EU säger ja till Activision Blizzard-affären

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast det är det ju inte, Microsoft har ju själva framfört dessa siffror i din genomgång.

Dom säger att Sony äger 70-80% av konsol marknaden vilket alla vet är falskt då Nintendo inte räknas med där.

Samt att dom har 60-89% av cloud marknaden.
Bara för att den delen utgör kanske 5% av alla spelande så äger dom fortfarande 60-80% av den biten.

I mer takt cloud ökar så kommer ju Microsoft del också öka och speciellt efter dom fått Activision-Blizzard.

Man måste även kolla in i framtiden när det gäller köp och inte bara hur det ser ut nu.

Enligt Microsoft har de "single digit", så 0-9, procent av cloud gaming. Det var ju FTC som kom på den nya marknaden med "högpresterande" konsoler där man uteslöt Nintendo så det är ju inte heller MS siffror.

Klart de måste kolla på framtiden men det får inte bli för spekulativt.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av jontebula:

Men nu har dom gjort det igen och kommit fram till att dom kommer tjäna pengar genom att lägga det dag 1 på Game Pass samt andra molntjänster endast om Microsoft köper dom och nu går med på det endast om Microsoft köper dom och då går med på Game Pass dag 1 👍🏻❤️

Du tänker bakvänt.

Activision jobbar för sina aktieägare. Majoriteten av aktieägarna har har accepterat ett bud från MS som är långt över aktiekursen.

Ingen har baserat sitt beslut på att "Activision kommer tjäna mer" då de efter ett uppköp inte kommer få en krona från Activision mer.

Även om vi ponerar att det vi nu kallar Activision på något magiskt sätt skulle tjäna mer som en del av MS är det inte en faktor som gjort att man säljer.

Medlem

Jag har alltid trott att denna affär ska gå igenom förr eller senare och det är vad det är, inget som kommer får industrin att skifta något omvälvande. Dätemot har vi sett denna dåliga trend från MS och Sony under många år nu och det lär inte stanna av i och med detta köp tyvärr.

Är orolig vart vi står om 5-20år när dessa två giganter äger 95% av marknaden, tråkig värld för oss spelare skulle jsg säga. Jag tror inte att spelvärlden gynnas av att ha två gigant corps som har kontroll på hela marknaden antingen direkt eller indirekt. Jag hoppas förstås att detta bara er fiktiv dystopi och inget som slår in i verkligheten. Tiden får väl utvisa vart hamnar tillslut.

Avstängd

Enda skillnaden är om 10år tar Microsoft betalt för sin license

Så får ALLA se som är emot affären hur fel dom hade när mer är gratis och Activision/Blizzard tjänar mer pengar samt Microsoft.

Vi sedan endast behöver Game Pass och andra lösningar för att spela Wow online som allt annart idag.

Microsoft bygger vidare på WoW som med Minecraft och kommer med en massa bra 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av jontebula:

Enda skillnaden är om 10år tar Microsoft betalt för sin license

Så får ALLA se som är emot affären hur fel dom hade när mer är gratis och Activision/Blizzard tjänar mer pengar samt Microsoft.

Vi sedan endast behöver Game Pass och andra lösningar för att spela Wow online som allt annart idag.

Microsoft bygger vidare på WoW som med Minecraft och kommer med en massa bra 👍🏻❤️

??

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Nej! Varför gissar alla på att Microsoftslutar ge cod m.m ? Självklart kommer avtalet leva vidare som idag enda skillnaden är att om 10år byter dom license till en där dom måste betala. Så då blir dom som inte har råd att betala utan COD och katalogen med Activision/Blizzard spel. Det är enda skillnaden.

Idag är licensen gratis i 10år efter 10år tar Microsoft ut en billig avgift istället.

Folk är så negativa så dom hittar på dyrare spel mer mikrotransaktioner sämre spel m.m och att Microsoft har monopol. Sålänge man ger ut spel med licenser har man inte monopol. Så man kan äga alla spel i hela värden men får andra molntjänster m.m tillgång till dom med en billig license så har man inte monopol. Är först när man roffar åt sig och inte ger till andra som det blir monopol.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Sålänge man ger ut spel med licenser har man inte monopol. Så man kan äga alla spel i hela värden men får andra molntjänster m.m tillgång till dom med en billig license så har man inte monopol. Är först när man roffar åt sig och inte ger till andra som det blir monopol.

Så om jag äger alla världens äppelträd men säljer äpplen billigt så har jag inte monopol på äpplen?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Så om jag äger alla världens äppelträd men säljer äpplen billigt så har jag inte monopol på äpplen?

Beror på om dom som köper äpplen erbjuder andra att prenumera och få äpplen nya äpplen gratis I sin presentation och hur den som har alla bygger upp sitt system med licenser m.m

Så Microsoft system gör asså att EU inte tycker att dom har monopol eftersom dom har gratis licenser i 10år så andra molntjänster m.fl får ta del av Activision/Blizzard

Du kan asså äga det mesta utan att ha monopol sålänge du erbjuder till andra på ett förmånligt och attraktiv sätt med licenser då handlar det inte längre om monopol även om någon äger det mesta. När inte Microsoft erbjud till så många sa EU nej och räknade som monopol och för stor makt. När Microsoft erbjöd till fler samt fler system inte bara Windows så tycker nu EU att det inte räknas som monopol och dom har ej stor makt inom molnet.

Avstängd

CMA gör ju alla beräkningar fel. Även räknade ALLA Game Pass användare som Xcloud användare så var något runt 70-80% som CMA och Microsoft dominerar spel i molnet. Tittar dom på hur många som faktiskt användare Xcloud så ser dom hur få % det är och att inte Microsoft dominerar i molnet.

Medlem
Skrivet av jontebula:

CMA gör ju alla beräkningar fel. Även räknade ALLA Game Pass användare som Xcloud användare så var något runt 70-80% som CMA och Microsoft dominerar spel i molnet. Tittar dom på hur många som faktiskt användare Xcloud så ser dom hur få % det är och att inte Microsoft dominerar i molnet.

Det är det jag menar också. Och det är ju något som har kommit fram bara dagar efter beslutet.

Nyss svarade Satya Nadella. "Det får vi se?"
På frågan "Kommer Microsoft att sälja Activision spel i UK?"

Avstängd

Call Of Duty DLC

Hoppas fler att Microsoft byter fokus och släpper 2 kampanjer DLC till varje ny Call Of Duty varje år Samma som Forza Horizon har och vi kan köpa båda i premiumpack för 40 dollar eller lägre pris Premium pack har i Forza Horizon 5 nu?

Jag tror att spelare älskar det och fler Xcloud-spelare spelar kampanjen inte Multiplayer när Xcloud är långsam för Multiplayer. Jag hoppar över Multiplayer i Call Of Duty endast intresserad av kampanj och hoppas 2 bra DLC varje år och får 8 fler timmar att spela av kampanj med 2 DLC.

Är något som skulle gynna alla som spelar på cloud där flertalet spelar campaign och inte multiplayer. Tänk att få 8timmar extra DLC med 2st. Skulle ju sälja bra och dom inte bara säljer kosmetiska saker m.m för Multiplayer.

Avstängd

https://youtu.be/Yx2b9riOKug

Nu är regeringen i UK inte glada på CMA när UK förlorar så mycket pengar. Kolla på hela videon så förstår ni varför.

Hoppas regeringen lyckas få CMA att ändra sig.

Medlem
Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/Yx2b9riOKug

Nu är regeringen i UK inte glada på CMA när UK förlorar så mycket pengar. Kolla på hela videon så förstår ni varför.

Hoppas regeringen lyckas få CMA att ändra sig.

Vilken smörja, blir ju bara trött att lyssna på grova spekulationer likt denna.
Xbox ABK köp är småpotatis jämfört med vad det skulle kosta MS att dra sig ur Storbritannien.

Inte så smart om dem skulle hota ett land som dem har starka samarbeten med och att spekulera i vad Microsoft VD insinuerar är ju bara trams.
Han sa bara att vi får vänta och se hur detta spelar ut sig, det är väl så nära neutralt uttalande man kan komma?

MaDz Gaming och Destin är grova Xbox fanboys som man klart kan se på deras videos senaste åren och det dem säger bör tas med en skottkärra salt. Bara för att dem vill att det ska vara på ett sätt och spekulerar på ett sett som får det att verka självklart så behöver det inte vara så. Det är ungefär lika vettigt som att lyssna på Phil Spencer när han säger år efter år att nästa år kommer bli ett väldigt stort år för Xbox, men 10 år senare kommer han med mössan i handen och säger att det inte blev som dem ville och att dem redan hade förlorat innan dem ens börjat.

Men tack för att du slösa 15 min av min tid, ska försöka att inte vara så lättlurad framöver.
Var inget i videon som pekade på att UKs regering är sura på CMA, så jag klassar detta som clickbait.
Kändes som det klassiska "förklaringen kommer i slutet" bait.

Avstängd

https://youtu.be/-SjoFBiobrc

Nu har Kina godkänt 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/-SjoFBiobrc

Nu har Kina godkänt 👍🏻❤️

Så trevligt, UK får väl vara utan och ligga efter som ett u-land!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så trevligt, UK får väl vara utan och ligga efter som ett u-land!

Är inte en av klausulerna i avtalet mellan Activision och MS att FTC, CMA och EU alla måste godkänna affären för att köpet ska bli av?

Nu har man en av tre.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är inte en av klausulerna i avtalet mellan Activision och MS att FTC, CMA och EU alla måste godkänna affären för att köpet ska bli av?

Nu har man en av tre.

Kan inte säga att jag har någon vidare koll på hur kontraktet ser ut, men om typ alla godkänner förutom UK borde det väl gå att omförhandla så att det blir en egen separat marknad så att säga? Eller hur fungerar det? För vore ju trist om de har två av tre, och dessutom stort stöd från runtom i världen, men faller på att UK ska trilskas. Då borde det ju vara de som lider av det och inte alla andra?

Avstängd

Då får alla andra men inte UK.

Är sugen spela igenom alla nyare Campaign av Call Of Duty I Xcloud på min Samsung TV samt crash bandicoot och Diablo.

Jag hoppas att Microsoft kan få Activision att börja med DLC för campaign som kommer sälja riktigt bra då många molntjänster får det där mindre spelat Multiplayer. Hört att många gillar campaign men att nu fokuserar ju bara Activision på pengar i Multiplayer inte extra med pengar på campaign.

Medlem
Skrivet av heady89:

Himla naivt att tro att gamepass bara är något bra för spelarna.

Men gamepass är ju fantastisk för gamers. Har du så svårt att fatta det?

Själv har jag blivit lite rik tack vare gamepass så ja gamepass är jätte bra👍

Skriv svar