FZ Play – Undrens tid gör comeback i Age of Wonders 4

Robot
FZ Play – Undrens tid gör comeback i Age of Wonders 4

Fantasy och Wakkaah. En magisk kombo!

#age-of-wonders-4, #fz-play


Medlem

Trevligt! Blir det en egendesignad fraktion kanske?

Medlem

Riktigt härligt spel de få timmar jag hunnit sitta med det, inte ens igenom introduktionsscenariot men har förstått att det går spendera dussintals timmar bara med att skapa sina olika fraktioner och världar som dessutom går att "levla upp" allt eftersom man spelar!
Så en tuff ide för spelarens progression, hoppas det håller även i praktiken!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Riktigt härligt spel de få timmar jag hunnit sitta med det, inte ens igenom introduktionsscenariot men har förstått att det går spendera dussintals timmar bara med att skapa sina olika fraktioner och världar som dessutom går att "levla upp" allt eftersom man spelar!
Så en tuff ide för spelarens progression, hoppas det håller även i praktiken!

mmmm och riktigt beyond broken mekaniker att abusa lite senare i spelet >D rent kärlek detta


signatur

I got an offer you cant refuse!

Moderator
Skrivet av Fulci:

Trevligt! Blir det en egendesignad fraktion kanske?

Självklart!
Tänker att vi börjar streamen med att sätta ihop en FZ-fraktion!

Medlem

Jag kommer...

Inaktiv

Ska kika lite. Sugen på att skaffa det på PS5 senare.
Kanske inte var jättekul pris på season pass (529:-).

Medlem

På Empire Development finns det en skill som heter Quickening som gör att man kan kasta spells första rundan i strid. Den finns under Astral skills (blåa trädet).

Medlem

En kommentar på streamen "Det vore intressant att bara få se hur datorn hade spelat ut en sån här match". Om man väljer autoresolve och sen replay får man se hur den spelade.

Moderator

Kul spel! Gillar starkt hur mycket man kan skräddarsy sitt lag och hur en del val bygger på slumpade alternativ. Är sugen på att spela vidare och se hur det går för Elvzzzta!

Medlem

Ett spel med helt otroligt mycket variation och återspelningsvärde!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att se att folk gillar det.

Själv blev jag rejält besviken - jag saknar verkligen "riktiga" kampanjer á la AoW3 eller HoMM-spelen. Visst finns lite story-element, men jämfört med handgjorda kartor där berättelsen och ens mål faktiskt känns som de passar in i spelvärlden och inte bara är slumpmässigt utslängda... nja, för mig är det inte jämförbart för fem öre.

Och jag är kraftigt allergisk mot sektorsystemet de införde från AoW: Planetfall. Jag vill kunna sätta städer på precis den hex jag vill och låta gränserna dras därefter, inte att spelet ska generera färdiga områden och gränser självt, där man som spelare inte får någon möjlighet att påverka dem. Låt mig exempelvis sätta en stad precis intill ett berg för att agera försvarsbastion och låt mig sen sätta en stad vid berget intill, så jag kan skapa en strategisk flaskhals för eventuella fiender som försöker ta sig förbi den vägen. Och sektorerna är inte direkt särskilt djupa heller, man får ett par specialiseringar att välja på (lite fler beroende på hur man bygger sin ras och teknologi, förvisso) och... that's it. En hel del byggnader i själva staden låses ju dessutom baserat på vilka distrikt du inte byggt, och det känns för mig i många fall rätt arbiträrt.

Hade jag velat ha en sandlåda utan någon riktig story och med även där frustrerande sektor-/distriktelement hade jag kunnat spela Civ VI (usch vad jag ångrar det köpet) eller Planetfall (även det ångrar jag rejält). Tur att jag hann refunda det här.

Med det sagt tycker jag spelet har sina ljuspunkter också, som sättet att skapa sin egen ras/fraktion. All lycka åt Elfsta Elvzzzta framöver.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kul att se att folk gillar det.

Själv blev jag rejält besviken - jag saknar verkligen "riktiga" kampanjer á la AoW3 eller HoMM-spelen. Visst finns lite story-element, men jämfört med handgjorda kartor där berättelsen och ens mål faktiskt känns som de passar in i spelvärlden och inte bara är slumpmässigt utslängda... nja, för mig är det inte jämförbart för fem öre.

Och jag är kraftigt allergisk mot sektorsystemet de införde från AoW: Planetfall. Jag vill kunna sätta städer på precis den hex jag vill och låta gränserna dras därefter, inte att spelet ska generera färdiga områden och gränser självt, där man som spelare inte får någon möjlighet att påverka dem. Låt mig exempelvis sätta en stad precis intill ett berg för att agera försvarsbastion och låt mig sen sätta en stad vid berget intill, så jag kan skapa en strategisk flaskhals för eventuella fiender som försöker ta sig förbi den vägen. Och sektorerna är inte direkt särskilt djupa heller, man får ett par specialiseringar att välja på (lite fler beroende på hur man bygger sin ras och teknologi, förvisso) och... that's it. En hel del byggnader i själva staden låses ju dessutom baserat på vilka distrikt du inte byggt, och det känns för mig i många fall rätt arbiträrt.

Hade jag velat ha en sandlåda utan någon riktig story och med även där frustrerande sektor-/distriktelement hade jag kunnat spela Civ VI (usch vad jag ångrar det köpet) eller Planetfall (även det ångrar jag rejält). Tur att jag hann refunda det här.

Med det sagt tycker jag spelet har sina ljuspunkter också, som sättet att skapa sin egen ras/fraktion. All lycka åt Elfsta Elvzzzta framöver.

Jag kan förstå din kritik men för min del är sandlådeupplägget perfekt! Älskar när allt är okänt och nytt varje spelomgång, tappar lusten direkt om allt för förutbestämt och designat för hand. Åtminstone i spel i denna genre.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Fulci:

En kommentar på streamen "Det vore intressant att bara få se hur datorn hade spelat ut en sån här match". Om man väljer autoresolve och sen replay får man se hur den spelade.

Jo, jag såg att man kunde låta datorn spela först och sen gå igenom hur den valde att spela, för att kunna anpassa sin egen strategi. Intressant


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag kan förstå din kritik men för min del är sandlådeupplägget perfekt! Älskar när allt är okänt och nytt varje spelomgång, tappar lusten direkt om allt för förutbestämt och designat för hand. Åtminstone i spel i denna genre.

Mja, men det brukar väl vara vanligare att det finns möjlighet att generera slumpmässiga kartor i spel med kampanjer snarare än tvärtom? (HoMM5-expansionerna som exempel, finns mods och verktyg till grundspelet som lägger till RMG också.) Inte direkt helt enkelt att lösa handgjorda kartor med custom triggers, skript, begränsningar, mål och sådant.

Såklart helt okej att tycka olika - jag saknar en riktigt sammanhängande story och mål som känns passande för kartan (samt begränsningar i vem/vilka jag ska spela som och mot vem/vilka, med kanske även ytterligare aspekter som blir unika för kampanjen, av olika anledningar) i AoW4, men förstår att sandlådeupplägget tilltalar många också. En del TBS tycker jag det funkar bra med det slumpmässiga upplägget i, har många hundra trevliga timmar i Civ V exempelvis.

Som jag sa, kul att folk kan ha roligt med AoW4 även om jag personligen blev väldigt besviken.
Får kika lite närmare på Songs of Conquest i stället, men jag hade helt klart velat se något sådant med lite mer budget och polish.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Kommer FZ med en egen recension av spelet?

1
Skriv svar