Sony lägger nu majoriteten av sin budget för spelutveckling på live service-titlar

Robot
Sony lägger nu majoriteten av sin budget för spelutveckling på live service-titlar

Tolv spel ska ha nått marknaden innan mars 2026.

#Bungie, #Live-service


Medlem

Vette fasen vad jag tycker om detta.
Jag som oldskool gamer som gillar att köra igenom ett spel och sen är det klart ser inte detta som någon positiv utveckling.
Jag är en singleplayer snubbe och är det inte så att Live service-spel oftast är av multiplayer-typen?
Såklart Destiny går ju köra storyn osv. Men men.. känns inte som rätt riktning i mina öron. Men givetvis måste de generera inkomster osv osv.

Medlem

Det märktes ganska hårt igår.

Hoppas MS gör raka motsatsen. De har ju redan sina Live Service spel (FO76, ESO, SoT, Halo och snart WoW). Nu kan de lägga allt de har på exklusiva SP titlar.

Medlem

Känns tyvärr som att även Sony är på väg in i fällan med att jaga trender. Alla vill vara den som gör nästa Fortnite-succé.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

De får gärna satsa på live service-spel också men det är deras episka singleplayer-spel som gör att man väljer deras plattform. Nu vet jag inte hur deras budget ser ut i siffror men så länge de inte drar ner summan som fortsätter satsas på dem så är jag nöjd.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Med tanke på hur många Live Service Spel som Microsoft har, särskilt efter Activision/Blizzard köpet, så är de rätt tvingade att haka på den trenden för att kännas relevanta i framtiden, då det ändå är den mest inkomstbringande typen av spel.

Med tanke på att det är tolv spel, så får man hoppas att det är ett par av dessa som går att köra SP, men som uppdateras kontinuerligt med nytt innehåll, nya kampanjer etc. såsom MS gör med exempelvis "Grounded".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Med tanke på att det är tolv spel, så får man hoppas att det är ett par av dessa som går att köra SP, men som uppdateras kontinuerligt med nytt innehåll, nya kampanjer etc. såsom MS gör med exempelvis "Grounded".

Jo, det är väl många live service spel som går att köra på egen hand. Däremot brukar de erbjuda in game store och liknande för att fortsätta hålla igång spelet och det är väl där mycket av kritiken ligger. Sånt har inte Grounded så vitt jag vet men om det blir ännu större likt minecraft kanske det implementeras något liknande.

Har inget emot det själv.

Medlem

Konstigt val att satsa på sånt här typ av spel. Brukar ta 5 år att bli bra efter lanseringen och ingen kommer ihåg dom efter de blir ospelbara

Medlem

Väldigt tråkigt att höra, men ja tyvärr är det sånt skit som majoriteten gillar spela, annars skulle det inte dragit in sådana enorma mängder pengar.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Jahap då slutar jag köpa Sony titlar.

Medlem

Mycket negativitet här Inget som säger att Sony ska sluta göra sina copy paste Single Player lir bara för att dem gör en storsatsning på live service spel. Själv föredrar jag spel som har riktiga mål att jobba mot som BIS gear, max level osv. Grindande och konstanta uppdateringar leder också till mycket längre livstid, ett SP spel tar bara slut.

Medlem
Skrivet av Keima:

Konstigt val att satsa på sånt här typ av spel. Brukar ta 5 år att bli bra efter lanseringen och ingen kommer ihåg dom efter de blir ospelbara

Tycker inte det är konstigt. De som lyckas tjänar otroligt mycket pengar. Mycket mer än något annat spel kan drömma om att tjäna hur bra det än är

Medlem

Tråkiga nyheter.
För min del vill jag ha matiga singleplayerspel med engagerande story, tät atmosfär och många val som får riktiga konsekvenser för hur storyn utvecklats.

Drömmen vore ett open world rpg som utspelar sig i Nangijala, där man får välja om man vill ansluta sig till Tengil eller Törnrosdalen.

Medlem

Tråkigt! Det är bara att hoppas att de resterande 40% fortfarande används till de "bra" spelen...

Medlem

Åh nej… live service😩 Aja, de va kul medans det varade boyz 🫡

Medlem

Tur att de värnar för mångfalden bland utvecklarna men det är inte så noga med spelen för då kommer stålarna först.

Games that does everything for everyone tänket är tyvärr inpräntat inom spelindustrin. Alltså utvattnade spel som inte riktar sig till en specific grupp och publik.

De har tjänat så mycket pengar på alla oss som spelar mycket och köper spel ofta. Det är lika stor skyldighet att ha ordentlig mångfald och variation för olika typer av spelare. De har råd men de är bara giriga människor som vill få in causual gamers som gillar spel som the sims. Får de in dessa männskor in i live spelen kan de tjäna grova pengar på microtransaktioner då de är mer intreserade att köpa skins än att spela.

Medlem

Jag köper att Sony vill ha live service spel men jag hoppas att de inte fokuserar för mycket på det.

Medlem

Får bara hoppas att de fortsätter leverera bra sp-titlar oavsett.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo, det är väl många live service spel som går att köra på egen hand. Däremot brukar de erbjuda in game store och liknande för att fortsätta hålla igång spelet och det är väl där mycket av kritiken ligger. Sånt har inte Grounded så vitt jag vet men om det blir ännu större likt minecraft kanske det implementeras något liknande.

Har inget emot det själv.

Ja, det är väl lite av problemet kring begreppet "Live Service" att många enbart associerar det till "in-game store" och mikro-transaktioner, tillika negativt, när det även kan innefatta spel som enbart får nya kampanjer/säsonger och DLC under X antal år. Hoppas därmed på att Sony följer liknande spår, som med Grounded, i vissa av titlarna, med en expansiv värld som utvecklas över tid och som går att spela solo.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Känns lite illa när de satsar 60% av budgeten på spel som säkert mindre än 25% av användarna är intresserade av.
GAAS brukar kräva mycket speltid vilket jag tror att en betydligt mindre antal spelare har tid för.
GAAS spelare brukar väl också inte variera så mycket i vad dem spelar utan håller sig länge till samma spel vilket gör att det är väldigt svårt att bryta igenom också.

Vi får se vart det här leder och Ryan sa väl att inte att GAAS behöver vara det som man traditionellt tänker på när det gäller GAAS.
Kommer inte ihåg exakta uttalandet och hinner inte kolla upp det nu.

Medlem

Märkligt beslut när precis varenda ”live service”-titel som visades såg ut som generiskt skräp. Bottenskrapet av showcasen om man bortser från VR.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Märkligt beslut när precis varenda ”live service”-titel som visades såg ut som generiskt skräp. Bottenskrapet av showcasen om man bortser från VR.

Det generiska är det som drar in de stora pengarna i slutändan, var enda mobilspel eller annan typ av spel där man kan sälja cosmetics och annat skit om och om igen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Finns väl massa bra Live service spel som inte kräver massa mtx för att ha kul i... Jag har aldrig betalat för nåt i tex Destiny 2, The Division m.m när jag tänker live service tänker jag mer på spel som dom har en långsiktig plan med.

Medlem
Medlem
Skrivet av robbis:

Finns väl massa bra Live service spel som inte kräver massa mtx för att ha kul i... Jag har aldrig betalat för nåt i tex Destiny 2, The Division m.m när jag tänker live service tänker jag mer på spel som dom har en långsiktig plan med.

De har bra spelvärldar och bra atmosfär men de är ganska tråkigt. Spring dit skjut lite och loota och gör om samma sak igen med dålig eller knappt någon story alls eller karaktärer som man bryr sig om.

Ok tidsfördriv med kompisar men ganska ytliga spel. Dessutom är du inte kunden sony leter efter. De vill ha de riktigt causal gamers som bryr sig mer om spöka ut sina karaktärer än att spela spelet.

Medlem

De är inte oroliga över att mätta marknaden? Men det är med det man kan tjäna stora pengar kanske?


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Gen
Medlem
Skrivet av PontusT:

Vette fasen vad jag tycker om detta.
Jag som oldskool gamer som gillar att köra igenom ett spel och sen är det klart ser inte detta som någon positiv utveckling.
Jag är en singleplayer snubbe och är det inte så att Live service-spel oftast är av multiplayer-typen?
Såklart Destiny går ju köra storyn osv. Men men.. känns inte som rätt riktning i mina öron. Men givetvis måste de generera inkomster osv osv.

Som oldschool gamer märker man tydligt hur landskapet förändrats det senaste decenniet Då och då dyker det upp rena multiplayerspel utan moderna krusiduller (DLC) men det är inte ofta.

Medlem

Känns som raka motsatsen till de starka enspelarkampanjerna Sony gjort sig stora på. Men så var det ju något foam party eller vad det hette som kändes som deras svar på Splatoon-spelen så de vill uppenbarligen bredda sin bas. Vilket visserligen inte är fel, men det kan bli tokigt om en bara jagar trender istället för att fokusera på att göra starka spel som säljer för att de är bra inte för att det är en "tjänst". Å andra sidan hade jag kunnat betala Nintendo hur mycket som helst om de fortsatt leverera till AC: New Horizon så görs det rätt är det ju ingen motsättning mellan de två.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Känns som raka motsatsen till de starka enspelarkampanjerna Sony gjort sig stora på. Men så var det ju något foam party eller vad det hette som kändes som deras svar på Splatoon-spelen så de vill uppenbarligen bredda sin bas. Vilket visserligen inte är fel, men det kan bli tokigt om en bara jagar trender istället för att fokusera på att göra starka spel som säljer för att de är bra inte för att det är en "tjänst". Å andra sidan hade jag kunnat betala Nintendo hur mycket som helst om de fortsatt leverera till AC: New Horizon så görs det rätt är det ju ingen motsättning mellan de två.

Det är Square Enix som utvecklar FoamStars, inte Sony, men kan hända att de även inkluderar 3rd Party i de 60% av budgeten som ska öronmärkas för Live Service.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Fy fan... hoppas detta slår tillbaka på SONY med en jätte hård knäpp på näsan...

Det är singel player titlar jag använder min PlayStation 5 till. Vägrar alla "GaaS" spel..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

12
Skriv svar