Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären
Säljer Sony många spel via streaming?
Jag nämnde inte att det gäller Sony.
Tycker du att det är en bra deal för streamingtjänster som säljer spel?
Jag nämnde inte att det gäller Sony.
Tycker du att det är en bra deal för streamingtjänster som säljer spel?
Nej det verkar gälla Nvidia det som står i länken. Säljer de spel via streaming?
Vilka syftar du på?
Nu använder du den klassiska "Så att du menar" och sedan kommer den värsta tolkningen du kan föreställa dig. Jag tycker denna tråd har haft en väldigt bra och hög nivå. Så dra inte ner stämningen nu.
😅👋
Nej det verkar gälla Nvidia det som står i länken. Säljer de spel via streaming?
Vilka syftar du på?
MS viftade väl med avtal de hade skrivit även med andra än Nvidia?
Detta verkar vara det avtal man visat för CMA som MS kan tänka sig att erbjuda andra streamingtjänster. Tycker du att det är ett bra avtal?
MS viftade väl med avtal de hade skrivit även med andra än Nvidia?
Aha så det är avtalet med Nvidia som vi diskuterar. Med tanke på att de både tyckte om avtalet och är för hela den här dealen likt många andra molntjänster så antar jag att dealen var bra för dem. Företagen som suttit ned med det och jobbar med det vet nog bättre än gissare på forum.
Aha så det är avtalet med Nvidia som vi diskuterar. Med tanke på att de både tyckte om avtalet och är för hela den här dealen likt många andra molntjänster så antar jag att dealen var bra för dem. Företagen som suttit ned med det och jobbar med det vet nog bättre än gissare på forum.
Dedt är ett generellt avtal som visar vad MS är beredda att erbjuda andra streamingtjänster. Nvidia erbjuder vad jag vet bara åtkomst till spel köpta på andra håll så för dem spelar det ingen roll.
Tycker du att det är en bra deal för streamingtjänster som säljer spel? (tydligen svår fråga att svara på det där)
Tycker du att det är en bra deal för streamingtjänster som säljer spel? (tydligen svår fråga att svara på det där)
Jag tror att jag ställde min fråga först. Vilka säljer spel via streaming som fått den här dealen? Tror du även att alla företag fått samma deal? Finns det belägg för att det är samma? Samma för Nintendo med? Jag kände inte till det. Jag har svarat på vad jag tycker i inlägget ovan. Förstår du inte det kan jag bara beklaga.
Jag tror att jag ställde min fråga först. Vilka säljer spel via streaming som fått den här dealen? Tror du även att alla företag fått samma deal? Finns det belägg för att det är samma? Samma för Nintendo med? Jag kände inte till det. Jag har svarat på vad jag tycker i inlägget ovan. Förstår du inte det kan jag bara beklaga.
De sista jag minns att de skrev avtal var med några som heter Ubitus. Vad de har för affärsmodell vet jag inte.
Om de nu erbjuder bättre avtal så skulle de väl inte lämna uppgifter som ser sämre ut till CMA och försämra sina chanser?
Tycker du att det är ett bra avtal för streamingtjänster som säljer spel?
CMA tyckte uppenbarligen inte det och gav MS chansen att ändra på detta vilket man inte gjorde.
De sista jag minns att de skrev avtal var med några som heter Ubitus. Vad de har för affärsmodell vet jag inte.
Om de nu erbjuder bättre avtal så skulle de väl inte lämna uppgifter som ser sämre ut till CMA och försämra sina chanser?
Tycker du att det är ett bra avtal för streamingtjänster som säljer spel?
Så om vi hittar på ett företag som säljer spel via streaming men inte har månadskostnad vad jag som forumit skulle tycka om en sån här deal?
Då skulle jag nog som Google hellre fokusera på att få fram egna spel att sälja istället för att sälja andras spel för en liten provision. Det skulle inte vara en bra deal med det lilla vi gissare vet om det, utan jag skulle förhandla om en annan.
Om det däremot var månadskostnad kan spelserien vara nog stor att det är värt att betala för att få ha den på sin tjänst. Beror väl på spelet i det här fallet och hur noga man är att få med spel i sitt bibliotek.
Intressant tankelek att hitta på scenarion som vi kan gissa runt. Även om det kanske inte är relevant.
Nware är det senaste bolag som skrivit på avtal. De har också månadskostnad.
Intressant tankelek att hitta på scenarion som vi kan gissa runt. Även om det kanske inte är relevant.
Om det inte varit relevant så hade CMA inte sett det som ett problem för konkurrensen. MS fick chansen att ändra på detta men ville uppenbarligen inte det.
Om MS tyckt att det inte var relevant så hade det väl inte spelat någon roll om man erbjudit andra att ta 30 % av intäkterna från försäljning? Då hade det ju varit större chans att CMA släppt igenom uppköpet.
Om det inte varit relevant så hade CMA inte sett det som ett problem för konkurrensen.
Det stämmer att CMA till skillnad från molnföretagen anmärkt på det. Där de istället hävdat att det inte är något problem, varför de skriver på avtal en efter en. Vi kan ju bara gissa vilka av dessa som förstår branschen bäst. Kanske Google gick under just för att de inte hade CoD på sin platform som CMA tror
Vem vet?
Vill man inte använda sig av Microsoft's OS, så finns det både Mac och Linux som värdiga alternativ. Så nej, inte ens på operativsystems sidan har Microsoft någon monopol... men visst var det kul att häva ur sig lite extra dynga i diskussionen?
Nu är ju inte dagen över än, men det var i alla fall det fånigaste jag läst hittills. En ensam användare kan relativt lätt byta OS ifall hen är villig att lära sig leva med det och dess struktur. Ett land däremot...
Men vad var det du rundade av med..."visst var det kul att häva ur sig lite extra dynga i diskussionen?"?
Nja, FTC har väl inte lämnat dom än och CMA är ju bara orolig över molnbiten så skulle nog lugna ned mig med firandet av er lilla klubb. Och ja, klart de räknar med att inköpet genererar intäkter i framtiden... allt annat vore ju rätt dumt? Men hur vill du ha det då? Att det ska vara olagligt med uppköp, att utvecklare inte har rätt att bestämma om de släpper sina spel på PC, konsol, mobil eller allihopa eller till bara en konsol utan det ska något organ bestämma åt dem? Ska de ringa dig kanske? Låter som kommunistdiktatur istället för fri marknad. Det vill i alla fall inte jag ha.
"...lugna ned mig med firandet av er lilla klubb."? Jag är lite osäker på vad du menar, men jag får känslan av att du inte är helt opartisk i diskussionen. Du har också ett ganska ursäktande sätt att se på företagens vinstdriv..."allt annat vore ju rätt dumt?". Ja men då har vi ju båda konstaterat i att företagen bara har sig själva i åtanke när de roffar åt sig marknadsandelar. Gör det saken bättre bara för att de har en strategi, ett mål eller ett syfte med det? Du framför det som om det vore en slags ursäkt eller berättigande.
"Hur vill jag ha det?" Ja inte fan "vill jag ha det" så att ett företag blir så stort att de kan köpa egna lagar och diktera världsordningen i alla fall. Jag vill inte ha företag som har egna lobbyorganisationer och har råd att ha politiker i sin ficka, som är så stora att de kan dominera marknaden ensamma eller med/mellan ett fåtal aktörer. Jag vill inte ha företag som är så stora att det inte längre finns några alternativ för konkurrens. Med sådana aktörer finns det snart ingen marknad längre.
Och pratet om "kommunistdiktatur" får du gärna föra tillbaka där solen sällan skiner, där det hör hemma.
Tack.
Men vad var det du rundade av med..."visst var det kul att häva ur sig lite extra dynga i diskussionen?"?
Dynghögen börjar bli rätt tjockt i denna tråden. Men det är klart, man absolut måste hata allt med Microsoft och företag i allmänhet... /s
Life's a giant party, and I'm not invited...
Nu har Ukraina godkänt affären. Kolla Videon så ser hör ni. 👍🏻❤️
"...lugna ned mig med firandet av er lilla klubb."? Jag är lite osäker på vad du menar, men jag får känslan av att du inte är helt opartisk i diskussionen. Du har också ett ganska ursäktande sätt att se på företagens vinstdriv..."allt annat vore ju rätt dumt?". Ja men då har vi ju båda konstaterat i att företagen bara har sig själva i åtanke när de roffar åt sig marknadsandelar. Gör det saken bättre bara för att de har en strategi, ett mål eller ett syfte med det? Du framför det som om det vore en slags ursäkt eller berättigande.
"Hur vill jag ha det?" Ja inte fan "vill jag ha det" så att ett företag blir så stort att de kan köpa egna lagar och diktera världsordningen i alla fall. Jag vill inte ha företag som har egna lobbyorganisationer och har råd att ha politiker i sin ficka, som är så stora att de kan dominera marknaden ensamma eller med/mellan ett fåtal aktörer. Jag vill inte ha företag som är så stora att det inte längre finns några alternativ för konkurrens. Med sådana aktörer finns det snart ingen marknad längre.
Och pratet om "kommunistdiktatur" får du gärna föra tillbaka där solen sällan skiner, där det hör hemma.
Tack.
Gynnar oss spelare mer ju och vi behåller samma låga pris. McDonalds modell som Microsoft kör med är bäst för kunderna och Microsoft tjänar mer. Så den modellen gillar jag m.fl spelare bäst. Går ju riktigt bra för McDonalds och förstör inte för andra hamburge kedjor. Så att Microsoft vill köra McDonalds modell för spel på Game Pass och Xcloud stör asså inga andra företag som också har liknade game pass eller molntjänster.
Tack.
Vad jag menade är att du verkar utgå från att ni är av samma lag och att de röstar helt i linje med dina åsikter, så jag påminner bara om att ena har inte dömt alls och andra har bara dömt ut molnbiten och inte hela affären i stort. Bara en reality check alltså
Sen kan jag garantera att jag är helt opartisk i diskussionen, jag äger inte aktier i MS eller A/B och har ingenting att vinna på att affären går igenom. Eller att förlora på att den inte gör det. Jag håller bara inte med dig om att om affären skulle gå igenom skulle det vara världens undergång direkt. Istället tror jag det bara vore bra för Microsoft i det långa loppet. Och jag tror inte heller att den här affären skulle få politiker i MS ficka, få dem att ändra världsordningen och annat du fantiserat ihop. Som det här med att det plötsligt inte skulle "finnas alternativ för konkurrens" eller att det inte skulle finnas någon marknad längre. Du bara häver ur dig massa bs utan verklighetsförankring. Precis som din tro på att företag finns till dig för och inte sig själva. Så du kan stoppa upp dig själv på samma ställe, där du hör hemma.
Dynghögen börjar bli rätt tjockt i denna tråden. Men det är klart, man absolut måste hata allt med Microsoft och företag i allmänhet... /s
Ja, Sverige håller verkligen på att bli kommuniststat där företag är onda och måste hatas. Tråkigt och lågbegåvat.
Jag hatar inte Microsoft eller andra företag, men jag hatar vad människor gör mot varandra för att fylla sina plånböcker. Jag avskyr människor och företag som skor sig på andras elände och jag hatar företag som är så stora att de tror/anser sig stå över lagar för att de kan betala sig förbi dem. Det har inte så mycket med uppköpet av AB att göra dock.
Gynnar oss spelare mer ju och vi behåller samma låga pris. McDonalds modell som Microsoft kör med är bäst för kunderna och Microsoft tjänar mer. Så den modellen gillar jag m.fl spelare bäst. Går ju riktigt bra för McDonalds och förstör inte för andra hamburge kedjor. Så att Microsoft vill köra McDonalds modell för spel på Game Pass och Xcloud stör asså inga andra företag som också har liknade game pass eller molntjänster.
Jag gillar hur du använder McDonalds som exempel här då alla vet att de gör SÅ bra mat. Och det där låga priset, det hitter du där det finns konkurrens. Utan den så är det slut på de låga priserna.
Vad jag menade är att du verkar utgå från att ni är av samma lag och att de röstar helt i linje med dina åsikter, så jag påminner bara om att ena har inte dömt alls och andra har bara dömt ut molnbiten och inte hela affären i stort. Bara en reality check alltså
Sen kan jag garantera att jag är helt opartisk i diskussionen, jag äger inte aktier i MS eller A/B och har ingenting att vinna på att affären går igenom. Eller att förlora på att den inte gör det. Jag håller bara inte med dig om att om affären skulle gå igenom skulle det vara världens undergång direkt. Istället tror jag det bara vore bra för Microsoft i det långa loppet. Och jag tror inte heller att den här affären skulle få politiker i MS ficka, få dem att ändra världsordningen och annat du fantiserat ihop. Som det här med att det plötsligt inte skulle "finnas alternativ för konkurrens" eller att det inte skulle finnas någon marknad längre. Du bara häver ur dig massa bs utan verklighetsförankring. Precis som din tro på att företag finns till dig för och inte sig själva. Så du kan stoppa upp dig själv på samma ställe, där du hör hemma.
Ja, Sverige håller verkligen på att bli kommuniststat där företag är onda och måste hatas. Tråkigt och lågbegåvat.
Svara på en enkel fråga: Var Microsoft ett av världens största företag direkt när det startade, eller har de växt successivt? Ifall du kommer fram till rätt svar så tycker jag att du tar dig lite tid att begrunda visheten det förhoppningsvis ger i ljust av den här diskussionen.
Nu har Ukraina godkänt affären. Kolla Videon så ser hör ni. 👍🏻❤️
Med tanke på att de inte är beroende utav USA's välvilja på något som helst sätt så var det här verkligen överraskande.
Intressant iakttagelse. Tror du att MS kommer fortsätta med det ifall de får marknadsdominans? Har det någonsin blivit bättre för konsumenten när ett företag dominerar en marknad? Utan konkurrens finns det ingen anledning att pressa priserna eller göra bra produkter då konsumenterna har färre alternativ.
MS lär ligga väldigt långt ifrån marknadsdominans när Sony har nästan 80% av konsolmarknaden.
Det ska till något extremt för att det ska ändras, och köpte av Activision Blizzard är absolut inte det, mer bara ett sätt att försöka komma ifatt det minsta.
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Svara på en enkel fråga: Var Microsoft ett av världens största företag direkt när det startade, eller har de växt successivt? Ifall du kommer fram till rätt svar så tycker jag att du tar dig lite tid att begrunda visheten det förhoppningsvis ger i ljust av den här diskussionen.
Lite både och faktiskt. De började i liten skala som alla företag men exploderade med Windows som gjorde att de tjänade flera miljoner i sekunden. Få företag växer i den skalan så svårt att jämföra men de blev otroligt mycket större på mycket kortare tid än de flesta ens kan drömma om. Men självklart fanns inte alla divisioner osv som vi har idag där från dag ett. De har ju utvecklats allt eftersom såklart. Precis som de försöker växa nu med A/B. Så ser inte din poäng.
MS lär ligga väldigt långt ifrån marknadsdominans när Sony har nästan 80% av konsolmarknaden.
Det ska till något extremt för att det ska ändras, och köpte av Activision Blizzard är absolut inte det, mer bara ett sätt att försöka komma ifatt det minsta.
Skulle väl säga att Sony har typ 40%, Nintendo 40% och Microsoft 20% av konsol marknaden.
Då avslaget gällde molnet och där har Microsoft typ 70% av marknaden och med Activision-Blizzard skulle dom bli för stora.
Hävda sig bättre mot Sony, enligt deras egna mått är dom större än Sony.
Dom har fler studios, fler aktiva spelare varje månad.
Dom bryr sig ju enligt vad dom själva säger inte hur många konsoler eller spel dom säljer.
Men visst ett så litet företag som Microsoft måste få köpa ett företag som har fler anställda som enbart arbetar med CoD än vad Playstation har totalt.
Kan man inte göra egna spel med fler studios så är det väl klart att dom ska få köpa spel istället och ta bort från Playstation.
Spel som redan kommer till Xbox så Xbox spelare får inga nya spel.
Tänk om dom hade lagt pengarna på att bygga nya studios och nya spel istället.
Enligt Microsoft kan Sony skapa sitt egna CoD, men Microsoft med oändligt med pengar kan inte göra det?
Med tanke på att de inte är beroende utav USA's välvilja på något som helst sätt så var det här verkligen överraskande.
Haha, du tror verkligen alla tänker som dig och är emot den här affären. Men du har nog rätt. De köpte väl bara Ukraina (varför invadera när de kan kringgå alla lagar som stort ont företag och bara köpa vad de vill ha. Det är ju så det går till ) och nu röstar de för vilket de självklart aldrig hade gjort annars. Gosh. Kanske dags att ta det lugnt med methet och illuminati-konspirations-dokumentärerna.
Skulle väl säga att Sony har typ 40%, Nintendo 40% och Microsoft 20% av konsol marknaden.
Då avslaget gällde molnet och där har Microsoft typ 70% av marknaden och med Activision-Blizzard skulle dom bli för stora.
Haha propagandahjulet spinner vidare ser jag. Bemöter inte svaren utan går bara vidare och häver ur dig ditt bs till nästa person. Sen har ju Nvidia en sund motpol på Cloud gaming så tycker det är överdrivet att påstå att de skulle bli för stora. Men nåväl. Det här blir min slutreplik då grundnivån på diskussionen är under dagisnivå.
Haha propagandahjulet spinner vidare ser jag. Bemöter inte svaren utan går bara vidare och häver ur dig ditt bs till nästa person. Sen har ju Nvidia en sund motpol på Cloud gaming så tycker det är överdrivet att påstå att de skulle bli för stora. Men nåväl. Det här blir min slutreplik då grundnivån på diskussionen är under dagisnivå.
Nu är det ju siffror som CMA gått ut med att Microsoft har ungefär 70% av cloud marknaden och dom stoppade det pågrund av att dom anser Microsoft blir för stora inom cloud.
Du har verkligen inte kollat upp varför dom blockerar, du kanske bör göra det.
Nu är det ju siffror som CMA gått ut med att Microsoft har ungefär 70% av cloud marknaden och dom stoppade det pågrund av att dom anser Microsoft blir för stora inom cloud.
Du har verkligen inte kollat upp varför dom blockerar, du kanske bör göra det.
Tack jag har läst nyheten och förstått att det är för Cloud-biten de blockerar. Vilket gör mig frågandes varför de i sådana fall blockerar hela affären utan bara lyfter fram dessa farhågor och säger att de inte kan godkänna affären fören det har adresserats och åtgärdats. Tycker det är tråkigt de ska behöva säga nej till allt för att de har en invändning. Men nåväl. De vill väl leka tuffa. Andra säger ju ja och många väntar väl med besked så det är ju inte satt i sten åt något håll. Än.
Tack jag har läst nyheten och förstått att det är för Cloud-biten de blockerar. Vilket gör mig frågandes varför de i sådana fall blockerar hela affären utan bara lyfter fram dessa farhågor och säger att de inte kan godkänna affären fören det har adresserats och åtgärdats. Tycker det är tråkigt de ska behöva säga nej till allt för att de har en invändning. Men nåväl. De vill väl leka tuffa. Andra säger ju ja och många väntar väl med besked så det är ju inte satt i sten åt något håll. Än.
Dom sa till Microsoft vad som gällde och att dom fick komma med förbättringar.
Då Microsoft vägrade det så vart det ett nej.
Så dom gav Microsoft chansen.
Sen när dom blir blockerade så börjar dom hota att dra sig ur Storbritannien.
Som sagt inte bra när företag blir för stora.
Dom sa till Microsoft vad som gällde och att dom fick komma med förbättringar.
Då Microsoft vägrade det så vart det ett nej.
Så dom gav Microsoft chansen.
Sen när dom blir blockerade så börjar dom hota att dra sig ur Storbritannien.
Som sagt inte bra när företag blir för stora.
Jaha, det hade jag däremot missat att de adresserat detta tidigare och gett MS chansen att anpassa sig. Ja då får de ju skylla sig själva lite i sådana fall. Får hoppas de kan komma till en kompromiss såhär i efterhand då.
Två saker: 1. Naturligtvis vill MS komma ikapp Sony på konsolmarknaden, ifall de kan. 2. Uppköpet av AB har aldrig handlat om enbart konsoler...hur stor del av spelmarknaden har MS gentemot Sony när man räknar med PC-spelarna?
Själv har jag en PC, PS5, Switch utöver mina mobila enheter, och den PS5'an hade lika gärna kunnat varit en Xbox, men jag gillade inte utvecklingen som MS sysslade med i ett tidigt skede med konstant påslagen kamera etc. Konkurrens gör att de tvingas backa från sån skit...förutsatt att man inte är allt för låst och knutet till deras system.
...
Så ser inte din poäng.
Jag önskar att jag kunde säga att jag är överraskad, fast då hade vi väl inte haft något att argumentera om heller
Haha, du tror verkligen alla tänker som dig och är emot den här affären. Men du har nog rätt. De köpte väl bara Ukraina (varför invadera när de kan kringgå alla lagar som stort ont företag och bara köpa vad de vill ha. Det är ju så det går till ) och nu röstar de för vilket de självklart aldrig hade gjort annars. Gosh. Kanske dags att ta det lugnt med methet och illuminati-konspirations-dokumentärerna.
Ja, det är ju verkligen helt "out of the box" att tro att någon som har en beroendeställning gentemot någon annan skulle dra sig för att reta upp denne
Det är ok, alla behöver inte vara insatta i in och utrikespolitiken.
Jag önskar att jag kunde säga att jag är överraskad, fast då hade vi väl inte haft något att argumentera om heller
Vi hade haft någonting att diskutera om du hade förklarat dig istället för att bara ge mig en ironisk så utgår från att du inte har någon poäng.
Ja, det är ju verkligen helt "out of the box" att tro att någon som har en beroendeställning gentemot någon annan skulle dra sig för att reta upp denne
Det är ok, alla behöver inte vara insatta i in och utrikespolitiken.
Haha! Nä om jag bara hade kunnigheten av en paranoid och nedknarkad Flashbackare som tror allt som går emot ens egna personliga uppfattning är en internationell konspiration som involverar både politiker och företag... märks ju att du är väldigt insatt i hur politk och affärer fungerar