Snabbkollen – När köper du nya spel?

Robot
Snabbkollen – När köper du nya spel?
Avstängd

Brukar vänta 1-2 år

Medlem

Jag är snål och har som de flesta en del back log.
Så jag brukar i 90-95% av alla fall vänta till en rejäl rea.
Enda spelen jag köpt vid release de senaste åren var Disco Elysium och, smått ironiskt, Cyberpunk. Men det senare var pga rädsla för spoilers.
Kommer även köpa nya Zelda. Inte vid release, men vid semesterstarten i mitten av juni

Medlem

Brukar förboka när jag känner mig säker på produkten men sen kom Star Wars Jedi Survival som jag förköpte pga sin föregångare som var bra mycket mer spelbart än Survival och motbevisade min "säkerhet" helt.

Oftast har mina förbokningar varit fullträff, GoW Ragnarök tex var förra spelet jag förbokade och det var snudd på mästerverk. Jag har haft inställningen om att förboka med ytterst försiktighet för jag har blivit bränd förr. Ubisoft tex är en utgivare jag inte förbokar eller köper spelen av förens c:a sex månader till ett år efter release.

Men ärligt talat så räcker det nu. Min nya inställning är att avvakta minst 2-3 veckor för att få reda på det tekniska först & främst och sedan läsa om patcher som kan behövas invänta också.

Sen är man bra bortskämd av Gamepass/PS+ så det är inte ofta jag behöver köpa fullprisspel, eller ens spel för den delen.

EDIT: Som jag svarade senare i tråden men som kan vara värt att nämna här, jag förbokar dagen innan släpp för att kunna spela 00:00 och där gick jag bet eftersom att Survival gick inte att spela förens 06:00 på morgonen.

Medlem

är det ett spel jag gått och väntat på så köper jag i stort sett alltid på releasedagen, ofta runt midnatt precis när det släpps.

har dock under det senaste året börjat fundera på om jag kanske borde omvärdera och vänta åtminstone ett par dagar, och se vad folk säger på reddit, fz osv. först. speciellt då jag alltid varit emot förbokning av spel rent principiellt, men att köpa spelet sekunden det släpps är väl egentligen ingen större skillnad från att förboka.

Medlem

förbokar aldrig igen, spec inte sen senaste battlefield (första bf jag INTE förbokade som tur var!) jag väntar gärna minst gäng månader tills det är välpatchat och funkar bra


signatur

//monster

Medlem

Helt slutat förboka. Det gynnar inte mig alls som konsument, kommer nog aldrig mer göra det heller.

Fåtal spel köps på release, finns undantag men allra oftast brukar jag invänta en rea och lite finslipning av buggar osv.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

Nu är jag bortskämd med att få recensera spel. Och ofta spel jag vill spela.

Men är det något jag verkligen, verkligen jag vill spela, köper jag det på release eller dagen efter. Men oftast väntar jag ett tag. Har en backlog som är större än Alex Schulmans ego. Och har inga problem att vänta på att spelet droppar i pris.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Olika för min del. Är det spel jag väntat på länge från en utvecklare jag litar på så brukar jag förboka. Speciellt RPGs till konsol. Jag köper bara konsolspel fysiskt så långt det är möjligt så där finns det även begränsade upplagor så man kan inte vänta hur länge som helst på de mer nichade spelen.

Till PC är det väl wishlist på Steam som är standard. Jag brukar bara köra preorder på spel på steam om det verkligen är något jag vill ha där preorder kommer med någon form av perk. Tex ingame items eller en rabatt. Annars köper jag PC spel på Release dagen när det kommer en notis från wishlist att det nu är släppt.

Spel jag är osäker på kan jag vänta flera månader efter release innan jag köper för att se reviews, se spelarkommentarer samt ge ett spel tid att patchas.

Jag utgår aldrig från influencers eller andra former av streamers när jag tar beslut runt spel.

Medlem

-Spel jag är intresserad av och fått testa innan release (som Diablo 4) och som jag tyckte om: Förbokning.

-Spel jag är intresserade av innan de släpps: Efter vad allmänheten och recensioner säger (ex. Elden Ring)

-Spel jag är intresserade av innan release men har tekniska problem men bra gameplay och story vid release: År efter release (cyberpunk 2077)

Medlem

Köper väldigt sällan spel nu för tiden, men när jag gör det så förbokar jag oftast om jag är säker och vill spela dag 1. Är jag inte säker brukar det sluta med att jag köper spelet nåt år senare på rea.

Medlem

Från företag jag fortfarande litar på kan det bli en förbokning, om det då följer med något extra. Annars kan jag lika gärna vänta tills spelet blivit fixat och färdigställt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tidigare så förbokade jag ofta, men då handlade det nästan alltid om expansioner till World of Warcraft samt NHL och FIFA-spelen, men idag så förhandsbokar jag i stort sett aldrig. Tror nästan att läget är unikt nu i det att jag har båda FF16 samt AC Mirage förhandsbokade, FF16 för att jag ville ha tag i Deluxe utgåvan och vill kunna lira genom midsommarhelgen och AC Mirage bara för att jag vill ha det fixat till när det släpps.

Annars så väntar jag som sagt, förutom vissa titlar så brukar ju spel droppa rätt rejält i pris och speciellt om man som jag gärna vill ha spelen fysiskt och det faktum att alldeles för många spel idag släpps "trasiga" många gånger får du ju den bästa upplevelsen om du bara väntar några månader. Sen finns det ju också en backlogg som alltid är fylld till bredden så behöver aldrig oroa mig över att jag inte ska ha saker att spela.

Medlem

Jag har gått ifrån att alltid förboka mina spel till att jag nästan enbart köper spel lite efter release för att kolla recensionerna INNAN jag köper. Blivit bränd lite väl många gånger när man förväntat sig ett stor spel som sedan varit en rejäl soppa "Läs Fallout 76, Cyberpunk ect"

Men i vissa fall när jag "VET" att spelet är insane så förbokar jag, tex God of war Ragnarök, Eldenring osv

Medlem
Skrivet av Nyhet:

○Jag väntar gärna ett tag

Jag väntar, men inte gärna

Medlem

Förbokar aldrig någonsin, ibland köper jag spel runt release ifall betygen är bra från både recensenter och spelare


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Vill jag ha något köper jag oftast det i butik vid släpp. Senast var Hogwarts Legacy. Spelade klart det på cirka 5 veckor och sålde det vidare. Köpte för 599kr och sålde för 499kr. Så spelade klart det för 100kr och kände att det var ungefär det spelet var värt för min del.

Annars om jag vill ha det på PC där det tyvärr bara är digitalt idag så inväntar jag GOTY och minst 50% rabatt innan köp. Har sparat mig en massa pengar ska sägas.

Medlem

Väntar alltid in en rea på spel jag vill ha, det ska minst vara 50% på det annars köper jag det inte. Finns så mycket spel så det är aldrig en lugn stund.

Medlem

Det är olika, just nu har jag 3st spel förbokade, nya Zelda, Diablo4 Ps5+PC, FInal Fantasy 16.
Medan jag nyligen köpte Mario Odyssy, Pikmin 3 och Dying Light 2 som vart ute hur länge som helst

Inaktiv

Det är väldigt olika. Oftast brukar jag vänta ett tag men om det är något som jag verkligen vill ha och jag känner att jag har råd just nu så kan det hända att jag förhandsbokar det.

Medlem

Olika

Några spel vill jag spela direkt och förbokar
Några finns tillgängliga på prenumerationstjänster så de brukar jag också spela dag 1 om jag har tid för det är billigt

Sen andra väntar jag på rea

Medlem

Brukar vänta på recensioner. Men ibland kan det dröja något år innan man köper. Allt hänger på hur det går med backloggen

Medlem

Varierar beroende på vad det är för spel och hur intressant det verkar vara. Vissa förhandsbokar jag fortfarande om det är titlar som ska spelas oavsett hur dåliga och trasiga de är. Spel som hamnar i den kategorin är dock inte många. Det vanligaste är att jag införskaffar dom strax efter release eller något år efter.

Medlem

Köper relativt många spel varje år, oftast retro grejer och sådant jag hittar på second hand och loppis, så jag har oftast alltid något att spela.
Nya spel vid release köper jag absolut, men egentligen bara grejer jag verkligen är hypad kring.
God Of War var väl det senaste och när The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom Collector's Edition dök upp för bokning lade jag en beställning direkt. Det är verkligen ett spel jag känner att jag vill spela så fort som möjligt.
Vanligtvis har jag som sagt alltid ett spel från hyllan att ta tag i så en del spel väntar jag hellre med än hoppar på direkt vid release. Hogwarts Legacy är t.ex. ett spel ja är verkligen sugen på att spela, men väntar hellre tills det blir billigare. Eller Star Wars Jedi: Survivor, speciellt nu när prestandan verkar vara lite svajig, då kan jag gott vänta tills det är fixat och priset förhoppningsvis sjunkit lite. Det blir också för stora hål i plånboken att köpa många spel vid release

Redaktör

Jag har ju en lite annan situation än de flesta köpare (får en del spel, och ser omdömen/recenisoner tidigt), men visst känner man dragning till att spela vid release för vissa titlar. Senast nu med Jedi: Survivor - tänkte köpa och lira i helgen, men skippade det efter snacket om prestandan. Kommer nog skaffa det framöver, men man tappar sugen lite.

Så svaret på omröstningen är det sista, att det varierar. Men förboka har jag aldrig gjort tror jag.


signatur
Medlem

Halva glädjen för mig är att vara med hypen vid nyrelease. Att vara med vågen och upptäcka nytt och att vara bland de ''första'' med vissa saker.
Så är det ett spel jag ser fram emot så köper jag strax innan eller på releasedagen.

Övrigt plockar jag vid rea


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Gen
Medlem

Jag har inte förbokat på ett tag och tur det med tanke på det skick som spelen släpps nuförtiden.

Medlem
I'm part of the problem...

Jag brukar oftast köpa spelen vid launch. Har svårt att vänta på stora spelsläpp tyvärr. Jag önskar jag kunde ha lite is i magen o vänta så skulle jag få spelen billigare och patchade. Jag brukar förhandsboka Steam-nycklar via en 3e partssida vid ungefär 1-3 veckor före då priset är som lägst på nyckeln. De går alltid upp vid release så det är därför.

Skrivet av fejksson:

Brukar vänta 1-2 år

Jag önskar jag kunde ha lite is i magen o vänta så här länge så får jag spelen billigare och patchade.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Jag är snål och köper när det är rea.

Medlem

Varierar, generellt föredrar jag att vänta tills ett tag efter release. Men har förbokat Diablo 4, då jag har vänner och guild kompisar som har hoppat på tåget. Hogwarts Legacy köpte jag väldigt snart efter release som en rebellisk symbol-handling mot hattåget som var riktad mot utvecklarna och allla gamers of streamers som vågade köpa och spela det. (Betyder dock inte att spelet inte är kul. )

123
Skriv svar