Rapport: Utvecklingen av nästa Nintendo-konsol "går bra", släpps tidigast våren 2024

Robot
Rapport: Utvecklingen av nästa Nintendo-konsol "går bra", släpps tidigast våren 2024

Enligt källa "nära Nintendo".

#nintendo, #switch, #switch-2


Medlem

Kan nog bli klurigt.
Nintendo kommer ju aldrig släppa en konsol med modern hårdvara, det kan man redan glömma.
Så då gäller det att komma på nåt annat, Switch har ju varit en succé. Men om dom släpper en Switch 2.0, kommer det troligtvis bli förvirring, om den inte är mycket bättre hårdvara, men då faller det första resonemanget, att erbjuda 120 fps osv lär bara sälja till dom största gamers. Samtidigt vill nog många ha den här smidigheten mellan bärbar och stationärkonsol som Switch erbjudit.
Vi får helt enkelt se, men som ni skriver, börjar Switch-försäljningen mattas av, är det nog dags att släppa en ny konsol inom det närmaste året.

Medlem

Konsolen kommer heta "switch to u"

Medlem

Känns som dom kommer göra något med AR.

Medlem

För att förtydliga: Nintendo har inte alls sagt att de inte kommer släppa en ny konsol innan april 2024. Många sidor rapporterar om detta, men det finns ingen referens till det. Det Furukawa sa var att någon ny hårdvara inte är inkluderad i de 15 miljonerna som Nintendo estimerar för Switch-försäljningen under detta räkenskapsåret.

Medlem

Ser inte problemet med en Switch 2.0 som är bakåtkompatibel och samtidigt betydligt starkare. Mobiler gör så och där fungerar den modellen väldigt bra.

Skulle Nintendo få för sig att göra något helt nytt och sväva iväg så tror jag att dem gräver sin egen grav.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ja, alltså namnproblemet är väl en icke sak? Jag menar iPhone 10, 11, 12, 13, 14 verkar fungera. Varför skulle Switch 2 skapa förvirring?

Medlem

Mina "SwitchU"-gissningar:
- Visas upp på Gamescom nu i augusti med släppdatum våren 2024.
- OLED-skärm på 7tum.
- AMD-chip istället för Nvidias Tegra-skit.
- Bättre batteritid.
- Bakåtkompatibel med Switch.
- Ungefär lika kraftfull som en PS4a (japp, de kommer fortsätta ligga tio år efter rent prestandamässigt...)
- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3, kanske?
- Metroid Prime 4 lanseras exklusivt till SwitchU i november 2024.
- Mario Kart 8 Deluxe Deluxe Edition.
- Prislapp på 449 dollar, dvs 10 000 (nåja, 5999kr) här i Sverige...

Jag är fasen mer taggad på en Rog Ally än Switch 2, men blir gärna överraskad av Nintendo!

Medlem

Goda nyheter!
Detta innebär att prime 4 snart måste släppas. Eller kanske i samband med ”switch 2” släppet?
Eller tidigare hoppas vi

Både totk och prime 4 kommer vara crossgen och funka på båda. Men swichen blev ingen wii u. Och nästa generation konsol kommer steppa upp hårdvaran.

Metroid Prime 4 🎉

Medlem

Skulle inte förvåna mig om Switch 2 är hyffsat färdig men att de väntar in tills vissa spel är klara att kunna levereras dag 1.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av QuiGonRat:

- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3,

Jag tror att det blir Mario open world, en utbyggnation likt Bowsers fury.

Frågan är hur stort det kommer bli. Lika stort som Zelda breath of the wild? Nä säkert mindre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Kan nog bli klurigt.
Nintendo kommer ju aldrig släppa en konsol med modern hårdvara, det kan man redan glömma.
Så då gäller det att komma på nåt annat, Switch har ju varit en succé. Men om dom släpper en Switch 2.0, kommer det troligtvis bli förvirring, om den inte är mycket bättre hårdvara, men då faller det första resonemanget, att erbjuda 120 fps osv lär bara sälja till dom största gamers. Samtidigt vill nog många ha den här smidigheten mellan bärbar och stationärkonsol som Switch erbjudit.
Vi får helt enkelt se, men som ni skriver, börjar Switch-försäljningen mattas av, är det nog dags att släppa en ny konsol inom det närmaste året.

De kommer släppa en modernare version av Switch typ som när man gick från DS till 3DS. Och de gick ju bra förutom försäljningsstarten på 3DS. Något annat känns helt osannolikt.

Inaktiv
Skrivet av Håkan:

Kan nog bli klurigt.
Nintendo kommer ju aldrig släppa en konsol med modern hårdvara, det kan man redan glömma.
Så då gäller det att komma på nåt annat, Switch har ju varit en succé. Men om dom släpper en Switch 2.0, kommer det troligtvis bli förvirring, om den inte är mycket bättre hårdvara, men då faller det första resonemanget, att erbjuda 120 fps osv lär bara sälja till dom största gamers. Samtidigt vill nog många ha den här smidigheten mellan bärbar och stationärkonsol som Switch erbjudit.
Vi får helt enkelt se, men som ni skriver, börjar Switch-försäljningen mattas av, är det nog dags att släppa en ny konsol inom det närmaste året.

Skrivet av Freakon:

Ser inte problemet med en Switch 2.0 som är bakåtkompatibel och samtidigt betydligt starkare. Mobiler gör så och där fungerar den modellen väldigt bra.

Skulle Nintendo få för sig att göra något helt nytt och sväva iväg så tror jag att dem gräver sin egen grav.

Skrivet av Bro Exotic:

Ja, alltså namnproblemet är väl en icke sak? Jag menar iPhone 10, 11, 12, 13, 14 verkar fungera. Varför skulle Switch 2 skapa förvirring?

Skrivet av Cappachino:

De kommer släppa en modernare version av Switch typ som när man gick från DS till 3DS. Och de gick ju bra förutom försäljningsstarten på 3DS. Något annat känns helt osannolikt.

Exakt!
Det skulle inte vara ett problem att ha Switch i namnet även den här gången. Nintendo har ju gjort det flera gånger innan Wii U, som exempelvis som den sistnämnda tar som exempel med 3DS. Sen har vi ju Gameboy Advance och Super Nintendo Entertainment System som alla hade den tidigare konsolens namn i sitt.

Det viktigaste är att marknadsföra den rätt något som jag inte tycker att de gjorde med Wii U.
Sen är det ju viktigt att den också har något som konsumenterna är villiga att betala för.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av QuiGonRat:

Mina "SwitchU"-gissningar:
- Visas upp på Gamescom nu i augusti med släppdatum våren 2024.
- OLED-skärm på 7tum.
- AMD-chip istället för Nvidias Tegra-skit.
- Bättre batteritid.
- Bakåtkompatibel med Switch.
- Ungefär lika kraftfull som en PS4a (japp, de kommer fortsätta ligga tio år efter rent prestandamässigt...)
- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3, kanske?
- Metroid Prime 4 lanseras exklusivt till SwitchU i november 2024.
- Mario Kart 8 Deluxe Deluxe Edition.
- Prislapp på 449 dollar, dvs 10 000 (nåja, 5999kr) här i Sverige...

Jag är fasen mer taggad på en Rog Ally än Switch 2, men blir gärna överraskad av Nintendo!

Jag tror nog att Nintendo vill knipa igen ett tag till för att kunna pusha Switch hårdare i en sista julhandel och inte få vissa att vänta på uppföljaren. Så kanske en avtäckning i januari (precis som de gjorde med Switch) för lansering våren 2024. Alternativt lansering senare under 2024, vilket kan innebära en något senare avtäckning, typ vår/sommar 2024.

Ska dock bli intressant att se om Switchkonceptet känns lika fräscht och spännande en gång till. Nintendo har lyckats bäst när de har tänkt nytt. Att köra Wii-konceptet en gång till fungerade ju inte, och frågan är om det är en starkare Switch folk vill ha och inte något helt nytt och mer spännande. Men känner vi Nintendo rätt kan det ju tänkas bli en Switch 2.0 fast med en helt ny funktion som vi inte kommit att tänka på i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag tror nog att Nintendo vill knipa igen ett tag till för att kunna pusha Switch hårdare i en sista julhandel och inte få vissa att vänta på uppföljaren. Så kanske en avtäckning i januari (precis som de gjorde med Switch) för lansering våren 2024. Alternativt lansering senare under 2024, vilket kan innebära en något senare avtäckning, typ vår/sommar 2024.

Ska dock bli intressant att se om Switchkonceptet känns lika fräscht och spännande en gång till. Nintendo har lyckats bäst när de har tänkt nytt. Att köra Wii-konceptet en gång till fungerade ju inte, och frågan är om det är en starkare Switch folk vill ha och inte något helt nytt och mer spännande. Men känner vi Nintendo rätt kan det ju tänkas bli en Switch 2.0 fast med en helt ny funktion som vi inte kommit att tänka på i dag.

Fast Wii U var ju HELT olik Wii. Den må ha haft nästan samma namn. Men där tänkte de ju faktiskt nytt, så att säga. Switch är ju om något en vidareutveckling av Wii U. Jag tror däremot att Nintendo kommer att köra vidare på Switch-konceptet (hallelujah), möjligtvis med ytterligare någon käck gimmick involverad.

Medlem
Skrivet av QuiGonRat:

Mina "SwitchU"-gissningar:
- Visas upp på Gamescom nu i augusti med släppdatum våren 2024.
- OLED-skärm på 7tum.
- AMD-chip istället för Nvidias Tegra-skit.
- Bättre batteritid.
- Bakåtkompatibel med Switch.
- Ungefär lika kraftfull som en PS4a (japp, de kommer fortsätta ligga tio år efter rent prestandamässigt...)
- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3, kanske?
- Metroid Prime 4 lanseras exklusivt till SwitchU i november 2024.
- Mario Kart 8 Deluxe Deluxe Edition.
- Prislapp på 449 dollar, dvs 10 000 (nåja, 5999kr) här i Sverige...

Jag är fasen mer taggad på en Rog Ally än Switch 2, men blir gärna överraskad av Nintendo!

AMD kör väl nästan bara x86 processeror så i bakåtkompabilitets syfte så blir det nog svårt, eftersom att Switch kör ARM.
Vet inte heller vilken processor från AMD de skulle använda i så fall eftersom att AMD Ryzen Z1 förmodligen är för dyr.

Men billigaste Steam Deck ligger på 419€ och den är ju lite över ett år gammal och hinner säkert bli 2 år innan nästa konsol släpps.
Så liknande kretsar med lite optimering och att Nintendo får ett bra pris eftersom att de räknar med att sälja väldigt många skulle nog vara möjligt annars.

Yes, Mario lyser med sin frånvaro och det har väl hintats om nytt Mario i samband med releasen av filmen.
Tror inte att MP4 blir exklusivt så tidigt som november 2024, de hinner nog inte sälja tillräckligt många konsoler fram till dess.
5000Kr eller mer låter högt, även om konkurrenterna också har ökat priset. Ifall prestandan är låg och att den inte har någon system seller så tror jag det blir svårt med den prislappen för deras kundgrupp. Jag tror inte att dem vågar sig på en titel som exkluderar nuvarande Switch så tidigt och om spelen finns tillgängliga på switch så kan alltså försäljningen av nästa konsol gå lite trögt.

Yes, är också hypad för Rog Ally(Z1 extreme). Dock lite oroad över ifall de sparat in för mycket på en del saker.
Den verkar inte har Gyro tillexempel vilket kan bli ett problem i vissa situationer.
Den verkar visas idag 16:00(London 15:00). ASUS hemsida

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Vintersorg:

Fast Wii U var ju HELT olik Wii. Den må ha haft nästan samma namn. Men där tänkte de ju faktiskt nytt, så att säga. Switch är ju om något en vidareutveckling av Wii U. Jag tror däremot att Nintendo kommer att köra vidare på Switch-konceptet (hallelujah), möjligtvis med ytterligare någon käck gimmick involverad.

Nja, Wii U var ju en förlängning av Wii med samma tänk: en annorlunda kontrollmetod som skulle säljas in med ett inpackat gratisspel. I praktiken förenade man Wii och 3DS, dvs man behöll det rörelsekänsliga spelandet och lade till en extra skärm som ingen bett om. Gamepaden var den nya Wiimoten (och Wiimoten var kompatibel och såldes dessutom med Wii U-loggan på), Nintendoland var det nya Wii Sports. Uttryckligen så. Men då hade det tåget redan gått.

Att Wii U med sin Gamepad i praktiken saknade enkelheten som Wii lyckades med visar bara på hur snett Nintendo tänkte. Jag menar, titta på nedanstående bild. På vilket sätt blir upplevelsen med ett karaokespel bättre av att en måste stå och hålla i en stor och klumpig läsplatta när man lika gärna kan läsa texten på TV:n?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av QuiGonRat:

Mina "SwitchU"-gissningar:
- Visas upp på Gamescom nu i augusti med släppdatum våren 2024.
- OLED-skärm på 7tum.
- AMD-chip istället för Nvidias Tegra-skit.
- Bättre batteritid.
- Bakåtkompatibel med Switch.
- Ungefär lika kraftfull som en PS4a (japp, de kommer fortsätta ligga tio år efter rent prestandamässigt...)
- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3, kanske?
- Metroid Prime 4 lanseras exklusivt till SwitchU i november 2024.
- Mario Kart 8 Deluxe Deluxe Edition.
- Prislapp på 449 dollar, dvs 10 000 (nåja, 5999kr) här i Sverige...

Jag är fasen mer taggad på en Rog Ally än Switch 2, men blir gärna överraskad av Nintendo!

Bakåtkompatibel med AMD går inte ihop om man inte vill förlita sig helt på mjukvaruemulering.
Sedan skulle jag bli ytterst förvånad om Nintendo går ifrån ARM.
X86 har lägre prestanda sett till strömförbrukningen vilket kräver mer av kylningen samt batteriet.
Suboptimalt för en mobil enhet.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av QuiGonRat:

Mina "SwitchU"-gissningar:
- Visas upp på Gamescom nu i augusti med släppdatum våren 2024.
- OLED-skärm på 7tum.
- AMD-chip istället för Nvidias Tegra-skit.
- Bättre batteritid.
- Bakåtkompatibel med Switch.
- Ungefär lika kraftfull som en PS4a (japp, de kommer fortsätta ligga tio år efter rent prestandamässigt...)
- Ett nytt Super Mario-spel vid release. Galaxy 3, kanske?
- Metroid Prime 4 lanseras exklusivt till SwitchU i november 2024.
- Mario Kart 8 Deluxe Deluxe Edition.
- Prislapp på 449 dollar, dvs 10 000 (nåja, 5999kr) här i Sverige...

Jag är fasen mer taggad på en Rog Ally än Switch 2, men blir gärna överraskad av Nintendo!

Med tanke på konsolens pris och releaseår 2017 har ju Tegra-chipet presterat fantastiskt. Blir uju dock förstås bara fjantigt att jämföra ett SoC från 2015 med ett från 2020-2022. Generellt om man kollar på batteritid osv. så verkar ju AMD-chipet i t.ex. Steam Deck inte särskilt effektigt. Även relativt tekniskt gamla spel snurrar ju runt 3 timmars batteritid. Nintendo kan nog åstadkomma minst lika mycket med ett nyare ARM-baserad arkitektur.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Med tanke på konsolens pris och releaseår 2017 har ju Tegra-chipet presterat fantastiskt. Blir uju dock förstås bara fjantigt att jämföra ett SoC från 2015 med ett från 2020-2022. Generellt om man kollar på batteritid osv. så verkar ju AMD-chipet i t.ex. Steam Deck inte särskilt effektigt. Även relativt tekniskt gamla spel snurrar ju runt 3 timmars batteritid. Nintendo kan nog åstadkomma minst lika mycket med ett nyare ARM-baserad arkitektur.

Ja, för N's räkning tycker jag nog det är smidigare för dem att fortsätta i Tegras spår. Bara uppdatera till en nyare variant. Räcker väl att gå upp till en Orin från 2018, den borde vara miltals bättre i prestanda för samma watt. Så borde de inte tappa bakåtkompabiliteten till gamla switch.

Sitter en Tegra X1 T210 liknande i switchen idag som jag förstår det.

Bild från wikipedia:


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Ja, för N's räkning tycker jag nog det är smidigare för dem att fortsätta i Tegras spår. Bara uppdatera till en nyare variant. Räcker väl att gå upp till en Orin från 2018, den borde vara miltals bättre i prestanda för samma watt. Så borde de inte tappa bakåtkompabiliteten till gamla switch.

Sitter en Tegra X1 T210 liknande i switchen idag som jag förstår det.

Bild från wikipedia:
<Uppladdad bildlänk>

Med CPU från 2012 och GPU från 2014.
De var inga fartmonster då heller direkt.

Sedan så ska man minnas att det är skillnad på stationärt och portabelt, alltså så är de inte ens i närheten av lika bra som konsolerna som kom 2013, även fast att PS4 och Xbox One hade rätt kass CPU för sin tid.

Switch verkar ha upp till 0.5tflops i dockat läge jämfört med Deck på 1.6Tflops. Deck verkar ligga runt PS4 i prestanda om man jämför Tflops.
PS5 ligger på 10.28.

1
Skriv svar