Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Nintendo krigar vidare mot emulatorerna

Robot
Nintendo krigar vidare mot emulatorerna

Riktar nu kikarsiktet mot Dolphin.

#Nintendo, #Steam-deck, #Valve


Medlem

Bara att fortsätta utanför steam och hämta spelen från nätet. Trött på Nintendos skit.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bara att fortsätta utanför steam och hämta spelen från nätet. Trött på Nintendos skit.

Men ändå vill man spela spelen...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gansk logiskt att Nintendo inte vill ha emulatorerna på Steams butik, lite oseriöst av Valve att ens tillåta dem där...

Skrivet av Bobiri:

Bara att fortsätta utanför steam och hämta spelen från nätet. Trött på Nintendos skit.

Du får väl sluta spela deras skit då

Medlem

Att steamdeck är en kraftfullare plattform med större skärm osv kan jag inte anse är argument nog att man skall pirata nintendos spel. Att ha köpt ett spel på SWITCH ger en inte cart blanch att sedan ladda ned/köra en piratversion på steamdeck via dolphin.

Medlem

Nintendo har otroligt många fans - men likväl är de sanslöst hårda mot alla streamers, emulatorer etc etc..

T.o.m när de för ett par år sedan gjordes ett Super Mario till C64, en dator som slutade tillverkas för 30 år sedan - så tvingade han som gjort den att ta bort den från nätet. lol! (C= 4 ever btw!)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Nintendo har otroligt många fans - men likväl är de sanslöst hårda mot alla streamers, emulatorer etc etc..

T.o.m när de för ett par år sedan gjordes ett Super Mario till C64, en dator som slutade tillverkas för 30 år sedan - så tvingade han som gjort den att ta bort den från nätet. lol! (C= 4 ever btw!)

Med all rätt, det är Nintendos produkter, ingen annans.

Förstår inte varför någon tror att det var en bra ide att lägga tid och pengar på att göra något sådant här för att sen tro att det ska vara ok att släppa på Steam.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Att steamdeck är en kraftfullare plattform med större skärm osv kan jag inte anse är argument nog att man skall pirata nintendos spel. Att ha köpt ett spel på SWITCH ger en inte cart blanch att sedan ladda ned/köra en piratversion på steamdeck via dolphin.

Det är nog långt ifrån alla som gör, men har du köpt spelet kan du förstås med CFW dumpa spelet till din dator. Mig veterligen är det inte mot lagen att göra.

Geeks Gaming

Jag hade ingen aning att Dolphin skulle släppas på Steam.
Där förstår jag att Nintendo sätter ner foten.

Emulering i all ära (nej det är inte detsamma som piratkopiering men jag förstår poängen), jag gillar det även om jag inte använder det själv så ofta, men att släppa det på steam ger det lite av en sorts officiell status och därför förstår jag Nintendos reaktion.

Tyvärr så är jag rädd för att man ska DMCA:a streamers som kör deras spel via emulator.
Logiskt på ett vis då det sätter orealistiska förväntningar på hur ett spel kommer att se ut när det inte körs på switch.
Tråkigt då det ger en mycket trevligare upplevelse för streamen i sig.

Gothalion körde totk i 4k/30 i sin playthrough med en ganska gigantisk publik på Twitch och han sitter nu och bara väntar på att Nintendo ska höra av sig 😁

Medlem

Nintendo är enbart DMCA troll, dom har inget att gå på heller
Dolphin är byggt upp från grunden utan nintendo kod.

Dock går runt rykten att dom använder en decrypt key någonstans i deras kod
Ja, då kan nintendo säga något, men det är fortfarande en sak som Dolphin utvecklarna kan ta bort och tvinga användarna att komma med själv.
Samma sak som dom gör med DSP LLE (ljud), du måste ta ett par filer från en riktig konsoll
Om det är din eller någon annans, det skiter Dolphin i för det moral problemet ligger inte på deras sida.

Kanske dags att Nintendo fixar hårdvara som folk vill stanna på
Själv så älskar jag Tears of the kingdom i 4k @ 60 på min dator. (Ja, själv rippat från min hackade switch.)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Med all rätt, det är Nintendos produkter, ingen annans.

Förstår inte varför någon tror att det var en bra ide att lägga tid och pengar på att göra något sådant här för att sen tro att det ska vara ok att släppa på Steam.

Släppas på steam?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Det är nyttigt och rätt att piratkopiera alla Nintendospel som Nintendo inte säljer till moderna plattformar.

Om de vore rimliga så hade hela deras produktkatalog från innan ~2012 varit till salu till bland annat Android, men de vill att spel ska försvinna för alltid istället.

Nintendo har förverkat sin rätt till IP-skydd i största allmänhet.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nintendo är enbart DMCA troll, dom har inget att gå på heller
Dolphin är byggt upp från grunden utan nintendo kod.

Dock går runt rykten att dom använder en decrypt key någonstans i deras kod
Ja, då kan nintendo säga något, men det är fortfarande en sak som Dolphin utvecklarna kan ta bort och tvinga användarna att komma med själv.
Samma sak som dom gör med DSP LLE (ljud), du måste ta ett par filer från en riktig konsoll
Om det är din eller någon annans, det skiter Dolphin i för det moral problemet ligger inte på deras sida.

Kanske dags att Nintendo fixar hårdvara som folk vill stanna på
Själv så älskar jag Tears of the kingdom i 4k @ 60 på min dator. (Ja, själv rippat från min hackade switch.)

Reverse engeneering är inte riktigt att bygga upp från grunden, nej. Kineserna har inte byggt upp från grunden när de kopierar kända märkesprodukter och tillverkar kopior av dem heller, tyvärr så spelar emulatorer inte enligt samma regelverk, vilket är lite märkligt...

Bygger man upp från grunden så försöker man ju inte kopiera funktionen från den man kopierar ifrån. Sen tror jag inte det handlar så mycket om att det skulle vara något fel på Nintendos konsoler, spelkonsoler har alltid varit kompromissade för att hålla ner priset, spelar man på PC så sätter man ju själv begränsningarna då man kan köpa ett grafikkort för 10k osv.

Medlem

Nintendo kommer aldrig mer få mina pengar.
Jag har ett Wii U fullt med "brickade" spel på grund av att Nintento stängt ner alla onlinetjänster.
Plus att deras hårdvara enligt mig är tekniskt föråldrad.

Sitter med Zelda Breath Of The Wild som knappt rullar på i 30 fps.
Splatoon, Mario Maker, Mario kart och Super Smash som inte fungerar längre. Visst, några utav dessa går att köra ensam och lokal multiplayer, men jag spelade mest online.

Medlem

Jag har varit pirat hela mitt liv.

Men det är väl fullständigt självklart att Valve inte kan släppa en spelemulator som används för att emulera en konkurrents ekosystem i deras affär?

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Nintendo kommer aldrig mer få mina pengar.
Jag har ett Wii U fullt med "brickade" spel på grund av att Nintento stängt ner alla onlinetjänster.
Plus att deras hårdvara enligt mig är tekniskt föråldrad.

Sitter med Zelda Breath Of The Wild som knappt rullar på i 30 fps.
Splatoon, Mario Maker, Mario kart och Super Smash som inte fungerar längre. Visst, några utav dessa går att köra ensam och lokal multiplayer, men jag spelade mest online.

Inget varar för evigt, jag kan inte spela Tiberian Sun online längre heller. Spelet går inte ens att starta längre på windows.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Gansk logiskt att Nintendo inte vill ha emulatorerna på Steams butik, lite oseriöst av Valve att ens tillåta dem där...

Sjukt många spel skulle försvinna från Steam ifall man förbjöd emulatorer.

Geeks Gaming
Skrivet av johanAndersson:

Det är nyttigt och rätt att piratkopiera alla Nintendospel som Nintendo inte säljer till moderna plattformar.

Om de vore rimliga så hade hela deras produktkatalog från innan ~2012 varit till salu till bland annat Android, men de vill att spel ska försvinna för alltid istället.

Nintendo har förverkat sin rätt till IP-skydd i största allmänhet.

Nja, det är viktigt att skilja på ”jag tycker” och vad som är rätt.
Man kan inte köra med ”om x inte ville att jag skulle göra y så skulle dom gjort z ”
Ens egna handlingar tar man såklart ansvar för och Nintendo är inte skyldiga att supports spel som är 30-40 år gamla.

Att det hade varit en cool idé och gynnat många konsumenter råder det ingen tvekan om men kom igen, nu tar vi av oss offerkoftan. Det är ju sommar 😁

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nintendo är enbart DMCA troll, dom har inget att gå på heller
Dolphin är byggt upp från grunden utan nintendo kod.

Dock går runt rykten att dom använder en decrypt key någonstans i deras kod
Ja, då kan nintendo säga något, men det är fortfarande en sak som Dolphin utvecklarna kan ta bort och tvinga användarna att komma med själv.
Samma sak som dom gör med DSP LLE (ljud), du måste ta ett par filer från en riktig konsoll
Om det är din eller någon annans, det skiter Dolphin i för det moral problemet ligger inte på deras sida.

Kanske dags att Nintendo fixar hårdvara som folk vill stanna på
Själv så älskar jag Tears of the kingdom i 4k @ 60 på min dator. (Ja, själv rippat från min hackade switch.)

Gjort samma, kör i 2k@60fps och spelet blir ju enormt mycket bättre på alla punkter.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Gjort samma, kör i 2k@60fps och spelet blir ju enormt mycket bättre på alla punkter.

Gött mos!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av eld:

Sjukt många spel skulle försvinna från Steam ifall man förbjöd emulatorer.

Finns mycket på både Steam och Nintendos eShop som borde åka väck, tycker jag.

eld
Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns mycket på både Steam och Nintendos eShop som borde åka väck, tycker jag.

Vi kan förbjuda emulatorer på eShop också

Medlem
Skrivet av Ankh:

Släppas på steam?

Har du läst artikeln?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Majoren:

Gansk logiskt att Nintendo inte vill ha emulatorerna på Steams butik, lite oseriöst av Valve att ens tillåta dem där...

Surt läge för GOG då när hela deras butik bygger på att göra gamla spel spelbara genom emulatorer.

Geeks Gaming
Skrivet av kebbe:

Surt läge för GOG då när hela deras butik bygger på att göra gamla spel spelbara genom emulatorer.

Fast gog har ju inte emulatorer till Nintendos spel tillgängliga via deras shop. Och gog har inget med steam att göra.
Eller missuppfattar jag dig?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det är nyttigt och rätt att piratkopiera alla Nintendospel som Nintendo inte säljer till moderna plattformar.

Om de vore rimliga så hade hela deras produktkatalog från innan ~2012 varit till salu till bland annat Android, men de vill att spel ska försvinna för alltid istället.

Nintendo har förverkat sin rätt till IP-skydd i största allmänhet.

Jag hade stora förhoppningar när både Mario kart Tour och Super Mario Run började dyka upp på mobila enheter, tyvärr tog det aldrig riktigt fart.

Nintendo har en enorm fanbase, men för en stor skara av dem är det inte motiverat att köpa en konsol som ligger ett decennie efter konkurrensen, samt där stortitlar släpps en gång vartannat år. Däremellan blir konsolen en dammsamlare. Hade de däremot ändrat strategi och släppt sina spel på PC, Xbox och PS tror jag att piratkopieringen och emuleringen hade varit betydligt mindre eftersom den inte längre är lika motiverad.

Inaktiv

Ja, emulatorer är ju som sagt inte olagligt, så det kan ju bli svårt för Nintendo att hålla borta det i längden.

Skribent
Skrivet av anon_326145:

Ja, emulatorer är ju som sagt inte olagligt, så det kan ju bli svårt för Nintendo att hålla borta det i längden.

De kan nog hålla det borta från större plattformar som Steam tänker jag. Menar, även om det är "lagligt" så tror jag inte Valve orkar hålla på med massa rättsliga processer för emulatorer på deras plattform.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nintendo vet gott och väl att de inte har någon laglig grund att klanka ner på emulatorer, vilket är varför de åberopar just denna paragraf, för att kunna försöka hävda att emulatorernas "främsta syfte" är piratkopiering.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De kan nog hålla det borta från större plattformar som Steam tänker jag. Menar, även om det är "lagligt" så tror jag inte Valve orkar hålla på med massa rättsliga processer för emulatorer på deras plattform.

Valve har dessutom all rätt att ha egna regler som går utöver gällande lagstiftning. Mycket möjligt att Nintendo hittat något i dessa regler som de kan använda för att få Valve att plocka ner grejerna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar