Medlem
Project Zomboid

Jag har läst och sett lite av spelet av och till från olika håll, men till min förvåning hittar jag nästan ingenting om det på FZ. (Jag hittade i och för sig en tråd från 2011 med två kommentarer, men spelet är nästan inte igenkännbart efter så lång tid)
Det är visserligen fortfarande Early Access på Steam, men började precis lira det med brorsan, och jag måste säga att det är väldigt stabilt och roligt trots Early Access. Det har ju ändå legat i utveckling sedan början av 2011, dock med aktiva och frekventa uppdateringar sedan dess, och har i dagsläget 95% positiva reviews på Steam.
Jag skapar den här tråden dels för att jag tycker fler borde prova på Project Zomboid, och dels för att jag gärna vill läsa om andras upplevelser i spelet. Hur länge har ni lyckats överleva? Har ni några mods att rekommendera? Tips på bra områden/byggnader att göra till safehouse? Eller ni kanske rentav letar efter andra spelare att spela med?

För er som inte har spelat det eller ens känner till spelet skriver jag lite kort om Project Zomboid nedan, och mina intryck efter ynka 14 timmars speltid. Se det som en minirecension/förstaintryck från en nybörjare.

(Disclaimer: bilderna är inte tagna av mig, utan bilder jag lånade från lite varstans på internet)

Grafiken kan vara lite av en turn-off till en början, men när man väl börjar skrapa på ytan inser man snabbt hur otroligt djupt spelet är. Jag och brorsan har spelat några kvällar i rad nu, och det är extremt stor variation i gameplay och väldigt högt replay value. Ena stunden springer vi från zombies, och nästa stund har vi gömt oss i ett övergivet hus och tvättar kläder, tittar på TV, och lagar mat. Vid ett tillfälle var brorsan så illa däran att han knappt kunde gå. Jag tvingade honom till sängs för att vila, medan jag tvättade hans kläder, och bytte ut bandage, gav honom mat, och begav mig ut för att leta medicin att behandla hans sår med. Nu har vi slagit oss ned i ett ganska stort hus på utkanten av staden, nästan helt fritt från zombies. Brorsan ansvarar för att plantera och odla grödor och laga mat, medan jag ansvarar för att barrikera huset och tomten så gott det går.

Man börjar ganska tidigt inpå apokalypsen, och ju längre man överlever desto svårare blir spelet. Resources blir svårare att hitta, mat börjar ruttna, och efter ett tag slutar vattenledningar och elektricitet att fungera. Samtidigt har man lärt sig en del om överlevnad genom utspridda böcker som handlar om exempelvis matlagning, jakt, underhåll, etc. Om du har tur och är villig kan du överleva även utan de moderna nödvändigheter vi lätt tar för givet idag.

Att spela Project Zomboid ensam är definitivt underhållande, utmanande, och unikt varje gång man spelar det.
Om man spelar det med en vän (eller 31 vänner för den delen) vill jag konstatera att det har potential att vara ett av de bästa multiplayer/coop-spelen idag - åtminstone om man är ens en gnutta intresserad av survival-spel och/eller zombies. Just nu kostar det lite drygt en hundring på Steam, vilket är löjligt mycket valuta för pengarna. Det är inte ofta jag slänger ur mig spelrekommendationer till allmänheten, men just idag gör jag det. Sov inte på Project Zomboid!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Har dykt upp massvis med klipp om det på TikTok för mig och det ser väldigt intressant ut imo. Kommer säkert aldrig att prova det men borde nog göra det


signatur

Halo kompis!

Avstängd

Kul zombie-sim spel. Körde en del coop, har cirka 80h, men det var snart 1 1/2 år sedan. Körde med över 38 mods när jag kollar i workshop just nu.

Grinden är ju sjukt seg i vanilla versionen. Vet inte vad som hänt sedan dess men hörde att NPCer och quest skulle komma. Någon gång lär vi komma tillbaka till spelet, men tyckte det tog alldeles för lång tid att göra vettig progress både för loot, stats och bygga bas.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vansinnigt långsam utveckling på projektet, överlag, men visst är det intressant. Jag är väldigt svag för genren i allmänhet, och även om Zomboid inte har en suck mot Cataclysm: Dark Days Ahead (vad min egen smak anbelangar) så är det absolut en värdig rekommendation för genreintresserade.

Medlem

Project Zomboid är en av de första EA spel som jag köpte. Ångrar det inte en sekund (som man gjort med extremt många andra).

Minns en gång lång tillbaka i tiden då uppdateringarna helt slutade komma. Jag å polarna trodde de hade övergett spelet. Men det som hade hänt var att (den då ensamma utvecklaren) hade fått sin laptop stulen med ALL sin kod. Både gammal och ny.

Han var tvungen att hämta hem spelet från Steam och göra en reverse engineer på den för att få tillbaka koden och fortsätta jobba på spelet.

Det har sedan dess blivit det spel det är och jag slänger upp en server på min server dator lite nu och då för att spela med polarna.

Det är även en ganska stor uppdatering på väg som ska lägga till NPCer i form av djur och kanske även andra överlevande.

Redaktör
Ponny

Föll hårt för den The Sims 1-aktiga grafiken. Ska kollas upp! Mission accomplished, @Broshimitsu. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett av mina "Inte favoritspel, men uppe där" zombiespel. Enda jag inte gillar är att du dör för lätt, typ en fluga biter dig sen är du död. Enda sättet att spela singleplayer är i coopmode med lite förändrade parametrar så att du kan fortsätta när du dör. När jag började spela fanns inga bilar vilket gjorde det drygt att springa runt i världen och samla resurser.

Bästa ställen? De som är nästan helt fortifierade från början. Ett ställe med utrymme, begränsad insyn, nära vatten (eller mycket utrymme för vatteninsamling) och där du kan föra oljud utan att det sprider sig för långt. Numera går det ju att ställa in en hel del parametrar, typ hur långt ljud propagerar sig, XP gain, hur fort du läser böcker, om zombies kan klättra över staket eller ej och faktiskt när du börjar. Du kan ställa in så att du "vaknar upp" senare, ungefär som Rick Grimes gjorde i Walking Dead.

Gillar spelet för utforskningen och att gå genom och rensa hus, brukar öppna dörrar och snabbt stänga dem igen, då får jag en glimt över rummet och eventuella zombies syns (oftast), så om det står 14 stycken i rummet och är redo att anfalla så kan jag gå vidare, eller ladda mitt pump gevär.

Vad som vore kul vore om det fanns ett Fear the walking dead scenario, där folk går omkring och blir jagade av någon enstaka zombie, sen att du får fly, sätta upp tält söder om Louisville, sen när det blir overrun så fly ut på landsbygden. Har polare som spelar, men vi har alltid missat varandra när intresset att spela dyker upp så jag har spelat ensam, klarar av det mesta själv förutom att långtidslagra mat.

Medlem

Har kört en del, både i coop och ensam. Tycker det är otroligt mysigt, och gillar skapandet av karaktären där man kan plocka på sig negativa traits för att ha råd med fler positiva. Skapar en mer nyanserad karaktär som inte bara har uppsidor.

Spelet som sådant kan jag uppleva lite grindigt, men jag har inte heller spelat med mods tidigare. Det är rejält utmanande dock, och man hinner dö både en, två och tio gånger medan man lär sig hur spelet fungerar och vad man behöver lägga fokus på.

Det är ett typiskt sådant spel som jag spelar i perioder. Ibland får jag ett jäkla sug efter det och kan spela det några dagar i sträck för att sedan lägga det på hyllan ett halvår innan jag påbörjar en ny omgång.

Längsta jag har kommit är väl till strax efter att helikoptern dök upp. Mitt lilla fort blev snabbt omringat och i ett dumdristigt försök att försvara med våld så blev jag instängd i ett hörn och uppäten.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Minns en gång lång tillbaka i tiden då uppdateringarna helt slutade komma. Jag å polarna trodde de hade övergett spelet. Men det som hade hänt var att (den då ensamma utvecklaren) hade fått sin laptop stulen med ALL sin kod. Både gammal och ny.

Han var tvungen att hämta hem spelet från Steam och göra en reverse engineer på den för att få tillbaka koden och fortsätta jobba på spelet.

Här kan intresserade läsa historian:
https://www.reddit.com/r/projectzomboid/comments/4fzufq/comme...

De hade 3G donglar att surfa med, och göra backup över dessa är inte kul, de hade inte gjort backup på ett tag, men de hade backups, det värsta var väl hur vissa i community behandlade dem och trodde inte ens på polisrapporten som de visade upp.

Medlem

Här är videon som fick mig att köpa spelet. Han har en lista med alla moddar han använder i beskrivningen.

Jag har inte kommit så långt än men det är spännande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Megadelux

Jag har spelat rätt många timmar, både singleplayer och med flera olika grupperingar av vänner. Rekomenderas starkt och jag är gärna på att köra på någon FZ-server. Kanske orkar sparka igång en ikväll ?

Jag finns som leveller på Geeks discord. Bara nypa tag i mig.

Gnällkuk

Nja, jag fastnade inte alls för detta. Jag spelade igenom tutorialen och lite till men tyckte det kändes riktigt tradigt så det blev en refund, kanske plockar upp det senare när det hänt lite mer.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gjorde refund faktiskt. Spelets support för högupplösta skärmar är skit. Jag kör på 4K med hög PPI. Det står inget på spelsidan om det så jag begärde refund och fick det. Läste sen i forum att de rekommenderar att man kör lägre upplösning, men nej tack till det. Jag kör 10 år gamla spel som fungerar bra med 4K.

Kan inte säga något om spelet förstås, verkar kul men vet inte.

Megadelux

Okej jag kommer INTE sätta upp en egen publik server åt oss.

Kan få upp en för FZ-gäng men inte publik. Om någon är intresserad.

Nu har jag provat från både Gaming-windows-burken och min Linuxserver. Med router, och direkt till fiberdosan. Får inte till att servern dyker upp publikt. Haha.

Enda plusset är att vi inte får in massa griefers.

Medlem
Skrivet av renod:

Okej jag kommer INTE sätta upp en egen publik server åt oss.

Kan få upp en för FZ-gäng men inte publik. Om någon är intresserad.

Nu har jag provat från både Gaming-windows-burken och min Linuxserver. Med router, och direkt till fiberdosan. Får inte till att servern dyker upp publikt. Haha.

Enda plusset är att vi inte får in massa griefers.

Det är okej, jag har sedan trådens skapande kört en playthrough, byggt en bas, farmat mat, rensat ut lokala området från zombies, fixat bilar, skaffat stort föråd av vapen och mat så... känner mig mätt på Zomboid för tillfället

Medlem

Har prövat men stridernas styrning var alldeles för svårt för mig, bara dog hela tiden. Tanken är säkert att det ska vara svårt, men tyvärr blev det inge kul.

Megadelux
Skrivet av Ichinin:

Det är okej, jag har sedan trådens skapande kört en playthrough, byggt en bas, farmat mat, rensat ut lokala området från zombies, fixat bilar, skaffat stort föråd av vapen och mat så... känner mig mätt på Zomboid för tillfället

Då kör du på för lätt svårighetsnivå.

Medlem

Kul att se en tråd om denna dolda pärla! Jag spelar nu på en privat, dedikerad server med 3-4 vänner sen en dryg månad tillbaks. Zombierna är slow shamblers, respawn är avstängd, och viruset smittar bara via bett/saliv. Det känns lite mer "realistiskt" att kunna rensa ett område på kräk och röra sig någorlunda riskfritt efteråt.

Vi har rensat ut ett stort lagerhus i norra Muldraugh som vi använder som högkvarter, med generator och odlingar på taket. Det börjar bli oktober, så vädret är lite kallare och grödorna växer sämre. Vi har bunkrat upp med grönsaker i frysboxen, plundrat West Points stormarknad på konserver och installerat en gjutjärnskamin för att hålla upp värmen i vinter.

PZ är den bästa zombiesimulatorn som finns.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av renod:

Då kör du på för lätt svårighetsnivå.

Har ägt spelet nästan sedan release och har spelat några gånger. Gissa resten...

Skrivet av Pjotor:

Kul att se en tråd om denna dolda pärla! Jag spelar nu på en privat, dedikerad server med 3-4 vänner sen en dryg månad tillbaks. Zombierna är slow shamblers, respawn är avstängd, och viruset smittar bara via bett/saliv. Det känns lite mer "realistiskt" att kunna rensa ett område på kräk och röra sig någorlunda riskfritt efteråt.

Vi har rensat ut ett stort lagerhus i norra Muldraugh som vi använder som högkvarter, med generator och odlingar på taket. Det börjar bli oktober, så vädret är lite kallare och grödorna växer sämre. Vi har bunkrat upp med grönsaker i frysboxen, plundrat West Points stormarknad på konserver och installerat en gjutjärnskamin för att hålla upp värmen i vinter.

PZ är den bästa zombiesimulatorn som finns.

Samma här, spelar alltid med respawn avstängd, måste finnas något sätt att "vinna" och inte bara bli anstormad av en obegränsad mängd zombies hela tiden.

Medlem

Riktigt intressant detta.
Hur är kontrollsystemen, är det väldigt PC-anpassat, dvs. gjort för mus? Orkar inte spela på datorn, undra sa en flundra om det finns planer på att ta spelet till konsol också när det går ur beta...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Riktigt intressant detta.
Hur är kontrollsystemen, är det väldigt PC-anpassat, dvs. gjort för mus? Orkar inte spela på datorn, undra sa en flundra om det finns planer på att ta spelet till konsol också när det går ur beta...

Jag har inte testat själv, men den här videon kanske är till hjälp.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Lirade detta för många år sedan. Riktigt bra redan då men säkert inte hälften av vad det är nu.
Man blir sugen på ett återbesök men har ingen speldator längre

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag har inte testat själv, men den här videon kanske är till hjälp.

https://www.youtube.com/watch?v=8mXReHxXPWg

Ok. Jo, det ser nog för komplicerat ut för att spela med dosa

Medlem

Har fått en nytändning för detta spel och har skitkul just nu.

Jag och polaren har efter en start i West Point nu omlokaliserat till en farm utanför Muldraugh där vi har påbörjat basbyggandet. Har hittat en skåpbil och en postbil som vi drar iväg med på plundringsrundor i närliggande staden, och är i full gång med att bygga staket, samla vatten och annat preppande.

Ska bli kul att se när nästa build kommer, där pratas det om NPCer, djur och ett nytt craftingsystem.

10/10, skulle använda en kavel för att banka ner zombies igen.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ojdå... detta spelet var grymt beroendeframkallande. Har haft spelet i mitt bibliotek sedan 2014 men aldrig spelats förens nu. Jag å polaren startade upp en server. Vi dog väl ca 3 ggr var innan vi kom på hur vi spawnade på varann efter död. Spelet är roligt att spela själv, men blir typ 10 ggr roligare i coop. Dessutom minskar dödligheten reellt om man är 2 istället för 1. Nån kan alltid hålla vakt vid lootning osv. Vi lyckades efter många timmar få tag i en bil. Sedan spwnade en tredje kompis in och spelet blev ännu roligare.

I min värld är detta spelet som dayz skulle varit i 3d. Jag älskar isometriska spel så det har mindre betydelse att spelet inte är i 3d. Jag gör stora jämförelser med dont starve i svårighetsgraden med den paradoxala skillnaden att PZ är enklare vid start och DS är enklare på sikt. Att du kan återspawna i PZ vid coop utan att störa dina medspelare nämnvärt är ett jätte-plus. Att servern är busenkel att specialanpassa efter just dina behov är också helt underbart. Tex så ändrade vi om hur lång tid en bok skulle ta att läsa. Att se på sin gubbe i 15 IRL-minuter läsa en bok är inte särskilt uppletande så detta ändrades om till 30 sekunder istället. Lägg därtill alla mods som finns i workshopen!

Detta är 10/10 i coop i min värld. Det var länge sedan jag hittade ett sådant perfekt coop-spel där jag har svårt att finna några downsides 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag bara dör hela tiden Förstår inte alls vad som är så roligt. Ska försöka övertala en vän att vi måste köra detta ihop, kanske glädjen är där snarare än ensammen.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag bara dör hela tiden Förstår inte alls vad som är så roligt. Ska försöka övertala en vän att vi måste köra detta ihop, kanske glädjen är där snarare än ensammen.

Det är ju det som är hela poängen med spelet. Bättre fly än illa fäkta så att säga. Spelet är designat på det viset att du endast tar till strid som sista utväg, vilket torde återspegla en verklig zombie-apokalyps 😁

Jag känner igen mycket ifrån dont starve i sättet att spela. Antingen tycker man om svårigheten att bara överleva, eller så är spelgenren kanske inget för dig. Försökte få en polare att spela dont starve för ett tag sen. Han var uttråkad på nolltid då han såg överlevnadsdelen som tråkig och att han helst ville ägna sig åt att klubba ihjäl världsbossar. Bara det att precis som PZ så kräver DS typ 1-2 h förberedelser i basbyggande/scavaging mm innan man kan göra den där raiden emot supermarket som kanske tar 30 min att göra. Huvudfokus ligger inte där, utan på just överlevnad. Sen kan man ju trimma servern efter eget intresse, typ lägga in moddar så du startar med diverse skjutvapen mm, men då är vi långt ifrån originalet 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag bara dör hela tiden Förstår inte alls vad som är så roligt. Ska försöka övertala en vän att vi måste köra detta ihop, kanske glädjen är där snarare än ensammen.

Spelet är byggt för att vara så jävligt som möjligt, det är upp till dig att visa att du kan klara dig!

Skriver ihop lite tips nedan för när man först startar upp en ny omgång.

Om du dör i combat så är mitt bästa tips att aldrig fightas med mer än två zombies åt gången innan du fått tag på vettiga vapen.

Första prio när man startar är att hitta ett övernattningsställe, lite enkel mat och något att försvara sig med. Gärna en konservöppnare, en vattenflaska eller två och enklare sjukvårdsprylar som bandage och något att desinfektera med. Skulle du bli skadad och du behöver bandagera, tänk på att byta ut bandaget efter ett tag så du inte går runt med smutsiga sår. Det är en säker väg till en tidig död.

Gömmer du dig i ett hus så se till att släcka lampor, täck över fönster med lakan och stäng av ev. radio och tv vars ljud kan locka till sig de döda.

Inom en vecka eller två bör du har valt ut en första bas, gärna i utkanten av en stad där du kan rensa på zombies och börja barrikadera dörrar och fönster, gärna ett hus med övervåning. Då finns det bara en point-of-entry du kan försvara, och med ett rep av lakan ut genom ett fönster kan du snabbt smita iväg om du blir omringad.

El och vatten kommer stängas av efter ett tag, med default inställningar är det slumpmässigt när det sker, så det gäller att börja bunkra mat och vatten. Du kommer på sikt kunna ha en generator och samla regnvatten men det är inte prio de första veckorna.

En bil med gott om lagringsplats är guld värt när du väl kommit så långt att du känner behovet av att sticka iväg på lootrundor.

Alla böcker med en siffra i slutet är guld värt, efter att du läst böckerna får du xp-bonus i några nivåer baserat på ämnet.

Det är mycket trial and error i början, man lär sig av att dö också. Det fina är att du kan leta upp din tidigare karaktär, ha ihjäl zombien och få tillbaks all din loot. Det du förlorar är färdigheter och xp, men allt annat är kvar om du stannar på servern.

Och ja, spelet är riktigt bra solo men blir om möjligt ännu bättre i coop!
Lycka till!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det är ju det som är hela poängen med spelet. Bättre fly än illa fäkta så att säga. Spelet är designat på det viset att du endast tar till strid som sista utväg, vilket torde återspegla en verklig zombie-apokalyps 😁

Jag känner igen mycket ifrån dont starve i sättet att spela. Antingen tycker man om svårigheten att bara överleva, eller så är spelgenren kanske inget för dig. Försökte få en polare att spela dont starve för ett tag sen. Han var uttråkad på nolltid då han såg överlevnadsdelen som tråkig och att han helst ville ägna sig åt att klubba ihjäl världsbossar. Bara det att precis som PZ så kräver DS typ 1-2 h förberedelser i basbyggande/scavaging mm innan man kan göra den där raiden emot supermarket som kanske tar 30 min att göra. Huvudfokus ligger inte där, utan på just överlevnad. Sen kan man ju trimma servern efter eget intresse, typ lägga in moddar så du startar med diverse skjutvapen mm, men då är vi långt ifrån originalet 😀

Jag gillar överlevnad normalt sett(Gillade dont starve väldigt mycket) och jag gillar verkligen upplägget i spelet samt spelet i sig. Problemet har alltid varit att jag sprungit iväg(ibland har jag försökt att slåss... men mja... ingen lyckad upplevelse direkt) men till slut blir man trött och då har man tre eller mer zombies på sig haha. Hittar inget direkt som hjälper heller.

Behöver nog lägga mer tid men då jag dör inom 5 minuter oftast så hinner jag inte alltid lära mig mycket.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag gillar överlevnad normalt sett(Gillade dont starve väldigt mycket) och jag gillar verkligen upplägget i spelet samt spelet i sig. Problemet har alltid varit att jag sprungit iväg(ibland har jag försökt att slåss... men mja... ingen lyckad upplevelse direkt) men till slut blir man trött och då har man tre eller mer zombies på sig haha. Hittar inget direkt som hjälper heller.

Behöver nog lägga mer tid men då jag dör inom 5 minuter oftast så hinner jag inte alltid lära mig mycket.

Ja jag drar många paralleller mellan DS och PZ. om du kommer ihåg så dog du troligen en massa gånger i DS också innan du lärt dig vad du INTE dör av, hur man enklast fixar mat å sanity. Det tog mig ett bra tag innan jag lärde mig det, men fortfarande är årstiderna krångliga att överleva 😄

Båda spelen är så kallade "rougelike"-spel som kräver mer av spelaren. Men ifall man lägger tiden på att lära sig knepen så återbetalar detta sig i spelglädje tusenfallt i jämförelse med ett "vanligt" linjärt spel. Ja, du vet ju redan hurpass trevligt DS är, skillnaden här är andra sorters hinder i andra texturer bara.

Jag har bara spelat PZ i typ 10 timmar än sålänge, men jag har redan lärt mig hur man tjuvkopplar en bil, hur man enklast finner mat å vatten, hur man tvättar sig, vilka områden man bör undvika mm. Snart kommer både el å vatten stängas av, vilket påminner om när dont starve övergår i vintermånad. Mitt mål hittills var att finna en bil och ha en temporär mobil bas. Nu när jag och min kompis skaffat detta, så har vi spanat in en gammal bondgård strax utanför staden där vi skall bygga vår första bas. Efter det så skall vi påbörja diverse räder emot affären för mat, men även puben då min vän tydligen är rökare och dricker en del 😄

Detta med RPG-elementet av din karaktär är också något riktigt trevligt tillskott. Jag valde att starta som burgler så att jag snabbt kan tjuvkoppla en bil då skaffa en bil var mitt första mål. Dock behövde jag ju lägga till 6 negativa poäng för att vara just burgler, vilket fick bli att jag är en överviktig tjuv så min fysik är inte den bästa. Den svarta humorn i spelet är ju störtskön 😁

En annan sak som vi upptäckte igår är detta med skillböcker tex carpentry skill level 1. Om jag läser boken så försvinner den inte, utan alla i din grupp kan lära sig skillen. Detta gör att det inte blir huggsexa om de olika böckerna, utan alla har möjlighet att lära sig böckerna. Dock så är det stora jobbet med skills att faktiskt göra saker som får dina skills att gå upp ännu mer, vilket är långt ifrån intressant för alla. Inatt gick tex min kompis all in för att göra diverse maträtter i köket, vilket jag uppfattade som tråkigt. Samtidigt började jag snickra ihop lite grejer i uthuset som jag gick igång på. Så det finns något för alla. Att levla alla yrken tar nog dock en jäkla tid, men har man några man spelar med å kan dela på yrkena så tror jag spelet kan bli ännu roligare. Vi har redan planerat att leta upp de olika böckerna i staden å skapa ett bibliotek i basen så att andra spelare som joinar in, snabbt skall få tillgång till deras favoritintresse, men även om vi själva dör och kan således snabbt komma igång med våra tappade erfarenhetspoäng.

Djupet i detta spelet är enormt. At du tappar din erfarenhetspoäng när du dör, är en väldigt bra tradeoff då du kan återfå alla dina grejer genom att döda din gamla gubbe som nu är zombie. Detta gör att man snabbt kan komma tillbaka i spelet, men du aktar dig för att ta onödiga risker. Vem vill tappa sina poäng igentligen? Men alternativet att inte förlora något, hade sabbat mycket av känslan uppfattar jag.

Nu blev det en wall of text, men det var länge sedan jag kände såhär om ett spel. Måste typ varit 2012 eller liknande då jag testade dayz-modden till arma 2 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar