Nintendo får för mycket beröm för TOTK

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Förlåt var tvungen att reagera när du skrev välputsat.
I vissa aspekter så kanske det är det men det har också ett par saker som borde vara välputsat när det inte är det.

Inom första 5 minutrarna när man utforskar med Zelda så har man ett svärd som ovesett hur man står eller går klipper igenom marken, hur kan det bara accepteras att det är så av utvecklarna? Vinkla upp svärdet några grader så händer det inte?

Eller man kommer till "första staden" (outpost) med ett högt torn, jag har lärt mig från tidigare spel att man ska klättra upp för detta så kämpar en del men lyckas tillslut göra det, kommer upp och där finns ingenting, detta är också före en glider så (insert I guess I die meme här". Bara för att jag inte råkat utforska med valfrihet i den ordning som Nintendo ville att jag skulle göra men inte berättat för mig.

Fick även googla för att fatta hur man skulle få den där dumma vingen att börja röra på sig när man fick testa det första gången, jag kanske är dum i huvet när det kommer till buildstegen men i ett spel som är välputsat hade dessa problem inte funnits.

(bry dig inte om mig jag är bara sur precis som OP på vissa av spelets stora brister men att det ändå lovordas så mycket)

Sorry, hänger inte med på vad det är du åsyftar här, du menar att du är frustrerad för att man måste klura ut saker i spelet, att de inte markerar allt man ska göra med pilar som i Skyrim? Mjo, men det ser jag som något positivt. Det är ju lite poängen med TotK/Botw, man experimenterar med fysiken osv, man får tänka till lite

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag tillämpade lite logiskt förnuft bara, vingspannet man lägger ut har ju svårt att glida på underlaget utan något som, just det glider. Ett par hjul eller en nedförsbacke eller en "räls" fungerar bra. Men det kanske var jag som hade lite tur när jag tänkte bara

Jag la den på rälsen, men tydligen för långt ner för att det skulle fungera, man var tvungen att lägga den längst upp på rälsen :P, provade även med fläktar och allt möjligt innan jag fick det att fungera


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Låter som ts har mer problem med hårdvaran snarare än själva spelet i sig så märkligt diskussionsunderlag, är verkligen recensionerna snedvridna om spelet är mästerligt men hårdvaran det spelas på tekniskts haltande? Obs: har inte spelat än själv, så säger inte att det är ett 10/10-spel, men verkar ju inte komma konkreta exempel på vad som gör spelet dåligt förutom att det flyter dåligt på den gamla konsolen?

Medlem

Att klaga på grafik är som att klaga på hur en tavla är målad. Kan tycka att grafik ibland blir en täckmantel för att rädda upp spel där det har brister med annat.
Kan jämföra med när jag spela genom Witcher 3, köpte det 2021 tror jag det var, grafiken kunde varit bättre men storyn gjorde allt, vilket jag hellre har det att storyn är bra och grafiken kommer sekundärt.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har så sjukt kul när jag spelar detta spel, det är det som räknas för mig. Det är ren spelglädje konstant. Hur bra eller dåligt man upplever att spelet är får man avgöra för sig själv.

Skrivet av NordhNet:

Det är inte så att det bara är att inse att du inte tycker om spelet/spelen?
Personligen så hade jag kul med botw i 60h och tycker det är ett bra spel men inget mästerverk.

Sen är det ju tråkigt att du känner att det fått fel betyg men med en sådan överväldigande majoritet så tror jag mer du är en minoritet.

Sen vet jag inte varför du ser det som att ”ge upp”? Varför i hela friden slösar du värdefull(?) speltid på något du inte tycker är kul?
Spela något du tycker är underhållande istället

Älskar verkligen The Legend of Zelda: Twilight Princess och The Legend of Zelda: The Wind Waker, fantastiska mästerverk när dem släpptes! BOTW hade några kvalitativa delar tyckte jag, men överlag så har Nintendo gjort allt till det sämre i princip. TOTK är väldigt likt BOTW och då har dem dessutom en ny grej som inte gör spelet bättre, allt byggande! Det bromsar upp spelet för mycket och det blir för enformigt.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Älskar verkligen The Legend of Zelda: Twilight Princess och The Legend of Zelda: The Wind Waker, fantastiska mästerverk när dem släpptes! BOTW hade några kvalitativa delar tyckte jag, men överlag så har Nintendo gjort allt till det sämre i princip. TOTK är väldigt likt BOTW och då har dem dessutom en ny grej som inte gör spelet bättre, allt byggande! Det bromsar upp spelet för mycket och det blir för enformigt.

Du gillade alltså inte breath of the wild.
Köper endå TOTK fast det borde vara rn varningssignal och sen klagar du över att andra tycker spelet är bra.
Folk gillade botw också du borde insett att spelet inte är nptt för dig helt enkelt.
Ska vi klaga på grafik så borde ju wind waker vara ett riktigt bottenapp pga grafiken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

För mig spelar det ingen roll att det är ”dålig” grafik med mera så länge som det är ett bra spel.
För mig så jämför jag först med tidigare Zelda spel och då känner jag att detta inte är så bra så att det förtjänar högsta betyg men samtidigt är varken BotW eller TotK som andra Zelda spel heller, det är något nytt.
Så då tänker jag på när det kommer till andra spel med öppen värld men även där är dessa spelen inga mästerverk enligt mig eftersom jag gillar både Oblivion och Skyrim mycket mer.

Så de som säger att TotK är ett av de bästa spelen ser något i detta som jag inte kan se och då spelar det ingen roll hur stort Zelda fan man är.

Men jag är glad för de som älskar detta. Själv kan jag uppskatta det och tycka att det är kul i perioder men det är inget som jag älskar så mycket så att jag får svårt för att lägga ifrån mig det som andra har.

Skrivet av Gertzy:

Låter som ts har mer problem med hårdvaran snarare än själva spelet i sig så märkligt diskussionsunderlag, är verkligen recensionerna snedvridna om spelet är mästerligt men hårdvaran det spelas på tekniskts haltande? Obs: har inte spelat än själv, så säger inte att det är ett 10/10-spel, men verkar ju inte komma konkreta exempel på vad som gör spelet dåligt förutom att det flyter dåligt på den gamla konsolen?

Saker som jag inte tycker håller måttet är en överarbetad och bökig kontroll, oengagerade och enformiga strider, utdragen och trist story, tråkiga karaktärer, för mycket utfyllnad av enformiga sysslor och uppdrag, mycket trist design, trist atmosfär, anonym musik, byggandet är tradigt, långa laddningstider, återanvänd huvudkarta och som jag tidigare har tjatat om att det är tekniskt undermåligt och föråldrat.

Det positiva med spelet är att det finns en hel del smarta och finurliga pussel, bra fysik som gör världen mer levande, många olika förmågor att leka med, en del roliga bossar och sedan kommer jag tyvärr inte på något mer. Har inte spelat klart spelet men tycker det just nu ligger på 5/10. BOTW tyckte jag var 6/10 så det var ändå ett okej spel, men inte mer.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

spelet är enormt, gigantiskt, och ändå så otroligt välputsat, en raritet i dessa dagar av slarvspel. Ljuvligt spel, man bara njuter när man lirar, sådan mystik, sådana underbara platser att besöka, så mycket lekfullhet och frihet.

Jag tror att du fick till det i denna meningen varför spelet är så populärt.

Medlem

Nintendo kunde ha släppt ett Switch Pro för länge sedan man tycker att alla dessa ”herrejösses vad den klarar av trots det” begränsningar borde ha släppts och påverka betyget som påminnelse

It's not a lake, it's an ocean

Nu tror jag inte att TOTK är i närheten av ett 5/5 för min egen del, men det har mest med tycke och smak att göra. När det kommer till det rent tekniska kan vi inte jämföra Switchspel med spel på mycket kraftfullare hårdvara. Så länge spelglädjen inte förstörs av tekniska dippar, buggar och andra problem ser jag inget problem. Den som spelar på Switch får vara beredd på att det blir en kompromiss, och Nintendo brukar vara duktiga på att optimera sina spel till sin egen hårdvara. Generellt sett är deras spel väldigt polerade, och det verkar även gälla TOTK.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är ju upp till den som skriver recensionen. Är det inga problem för denne så är det inget som påverkar betyget.
Jag tycker man ska se produkten för vad den är, inte för vad den kunnat varit.
Är det något man stör sig på - så ska recensionen reflektera det.
En recension är oftast en personlig åsikt.

Dock väldigt viktigt att recensioner tar upp så mycket information som möjligt om spelet. Det inkluderar prestandan imo. Så att recensionen kan hjälpa eventuella köpare.

Du kan sedan hålla med recensionen, eller inte. Upp till dig.

Att det finns dåliga recensioner om ett spel du gillar. Eller bra recensioner om ett spel du inte gillar. Ska inte påverka vad du själv tycker och upplever. Men självklart hjälpa dig i ditt val att spela eller inte.

Skrivet av Molotov:

Du gillade alltså inte breath of the wild.
Köper endå TOTK fast det borde vara rn varningssignal och sen klagar du över att andra tycker spelet är bra.
Folk gillade botw också du borde insett att spelet inte är nptt för dig helt enkelt.
Ska vi klaga på grafik så borde ju wind waker vara ett riktigt bottenapp pga grafiken.

Wind Waker var imponerande rent tekniskt när det släpptes 2003, men designen var faktiskt ännu mer imponerande. Vilket man absolut inte kan säga om varken BOTW eller TOTK.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Wind Waker var imponerande rent tekniskt när det släpptes 2003, men designen var faktiskt ännu mer imponerande. Vilket man absolut inte kan säga om varken BOTW eller TOTK.

Kan man inte? Jag tycker Breath of the wild varit det bästa zelda spelet hitils.
Spelar a link to the past just nu på steam decken, ett hyllat zelda. Mem fan, det har åldrats. Det är ren och skär spring från punkt a till punkt b stora delar. Vilket skitspel! 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Wind Waker var imponerande rent tekniskt när det släpptes 2003, men designen var faktiskt ännu mer imponerande. Vilket man absolut inte kan säga om varken BOTW eller TOTK.

Mja, jag tror du blandar ihop dina åsikter med fakta.
När botw släpptes 6 år sedan så var ju faktiskt en hel del recensenter lite imponerade över vad switchen faktiskt klarade, speciellt med tanke på att det var ett portabelt detaljrikt openworld-spel.

Därefter är det ju våra egna preferenser som förändrats, hårdvaran är ju densamma i princip

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Mja, jag tror du blandar ihop dina åsikter med fakta.
När botw släpptes 6 år sedan så var ju faktiskt en hel del recensenter lite imponerade över vad switchen faktiskt klarade, speciellt med tanke på att det var ett portabelt detaljrikt openworld-spel.

Därefter är det ju våra egna preferenser som förändrats, hårdvaran är ju densamma i princip

Snarare att det var imponerande vad de krämade ur WiiU

Medlem

Jag har inga problem att de ger full pott för spel de gillar. De är ju trots allt individer som tycker och tänker. Däremot är de mer förlåtande till Nintendos spel när de gäller grafik, fps och voice acting. Gäller väl andra stora IPs överlag. Final Fantasy 7 remake till exempel var ett bra spel men vet inte om de förtjänade full pott som många gav. De hade också fps-problem och fula dörrar som aldrig laddades upp ordentligt.
Men de har man ju också i åtanke när man läser/ser en recension på ett efterlängtat spel.

Men när folk ursäktar Nintendo för hårdvaran, det kan jag jag störa mig på lite för de borde ha släppt en kraftigare konsol för längesen. Dessutom är Switchen otroligt seg. Vet inte hur de är med andras Switch men är man inne på eshopen så laggar det ju sönder🤣 Tredjepartspel är väl oftast väldigt dåligt optimerade också vilket nog oftast är hårdvaran fel i detta fall.

Geeks Gaming
Skrivet av Deekar:

Jag har inga problem att de ger full pott för spel de gillar. De är ju trots allt individer som tycker och tänker. Däremot är de mer förlåtande till Nintendos spel när de gäller grafik, fps och voice acting. Gäller väl andra stora IPs överlag. Final Fantasy 7 remake till exempel var ett bra spel men vet inte om de förtjänade full pott som många gav. De hade också fps-problem och fula dörrar som aldrig laddades upp ordentligt.
Men de har man ju också i åtanke när man läser/ser en recension på ett efterlängtat spel.

Men när folk ursäktar Nintendo för hårdvaran, det kan jag jag störa mig på lite för de borde ha släppt en kraftigare konsol för längesen. Dessutom är Switchen otroligt seg. Vet inte hur de är med andras Switch men är man inne på eshopen så laggar det ju sönder🤣 Tredjepartspel är väl oftast väldigt dåligt optimerade också vilket nog oftast är hårdvaran fel i detta fall.

Jag tror just detta med att inte släpp konsoler så tätt är lite av Nintendos framgångsrecept på hårdvarusidan.
Jag hade blivit less på det om man behövde byta ut hårdvaran med 2-3 års mellanrum för att lira Nintendo och enklare spel portabelt

Moderator | Testpilot
Skrivet av Deekar:

Jag har inga problem att de ger full pott för spel de gillar. De är ju trots allt individer som tycker och tänker. Däremot är de mer förlåtande till Nintendos spel när de gäller grafik, fps och voice acting. Gäller väl andra stora IPs överlag. Final Fantasy 7 remake till exempel var ett bra spel men vet inte om de förtjänade full pott som många gav.

Lustigt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha ja de lät väl konstigt😅 men jämförde med att han inte tycker att Zelda och Mario förtjänar så mycket beröm så finns de ju andra exempel också som Final Fantasy 7 Remake som hade problem med fps och grafik.
Jag tycker inte alltid som alla recensenter men jag har inga problem med att man sätter högt betyg på spel man uppenbarligen älskar. De vore väl konstigt om man satte lågt betyg på ett spel man älskar😅
Man tycker ju olika och bara för att recensenter tycker på ett visst sätt så är det ju inte facit eller tvärt om:) Därför är de bra när de släpps spel med demos! Typ som Final Fantasy XVI nu!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man inte? Jag tycker Breath of the wild varit det bästa zelda spelet hitils.
Spelar a link to the past just nu på steam decken, ett hyllat zelda. Mem fan, det har åldrats. Det är ren och skär spring från punkt a till punkt b stora delar. Vilket skitspel! 😅

Haha, tenderar att hålla med.
Försökt 2 ggr nu spela Alttp på Switch Online, men tröttnar nästan direkt. Det känns inte ens snyggt längre, trots pixelgrafik. Man har nog spelar för många moderna 2D-spel som Eastward för att falla för 1990-tals 2D.

Skrivet av Deekar:

Men när folk ursäktar Nintendo för hårdvaran, det kan jag jag störa mig på lite för de borde ha släppt en kraftigare konsol för längesen. Dessutom är Switchen otroligt seg. Vet inte hur de är med andras Switch men är man inne på eshopen så laggar det ju sönder🤣 Tredjepartspel är väl oftast väldigt dåligt optimerade också vilket nog oftast är hårdvaran fel i detta fall.

Håller med om att eShopen är seg. Men konsolen som sådan tycker jag är snabb, om man tänker dess user interface. På min PS4 så laggar ju t.om. huvudmenyn, blir en vänta-cirkel då den laddar in spelikonerna. PS Store laggar ju också, precis som Nintendos eshop. Vet inte om de har förbättrat det på PS5... det ursäktar förstås inte att Nintendos shop laggar, men de är på den fronten inte direkt sämre än konkurrenterna vad jag upplevt av PS4 i alla fall.

Gen
Medlem

Jag förstår verkligen inte folk som säger att spelet är snyggt, för det är det verkligen inte. Snyggt för Switchen? Visst, det kan jag väl hålla med om. Förövrigt så finns det en väldigt cool video där någon testar att överklocka Switchens CPU, sen GPU sen båda vilket får fpsen att bli mer stabil men löser inte problemet helt och hållet. Slutligen överklockar de minnet vilket blir lösningen, nu rullar spelet på i 30fps oavsett vad man gör.
(https://www.youtube.com/watch?v=cpGjO6Kc9qQ)

Skrivet av NordhNet:

Mja, jag tror du blandar ihop dina åsikter med fakta.
När botw släpptes 6 år sedan så var ju faktiskt en hel del recensenter lite imponerade över vad switchen faktiskt klarade, speciellt med tanke på att det var ett portabelt detaljrikt openworld-spel.

Därefter är det ju våra egna preferenser som förändrats, hårdvaran är ju densamma i princip

Detaljrikt är väl att ta i? Jag tycker att geometrin är ytterst simpel med lite kullar/berg här och var, några träd och lite gräs. Ibland är det någon liten ruin och några plankor. Och tur det annars hade väl spelet knappt rullat alls.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag förstår verkligen inte folk som säger att spelet är snyggt, för det är det verkligen inte. Snyggt för Switchen? Visst, det kan jag väl hålla med om. Förövrigt så finns det en väldigt cool video där någon testar att överklocka Switchens CPU, sen GPU sen båda vilket får fpsen att bli mer stabil men löser inte problemet helt och hållet. Slutligen överklockar de minnet vilket blir lösningen, nu rullar spelet på i 30fps oavsett vad man gör.
(https://www.youtube.com/watch?v=cpGjO6Kc9qQ)

Detaljrikt är väl att ta i? Jag tycker att geometrin är ytterst simpel med lite kullar/berg här och var, några träd och lite gräs. Ibland är det någon liten ruin och några plankor. Och tur det annars hade väl spelet knappt rullat alls.

Allt handlar inte om pixel perfect och 100% realism. Jag själv är väldigt svag för "cartoonig" grafik och tycker t.ex. WoW är svinsnyggt, fast det är oerhört daterat.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag förstår verkligen inte folk som säger att spelet är snyggt, för det är det verkligen inte. Snyggt för Switchen? Visst, det kan jag väl hålla med om. Förövrigt så finns det en väldigt cool video där någon testar att överklocka Switchens CPU, sen GPU sen båda vilket får fpsen att bli mer stabil men löser inte problemet helt och hållet. Slutligen överklockar de minnet vilket blir lösningen, nu rullar spelet på i 30fps oavsett vad man gör.
(https://www.youtube.com/watch?v=cpGjO6Kc9qQ)

Detaljrikt är väl att ta i? Jag tycker att geometrin är ytterst simpel med lite kullar/berg här och var, några träd och lite gräs. Ibland är det någon liten ruin och några plankor. Och tur det annars hade väl spelet knappt rullat alls.

Det är ett väldigt snyggt spel.
Tror mycket handlar om spelets fin-fina ljus, det är verkligen top-notch på den fronten. Blir ofta man stannar upp bara för att njuta av spelets soluppgång- och nedgångar. Spelet hade för min del varit lika snyggt om det varit på min PS4 eller dator jag spelat det. Men det handlar väl om man faller för designen eller inte.

Geeks Gaming
Skrivet av Gen:

Detaljrikt är väl att ta i? Jag tycker att geometrin är ytterst simpel med lite kullar/berg här och var, några träd och lite gräs. Ibland är det någon liten ruin och några plankor. Och tur det annars hade väl spelet knappt rullat alls.

Mja, tänkte inte uteslutande på grafik och återigen så gäller det såklart just för switch.
Sen pekade jag på recensenters åsikter också, inte enbart på mina

Medlem

Ytterligare en ganska märklig tråd om Zelda... uppenbart ett spel som av någon anledning upprör känslor hos vissa? Eller är det switch som konsol man ogillar? Oavsett är det ju upp till var och en att spela vad man gillar. Personligen har jag en PC (med 4090) PS5 och en Switch. Tillhör dem som tycker att TOTK (av och till) är bländande vackert, både pga teknik, design och detaljrikedom. Men visst hade man gärna sett högre upplösning och bättre texturer. Men en Switch har (förenklat) en beräkningskraft på ~0.5TFLOP. En ps5 10,3 och ett 4090 82,6TFLOP. Det är ju naturligtvis förvirrat och orimligt att förvänta sig samma grafik och prestanda på en Switch som en PC (som har ca 160ggr mer prestanda att jobba med).

Skrivet av Molotov:

Kan man inte? Jag tycker Breath of the wild varit det bästa zelda spelet hitils.
Spelar a link to the past just nu på steam decken, ett hyllat zelda. Mem fan, det har åldrats. Det är ren och skär spring från punkt a till punkt b stora delar. Vilket skitspel! 😅

Nu var det ju det tekniska och estetiska som vi diskuterade och då var BOTW inget att hänga i julgranen när det släpptes 2017 om man utrycker sig schysst.

Medlem
Skrivet av Naughty Dog Rule:

Nu var det ju det tekniska och estetiska som vi diskuterade och då var BOTW inget att hänga i julgranen när det släpptes 2017 om man utrycker sig schysst.

Båda zelda spelen på switch är väll tekniska mästerverk. Att få det att rulla överhuvudtaget på maskinen är en teknisk bedrift.
Estetiskt är ju ytters personligt tyckande. Tycker det ser mycket bättre ut en cell shadade wind waker som var direkt avtändande... när man såg screenshots

JAg tycker du har snurrat in dig i konstiga påståenden som inte rör spelet direkt, du fokuserar på det tekniska och i grunden så är nog spelet inget för dig.
Jag förstår om alla inte gillar spelet men nu är det så att många gillar spelet, och det avspeglar sig i alla recensioner också. Eftersom om stor andel gillar spelet, så blir det naturligt lika stor andel som recenserar och gillar det också.....


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar