Dead Space-remakens betyg slaktar The Callisto Protocol

Robot
Dead Space-remakens betyg slaktar The Callisto Protocol

Stackars Callisto har lägre snittbetyg än Forspoken...

#dead-space, #the-callisto-protocol


Medlem

Tycker lite synd om Schofield och hans team men man borde helt klart ha reflekterat lite mer kring vad som gjorde original-Dead Space så bra inför Callisto.

En liten rättelse bara, Dead Space 3 snittar på 76-78.

Medlem

Slutsatsen vi kan dra av statistiken är att remakes alltid är bättre än innovation!

Nej, skämt åsido. Det är säkert välförtjänt. Själv har jag inte spelat varken Callisto eller Dead Space.

Redaktör

Har inte tänkt på det förut, men väldans vad lågt snitt Callisto fick! Som Fredrik sa: känns som ett 75-77-spel. Eller åtminstone +70. Men kollade recensioner nu: en del höga betyg, men också väldigt många låga (50-60 hos samlingssiterna).

Skrivet av Peer165:

Tycker lite synd om Schofield och hans team men man borde helt klart ha reflekterat lite mer kring vad som gjorde original-Dead Space så bra inför Callisto.

En liten rättelse bara, Dead Space 3 snittar på 76-78.

Ah, det blev för många (och för höga) siffror där. Tack!


signatur
Redaktör
Skrivet av Bennii:

Slutsatsen vi kan dra av statistiken är att remakes alltid är bättre än innovation!

Nej, skämt åsido. Det är säkert välförtjänt. Själv har jag inte spelat varken Callisto eller Dead Space.

Samtidigt är Callisto i flera avseenden extremt likt Dead Space. Så... ja, du har rätt.


signatur
Medlem

Har svårt att se att The Callisto Protocoll är en sämre upplevelse än Forspoken, men det är endast en känsla då jag inte har spelat något av dem utöver demot av Forspoken.

Inom kort ska jag låna Callisto av brorsan och ser framemot att få spela det och bilda mig en egen uppfattning om spelet. Forspoken vettifan om jag ens kommer att bemöda mig med, kanske längre fram när man får det för en hundring eller två. Eller gratis via PS Plus.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Alltså Callisto Protocol var inte så katastrof som många hävdar.
Det var mest att det drogs av enorma prestandaproblem i början, och till viss del fortfarande gör. Mitt 4090 går på knäna, runt 35-70 FPS beroende på område. Allt på max.
Och visst ser det snyggt ut, men det borde klara betydligt bättre.
Men det är ju för att det är en AMD sponsrad titel så...

Avstängd

Inte alls konstigt då Dead Space är ett mycket bättre spel.

Medlem

Dead space spelar i en helt annan liga.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny

Schofield slagen av sig själv... eller i alla fall sitt yngre jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har inte lirat dead space men köpt det idag men har svårt att se att det kommer upp i samma level som calisto som var superb bra. Förra årets bästa skräckis. Grafiken är redan avgjord då inte många spel kan konkurrera mot Calisto sen om gameplay och story kan matcha vet jag inte.

Sen brukar jag älska alla spel som får låga betyg medan de med höga kan kastas i soptunnan direkt.

Medlem
Skrivet av submariner:

Sen brukar jag älska alla spel som får låga betyg medan de med höga kan kastas i soptunnan direkt.

Om du skulle kasta Dead Space, kan inte du skicka ditt exemplar till mig istället?

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Alltså Callisto Protocol var inte så katastrof som många hävdar.
Det var mest att det drogs av enorma prestandaproblem i början, och till viss del fortfarande gör. Mitt 4090 går på knäna, runt 35-70 FPS beroende på område. Allt på max.
Och visst ser det snyggt ut, men det borde klara betydligt bättre.
Men det är ju för att det är en AMD sponsrad titel så...

Kan så vara. Samtidigt är ju UE4 en spelmotor som alltsomoftast presterar bättre på Nvidia, så det borde väl kompensera.

Jag fick spelet med det 6700 XT jag införskaffade på Black Friday, som jag såklart hade slottat in för att testa lite nya spel med. Har ett 5600X jag ska stoppa in innan jag börjar spela på riktigt igen, men har inte kommit så långt än... så testerna fick bli på mitt gamla 2600X.

I benchmarktestet får jag ca 47 fp i min målupplösning 1080p med allt på max, även raytracingen, och utan uppskalning. Spelade även någon timme in i spelet för att se att det fungerade i praktiken, och det var helt spelbart,

Alltså bättre än vad jag fruktade efter att ha hört vissa kommentarer, men så har ju en del 60 fps som mål, och spelet föreslår iofs att slå på FSR 2, men jag undviker det. Det börjar dock med ett par minuters PSO caching nu innan spelet startar (precis som Metro Exodus EE gör), vilken väl kom till senare i en patch, för att reducera stuttering inne i spelet. Det problemet finns såklart i många spel, men det är ju Unreal Engine 4, känt för stuttering.

Spelet var nog ganska störigt och krävande att spela innan de senaste patcharna, vilket lär ha bidragit till lägre betyg.

KoP
Medlem

Ded Space utvecklades under en tid då spelmakarna hade lite mera glöd inför sitt hantverk. På senare år känns det som att det gått lite utför.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Schofield slagen av sig själv... eller i alla fall sitt yngre jag.

haha lite småkul, kan inte vara bra för hans ego.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ded Space utvecklades under en tid då spelmakarna hade lite mera glöd inför sitt hantverk. På senare år känns det som att det gått lite utför.

Det ligger en hel del i det du säger.
Spel som skapas av utvecklare med glädje och glöd för att göra bra ifrån sig blir ofta bra.
Oavsett budget.

Tappar man glöden eller jobbar på "löpande band" åt ett mega corp med spel är chansen för att det blir skit betydligt större.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sen har ju spelet optimerats sen recensioner med. Det kanske spelar roll. Kanske är Days gone all over again

Medlem
Såå Sugen..

FuqQ vad sugen jag är på att köpa Dead Space via Steam nu ikväll. Har egentligen inte råd men jag dräglar av sug på denna remake. Perkele.. Har funderat på en PlayStation 5 version även men eftersom det är skjutvapen i spelet så vill jag köra med mus & KB så då får det bli PC. Shit vad min burk har åldrats. GTX 1070 som minimum krav gör att jag precis klarar av att driva det...

** Trevligt att Dead Space inte kräver EA App/Origin utan startas direkt i Steam eller EPiC om man nu föredrar den launcher. Valmöjligheter och kundvänligt precis som det ska vara.
_______
EDiT::::
Köpte spelet på Steam precis och börja förladda inför en mysig, mörk skräckkväll. Fantastiskt..
____________________________________________________________________________________________________
Synd med The Callisto Protocol. Hoppas det kan sälja tillräckligt för att berättiga en uppföljare. Tycker grunden är hyfsat stabil. Det var närstriderna med blunt weapons som kändes lite hafsiga. Annars var stämningen o grafiken top notch. Skjutvapnen funkade även bra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Skrivet av BillyJoeBob:

Alltså Callisto Protocol var inte så katastrof som många hävdar.
Det var mest att det drogs av enorma prestandaproblem i början, och till viss del fortfarande gör. Mitt 4090 går på knäna, runt 35-70 FPS beroende på område. Allt på max.
Och visst ser det snyggt ut, men det borde klara betydligt bättre.
Men det är ju för att det är en AMD sponsrad titel så...

Det helt hjärndöda gameplayet är nog det värsta jag spelat på väldigt länge. Maken till ytligt spel!
Men det är jag det.
Samma sorts fighter mot såväl vanliga fiender och bossar. Samma taktik. Samma jumpscares genom hela spelet. Samma samma samma allt hela tiden.
Mår dåligt över att jag tvingade mig själv att spela igenom det.

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det ligger en hel del i det du säger.
Spel som skapas av utvecklare med glädje och glöd för att göra bra ifrån sig blir ofta bra.
Oavsett budget.

Tappar man glöden eller jobbar på "löpande band" åt ett mega corp med spel är chansen för att det blir skit betydligt större.

Ja det kan kännas som att dom prånglar ut tegelstenar på rullband med den enda inställningen att varje spel endast är framtaget för att effektivast kunna maximera vinsten.

Man börjar ju också undra hur låst en creative director är idag hos dom stora drakarna och hur stor frihet denne har att styra ett spel i hamn så att spelet faktiskt blir bra/roligt för konsumenten i slutändan. 🤔

Avstängd
Skrivet av KoP:

Ded Space utvecklades under en tid då spelmakarna hade lite mera glöd inför sitt hantverk. På senare år känns det som att det gått lite utför.

Spelstudiorna är alldeles för stora med för många anställda idag. The Witcher 3 gjordes t ex av endast 250 personer in house och då blir resultatet en bättre produkt med bättre kvalitet och en tightare sammanhängande upplevelse.

Idag tycker jag det märks att det är för många kockar i soppan på AAA-titlarna. Det krävs ett enormt bra och kompetent ledarskap för att driva igenom ett projekt när du har över 1000 pers som ska dra åt samma håll, och det är väl just ledarskapet som har varit undermåligt på alldeles för många studios.

Medlem

Nu har jag som Dead-Space fan no.1 plöjjt ett par kapitel och visst är det fantastiskt snyggt och en värdig samt trogen remake, men herregud, ju mer jag spelar ju mer tycker jag hela debacklet kring Callisto känns ännu mer som en fars och otroligt oförtjänt. Den tekniska katastrofen på PC var ett faktum i Callisto men utöver det var det en väldigt stabil upplevelse. (varvat det 5-6ggr)

Dead Space upplever jag förvånande nog som mera opolerat i sitt gameplay. Jag har redan stött på buggar med ljud som hakar upp sig och fysik som ballar ur totalt, samt fiender som beter sig märkligt. Isaac gör också vissa snap-rörelser utan någon direkt animation om man rör spaken från stillastående i vissa lägen. Möjligt att många inte bryr sig eller lägger märke till det men jag tycker det sabbar inlevelsen lite.

Samtidigt kudos till en hel del meny och kontrollval samt att man kan ändra performance/quality osv utan att behöva gå ut i main-menu likt Callisto.

Lite mer subjektivt tycker jag känslan är för uppskruvad, Isaac känns mer agil/snabb och mindre tung i dräkten än vad jag minns i originalet. Jag kör hard i min första omgång och visst är fienderna svåra men jag har helt sjukt överskott av ammunition ? Känslan som infinner sig även om jag går runt och njuter av miljöerna är ändå lite av en besvikelse hittills. Röstskådisarna och dialogen hade jag hoppats lite mer på också. Gunner gör det rätt bra men seriöst vilken miss att inte göra folk lite mer skräckslagna/trovärdigs när de ser det värsta de någonsin kunnat föreställa sig. Vissa ljud-loggar verkar även hoppa mellan vad personerna säger utan någon direkt paus vilket känns väldigt onaturligt.

Medlem

Har spelat 3tim av spelet och jag fattar inte ens hur man kan sätta det här spelet och Calisto Protocol i samma mening. Calisto total slaktar det här på precis allt. Grafik, story, gameplay, känsla, skräck. Jag ger calisto 10/10 och deadspace en svag 7a. Rättvist nja, Calisto är ju ett helt nytt lir från 2023 medan detta är från 2008. Har hänt mycket på 15år det märks klart o tydligt. Sen kan man tycka att det blir ju inte rättvisst att jämföra ett så gammalt spel med något nytt.

Att lyssna eller läsa betyg från spel sidor ger jag inte mycket för. Har nog aldrig gjort det. Även Days Gone fick 2/5 från FZ och det visa sig vara GOTY 2019. Har sålt över 11miljoner kopior. Inte många 10/10 lir som gör det. Så även det gick hem hos folket precis som Calisto oså kommer göra. Kom ju för 6veckor sen så det kommer sälja några miljoner kopier med åren. Hoppas på uppföljare till båda

KoP
Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Spelstudiorna är alldeles för stora med för många anställda idag. The Witcher 3 gjordes t ex av endast 250 personer in house och då blir resultatet en bättre produkt med bättre kvalitet och en tightare sammanhängande upplevelse.

Idag tycker jag det märks att det är för många kockar i soppan på AAA-titlarna. Det krävs ett enormt bra och kompetent ledarskap för att driva igenom ett projekt när du har över 1000 pers som ska dra åt samma håll, och det är väl just ledarskapet som har varit undermåligt på alldeles för många studios.

Så sant. Mindre team = Bättre spel. Förstår inte detta med 1000 pers som ibland är med och utvecklar ett spel, verkar helt befängt att det ska krävas så många individer. ఠ_ఠ

Medlem

Callisto protocol är linjärt, ingen utforskarglädje alls. Striderna kan vara kul ibland men det är ingen vidare variation på fiender.

Jag skulle ändå säga att Callisto protocol är roligare än Dead Space 3.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Dead Space serien är en av mina absoluta favoriter.
Köpte Callisto Protocol till PS5 och körde igenom 2 gånger och det var helt ok men inte i närheten av Dead Space 1 och 2. Dead Space 3 hade jag också mer kul med än Callisto Protocol även om det inte höll uppe skräcken så länge. Dock gillade jag delen när man utforskande skeppsvrak i rymden och där var det rejält läskig stämning ändå.

Ser fram emot remaken av Dead Space men väntar ett tag med köp då jag har fullt upp med Elden Ring.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Peete:

Dead Space 3 hade jag också mer kul med än Callisto Protocol även om det inte höll uppe skräcken så länge.

Problemet med Dead Space 3 ser jag som att först och främst är det extremt linjärt och för det andra så har de bytt ut helt systemet med uppgraderingar. För mycket action, för lite skräck. Man blir inte rädd av att döda människor. Att bygga sitt eget vapen, jag blev bara förvirrad och körde något kulspruta med och bomber hela spelet genom. Sen var det samma ammo att plocka hela vägen. Jag förstod inte vitsen med att placera ut en robot drönare som ska samla resurser åt mig, totalt värdelös mekanik. Hade de haft typ samma vapen i alla spel tror jag det blivit mer glädje och med uppgradera med power nodes.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har svårt att se att The Callisto Protocoll är en sämre upplevelse än Forspoken, men det är endast en känsla då jag inte har spelat något av dem utöver demot av Forspoken.

Inom kort ska jag låna Callisto av brorsan och ser framemot att få spela det och bilda mig en egen uppfattning om spelet. Forspoken vettifan om jag ens kommer att bemöda mig med, kanske längre fram när man får det för en hundring eller två. Eller gratis via PS Plus.

Forspoken är skräp jämfört med Callisto. Jag gillar Callisto och nu efter patchar så funkar spelet i 4k stabila 60fps så spelet är linjärt ja. Än sen det är fortfarande roligt👌

Medlem

Varför ens jämföra Forspoken med Callisto, för att betygen är lika 🤪 ? Saknar logik men så var det inte mycket substans bakom de som totalt avfärdat C heller. Vitt skilda spel och teknisk implementation där C på många plan var riktigt imponerande.

Redaktör
Skrivet av heady89:

Varför ens jämföra Forspoken med Callisto, för att betygen är lika 🤪 ? Saknar logik men så var det inte mycket substans bakom de som totalt avfärdat C heller. Vitt skilda spel och teknisk implementation där C på många plan var riktigt imponerande.

Det är inte spelen i sig som jämförs, utan att båda har fått rätt låga betyg. Eller rättare sagt: att Callisto (som ändå är rätt aktat) ligger lika lågt som det ganska svalt mottagna Forspoken.


signatur
12
Skriv svar