Zelda: Tears of the Kingdom blir först ut med Nintendos högre prissättning

Robot
Zelda: Tears of the Kingdom blir först ut med Nintendos högre prissättning

Men alla framtida spel kommer inte att kosta så mycket.

#Zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Dom krämar på ordentligt på den gamla hårdvaran

Medlem

Giriga fanskap

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Giriga fanskap

BOTW kostade $60 när det släpptes för 6 år sedan. Så sett till inflationen sen dess, nej.

Medlem

Fan att dom inte uppgraderar sina konsoler så det blir lite snyggare ser ju ut som n64

Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Fan att dom inte uppgraderar sina konsoler så det blir lite snyggare ser ju ut som n64

Antigen trollar du eller så har du mänsklighetens sämsta minne.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Antigen trollar du eller så har du mänsklighetens sämsta minne.

Säkerligen ett troll men han har ju lite rätt. De hade tjänat på att ha en konsol med mer kräm i. Tänk hur snyggt Zelda hade kunnat vara då!

Inaktiv

Nintendo har alltid varit ett extremt girigt företag. Minns de fick t.om. böter 2002 av europakonventionen för att de hade scammat folk i eu med sina N64 kassetter. 94 miljoner pund låg bötessiffran på och det var då 1,5 miljarder i svenska pengar.

https://www.theguardian.com/business/2002/oct/31/games.techno...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngWqdo/kartell-holl-pris...

Medlem

Nintendos spel håller också generellt hög prissättning rakt igenom, är ju knappt ordentliga reor. Ibland kan priserna droppa till 400 kr under större reor men inte mer än så.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nintendo kör väl alltid typ 599 för sina egna spel och vet inte hur man stavar till rea...

It's not a lake, it's an ocean

De skulle kunna ta 800 kr och många skulle köpa det ändå.

Lite retsamt, dock, med Nintendos titlar att de aldrig faller i pris. Är sugen Donkey Kong Country: Tropical Freeze (älskade det till Wii U men orkar inte släpa fram konsolen igen), men det kostar fortfarande 549 kr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag är väl lite rädd för $70 inte kommer översättas till 700kr...

Testpilot
Skrivet av jaqob_:

Jag är väl lite rädd för $70 inte kommer översättas till 700kr...

De flesta svenska butiker verkar ligga runt 699 men kan bli dyrare hos vissa med frakt, så tror inte att du behöver oroa dig.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Säkerligen ett troll men han har ju lite rätt. De hade tjänat på att ha en konsol med mer kräm i. Tänk hur snyggt Zelda hade kunnat vara då!

De hade så långt ifrån "tjänat på det" som man kan komma, snarare förlorat ordentligt. Högre upplösning / "mer kräm" innebär högre förväntan hos spelaren = större texturer = mer avancerade meshtiles = mer vertexes = mer arbete för alla.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De skulle kunna ta 800 kr och många skulle köpa det ändå.

Lite retsamt, dock, med Nintendos titlar att de aldrig faller i pris. Är sugen Donkey Kong Country: Tropical Freeze (älskade det till Wii U men orkar inte släpa fram konsolen igen), men det kostar fortfarande 549 kr.

Fast det finns nog en smärtgräns ändå.
Nintendo är ju anpassade till familjespel och föräldrarna kanske inte är jättepigga på att betala 1000Kr för varje spel som barnen ska spela.
Jämför man tillexempel med gamepass så kan barnen få många timmar spelande till ett väldigt bra pris redan nu. De saknar ju såklart de många fina Nintendo spelen, men Lego, Minecraft och Overcooked med mera är ändå kul till ett väldigt lågt pris.
2 spel för priset att 1 år GP eller PS Plus Premium är svårslaget.

Men visst, har man pengar så är det väl svårt att slå Nintendo på den typen av spel de gör.
Sackboy a big Adventure var dock väldigt bra och Minecraft äventyren är nog bra.

Medlem

minns när polaren köpte donkey kong country för 899kr


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem
Skrivet av filbunke:

BOTW kostade $60 när det släpptes för 6 år sedan. Så sett till inflationen sen dess, nej.

Och på Nintendo eshop kostar det fortfarande 689:-. De höjde ju t.om priset på Breath of the wild för ett tag sen medans alla andra sänker priserna på sina gamla hitar. Det ligger ju ändå lite sanning i det Bobiri skriver.

Skrivet av gorbatjov:

Och på Nintendo eshop kostar det fortfarande 689:-. De höjde ju t.om priset på Breath of the wild för ett tag sen medans alla andra sänker priserna på sina gamla hitar. Det ligger ju ändå lite sanning i det Bobiri skriver.

Finns ju ingen anledning att sänka priset.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Nintendo är verkligen något jag aldrig kommer köpa något av.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Finns ju ingen anledning att sänka priset.

Varför inte? Galenskap att ha samma pris på ett spel 6 år efter release.

Edit: Visst tycker jag spelpriserna på nya spel på Xbox och PS oftast är bananas de också men efter ett år är ju priset som minst halverat. Och det gäller ju även stortitlarna. Nintendo är ju tyvärr (som tur är?) unika på den punkten att priset aldrig sjunker.

Fragtjuv

Visst hade det varit trevligt med en kraftfullare konsol men jag tycker ändå att designen och stilvalet i BOTW gör det till ett riktigt snyggt spel och jag tror det blir samma med uppföljaren. Det är bara att hoppas att det flyter på någorlunda stabilt, i alla fall i dockat läge.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Nintendo har alltid varit ett extremt girigt företag och det är delvis därför jag till stor del övergett dem. Vem minns inte N64-tiden när man var tvungen att köpa ett svindyrt "Expansion Pak" för att kunna spela exempelvis Perfect Dark? Eller "Rumble Pak" som gjorde att handkontrollen vibrerade istället för att bara bygga in det i kontrollen från början.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Nintendo har alltid varit ett extremt girigt företag och det är delvis därför jag till stor del övergett dem. Vem minns inte N64-tiden när man var tvungen att köpa ett svindyrt "Expansion Pak" för att kunna spela exempelvis Perfect Dark? Eller "Rumble Pak" som gjorde att handkontrollen vibrerade istället för att bara bygga in det i kontrollen från början.

Dock var Rumble Pack nytt för sin tid, och en första prototyp på vad som skulle bli standard längre fram.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Säkerligen ett troll men han har ju lite rätt. De hade tjänat på att ha en konsol med mer kräm i. Tänk hur snyggt Zelda hade kunnat vara då!

Tror de tjänar mer på att släppa detta till switch. Och sen släppa alla populära switch spel som remasters på nästa konsol. Folk köper gärna samma spel två gånger.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Giriga fanskap

Finns bra många spel som är dyrare, kollar man på PSN så kostar visa 849:- för basversionen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Finns bra många spel som är dyrare, kollar man på PSN så kostar visa 849:- för basversionen.

En enorm skillnad är dock att Nintendo Switch hårdvaran är ungefär motsvarande en PS3a. Skulle du betala 849kr för ett PS3 spel idag?

Skrivet av gorbatjov:

Varför inte? Galenskap att ha samma pris på ett spel 6 år efter release.

Edit: Visst tycker jag spelpriserna på nya spel på Xbox och PS oftast är bananas de också men efter ett år är ju priset som minst halverat. Och det gäller ju även stortitlarna. Nintendo är ju tyvärr (som tur är?) unika på den punkten att priset aldrig sjunker.

Förstår inte varför det skulle vara galenskap.
Bara för att konkurrenterna känner att deras spel tappar mer än hälften av sitt värde på bara några månader?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Förstår inte varför det skulle vara galenskap.
Bara för att konkurrenterna känner att deras spel tappar mer än hälften av sitt värde på bara några månader?

Verkligen. Nintendos spel i hög grad är värda sitt pris och det vet Nintendo.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Förstår inte varför det skulle vara galenskap.
Bara för att konkurrenterna känner att deras spel tappar mer än hälften av sitt värde på bara några månader?

Jag fattar ju helt klart att Zelda är en systemseller och en av de mest ikoniska spelserierna nånsin och möjligen säljer det fortfarande som smör, vad vet jag. Gör det inte det så är det ju en annan fråga och i mina ögon ganska korkat att ha kvar samma pris. Skulle dock va intressant å se siffror månad för månad.

Möjligt att det inte går att jämföra riktigt men jag gör det ändå;
BoTW släpptes 2017, 689:- (419:- lägsta priset på eshop)
Horizon Zero Dawn släpptes 2017, 209:- (99.50:- lägsta priset på psn) men ingår även i PS+ Extra.

Äpplen och päron kanske men det är ändå två ofantligt populära spel till två olika plattformar som dessutom är exklusiva och som släpptes under samma år. BoTW har väl passerat 30 miljoner sålda ex vad jag förstått och HZD strax över 20 miljoner.

Medlem

Digital Foundry's tester på BOTW när det släpptes sa b.la. "...going from a 25fps average in stress areas to 29fps overall - though it's still far from ideal."

Alla PC, Sony och XBOX spel hade blivit verbalt lynchade och bojkottade om dom hade släppts med sådan prestanda men av någon anledning får Nintendo alltid ett fripass, det fick globalt mer eller mindre flawless betyg. Jag personligen ser inte hur deras priser är i närheten av befogade.

12
Skriv svar