du bara svarar med att ställa en fråga 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Rakoon:

Jag tror du missar poängen

Så vad är poängen? MS köper upp avsevärt mer än Sony.

Att köpa enstaka exklusiviteter gör mindre skada än att köpa upp gigantiska multi-studio publishers.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är ganska uppenbart vid det här laget att det är så det ligger till. Jag vet inte hur många japanska spel jag har sett komma till PS, Nintendo och Windows, men Xbox uteblir alltid, utan rimlig anledning. Den japanska spelindustrin är i säng med varandra, för att förhindra att ett västerländskt företag får fäste i Japan. Det ser liksom inte snyggt ut att spel kommer till hela världen på Xbox utom i hemlandet, så då är det enklast att skippa hela plattformen globalt.

Antar att du har bevis för det då?

Medlem

Tycker inte det ska släppas på Xbox.
Sen blir spelet säkert mediokert ändå, Team Bloober är ju inte direkt kända för att vara särskilt talangfull studio,.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Antar att du har bevis för det då?

Japp, och jag gick med dem till Internetpolisen och fick medalj och blommor, men pga resursbrist så lades utredningen ner. Men bevisen var de bästa bevisen de någonsin hade sett.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Japp, och jag gick med dem till Internetpolisen och fick medalj och blommor, men pga resursbrist så lades utredningen ner. Men bevisen var de bästa bevisen de någonsin hade sett.

Så du hitta bara på för att kasta skit på Sony alltså, moget.

Medlem

Ni vet att Sony har hållit på med betalda exklusiva spel sedan PlayStation 1 tiden. Mot Sega till exempel. Det var det, bland annat, so gjorde att Sega la ner sin konsol verksamhet.

Nu är Activision Blizzard King till salu och kunde Sony ha haft råd skulle dem ha lagt ett bud. Microsoft la ca 69$ miljarder i cash. Inga krediter, inga nya investerare.

Målstolparna flyttas hejvilt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ni vet att Sony har hållit på med betalda exklusiva spel sedan PlayStation 1 tiden. Mot Sega till exempel. Det var det, bland annat, so gjorde att Sega la ner sin konsol verksamhet.

Nu är Activision Blizzard King till salu och kunde Sony ha haft råd skulle dem ha lagt ett bud. Microsoft la ca 69$ miljarder i cash. Inga krediter, inga nya investerare.

Målstolparna flyttas hejvilt.

Det var snarare så att man betalade för att få spel överhuvudtaget.
Sony gjorde det, Nintendo och sega.
Var inte riktigt samma marknad då som nu

Du går verkligen all in för att rättfärdiga ms uppköp 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ni vet att Sony har hållit på med betalda exklusiva spel sedan PlayStation 1 tiden. Mot Sega till exempel. Det var det, bland annat, so gjorde att Sega la ner sin konsol verksamhet.

Nu är Activision Blizzard King till salu och kunde Sony ha haft råd skulle dem ha lagt ett bud. Microsoft la ca 69$ miljarder i cash. Inga krediter, inga nya investerare.

Målstolparna flyttas hejvilt.

Precis som Microsoft då, allt ni Xbox fans skyller på Sony så har även Microsoft gjort.

Dock vägrar ni ta åt er det, i många fall började Microsoft med något men bara Sony får skit för det.

Avstängd

Alla konsolmakare köper exklusiviteter, ingen kommer dock i närheten av MS rekordstora uppköp.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det var snarare så att man betalade för att få spel överhuvudtaget.
Sony gjorde det, Nintendo och sega.
Var inte riktigt samma marknad då som nu

Du går verkligen all in för att rättfärdiga ms uppköp 😂

Det som är svårt är att argument varför köpet inte ska gå igenom. Du och några till skriver ju bara en massa svammel utan något konkret att komma med.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så du hitta bara på för att kasta skit på Sony alltså, moget.

Om du på fullaste allvar tror att det finns bevis för det så är du bra efter i knoppen.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Det som är svårt är att argument varför köpet inte ska gå igenom. Du och några till skriver ju bara en massa svammel utan något konkret att komma med.

Du kanske har missat det menndet har dragits i ett antal nyhetstrådar tidigare.

Jag ser negativt att sk "mega corps" som MS köper upp stora delar av marknader.

Svammel är argument "öööh jag vill att MS köper så jag kan spela diablo/cod på gamepass"
Det är inget MS behöver köpa hela activision för.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av micke1m:

Så vad är poängen? MS köper upp avsevärt mer än Sony.

Att köpa enstaka exklusiviteter gör mindre skada än att köpa upp gigantiska multi-studio publishers.

Poängen med att Ms visar att Sony gör så är inte att försöka visa att Sony är värre, dom vill bara påpeka att Sony som nu inte vill att Call of Duty skall riskera att förloras av dom gör att andra inte får spel själv. Typ visa att det är en normal att tillhandahålla spel från andra konkurrenter,


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om du på fullaste allvar tror att det finns bevis för det så är du bra efter i knoppen.

Så du hittar bara på saker som sagt för att få kasta skit på Sony.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Poängen med att Ms visar att Sony gör så är inte att försöka visa att Sony är värre, dom vill bara påpeka att Sony som nu inte vill att Call of Duty skall riskera att förloras av dom gör att andra inte får spel själv. Typ visa att det är en normal att tillhandahålla spel från andra konkurrenter,

Som även Microsoft pysslar med och det vet dom om.
Dock vill Microsoft försöka få folket emot Sony och hoppas folk ignorerar att Microsoft gör samma sak.

Skrivet av Neverwild:

Som även Microsoft pysslar med och det vet dom om.
Dock vill Microsoft försöka få folket emot Sony och hoppas folk ignorerar att Microsoft gör samma sak.

Och som vanligt skall du kasta skit på ms och försöka göra det så..

Nope e inte att dom försöker vända något allt mot nöt folk, hade du varit neutral i frågan hade du fattat det. Men eftersom som du som vanligt hoppar in i en ms/Sony tråd och bara säger Men ms gör det och ms gör det och Sony e så duktiga enligt dej, väx upp och var neutral i frågan enda man är dej här är ju i såna här trådar och krigar för fullt.
Dom försöker endast göra exclusivitet till en vanlig sak så att deras köp inte ser lika farligt ut, och har inget med att måla Sony till nån badguy


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så du hittar bara på saker som sagt för att få kasta skit på Sony.

Jag säger hur jag tror det ligger till, och det är inte direkt så att det är taget från luften. Finns liksom ingen logik i att japanska tredjepartsutvecklare skulle skippa en plattform bara för att den säljer dåligt i Japan. Xbox säljer ju dåligt i Japan för att japanska utvecklare inte släpper spel som tilltalar japaner på Xbox, utan favoriserar sina inhemska konsoler istället.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Jag säger hur jag tror det ligger till, och det är inte direkt så att det är taget från luften. Finns liksom ingen logik i att japanska tredjepartsutvecklare skulle skippa en plattform bara för att den säljer dåligt i Japan. Xbox säljer ju dåligt i Japan för att japanska utvecklare inte släpper spel som tilltalar japaner på Xbox, utan favoriserar sina inhemska konsoler istället.

Det mesta kommer ju på båda så det stämmer ju inte.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gud vad jag längtar till Court Date.

Vad är det att längta till egentligen? Att den enda skillnaden för dig kommer bli att MS står som ägare för spelserier du ändå hade fått tillgång till om de inte var det?

En ding ding värld.

Inaktiv

Jaha Ms, och? Ingen, varken MS, Sony eller Nintendo granskas för att ha exklusiva spel. Ni granskas för att ni köper upp marknadsdominerande tredjepartsutgivare med medel utanför själva XBOX-divisionen. Har inget med spelen i sig att göra, sådant här regleras på samtliga marknader. Annars skulle liksom världens rikaste företag kunna äga bokstavligen allt och alla. Varken exklusiviteter eller samarbeten med tredjepart är frågan här, utan de stora uppköpen. Exklusiviteter är btw inget varken Ms eller Sony kommit på utan har funnits sedan spelens början då licensavtal bland annat inkluderade lite finstilt om konkurrerande format.

Medlem
Skrivet av micke1m:

Det mesta kommer ju på båda så det stämmer ju inte.

Det är verkligen inte det mesta. Under de senaste 1-2 åren så har antalet JRPG på Xbox ökat, men med undantag för några enstaka utvecklare som släppt till alla plattformar så har det mest rört sig om äldre spel som varit Playstation-exklusiva som nu släppts som remasters. Innan pandemin var det nästan hopplöst att få ett bra JRPG på Xbox.

Medlem

Det är ganska lätt att räkna ut hur dessa deals med Square fungerar. Deras japanska serier säljer nästan ingenting till Xbox varför Sony relativt billigt kan få exklusivitet. Sony köper exklusiviteten genom att marknadsföra Squares spel som de vore deras egna och på så vis känns Squares titlar mer exklusiva och säljer bättre hos Sonys fans också i USA och Europa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kanske har missat det menndet har dragits i ett antal nyhetstrådar tidigare.

Jag ser negativt att sk "mega corps" som MS köper upp stora delar av marknader.

Svammel är argument "öööh jag vill att MS köper så jag kan spela diablo/cod på gamepass"
Det är inget MS behöver köpa hela activision för.

Men allt har ju pekat på att Acti-Bliz var redo för att sälja, alternativet hade ju varit ett annat ”mega corp” isf, typ Tencent. Oavsett vad man tycker av köpet så hade någon köpt dom. Och Microsoft känns bland de företagen dom som kan förvalta spelen bäst ändå.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Och på svenska? ☺️

Ursäkta, men jag fattade ingenting. 🤭

Ok vilken fräsig kommentar.

Men om du verkligen inte fattade så var jag negativt inställd till att de släpper sina spel på dåliga plattformar och håller på pc släpp för att få sälja spelet flera gånger. (Gta iv gta v rdr2)

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Men allt har ju pekat på att Acti-Bliz var redo för att sälja, alternativet hade ju varit ett annat ”mega corp” isf, typ Tencent. Oavsett vad man tycker av köpet så hade någon köpt dom. Och Microsoft känns bland de företagen dom som kan förvalta spelen bäst ändå.

Jasså på så vis.
Jag tycker endå inte det är bra, oavsett om det är ms eller tencent eller vilket som.
Spelen i sig bryr jag mig inte, jag har inte spelat nått från activision blizzard på 1 decennium minst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar