Elden Ring är årets bästa spel, enligt FZ-läsarna

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Är det inte otroligt svårt för casuals också ?

Kort svar: Jo (om det nu var ER du syftade på)

Men, det beror säkert på vilken bakgrund man har, men för mig som dels lirade som mest när Q2 var aktivt, dvs för snart 20 år sedan, och därefter mest lirat WoW har det ibland varit sjukt frustrerande. Jag är helt enkelt en knappbankare med dålig timing. Elden Ring KRÄVER att du ibland klarar att endast svinga svärdet två gånger innan du blockerar, annars får du stryk. Jag har fått mycket av den varan. Denna vecka har jag lagt tre kvällar på att försöka klara en "Crucible Knight"

Men det är också ett av de mest stämningsfulla, snygga, svåra och tillfredsställande spel jag stött på. Svårigheten har jag dragit ner lite genom att vara en smula högre level än rekommenderat för de flesta områden.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Är det inte otroligt svårt för casuals också ?

Mjo mja, det är iaf det ”lättaste” av alla FromSoft, enligt min mening, iom den öppna världen kan man dra iväg och lvla på andra ställen om man sitter fast och sen komma tillbaka bättre rustad. Det svårare att få till i dom tidigare spelen.

Medlem

Dorfromantik kom högre upp än väntat 🙌


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Är det inte otroligt svårt för casuals också ?

Det är ett mycket krävande spel, absolut inte för alla. Hade jag haft andra åtaganden så som familj så hade jag inte lagt tiden på det. Alldeles för frustrerande upplevelse då.

Men det är en högst personlig reflektion, alla fungerar ju inte likadant. Det är iaf lätt värt en chans.

Skrivet av Ribcage:

Verkar som att jag har fel approach till spelet då. Jag kör lite i taget med några dagar mellan. Har ändå kul.

Alla är vi olika och fungerar det för dig så kör på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har blivit mer av en walking simulator snubbe så ER är nog inget för mig
Verkar väldigt bra gjort dock!

Medlem

Kirby på 38e plats? Jag har inte spelat det än men vet att en del säger att det är bra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

En actionspelslista så inte en lista i min smak I princip inget i top 13 på listan skulle platsa i top 50 på min egen. Men smaken är som baken. Monkey island och Vampire survivors är bra men inte top 10 bra.

Medlem
Skrivet av noreason:

Vi har ju haft ett väldigt torrt och mediokert spelår också.

Tycker dock tvärtom, att det varit ett väldigt bra spelår precis som året innan

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Tycker dock tvärtom, att det varit ett väldigt bra spelår precis som året innan

Dom som klagar på att det varit dåligt spelår måste antingen spela ut spel på löpande band så man alltid måste förhålla sig till "årets skörd" leverar i samma takt, eller så hade man otur med vilken sorts spel det var.
Personligen tror jag många inte helt enkelt letat/hittat bra spel

Det finns spel som släppts iår som jag vill spela som jag ännu inte ens hunnit skaffa, då kan man inte klaga på dåligt år


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Välförtjänt vinnare!

Även roligt att topp tio listorna skiljer sig mellan redaktionen och läsarna. Får nog ge läsarnas topp tio som bäst

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag får nog säga att rätt spel vann.
Jag har lagt 104 timmar på elden ring iår enligt steam

606 timmar i Elden Ring här xD

Elden Ring var helt klart mitt GotY.
Raggarrök på andra plats. Tyckte faktiskt GoW2018 var aningen bättre


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom som klagar på att det varit dåligt spelår måste antingen spela ut spel på löpande band så man alltid måste förhålla sig till "årets skörd" leverar i samma takt, eller så hade man otur med vilken sorts spel det var.
Personligen tror jag många inte helt enkelt letat/hittat bra spel

Det finns spel som släppts iår som jag vill spela som jag ännu inte ens hunnit skaffa, då kan man inte klaga på dåligt år

Beror väl mer på vilken typ/genre av spel man gillar? Jag tycker personligen också det varit ett riktigt kass spelår (föredrar primärt RTS och långsammare RPG:er som fokuserar på karaktärsbyggnad och inte bara tajta och svåra strider, så ER har inte lockat mig alls).

Nästa år med kandidater som Starfield, Company of Heroes 3, Homeworld 3, Warhammer 40k Rogue Trader och Baldur's Gate 3 verkar så otroligt mycket bättre än det här året att det blir nästan komiskt att jämföra.

Men det är jag det. Jag förstår att folk tycker att det släppts bra spel det här året och att de är nöjda, men jag förstår också sådana som är högst besvikna på spelåret.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

606 timmar i Elden Ring här xD

Elden Ring var helt klart mitt GotY.
Raggarrök på andra plats. Tyckte faktiskt GoW2018 var aningen bättre

Många år sen jag var uppe så många timmar i nått spel och då har det väll varit nån mp shooter eller wow


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Min personliga topp 3 är precis som detta resultat.
Personligen tycker jag det är ganska jämnt på topp 3. ER, GoW och Horizon FW alla makalösa spel på sina sätt. Tog platinum på dom alla

Medlem

Jag är inte förvånad... men ändå lite besviken.
Elden Ring var väl kul. Men de brister som From Softs titlar har blev här kraftigt förstärkta.

Utan att spela med wikin öppen är det ju helt omöjligt att göra quests... helt enkelt för att NPCarna blir än värre att hitta.

Eller att de gör så obskyra hinder. Jag pratade med Ranni dockan. Två gånger till och med!
Men tydligen skulle man prata med den/henne TRE gånger. Hur fan ska man kunna veta det.

Och NPCarna som inte är bossar? De står rätt och slät där och säger typ 3 meningar. Sen ska man prata med dem igen på en ny plata. Och då hinner det kanske ta 5-15 timmar innan det sker. Blir så sjukt dålig flow.

Gameplay var ju same old same old. Bossarna var finfina. Jag gillade huvudstoryn. Men för mig så, likt medBloodborne Och DS, blir det 4 av 5 i betyg. Inte riktigt GoT för mig .

Horizon Forbiddenwest var kul. Men det var för likt föregångaren. som jag spelade förra året. Så kände mig rätt mätt. Bättre på många sätt men efter att ha kört ettan så var gameplayet fär snarlikt. Och huvudstoryb var mycket sämre.

God of War Ragnarök har jag inte kört.

Näe. Enda friska fläkte var Vampire Survivor.

Medlem

Jag tycker att det har varit ett väldigt bra år för playstation. Och nästa år Jan Feb mars kommer redan då att bli knökfullt med spel. Mycket på grund av psvr2,Dead space och (nya)Resident evil 4. Och då räknar jag inte ens med Monster hunter Rise och säkert flera spel. På 3 månader så blir det minst 12 nya spel för mig som jag vet att jag kommer att köpa. Och då räknar jag inte med alla spel jag redan har som man kommer att kunna spela gratis på psvr2. Som tex No mans sky och Resident evil 8 vr. Tur att man har så gott om tid.

Tor
Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Yes, Victoria 3 fick ca 1% här Inte oväntat, men glad att fler än jag gillar det. Jag har nästan spenderat 300 timmar på det snart, verkligen perfekt för mig, men förstår hur avtändande spelet är för många.

Hade det inte släppts just nu när jag är småbarnsförälder (och barnet i fråga är lite äldre än när Elden Ring släpptes, jag var föräldraledig och han mest sov) så hade jag antagligen sänkt ganska många timmar i Victoria 3, tvåan har jag spelat riktigt mycket. Men ja det är ganska nicheat så det är inte jättekonstigt att det inte ligger högre.

Medlem

Jag hade så jäkla roligt i Elden Ring och det är ett spel jag har haft svårt att slita mig från. Väl värt en vinst enligt mig.

Medlem

Härligt! Helt rätt i mina ögon.

Det första dark soul spelet jag någonsin har spelat.
Jag tyckte miljöerna var så häftiga att jag köpte spelet, och snart var man fast!

Nu har jag fått alla trofier(stava?) Och gjort det mesta man kan göra. Trodde aldrig jag hade tålamodet, men spelet är riktigt bra som fängslar en!

Obs jag är piss dålig som får överlevla för att klara mig.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Molotov:

Många år sen jag var uppe så många timmar i nått spel och då har det väll varit nån mp shooter eller wow

Samma här... Jag brukar inte ha så många timmar i ett spel, men med Elden Ring har det blivit så, haha
Jag har 648 timmar i Terraria, men det var för ca 7 år sedan jag spelade det senast.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Vad blir det bästa Switchexklusive spelet?

Medlem

Helt rätt! FromSoft är kungar när det kommer till vanebildande gameplay.

The Ashen One
Skrivet av Evilof:

Jag är inte förvånad... men ändå lite besviken.
Elden Ring var väl kul. Men de brister som From Softs titlar har blev här kraftigt förstärkta.

Utan att spela med wikin öppen är det ju helt omöjligt att göra quests... helt enkelt för att NPCarna blir än värre att hitta.

Eller att de gör så obskyra hinder. Jag pratade med Ranni dockan. Två gånger till och med!
Men tydligen skulle man prata med den/henne TRE gånger. Hur fan ska man kunna veta det.

Och NPCarna som inte är bossar? De står rätt och slät där och säger typ 3 meningar. Sen ska man prata med dem igen på en ny plata. Och då hinner det kanske ta 5-15 timmar innan det sker. Blir så sjukt dålig flow.

Gameplay var ju same old same old. Bossarna var finfina. Jag gillade huvudstoryn. Men för mig så, likt medBloodborne Och DS, blir det 4 av 5 i betyg. Inte riktigt GoT för mig .

Horizon Forbiddenwest var kul. Men det var för likt föregångaren. som jag spelade förra året. Så kände mig rätt mätt. Bättre på många sätt men efter att ha kört ettan så var gameplayet fär snarlikt. Och huvudstoryb var mycket sämre.

God of War Ragnarök har jag inte kört.

Näe. Enda friska fläkte var Vampire Survivor.

Tyvärr har du nog helt missat värdet i detta spel, att spela det igen? Du klagar på att inte klara ut allt din första playthru? Ranni missade jag vid första stället. Är jag ledsen för det? Nej jag fick bara ett annat slut.
Som förstärker viljan att spela om allt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är ett mycket krävande spel, absolut inte för alla. Hade jag haft andra åtaganden så som familj så hade jag inte lagt tiden på det. Alldeles för frustrerande upplevelse då.

Men det är en högst personlig reflektion, alla fungerar ju inte likadant. Det är iaf lätt värt en chans.

Alla är vi olika och fungerar det för dig så kör på.

Det är det som är glädjen i samtliga spel från From Software, när du lär dig hur spelet fungerar (på egen hand) och hur du blir starkare och smartare med fiender och bossar. Det är då storheten kommer till sin rätt. Jag minns själv hur man var helt knäckt när man spelade Dark Souls, en boss som var helt omöjlig att klara!? Ta ett steg tillbaka och fundera på hur du tacklar det smartare nästa gång, du kanske är på helt fel ställe alldeles för tidigt?

Medlem
Skrivet av Maggot:

Det är det som är glädjen i samtliga spel från From Software, när du lär dig hur spelet fungerar (på egen hand) och hur du blir starkare och smartare med fiender och bossar. Det är då storheten kommer till sin rätt. Jag minns själv hur man var helt knäckt när man spelade Dark Souls, en boss som var helt omöjlig att klara!? Ta ett steg tillbaka och fundera på hur du tacklar det smartare nästa gång, du kanske är på helt fel ställe alldeles för tidigt?

Håller med.

Extremt frustrerande ibland. Man får verkligen ingenting serverat och många gånger är det också medvetet kryptiskt och hemligt. Men det är samtidigt det som gör det så oehört belönande när man väl gör framsteg. Ren och skär hatkärlek för mig.

FromSoftware behandlar oss spelare lite på samma sätt som Kratos behandlar sin son Atreus:

"Don't be sorry. Be better."


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Tyvärr har du nog helt missat värdet i detta spel, att spela det igen? Du klagar på att inte klara ut allt din första playthru? Ranni missade jag vid första stället. Är jag ledsen för det? Nej jag fick bara ett annat slut.
Som förstärker viljan att spela om allt.

Kritiken är väl snarare riktat mot att sidouppdragen i spelet är väldigt vaga, vilket jag håller med om. Nu menar jag inte storymässigt utan vilken karaktär man ska prata med, var denne befinner sig och när. Det var något FS också adresserade tidigt genom att lägga till markörer för vissa NPCer. Att man inte kan uppleva allt vid en genomspelning är vi nog alla införstådda med vid det här laget.

Elden Ring är kanon och jag har själv lagt över 100 timmar men det finns vissa element som FromSoftware hade kunnat göra bättre, t.ex. när det kommer till att överföra sin formula till en öppen spelvärld. Har man inte väldigt många timmar att lägga på spelande i sin vardag kan det kännas rätt värdelöst att springa runt i en öppen värld och leta eller uppsöka guider för att ens veta hur man ska klara ett sidouppdrag.

Svårighetsgraden kan de flesta leva med men det är sånt här som skapar riktig och berättigad frustration.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Tyvärr har du nog helt missat värdet i detta spel, att spela det igen? Du klagar på att inte klara ut allt din första playthru? Ranni missade jag vid första stället. Är jag ledsen för det? Nej jag fick bara ett annat slut.
Som förstärker viljan att spela om allt.

Nejdå. Missa en quest är en grej. Missade, av RP skäl, helt att göra quests i Volcano Manor.
Men många av de jag gjorde var så jävla obskyra.

Hur ska man lista ut att man måste gå tillbaka till en merchant för att kunna lära sig locka ner vargmannen?
Jag lyckades ganska väl följa den enarmade kvinnan. Men missade en liten avstickare i slutet som var ett träd man kunde hoppa ner på. Fick gå till wiki. Precis som i typ alla andra quests. Missade helt ögonätaren, bara för att hon stog liiiite åt sidan på ett ställe. Open World passar inte att dammsuga efter NPCs som står 15 meter av från en stig mitt i ingenstans.
Jag kan köpa att man inte får den extra blomman utanför Malenia förklarad för sig. Men som Ranni. Det är ju helt stört att man ska prata tre gånger. Man får ju aldrig någon ledtråd heller.

Och jag spelade det i hundratio timmar. Att köra mer än ett NG+ känns väldigt långsökt (även om kommande varv såklart blir snabbbare).

Brasklapp. Jag spelade utan att Playstation Live.
Invadions eller hjälp vid bossar spelar ingen större roll för mig, men har fått nog av att vara på dramatiska ställen där storyn är som bäst och läsa " finger but whole"

Kanske hade hade jag fått upp " talk, talk and talk again" eller något sånt. Men de kan ju inte anta att alla har online tjånster

Medlem

Bannerlord lucky nr 7 whoop whoop 👍

Medlem
Skrivet av Freakon:

FromSoftware behandlar oss spelare lite på samma sätt som Kratos behandlar sin son Atreus:

"Don't be sorry. Be better."

Fast är det där verkligen sant? Det här med att From Software spel är svåra är något jag mer och mer tycker är en myt. De är inte svåra, de är omöjliga utan rätt, och väldigt specifik kunskap.

Det var nog när jag mötte Maliketh som det gick upp för mig varifrån mycket av min frustration över spelet kommer ifrån. Han hoppar upp i luften, bryter mot alla tyngdlagar och svävar där, för att sedan snabbt flyga ner och attackera dig. Kruxet är att attacken är så snabb, så du måste lära dig hur länge han svävar för att kunna dodgea den.

I min värld är inte det att vara bra på ett spel. I min värld är det att lära sig hur man möter en specifik boss genom trial and error. Och sedan jag insåg det så har jag insett att det är rätt många bossar i Elden Ring spel som har det här problemet. Miquella är ett annat bra exempel. Du måste ha sett de olika attackerna flera gånger för att veta vad som kommer för att kunna vinna.

Det är skillnad på att kunna något, att förstå det, och att lära sig något innantill. Och jag har insett att det spelar ingen roll om jag är en duktig spelare, Elden Ring (och alla andra From Software spel) måste du lära dig innantill.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Skrev samma sak i nomineringstråden.

Kanske dags att man får lägga tre röster (ej på samma spel dock) för att få en bättre spridning efter "topp-spelen".

Nu blir det all in på några spel och resten får knappt ihop en procent (då pratar vi mycket bra spel) och det speglar verkligen inte hur spelåret sett ut. Listan blir tyvärr tråkig i nuvarande form och säger inte så mycket mer än att det bara fanns 2-3 bra spel på ett år vilket såklart inte stämmer.

Kan det vara något att fundera på till nästa år redaktionen?

123
Skriv svar