Cyberpunk 2077 visar upp sitt Ray Tracing Overdrive-läge

Robot
Cyberpunk 2077 visar upp sitt Ray Tracing Overdrive-läge
Redaktör

Var la jag nu mitt RTX 5090..?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Var la jag nu mitt RTX 5090..?

Precis, man vill ju ha stabila 8fps när man spelar. 😉

Medlem

Nu jämför dom mellan ingen raytracing och nya overdrive. Vore mer intressant att jämföra redan existerande raytracing psycho läget mot detta.

Så det behövs ett grafikkort för 20 000 kr + fake fps via frame generation för att kunna driva det här..

Skrivet av pattern:

Nu jämför dom mellan ingen raytracing och nya overdrive. Vore mer intressant att jämföra redan existerande raytracing psycho läget mot detta.

https://www.youtube.com/watch?v=dNdeWvyS0_k

Här är en video som jämför Overdrive mot nuvarande RT Ultra.

Medlem

Men har spelat blivit bättre? Känns ju mer och mer som att techdemo än ett bra spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av shelter:

Men har spelat blivit bättre? Känns ju mer och mer som att techdemo än ett bra spel.

Jag tycker spelet är ganska fattigt gameplay-mässigt. Dock kan man få en härlig upplevelse bara man njuter av storyn och karaktärerna som ger bra inlevelse.

Pangandet, levlandet och all loot är sådant du sett tidigare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte så imponerad faktiskt.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Inte så imponerad faktiskt.

Inte jag heller faktiskt. Vissa scener såg bättre ut med raytracing av tyckte jag.

Medlem

"Nvidia rekommenderar att man använder ett kort från RTX 4000-serien om man vill spela med detta nya grafikläge"

"Nvidia rekommenderar oss nu att köpa deras grafikkort till överpris" vore en mer korrekt beskrivning.


signatur

I drank what?

Medlem

En dag när jag också blir rik och kan skaffa en kraftfull PC ska jag ocksä testa det

Medlem

Förstår aldrig varför man ska bli "imponerad" av detta, när lätt 80% av alla spelare inte har prestandan för att spela såhär på en vettig och stadig FPS... Det finns massa olika sätt att få ett spel se riktigt jävla fint ut, men sen fallerar det så fort man vill faktiskt spela spelet. Nej, kom och väck mig när hårdvaran kommer ikapp så vi faktiskt kan spela.

Medlem

Köper två 4090 och kör SLI på dom. Då får man raytracing från månens ljus.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker spelet är ganska fattigt gameplay-mässigt. Dock kan man få en härlig upplevelse bara man njuter av storyn och karaktärerna som ger bra inlevelse.

Pangandet, levlandet och all loot är sådant du inte tidigare.

Tycker pangandet var kul. Men synd att levlandet och loot-systemet inte är bättre, det hade verkligen kunnat lyfta spelet.
Med det sagt så älskade jag att spela Cyberpunk.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Förstår aldrig varför man ska bli "imponerad" av detta, när lätt 80% av alla spelare inte har prestandan för att spela såhär på en vettig och stadig FPS... Det finns massa olika sätt att få ett spel se riktigt jävla fint ut, men sen fallerar det så fort man vill faktiskt spela spelet. Nej, kom och väck mig när hårdvaran kommer ikapp så vi faktiskt kan spela.

Jag kan bli rätt imponerad av en Bugatti Veyron också även fast jag aldrig någonsin kommer få äga en eller ens köra en....

Tycker det här snacket är väldigt likt det som var med Crysis när det kom. Folk gnällde att det minsann inte var nåt då de inte kan spela det... måste man kunna spela det på egen hårdvara för att bli imponerad av det tekniska och att vi faktiskt börjar få ljussättning som ser vettig ut? Sedan kan man säga vad man vill om själva spelet, men det är tekniken som är det viktiga. Om 20 år så kommer du kunna göra raytracing på din mobiltelefon och ingen kommer ens tänka på det mer och det kommer vara lika naturligt som 3D är i dag.

Kanske bara jag som är gammal, men minns när jag får Virtua Fighter i en arkadhall med polygon-karaktärer och var helt däckad av hur snyggt det var jämfört med alla 2D-spel som var standard då. Idag är det ju ingen som tänker mer på att saker renderas i 3D.... Nästa steg är ju AI som t.ex kan göra spel med realistiska i form av smartare NPCs, men även enklare sätt att bygga avancerade världar i, nåt som Epic med sin Unreal Engine 5 är pionjärer inom nu. Raytracing istället för statisk ljussättning är med där också och blir snart lika naturligt som 3D och plattskärmar...

eld
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag kan bli rätt imponerad av en Bugatti Veyron också även fast jag aldrig någonsin kommer få äga en eller ens köra en....

Tycker det här snacket är väldigt likt det som var med Crysis när det kom. Folk gnällde att det minsann inte var nåt då de inte kan spela det... måste man kunna spela det på egen hårdvara för att bli imponerad av det tekniska och att vi faktiskt börjar få ljussättning som ser vettig ut? Sedan kan man säga vad man vill om själva spelet, men det är tekniken som är det viktiga. Om 20 år så kommer du kunna göra raytracing på din mobiltelefon och ingen kommer ens tänka på det mer och det kommer vara lika naturligt som 3D är i dag.

Kanske bara jag som är gammal, men minns när jag får Virtua Fighter i en arkadhall med polygon-karaktärer och var helt däckad av hur snyggt det var jämfört med alla 2D-spel som var standard då. Idag är det ju ingen som tänker mer på att saker renderas i 3D.... Nästa steg är ju AI som t.ex kan göra spel med realistiska i form av smartare NPCs, men även enklare sätt att bygga avancerade världar i, nåt som Epic med sin Unreal Engine 5 är pionjärer inom nu. Raytracing istället för statisk ljussättning är med där också och blir snart lika naturligt som 3D och plattskärmar...

Tänker på den tiden när det inte var värt att slå på diverse shaders eller bumpmapping på grund av hur mycket performance man förlorade.

Nu är shaders de mest naturliga i spelvärlden, allt använder dessa, mobilspel använder shaders, och en enkel bumpmap är det mest primitiva som existerar.

Vi kommer se på raytracing likadant i framtiden.

Medlem
Skrivet av shelter:

Men har spelat blivit bättre? Känns ju mer och mer som att techdemo än ett bra spel.

Har spelat igenom 2 gånger. Spelet är okej men världen är väldigt själalös och tom. Känns mest som kulisser och gator med samma butiksfronter med stängda dörrar där du inte kan gå in. Generiska fotgängare överallt och inga riktigt unika händelser.

Jämfört med RDR2 är dom lååångt bakom. Grafiken och art direction är dock väldigt snygg oftast. Speciellt på story missions områden.

Medlem

riktigt skön grafik ja. men inte värt en dator för 50 lax för så marginellt mkt bättre grafik man får jämfört med en dator för 25 lax


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

riktigt skön grafik ja. men inte värt en dator för 50 lax för så marginellt mkt bättre grafik man får jämfört med en dator för 25 lax

Ultra är oftast onödigt men öjöj vad gött det är att spela på ultra, ens e-penis blir hård 😂


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Inte jag heller faktiskt. Vissa scener såg bättre ut med raytracing av tyckte jag.

japp håller med,

Gen
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

https://www.youtube.com/watch?v=dNdeWvyS0_k

Här är en video som jämför Overdrive mot nuvarande RT Ultra.

Oj, det var en stor skillnad på både reflektioner men även ljus.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Inte jag heller faktiskt. Vissa scener såg bättre ut med raytracing av tyckte jag.

Må vara hänt, men den kvalitén är ändå inget som rt-spel inte skulle kunna kompensera för, och de kommer utav kompromissad/immiterad raytracing.
(Jag skulle även vilja att man bara använde vedeld som ljussättning i alla fotade biofilmer, blir mysigare så.. ugh! ).

( Men de finns så klart många exempel både för/emot raytracing i filmer..

för:
Dator-tecknad film.. inget någon hade upplevt annars. (Inget ont om gammeldags).
Stop motion-delarna av terminator... njae
Låg-likhets-gummiansikten... njae
Ersatte tex kartongfigurer som rebeller i A new hope 1977.

emot:
Fakade scener bara för att spara pengar eller göra det JÄtähäftiigt1! bortom trovärdighet tex:
bil-stunts eller 24 helikoptrar som formationsflyger förbi i VARJE Hollywood action.
Jabba de hut "förbättringar" m.m. ).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Må vara hänt, men den kvalitén är ändå inget som rt-spel inte skulle kunna kompensera för, och de kommer utav kompromissad/immiterad raytracing.
(Jag skulle även vilja att man bara använde vedeld som ljussättning i alla fotade biofilmer, blir mysigare så.. ugh! ).

( Men de finns så klart många exempel både för/emot raytracing i filmer..

för:
Dator-tecknad film.. inget någon hade upplevt annars. (Inget ont om gammeldags).
Stop motion-delarna av terminator... njae
Låg-likhets-gummiansikten... njae
Ersatte tex kartongfigurer som rebeller i A new hope 1977.

emot:
Fakade scener bara för att spara pengar eller göra det JÄtähäftiigt1! bortom trovärdighet tex:
bil-stunts eller 24 helikoptrar som formationsflyger förbi i VARJE Hollywood action.ä
Jabba de hut "förbättringar" m.m. ).

Det är ju säkert riktigt stämningsfullt med RT i rätt scener men av vad jag sett hittills känns det mest som Nvidia vill sälja fler kort.

Medlem

Tycker det ser fantastiskt ut.
Skall bli kul att se lite intryck när det går live.

Medlem

@uberpwnage2.0 & @pattern:
Ok, ingen större skillnad mot för när dom släppte det då med andra ord, förutom bugfixar då. Bilar går fortfarande på räls och NPC'er reagerar inte med sin omgivning speciellt bra?!
Men dom kanske har åtgärdat teleporterande poliser?

Medlem
Skrivet av shelter:

@uberpwnage2.0 & @pattern:
Ok, ingen större skillnad mot för när dom släppte det då med andra ord, förutom bugfixar då. Bilar går fortfarande på räls och NPC'er reagerar inte med sin omgivning speciellt bra?!
Men dom kanske har åtgärdat teleporterande poliser?

Precis, innehållsmässigt är det i princip som när det släpptes. Fast buggarna är fixade. Men att dom skulle lägga till massa content det vart inget av. Något extra sidemission och nån extra jacka är väll typ vad dom lagt till. Inget med substans, inget revolutionerande.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Ultra är oftast onödigt men öjöj vad gött det är att spela på ultra, ens e-penis blir hård 😂

haha ja, tur att det finns annat som har samma effekt när man har "skitdator"


signatur

//monster

Medlem

Här är en ny video från CDPR som diskuterar och visar mer från kommande uppdatering.

Behind the Settings — DLSS 3 & Path Tracing

Medlem
Skrivet av pattern:

Jämfört med RDR2 är dom lååångt bakom. Grafiken och art direction är dock väldigt snygg oftast. Speciellt på story missions områden.

RDR2 är övervärderat enligt mig. Stela och linjära uppdrag som måste göras på rätt sätt annars blir det direkt "mission failed" och starta om. RDR2 vinner i detaljer, de har lagt ner mycket på saker som hästanatomi och gyttja. Men jag har spelat klart Cyberpunk 2077 och RDR2 har jag spelat ungefär 30% av kampanjen innan jag tröttnade.

12
Skriv svar