The Last of Us Part I är ute på pc – och får stor kritik

Robot
The Last of Us Part I är ute på pc – och får stor kritik

"Mestadels negativt" omdöme och en hel del tekniska problem.

#Iron-galaxies, #Naughty-dog, #The-last-of-us-part-1, #nyhetstips


Medlem

Nu har jag inte spelat spelet men utvecklarna säger att man känner till problemet?
Ändå släppte man det i det skicket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Därför jag undvek PC och valde PS5 versionen, även fast man har kört om det i omgångar på både PS3 och PS4.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag inte spelat spelet men utvecklarna säger att man känner till problemet?
Ändå släppte man det i det skicket.

Too often...

Tänkas att spelutvecklare betalar folk som skall buggtesta spelen, verkar till ingen nytta.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Därför jag undvek PC och valde PS5 versionen, även fast man har kört om det i omgångar på både PS3 och PS4.

Inledningsvis bra val om man vill spela direkt.
Efter ett tag så kommer nog PC vara den bästa versionen, som det oftast brukar bli till slut.
Tänker alltid på katastrof releasen arkham knight. Det var rent ospelbart men blev till slut den bästa versionen

Det är så med dom flesta spel, PC versionen är "the ultimate edition"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag inte spelat spelet men utvecklarna säger att man känner till problemet?
Ändå släppte man det i det skicket.

Nej. Det är inte vad de säger så hur drog du den slutsatsen?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nej. Det är inte vad de säger så hur drog du den slutsatsen?

Jag läste nyheten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag läste nyheten

The Last of Us Part I PC players: we've heard your concerns, and our team is actively investigating multiple issues you've reported.

Läs då igen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

The Last of Us Part I PC players: we've heard your concerns, and our team is actively investigating multiple issues you've reported.

Läs då igen.

Jag läste
På Twitter har Naughty Dog svarat att de är medvetna om problemen och aktivt undersöker dem, och på sin webbplats nämner de bland annat en potentiell minnesläcka, att äldra grafikdrivrutiner kan leda till instabilitet och/eller grafiska problem, oförmåga att starta spelet trots att datorn lever upp till systemkraven och prestandaförsämringar när shaders laddar i bakgrunden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Medlem

Detta åldrades ju lite som mjölk.

Lite kul ändå att det är Iron Galaxy som är inblandad i porten och det blir såhär dåligt, igen. (Kollar på dig Arkham Knight som de också arbetade på).

Nyfiken på vad för standard de har på Naughty Dog med, om de sköt på releasen för att hålla vår och deras standard, är det min "kvart i tre ragget" standard som de följt eller?

Moderator | Testpilot
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Det är inte Naughty Dog som gör PC-portningen, utan Iron Galaxy. De är samma gäng som gav oss Arkhak Knight på PC

Sedan är det svårt att säga om det är Iron Galaxy som är problemet, Naughty Dog, eller Sony. Kan ju vara så att Iron Galaxy blivit otroligt pushade med lite manskap eller något också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Gnäll? Så du menar att man dka acceptera "trasiga spel" ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så bäst att vänta på ett par patchar innan man lirar, synd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag inte spelat spelet men utvecklarna säger att man känner till problemet?
Ändå släppte man det i det skicket.

Du tror inte att dom menar att dom har fått in rapporter från spelare och är medvetna om problemet? Det var så jag tolkade texten i alla fall.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Helt klart tråkigt för oss PC spelare, då det lär avskräcka andra från pc portningar.

Jag väntar spänt vidare på Last of us 2 och Ghost of Tsushima

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Om jag köper en produkt vill jag ju att den ska vara hel och fungera? Om spelet inte var redo så borde de försenat det mer.

Medlem

Köpte och lirade igår i en 2-3h med frugan och jag hade inga direkta problem att nämna. Visst, shadern som skulle byggas i början hade knappt nått 23% efter jag fipplat runt lite i menyer och inställningar och det stod att det kunde sänka prestandan om jag inte väntade på att det skulle kört klart. Såg ut som det nog kunde ta en 45min+ i den progressade så tänkte eh fuck it, så lite tid ikväll så vi kör på. Men märkte väl inte av att något laddade slött eller sådär. Förutom tre tillfällen när jag laddade in en ny zone och det ploppade upp "Please wait" typ 3-4 gånger inom loppet av tre-fem minuter i det stället på vardera kanske en 10s, men efter det (detta var kanske 1h in i spelet?) så flöt det på fint resten av spelandet.

Inte lirat det innan och det verkar ju riktigt najs i varje fall, spelmässigt Men man känner sig ju alltid som världens toknoob när man ska aima/skjuta med handkontroll, oh well.

Also, spelet har ju haptive feedback på triggers med, woop woop! Kräver dock att man kör med trådansluten DS5 kontroll och jag körd den trådlöst, men blir testa ikväll eller imorgon på datorn för att bara testa på den funktionen. Har jag velat göra sedan kontrollen släpptes då det låter som en najs/cool feature.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Det är inte ens Naughty dog som står för denna port. En helt annan studio.

Medlem
Skrivet av MLundin:

Alltid detta sablars gnäll som, tyvärr, slår mot utvecklarna när det kommer till PC-portningar från konsol. I detta fallet en av världens i särklass bästa studios till ett av senaste decenniets bästa spel. Inte ens de lyckas.

Man ska inte underskatta utmaningarna som finns med att utveckla (och anpassa) något till PC med dagens förutsättningar.

Se exempel denna video för lite mer kunskap kring ämnet:
https://youtu.be/Joze6uRyBRs

Mer kärlek och förståelse, mindre hat.

Gå och krama en gängmedlem och be dem sluta vara brottslingar. Det fungerar lika bra som att ösa kärlek över ett företag som medvetet släpper kassa releaser.


signatur

I drank what?

Medlem

Iron Galaxy är väl inte kända för att vara dom hetaste på portningar? Men, dom är ju inte ensamma att släppa PC-spel med problem och jag tvivlar inte på att portningar ibland kan vara utmanande och fullt med hinder.

Det är relativt vanligt nuförtiden(tyvärr) att PC-spelen i dagens läge släpps med diverse problem. Skulle vissa portningar bli bättre om dom fick mer utvecklingstid? Kanske. Men jag gissar också på att det helt enkelt fattas kompetens hos vissa studior.

Med det sagt suger det anus när man köpt ett spel för 600+ och det inte fungerar som det ska samt att man måste vänta in 1,2,3,4 patchar innan det flyter på som det ska. Det går, som tur är, alltid att dra en refund, åtminstone på Steam och Epic.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av kalaspuffar:

Det är inte ens Naughty dog som står för denna port. En helt annan studio.

Skrivet av Fezk:

Iron Galaxy är väl inte kända för att vara dom hetaste på portningar? Men, dom är ju inte ensamma att släppa PC-spel med problem och jag tvivlar inte på att portningar ibland kan vara utmanande och fullt med hinder.

Det är relativt vanligt nuförtiden(tyvärr) att PC-spelen i dagens läge släpps med diverse problem. Skulle vissa portningar bli bättre om dom fick mer utvecklingstid? Kanske. Men jag gissar också på att det helt enkelt fattas kompetens hos vissa studior.

Med det sagt suger det anus när man köpt ett spel för 600+ och det inte fungerar som det ska samt att man måste vänta in 1,2,3,4 patchar innan det flyter på som det ska. Det går, som tur är, alltid att dra en refund, åtminstone på Steam och Epic.

Trodde samma som ni men det är Naughty Dog som gjort denna port med lite hjälp av iron galaxy. Tror mesta är att skylla på Sony som pushade ut detta i samband med tv serien.

Dex
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu har jag inte spelat spelet men utvecklarna säger att man känner till problemet?
Ändå släppte man det i det skicket.

Skrivet av Molotov:

Jag läste nyheten

Jag tror du missförstår deras uttalande som vissa andra har sagt också

Dom menar att dom känner till problemet eftersom spelare har rapporterat in problemen. Inte att dom kände till problemen och valde att släppa det ändå.

Typ standard meddelande som dom flesta företagen i världen kör med när det är problem med deras tjänster.
"Vi är medvetna om problemet och jobbar på det".

Så klart menar dom inte att "Vi visste om problemen, men valde att släppa spelet ändå". Det är kanske sant, men hade ju varit ett extremt korkat uttalande

Medlem

Ytterst tråkigt att se PC-spelare får dra sig med ännu en dålig port. Det får en att undra vad Sony's egna studio Nixxes pysslar med i dagsläget i och med att de inte fick detta i uppdrag

Medlem

Det är ganska löjligt att kasta skit på ett fantastiskt företag bara för att dom släpper ett spel som inte fungerar optimalt på alla PC dag 1... Ingen PC config ser likadana ut och det är i teorin omöjligt att förutspå hur det kommer bete sig på olika datorer. Under testfasen kanske dom haft möjlighet att testa det på ett hundratals datorer, medans det nu släpps till 100.000 tals datorer samtidigt. Självklart kommer vissa ha problem med det som dom inte förutspått. Det är helt annat att utveckla till konsol där alla personer har exakt samma förutsättningar. Ge dom en chans att se över vad som strular istället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av fejksson:

Trodde samma som ni men det är Naughty Dog som gjort denna port med lite hjälp av iron galaxy. Tror mesta är att skylla på Sony som pushade ut detta i samband med tv serien.

Det är mest troligen Iron Galaxy som gör grovjobbet. Naughty Dog är upptagna med multiplayer-delen av TLOU, samt deras nya projekt vi inte vet vad det är ännu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

Det är ganska löjligt att kasta skit på ett fantastiskt företag bara för att dom släpper ett spel som inte fungerar optimalt på alla PC dag 1... Ingen PC config ser likadana ut och det är i teorin omöjligt att förutspå hur det kommer bete sig på olika datorer. Under testfasen kanske dom haft möjlighet att testa det på ett hundratals datorer, medans det nu släpps till 100.000 tals datorer samtidigt. Självklart kommer vissa ha problem med det som dom inte förutspått. Det är helt annat att utveckla till konsol där alla personer har exakt samma förutsättningar. Ge dom en chans att se över vad som strular istället.

Igen, inte Naughty Dog som står för det stora arbetet här.

Sedan är det ju en sak om några configs har problem men nu har större delen PC-spelare problem. Då har man gjort något fel, oavsett om det är så att knappt någon config ser likadan ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag läste
På Twitter har Naughty Dog svarat att de är medvetna om problemen och aktivt undersöker dem, och på sin webbplats nämner de bland annat en potentiell minnesläcka, att äldra grafikdrivrutiner kan leda till instabilitet och/eller grafiska problem, oförmåga att starta spelet trots att datorn lever upp till systemkraven och prestandaförsämringar när shaders laddar i bakgrunden.

Ja men det är ju efter att spelare anmält problemen såklart då ska dom ju vara medvetna att det är fel för kunna åtgärda problemen. Det är inte samma sak som att "vi visste om problemen men släpper det ändå"

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är ganska löjligt att kasta skit på ett fantastiskt företag bara för att dom släpper ett spel som inte fungerar optimalt på alla PC dag 1... Ingen PC config ser likadana ut och det är i teorin omöjligt att förutspå hur det kommer bete sig på olika datorer. Under testfasen kanske dom haft möjlighet att testa det på ett hundratals datorer, medans det nu släpps till 100.000 tals datorer samtidigt. Självklart kommer vissa ha problem med det som dom inte förutspått. Det är helt annat att utveckla till konsol där alla personer har exakt samma förutsättningar. Ge dom en chans att se över vad som strular istället.

Det är ytterst överdrivet påstående, ofta används som en "ursäkt" av dom slm inte klarar av det. Samtidigt som det finns små en mans utvecklare som kan fixa biffen med PC utan problem.
Visst finns det massa konfigurationer. Men har man intel, amd plattform med amd eller nvidia kort är det ganska standard.
Det finns så klart tillfällen där det stämmer.
Men en helndel tillfällen det ör "skit bakom spakarna" på användarsidan och utvecklarna som är kassa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dres81:

Ja men det är ju efter att spelare anmält problemen såklart då ska dom ju vara medvetna att det är fel för kunna åtgärda problemen. Det är inte samma sak som att "vi visste om problemen men släpper det ändå"

Är det så mycket problem som det är nu har jag svårt att tro de inte visste portningen var perfekt. Men vi får vänta och se helt enkelt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar