Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären

Medlem
Skrivet av Ender:

Intressant iakttagelse. Tror du att MS kommer fortsätta med det ifall de får marknadsdominans? Har det någonsin blivit bättre för konsumenten när ett företag dominerar en marknad? Utan konkurrens finns det ingen anledning att pressa priserna eller göra bra produkter då konsumenterna har färre alternativ.

Och du tror på allvar både Sony och Nintendo kommer gå i konkurs och MS blir ensamma i spelindustrin om denna affären går igenom? Och vadå, att Gamepass kommer börja kosta 4600/månaden för att ingen konkurrerar med dem? Som sagt, folk är så onödigt dramatiska kring denna affären ungefär som det kommer döda hela industrin och att MS sedan köper hela jorden (om inte Apple redan gjort det och de köper upp MS först). Jag förstår dem som är bekväma och bara vill kunna spela CoD på PS5 för att de spelade det på PS3 och PS4, men det här monopolargumentet tycker jag bara är melodramatiskt och högst verklighetsfrånvänt. Vi är liksom inte ens nära en sådan situation när både Switch och PS5 säljer så otroligt bra. Detta kommer förändra föga, om något, utöver just bekvämligheten att ha vissa spel på alla konsolformat för all tid (vilket ändå inte är garanterat). Och när vi redan haft konsolexklusiviteter all tid ser jag inte hur detta förändrar speciellt mycket heller.

Medlem
Skrivet av BMarkusK:

Tycker det är lite märkligt. Ett företag som vill bli uppköpt av ett annat företag och tillhöra detta företag får inte det för en myndighet säger nej. Känns som att dessa två företag ändå kommer göra någon slags deal med något slags partnerskap eller dylikt.

Ja, på sätt och vis är det ironiskt. Bli inte för framgångsrik och värdefull - för då kommer du inte kunna sälja om du ens vill och ditt företag blir i stort sett värdelöst. Då får du hellre ruttna bort, konka och skapa enorm massarbetslöshet istället för att sälja vidare och driva vidare under annan regim som kan vårda det på ett sätt du kanske varken vill eller kan längre. Tycker det är absurt. Hade förstått om det varit typ Sony de försökt köpa för att typ kunna lägga ned Playstation som varumärke och få en mer garanterad ohotad dominerande roll i industrin men nu känns det bara som känsloargument snarare än reellt hot.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ok denna blockering är inte slutet på historien utan mer en "bump in the road"?

Du glömmer Nintendo Så åtminstone tre aktörer som äger marknaden. Och så har det ju alltid varit? Innan MS var det ju Sega och även om det funnits andra har det alltid varit några få större aktörer som varit de stora beståndsdelarna av spelindustrin. Och i stora drag har vi ju redan ramtillverkade storspel som till stor del påminner mycket om varandra. Tycker det är ganska romantiserande att beskriva nuvarande spelindustrin på annat sätt. Och tror inte denna affären skulle ändra detta på något större sätt. Inte som det verkar vara fem nya större aktörer med 10-15 nya unika IPs med helt unika och nydanande speldesigner på gång men som nu hindras av detta uppköp. Tvärtom kommer det ju mycket sällan nya spelserier som gör speciellt väsen av sig, och är då inte jättespeciella utan oftast vidareutveckling / egen take av redan väletablerad spelserie. Som konstart har ju spel rört sig väldigt långsamt och utvecklats mest tekniskt (utseendemässigt, grafiskt) så tycker redan vi lever i din "dystopi". Och har i stort sett alltid gjort det. Denna affären skulle göra varken till eller från på den punkten. Tvärtom skulle A/B få bättre ledning och antagligen kunna göra bättre spel. Kanske inte unikare, men antagligen bättre. Och MS skulle få bättre position att konkurrera mot Sony som redan har flera väletablerade spelserier (Uncharted, Killzone, Horizon osv) som gett dem grymt övertag på marknaden. Så tror till skillnad från många andra att detta uppköp tvärtom skulle jämna ut konkurrensen dem emellan snarare än göra det orättvist till favör för MS. Dessutom vill de ju uppenbarligen jobba på relationen till såväl Sony som Nintendo så det är ju inte världsherravälde de är ute efter direkt. Folk är så dramatiska kring detta och verkar tro det skulle döda all annan spelindustri för höga nöjets skull.

Man kan dock inte räkna nintendo till samma sfär som MS och sony då Nintendo har en egen marknad till stor del. Jag är ju dystopisk på så sätt att det är mitt värsta scenario. Nu finns allafall en möjlighet för mindre studios att frodas och göra sina egna projekt utan handledning utav högre makter.

Jag är inte så brydd över just detta köp specefikt utan det är mer bådas agerande att suga upp studios som jag är orolig över.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Man kan dock inte räkna nintendo till samma sfär som MS och sony då Nintendo har en egen marknad till stor del. Jag är ju dystopisk på så sätt att det är mitt värsta scenario. Nu finns allafall en möjlighet för mindre studios att frodas och göra sina egna projekt utan handledning utav högre makter.

Jag är inte så brydd över just detta köp specefikt utan det är mer bådas agerande att suga upp studios som jag är orolig över.

Visst att Nintendo går sin egen väg och inte riktigt är i fas med rådande konsolgeneration, men att förneka dem som konsoltillverkare och/eller speldesigners är bara verklighetsfrånvänt. De är i allra högsta grad en del av spelindustrin och har väl stått för typ 90% av all teknisk och speldesignmässig innovation som den vilar på. Så skulle inte säga att de borde räknas bort från diskussionen. Sen har väl det alltid funnits mindre studios som gjort andra spel än de större bolagen, och det har väl bara växt nu under 2000-talet och visst blir vissa uppköpta - men många andra inte. Så detta skulle ju återigen förändra föga i det avseendet. Eller något alls.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu kan jag givetvis bara prata för mig själv:
*Det hade rört om i en bransch som jag anser stagnerat lite på senare tid.
*Flera av Microsofts uppköpta studios berömmer deras ledarskap och företagskultur och är det något företag som behöver detta är det nog stackarna på ABK vars ledarskap nästintill är ökänt dåligt och skadligt.
*Jag tillhör den minoritet som gillar exklusiva spel då jag tycker att de ofta får lite extra kärlek och polerande och tenderar att fungera bättre. Dessutom kan jag fortsätta att motivera att äga båda konsoler
*PlayStation har väl "vunnit" varje generation mot X-box hittills, sett till sålda konsoler, spel och intäkter, så det här hade kanske jämnat ut resultatet. Och som ett sidospår till detta tycker jag att:
*Sony har fattat fler och fler konsumentfientliga beslut sedan de började dra ifrån ordentligt i och med PS4-eran.

Det är möjligt att mycket blir radikalt sämre om köpet går igenom, precis som det är möjligt att mycket blir bättre. Det jag vet är att riktningen spelbranschen har för tillfället inte är vad jag önskat och jag hoppas att stora förändringar likt den här (eller som t.ex. Stadia om inte Google misskött den å det grövsta) kan ändra kursen lite. Givetvis har ingen facit och endast rabiata fans av den ena eller andra konsolen, vilka aldrig skulle kunna tänka sig att byta sida, kan med säkerhet säga att deras framtid skulle påverkas åt det ena eller andra hållet.

Skrivet av Ugly_Bob:

Nu vill jag minnas att du och jag båda deltagit i en annan tråd gällande ungefär samma ämne och därför drar jag slutsatsen att vi inte kommer att enas här heller då du verkar väldigt vriden åt det Sony-positiva hållet. Om jag har fel och blandar ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt.

Men för att komma med lite siffror:

Enligt Wikipedia har Sony följande försäljningssiffror:
PS - 102,5 miljoner
PS2 - 155+ miljoner
PS3 - 87,3 miljoner
PS4 - 117,2 miljoner
PS5 - ~30 miljoner
Det ger ca 492 miljoner sålda stationära konsoler, samt 90-95 miljoner portabla.

Xbox har enligt samma sida:
Xbox 360 - 84 miljoner
Xbox One - 58 miljoner
Xbox - 24 miljoner
Xbox series - ~18,5 miljoner
Detta ger ca 185 miljoner sålda konsoler.

Resultaträkningar jag kan hitta online gör även gällande att PlayStation genererade $24,4 miljarder i intäkter 2022, att jämföra med $15,5 miljarder för Xbox (https://www.tweaktown.com/news/90252/playstation-made-8-billi...). Därmed har de slagit Xbox med över åtta miljarder dollar två år i rad enligt samma källa. På samma sida kan man även läsa att Sony rapporterar in drygt 112 miljoner aktiva användare på sina plattformar varje månad.

Jag älskar min PlayStation men jag har väldigt svårt att köpa det här om att Sony skulle vara en underdog eller en minimal spelare på marknaden som behöver alla former av beskydd de kan få för att inte tillintetgöras av stora mäktiga Xbox. För fan Sony, räta upp ryggen, dra in magen, fläk ut bröstet, vinkla upp hakan och visa att du är kung på spelmarknaden istället för att dra på offerkoftan.

EDIT: Det är möjligt att denna inställning härstammar från att jag är intresserad av, och aktiv inom, sportvärlden där det är kutym att bröstet ska ut och självförtroendet osa från varje por i kroppen. Det här självömkandet och förminskandet hos branschledare hade aldrig tolererats där.

Fin sammanställning av i stort sett vad jag hade tänkt skriva. Man kan vråla sig hes om vad vilken sida gör och hur den har agerat historiskt, men slutligen får man ändå böja sig för juridiken som står över allt. Trots att man kanske känner annorlunda...

En eloge även till att inte kasta skit och konstruktivt skrivet inlägg, oavsett vilken sida man står på!

signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

Det är så det går när man har för mycket pengar.

Hoppas bara att det löser sig.

Medlem
Skrivet av BMarkusK:

Tycker det är lite märkligt. Ett företag som vill bli uppköpt av ett annat företag och tillhöra detta företag får inte det för en myndighet säger nej. Känns som att dessa två företag ändå kommer göra någon slags deal med något slags partnerskap eller dylikt.

Håller helt med dig! Ett företag vill sälja, men kommer aldrig få det för oavsett vem köparen är så kommer ju samma problem att uppstå. Rent teoretiskt så skulle ju företaget kunna läggas ner som en effekt av ingen får köpa dom, och är det verkligen bättre för kunderna?

Medlem
Skrivet av Nerox:

Nej det är inte över. Kan inte se att MS bara ger upp utan lär ta det vidare till nästa instans. Man kommer säkert få det godkänt vartefter (kanske tvingas göra någon förändring kring upplägget).

Jag har ju varit kritisk till dessa agerande från Sony och MS som pågått, jag vill inte se två giganter som äger hela marknaden. Megacorp kommer förstöra för samtliga spelare, vi kommer får ramtillverkade mainstreamspel utan kreativ och unika inslag. (Min dystopi).

Jag är trött på dessa storföretag.
Och till slut vinner väl företagen, som du påpekar. De verkar ju aldrig ge sig när de ackumulerat sådana enorma ekonomisk tillgångar som de har. De bara trycker på o trycker på tills de som ska hålla dem i shack ger med sig.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Håller helt med dig! Ett företag vill sälja, men kommer aldrig få det för oavsett vem köparen är så kommer ju samma problem att uppstå. Rent teoretiskt så skulle ju företaget kunna läggas ner som en effekt av ingen får köpa dom, och är det verkligen bättre för kunderna?

Activision lägger ner? Då korkar man upp 🍾
Ja det skulle vara bra för spelarna, kanske inte för arbetarna initialt 😂

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Hur skulle det vara bra för spelarna? Inte så att de inte har en enorm spelarbas som uppenbarligen skulle få det tråkigare utan dem. Att du inte gillar dem är inte att förväxla med att hela spelkulturen gör det och därmed skulle vara bättre utan dem.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Hur skulle det vara bra för spelarna? Inte så att de inte har en enorm spelarbas som uppenbarligen skulle få det tråkigare utan dem. Att du inte gillar dem är inte att förväxla med att hela spelkulturen gör det och därmed skulle vara bättre utan dem.

Jag tycker det behövs en nytändning, dom producerar imo bara skräp för att tjäna så snabbt och mycket som möjligt. Bara mjölkning på hög nivå 😂

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Med andra ord håller du med om att Microsoft dominerar marknaden med molnspelande och att affären bara gör Microsoft ännu mer dominant på marknaden?

Vet inte om just cloud hos Xbox har fler användare än Geforce Now och andra cloud och då ska man inte säga att Xbox dominerar bara för dom får fler spel.

Antalet är bars Game Pass och uttalar inga siffror för molnet. Så det CMA säger stämmer inte då dom vet att Xcloud har låga antal användare just nu. Är asså Game Pass på PC och Konsol som har 99% typ eller om det är 99.9% av de siffror Microsoft meddelat. Vad jag fattat det som får bara CMA lägga sig i hur det ser ut just nu inte sitta och gissa att Microsoft skulle kunna dominera molnet om 5-10år med flest användare bara för att dom köpt Activision blizzard

Medlem

Microsoft chef Brad Smith säger en del hårda ord. Furious Microsoft boss says confidence in UK 'severely shaken'

Det är såhär diplomater hotar varandra. Nu är Microsoft ett megaföretag; så pass stora att de kan förmedla hot på samma nivå som ett helt land. Vad Microsoft säger till Storbritannien är att om detta köp inte går igenom så kommer vi flytta våra kontor från ert land och sänka eran cybersäkerhet. Vilket är en helt sinnessjukt strategi. Det är just av denna anledning som Megaföretag inte ska få bli för stora. Microsoft bekräftar precis att CMA fattade rätt beslut.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Microsoft chef Brad Smith säger en del hårda ord. Furious Microsoft boss says confidence in UK 'severely shaken'

Det är såhär diplomater hotar varandra. Nu är Microsoft ett megaföretag; så pass stora att de kan förmedla hot på samma nivå som ett helt land. Vad Microsoft säger till Storbritannien är att om detta köp inte går igenom så kommer vi flytta våra kontor från ert land och sänka eran cybersäkerhet. Vilket är en helt sinnessjukt strategi. Det är just av denna anledning som Megaföretag inte ska få bli för stora. Microsoft bekräftar precis att CMA fattade rätt beslut.

Ingenstans sa MS något i den stilen. De sa att det kan påverka framtida investeringar då exempelvis EU har bättre förutsättningar.

Men helt ärligt det du påstår sägs ingenstans.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ingenstans sa MS något i den stilen. De sa att det kan påverka framtida investeringar då exempelvis EU har bättre förutsättningar.

Men helt ärligt det du påstår sägs ingenstans.

"It does more than shake our confidence in the future of the opportunity to grow a technology business in Britain than we've ever confronted before."
"Microsoft has been in the United Kingdom for 40 years. And we play a vital role not just supporting businesses and nonprofits but even defending the nation from cybersecurity threats. But this decision, I have to say, is probably the darkest day in our four decades in Britain.”

För oss dödliga människor som bråkar om vem som ska få äta den sista kakan så är det milt ordbruk. För en president, statsminister eller megaföretag så är det väldigt hårda ord. Det är såhär det ser ut när diplomater hotar varandra. Dessa tal korrekturläses av många advokater innan de uttalas; varje ord har en avsikt. Tillräckligt tydligt för att budskapet ska förstås, men inte tillräckligt tydligt för att lagliga konsekvenser ska kunna vidtas. Ordvalen vi ser från Microsoft varnar Storbritannien att de kommer förlora jobb, inkomst och säkerhet om uppköpet av Activision inte går igenom.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag tycker det behövs en nytändning, dom producerar imo bara skräp för att tjäna så snabbt och mycket som möjligt. Bara mjölkning på hög nivå 😂

Spela inte deras spel då? Väldigt många håller uppenbarligen inte med dig. Att de inte ska få spela för att du hellre ser en konkurs (ungefär som att det skulle innebära "en nytändning" vet jag inte heller hur du kommer fram till) känner jag inte är så rimligt.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

"It does more than shake our confidence in the future of the opportunity to grow a technology business in Britain than we've ever confronted before."
"Microsoft has been in the United Kingdom for 40 years. And we play a vital role not just supporting businesses and nonprofits but even defending the nation from cybersecurity threats. But this decision, I have to say, is probably the darkest day in our four decades in Britain.”

För oss dödliga människor som bråkar om vem som ska få äta den sista kakan så är det milt ordbruk. För en president, statsminister eller megaföretag så är det väldigt hårda ord. Det är såhär det ser ut när diplomater hotar varandra. Dessa tal korrekturläses av många advokater innan de uttalas; varje ord har en avsikt. Tillräckligt tydligt för att budskapet ska förstås, men inte tillräckligt tydligt för att lagliga konsekvenser ska kunna vidtas. Ordvalen vi ser från Microsoft varnar Storbritannien att de kommer förlora jobb, inkomst och säkerhet om uppköpet av Activision inte går igenom.

Well, MS påpekar ju bara vilken nytta de spelat för landet under åren och att de borde uppskatta det mer än att bara stå i vägen och blockera en viktig strategisk affär för sakens skull. Så nu får de betänka vad som är viktigast: jobben och non-profit stödet (bland annat) eller ett ställningstagande om cloud-spelande. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga och inser att det är det förstnämnda.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Well, MS påpekar ju bara vilken nytta de spelat för landet under åren och att de borde uppskatta det mer än att bara stå i vägen och blockera en viktig strategisk affär för sakens skull. Så nu får de betänka vad som är viktigast: jobben och non-profit stödet (bland annat) eller ett ställningstagande om cloud-spelande. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga och inser att det är det förstnämnda.

Du har rätt. Allt Storbritannien behöver göra att gå till konkurrenterna och använda deras operativsystem för PC, byta ut upphandlingen av cybersäkerhet och använda ett annat skrifthanteringsprogram. Vi har en frisk marknad med hälsosamma alternativ som driver innovationen för oss konsumenter. /s
Nämen ojdå, det finns inga konkurrenter! Microsoft har en monopol vilket gör att de har samma förhandlings-hävkraft som en hel nation.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Du har rätt. Allt Storbritannien behöver göra att gå till konkurrenterna och använda deras operativsystem för PC, byta ut upphandlingen av cybersäkerhet och använda ett annat skrifthanteringsprogram. Vi har en frisk marknad med hälsosamma alternativ som driver innovationen för oss konsumenter. /s
Nämen ojdå, det finns inga konkurrenter! Microsoft har en monopol vilket gör att de har samma förhandlings-hävkraft som en hel nation.

De får väl byta till Mac eller Linux istället. Sen är det ju inte marknadens eller Microsofts fel det finns så få alternativ (men de finns ju både för säkerhet och skrifthantering) utan att det finns så få andra företag som sysslar med dessa områden. Sen må de vara störst, men monopol har de inte. Det står dig eller vem som helst att starta konkurrerande företag när som helst om en tycker det behövs motvikt på marknaden. Men om MS nu är så oumbärliga för UK borde de visa uppskattning för det mer än såhär.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vill man inte använda sig av Microsoft's OS, så finns det både Mac och Linux som värdiga alternativ. Så nej, inte ens på operativsystems sidan har Microsoft någon monopol... men visst var det kul att häva ur sig lite extra dynga i diskussionen?

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

Skrivet av kebbe:

Bra beslut om det håller, tror dock att det är ett spel för galleriet och slutar med att de byter position.

Varför är det ett bra beslut? Utveckla gärna!

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Spela inte deras spel då? Väldigt många håller uppenbarligen inte med dig. Att de inte ska få spela för att du hellre ser en konkurs (ungefär som att det skulle innebära "en nytändning" vet jag inte heller hur du kommer fram till) känner jag inte är så rimligt.

Nej jag gör inte det heller.
Jag sa bara vad jag tycker, du måste inte tycka som jag. Men det finns många som håller med 😁👍

Medlem

Mm man måste ju ta till vara på den där sweet sweet skatten som staten tjänar på varje spel som säljs. Skulle vara katastrof om man hade molntjänster. Nintendo kör ju iallafall rena kort...och Epic...o apple...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Och du tror på allvar både Sony och Nintendo kommer gå i konkurs och MS blir ensamma i spelindustrin om denna affären går igenom? Och vadå, att Gamepass kommer börja kosta 4600/månaden för att ingen konkurrerar med dem? Som sagt, folk är så onödigt dramatiska kring denna affären ungefär som det kommer döda hela industrin och att MS sedan köper hela jorden (om inte Apple redan gjort det och de köper upp MS först). Jag förstår dem som är bekväma och bara vill kunna spela CoD på PS5 för att de spelade det på PS3 och PS4, men det här monopolargumentet tycker jag bara är melodramatiskt och högst verklighetsfrånvänt. Vi är liksom inte ens nära en sådan situation när både Switch och PS5 säljer så otroligt bra. Detta kommer förändra föga, om något, utöver just bekvämligheten att ha vissa spel på alla konsolformat för all tid (vilket ändå inte är garanterat). Och när vi redan haft konsolexklusiviteter all tid ser jag inte hur detta förändrar speciellt mycket heller.

Naturligtvis skulle konkurrensen inte försvinna, bara för en aktör tar täten, det är mest en förenkling för att förtydliga problematiken. Att en aktör blir markant större än konkurrenterna kommer aldrig vara en fördel för konsumenterna, oavsett ifall aktören heter Microsoft, Sony eller Nintendo. Har konsolexklusiviteten någonsin gynnat spelarna t. ex?
Att du inte ser att det förändrar särskilt mycket ifall MS köper Activision Blizzard väger någonstans inte lika tungt som att FTC, CMA mfl. gör det.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Nej jag gör inte det heller.
Jag sa bara vad jag tycker, du måste inte tycka som jag. Men det finns många som håller med 😁👍

Poängen var inte om du spelar det eller inte, utan kanske orimligheten att önska att alla företag som inte passar dig i smaken borde konka. Att ni är fler som tycker så gör det inte rimligare.

Skrivet av Ender:

Naturligtvis skulle konkurrensen inte försvinna, bara för en aktör tar täten, det är mest en förenkling för att förtydliga problematiken. Att en aktör blir markant större än konkurrenterna kommer aldrig vara en fördel för konsumenterna, oavsett ifall aktören heter Microsoft, Sony eller Nintendo. Har konsolexklusiviteten någonsin gynnat spelarna t. ex?
Att du inte ser att det förändrar särskilt mycket ifall MS köper Activision Blizzard väger någonstans inte lika tungt som att FTC, CMA mfl. gör det.

Nyckelordet är väl kanske markant här. Om MS skulle bli nyckelaktör och äga typ 60-80% av spelindustrin iom detta uppköp och låta Sony och Nintendo kräla i leran för att slåss om resterna - då hade jag hållit med dig och förstått din oro. Men nu finns det ju knappast något belägg för det eller att vi ens är nära en sådan situation. Sen måste en ju förstå att företag gör vad som är bäst för dem inte sina kunder (och även om de gör det sistnämnda är det av anledning av det förstnämnda). Konsolexklusiviteter är för företagen och att de ska hävda sig i konkurrensen, inte för att gynna spelaren. Det bryr de sig inte om. Du får liksom landa från ditt rosa moln och sluta tro att företagen bryr sig om dig (eller mig, eller någon, jag menar inget illa mot dig personligen...) utan vad de gör är för sitt egna bästa och för att kunna utvecklas eller bara överleva. De jobbar för sig, inte dig - eller oss.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Vill man inte använda sig av Microsoft's OS, så finns det både Mac och Linux som värdiga alternativ. Så nej, inte ens på operativsystems sidan har Microsoft någon monopol... men visst var det kul att häva ur sig lite extra dynga i diskussionen?

Visst, för att slänga bort infastruktur som har byggts upp under 40 år är något man gör lika lätt som att byta kläder /s.

itsnotme har helt rätt I att Microsoft hotar och försöker sätta tryck på regeringen. Ordvalet i deras uttalande är ganska solklart på den punkten.

Översättning: Nice jobs and cybersecurity you have, would be a shame if something "happened to it".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tänk att du på riktigt tycker att företag ska kunna agera hur som helst bara för att de skapar jobb.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Poängen var inte om du spelar det eller inte, utan kanske orimligheten att önska att alla företag som inte passar dig i smaken borde konka. Att ni är fler som tycker så gör det inte rimligare.

Du drar alldeles för stora växlar av det hela och jag önskar inte alla företag som inte passar mig konkar.
sitt lugn i båten, jag ids inte diskutera saken.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Skrivet av anon_1399:

Du drar alldeles för stora växlar av det hela och jag önskar inte alla företag som inte passar mig konkar.
sitt lugn i båten, jag ids inte diskutera saken.

Du skulle fira om de konkar, och anser det vore bra för spelarna (för att du inte gillar deras spel som många andra gör?) så det är ju ganska precis vad du kommunicerar. Men ja, meningslös diskussion så vi lämnar det här.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nyckelordet är väl kanske markant här. Om MS skulle bli nyckelaktör och äga typ 60-80% av spelindustrin iom detta uppköp och låta Sony och Nintendo kräla i leran för att slåss om resterna - då hade jag hållit med dig och förstått din oro. Men nu finns det ju knappast något belägg för det eller att vi ens är nära en sådan situation.

Fast det är ju här som myndigheter som FTC och CMA (och lilla jag) är av en annan åsikt. Ibland tror jag att man måste se framåt en bit. Ifall MS t ex. säger att de kommer släppa COD till PS i 10 år så betyder det att situationen om 10 år är något helt annat. Företag planerar framåt kan jag lova, och när MS hostar upp 600 miljarder för Blizzard så räknar de med att få dem tillbaka med ränta.

Skrivet av Gertzy:

Sen måste en ju förstå att företag gör vad som är bäst för dem inte sina kunder (och även om de gör det sistnämnda är det av anledning av det förstnämnda). Konsolexklusiviteter är för företagen och att de ska hävda sig i konkurrensen, inte för att gynna spelaren. Det bryr de sig inte om. Du får liksom landa från ditt rosa moln och sluta tro att företagen bryr sig om dig (eller mig, eller någon, jag menar inget illa mot dig personligen...) utan vad de gör är för sitt egna bästa och för att kunna utvecklas eller bara överleva. De jobbar för sig, inte dig - eller oss.

Exakt, och det är det här som gör mig orolig över utvecklingen. När företag roffare åt sig större och större andelar av marknaden så gör de det för sitt bästa, och då finns det all anledning för konsumenterna att dra öronen åt sig. Det handlar ju inte ens enbart om fördelar mot konkurrenterna, utan om marknadsandelarna mot hela spelindustrin. Spelstudios som släpper en bra produkt köps ju upp direkt av jättarna, vilka sedan kontrollerar vad som ska utvecklas och släppas och hur spelen ska "optimeras" för att alstra ännu mera pengar åt investerarna.
Den värdelösa mobilspelsmarknaden är ju bara en försmak på vad som , ifall jättarna själva ges makt att bestämma, är norm för hela spelindustrin.

Skriv svar