Låna spel på biblioteket

Medlem
Låna spel på biblioteket

Skulle kika på någon bildbok som min dotter kanske gillar inför sin första långa bilresa, sen slog det mig när jag var där att de har en sektion för att även låna spel. Jag måste säga att jag blev förvånad utav utbudet. Till PS5 kunde man exempel låna följande:
-Elden Ring
-Atomic Heart
-Dead Space Remake
-God of War Ragnarök
-Hades
-Hogwarts Legacy
-Far Cry 6

Någon mer som har upplevt det här och lånat spel innan?

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Någon mer som har upplevt det här och lånat spel innan?

Japp. Redan på PS2-tiden kunde man låna spel på biblan upptäckte jag. Det var bl a vad som fick mig att börja spel igen efter en period då jag mer eller mindre hade lagt spelandet på hyllan.

Medlem

Biblioteken är en fantastisk resurs även för gamers, vissa bibliotek visar även upp t.ex. PEGI-märkning information om antal spelare och sånt ifall man vill låna spel till barnen!

https://www.minabibliotek.se/work/elden-ring?id=df6fe39b-1bee...

När Wii var stort så fanns det även vissa bibliotek som lånade ut Wii Balance Board och liknande tillbehör, men det var länge sen jag såg det nu

/ LordDaimos

Medlem

Har lånat musik (CD) på bibblan förut och film (VHS/DVD), visste inte om detta.

Hur funkar det med DRM/Aktivering av spel? Gör inte det utbudet ganska litet?

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har lånat musik (CD) på bibblan förut och film (VHS/DVD), visste inte om detta.

Hur funkar det med DRM/Aktivering av spel? Gör inte det utbudet ganska litet?

För konsolspel agerar själva skivan DRM

Medlem

Kom ihåg back in the day när jag hade ett moddat Xbox med en extra intern hårddisk, då lånade jag spel på bibblan, tog hem dom och rippade det till hårddisken på Xboxet där jag sen kunde köra spelet när jag ville. Så jävla gött, hahah.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Man har kunnat låna spel här sedan PS2/Wii-tiden. Har aldrig gjort det, men det borde fungera utan problem så länge skivan inte är i dåligt skick. Lånade filmen Slumdog Millionaire på DVD från biblioteket för ett antal år sedan och den var ospelbar, skivan var i så jäkla kasst skick.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

För konsolspel agerar själva skivan DRM

Ok, så bara konsolspel. Inga PC spel alls på bibblan?

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Skulle kika på någon bildbok som min dotter kanske gillar inför sin första långa bilresa, sen slog det mig när jag var där att de har en sektion för att även låna spel. Jag måste säga att jag blev förvånad utav utbudet. Till PS5 kunde man exempel låna följande:
-Elden Ring
-Atomic Heart
-Dead Space Remake
-God of War Ragnarök
-Hades
-Hogwarts Legacy
-Far Cry 6

Någon mer som har upplevt det här och lånat spel innan?

Lånat många spel från ps3 eran och framåt

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ok, så bara konsolspel. Inga PC spel alls på bibblan?

Biblioteken är kommunala så utbudet kan variera väldigt från kommun till kommun men jag har väldigt sällan sett PC-spel (och jag jobbade mot biblioteksbranchen i ett antal år). Dom få gånger jag gjort det så har det varit barnspel typ Mulle Meck eller utbildningsspel men det är ett bra tag sen jag såg ens det nu.

Moderna PC-spel släpps väl knappt i fysiska utgåvor heller (såvida det inte är samlarutgåvor och sånt) så man får nog räkna med att PC-utbudet inte lär öka nämnvärt framöver om man hade hoppats på det.

/ LordDaimos

Medlem

Finns inte ett skit på biblioteken i Sundsvall.

Medlem

Tranströmerbiblioteket vid Medis i Stockholm har en hel del, men det verkar mest vara old-gen.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Biblioteken är kommunala så utbudet kan variera väldigt från kommun till kommun men jag har väldigt sällan sett PC-spel (och jag jobbade mot biblioteksbranchen i ett antal år). Dom få gånger jag gjort det så har det varit barnspel typ Mulle Meck eller utbildningsspel men det är ett bra tag sen jag såg ens det nu.

Moderna PC-spel släpps väl knappt i fysiska utgåvor heller (såvida det inte är samlarutgåvor och sånt) så man får nog räkna med att PC-utbudet inte lär öka nämnvärt framöver om man hade hoppats på det.

/ LordDaimos

Brukar väl gå köpa på skiva men dock oftast ska det ju låsas till något konto, steam eller annat det som hör det för bökigt med licenser. Licenserna biblioteken köper är intf billiga. Blev bestulen av en kasse med 5 gamla cd skivor och två dvd filmer. 2500 gick kalaset på

Tappar jag två ps 5 lir då blir det väl femsiffrigt

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Ok, så bara konsolspel. Inga PC spel alls på bibblan?

Hur många spelar fysiska PC-spel nuförtiden? Och hur många har ens en skivläsare i datorn för den delen?

Medlem

Mycket intressant läsning här. Tog faktiskt och lånade Ragnarök, gick smidigt att låna och att köra igång. Dock krävdes det en 25 gb uppdatering för att kunna spela men det får man räkna med 🙂

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Hur många spelar fysiska PC-spel nuförtiden? Och hur många har ens en skivläsare i datorn för den delen?

Jag har skivläsare i min dator. Som jag använde senast när jag installerade Windows på datorn för 6 år sen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har skivläsare i min dator. Som jag använde senast när jag installerade Windows på datorn för 6 år sen.

I rest my case

Och hade du gjort det idag så hade det troligtvis blivit från USB ändå kan jag tänka mig.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Brukar väl gå köpa på skiva men dock oftast ska det ju låsas till något konto, steam eller annat det som hör det för bökigt med licenser. Licenserna biblioteken köper är intf billiga. Blev bestulen av en kasse med 5 gamla cd skivor och två dvd filmer. 2500 gick kalaset på

Tappar jag två ps 5 lir då blir det väl femsiffrigt

Ja det är ju inte bara att gå och köpa dom på Elgiganten och börja låna ut

Angående att köpa spel på skiva så kollade jag Webhallens lista över PC-spel och dom har totalt 29 stycken listade just nu och väldigt många av dom är specialutgåvor av olika slag. Kollade på Deathloop Deluxe Edition som var ett av dom få dom hade inne och det var en aktiveringsnyckel som följde med, inte en skiva.

https://www.webhallen.com/se/category/327-Alla-spel

Samma sak på Inet, 11 PC-spel listade på hemsidan. Dom hade dock en fysisk variant av Deathloop som kom på skiva så det är inte helt omöjligt om än ovanligt!

https://www.inet.se/kategori/757/pc

På Elgigantens hemsida så lyckades jag inte ens filtrera fram fysiska PC-spel, om dom finns så göms dom i listan med digitala nerladdningar någonstans

/ LordDaimos

1
Skriv svar